Merkjes – ook nu nog gebruikt

Op rommelmarkten en in brocante of antiekzaakjes vind je ze nog wel. De merkjes van vroeger, vaak in het rood, met je initialen die in je kleding genaaid werd.
De kunst is om jouw letters te vinden. Merkjes beginnend met de letter M zijn vaak schaars, waarschijnlijk heette vroeger iedereen Marie of zo. Maar ik heb er toch gevonden.

merkjes om in je kleding te naaien

merkjes om in je kleding te naaien

Omdat ik lang geen merkjes met de letters MW vond, heb ik er ook met het ‘next best’ alternatief, namelijk die met mijn voorletters M.J.

Op mijn Facebookpagina heb ik gisteren (18 oktober 2016) de vraag gesteld wie ze nog kent, en waar men ze voor gebruikt. En daar zijn erg leuke reacties op gekomen. Zo werden ze gebruikt in een Huswif, op een tas, in quilts, op ‘oud goed’ projecten.
Ook ik gebruik ze nog geregeld. Bijvoorbeeld om schaartjes en borduurringen mee te ‘merken’. Is zeker handig voor die zaken die mee op borduurcursus gaan en voor algemeen gebruik zijn.

Het merken van schaartjes en borduurringen

Het merken van schaartjes en borduurringen

Of om te laten zien dat een borduurwerkje of cadeautje van mij afkomstig is.

Van mij voor jou

Van mij voor jou

En ook op ‘oud goed’ projecten. Dit is een boekje gemaakt van oud linnen met nieuwe, oude en gevonden borduurwerken of dingen die met borduren te maken hebben.

'oud goed' project

‘oud goed’ project

en de achterkant

met de achterkant

En vorig jaar heb ik ze ook gebruikt in de afwerking van de Rosina Luger rol. Omdat het een handige afwerking was om te verdoezelen dat ik te weinig stof over had om nog een mooi zoompje te maken. Sttt…. niet verder vertellen.

En om dingen af te werken.

Om dingen af te werken.

Ook nu wordt kleding en allerlei andere zaken nog steeds ‘gemerkt’, zodat het niet kwijt raakt en duidelijk is van wie het is. Het wordt alleen niet meer in de kleding genaaid, maar gestreken of geplakt. En je kan ze zelf ontwerpen en laten maken (googlen op naam tags textiel).

En zo zien ze er nu uit.

Zo zien ze er nu uit.

Wellicht komen jullie nog met een aantal leuke gebruiksmogelijkheden. Laat ze me weten, alle inspiratie voor het (her)gebruiken is welkom.

Borduurworkshop op de Kreadoe

Tree of Needlework staat dit jaar voor het eerst op de Kreadoe in de Jaarbeurs te Utrecht.
Donderdag 3 november geef ik daar de workshop ‘Borduur je eigen knoop, broche of tag‘.

Maak je eigen persoonlijke knoop, broche of tag.

Maak je eigen persoonlijke knoop, broche of tag.

Je leert een aantal basis borduursteken en maakt je eigen persoonlijke knoop, broche of tag die je vervolgens gelijk kan showen op de Kreadoe.
De workshop wordt op donderdag doorlopend gegeven van 10.00 – 16.30 uur op Workshopplein C en kost € 7,50. Kom langs en schuif aan. Het lijkt me leuk om je persoonlijk te leren kennen.

ronde voorbeelden

Binnenstebuiten

Binnenstebuiten, dat was het thema van het Lustrumsymposium van de Kostuumvereniging dat afgelopen vrijdag en zaterdag plaatsvond.

Thema lustrumsymposium Kostuumvereniging - Binnenstebuiten

Thema lustrumsymposium Kostuumvereniging – Binnenstebuiten

Ik kan er lang over zijn, maar ik kan er ook kort over zijn en jullie de beelden tonen. Natuurlijk bekeken met mijn ‘borduurbril’ en interesse in de streekdracht. Maar er was nog veel meer. Iedere dag ontmoette je in ‘Verborgen Schatten’ 9 medeleden die allen iets meegenomen hadden of iets vertelden over hun passie en reden dat zij lid waren van de Kostuumvereniging. En ik heb wat ‘schatten’ gezien. Soms ontroerend, soms uniek, maar altijd met een persoonlijk verhaal.

Mijn ‘schat’ op dag 1 was een roze Souvenirsjaal uit Egypte uit 1917. Ooit gekocht in een tweedehandswinkel aan de Grassmarket in Edinburgh.

Souvenirsjaal uit 1917

Souvenirsjaal uit 1917

Met een prachtige tekst ‘To My Dear Wife, with best love, From your loving Husband. xxx’.
In tamboereerwerk, en niet zoals ik altijd dacht met de hand gemaakt, maar met de machine (geleerd tijdens de Verborgen Schatten).
De tweede dag had ik een andere ‘schat’ meegenomen, een Marker middeltje, dat verschillende keren ‘vergroot’ was en zo een heel mooi leven liet zien. Aan de buitenkant is met wol in felle kleuren bloemen en lijnen geborduurd.

De binnenkant, waar je goed kan zien hoe vaak het vergroot is.

De binnenkant, waar je goed kan zien hoe vaak het vergroot is.

De achterkant van het Marker middeltje

De achterkant van het Marker middeltje

Tijdens de Kennis-/informatiemarkt op de zaterdag gaf ik een demonstratie Holbeinborduren en kon men het ook even zelf uitproberen. Holbein borduurwerk is zowel aan de voor- als aan de achterkant hetzelfde en paste zo binnen het thema. In een volgend blogje zal ik de techniek wat nader uitleggen.

Holbeinborduren

Holbeinborduren

Het afhechten van de Holbeinsteek

Het afhechten van de Holbeinsteek

Daarnaast werden ook Visible Mending, waarbij de onzichtbare reparaties van vroeger,nu ineens zichtbaar mogen zijn, gedemonstreerd (door Ingrid van de Wetering) en Broderie d’Art, waar je o.a. werkt aan de achterkant van je borduurwerk (door Anna Bolk).

Visible mending

Visible mending

Broderie d'Art van Anna Bolk

Broderie d’Art van Anna Bolk

Prachtig borduurwerk ook op de couturejaponnen van Edwin Oudshoorn, uit zijn collectie ‘Return to home‘ uit 2015 waarvan hij er enkele bij zich had.

Bloem van Raffia, Edwin Oudshoorn, collectie 2015

Bloem van Raffia, Edwin Oudshoorn, collectie 2015

Presentatie Edwin Oudshoorn over de collectie 2015

Presentatie Edwin Oudshoorn over de collectie 2015

 

En op de vernaaide linten bij de demonstratie Marker kapzetten.

Vernaaide linten

Vernaaide linten

Het Zeeuws Museum liet het vouwen van het Zeeuwse jak zien. Gemaakt van een rechte lap waar alleen de halsopening uit geknipt wordt.

Het uit elkaar gehaalde Zeeuwse jak.

Het uit elkaar gehaalde Zeeuwse jak

En ik heb nog niet alles laten zien, maar een kleine selectie.

 

 

Een motief meerdere keren gebruikt

Pinterest is een fantastische inspiratiebron. Iedere ochtend tijdens het ontbijt kijk ik wel even wat er voor nieuw beeld gepind is (al noemen ze het nu in Nederland bewaren) door mensen met dezelfde interesses als ik.
Beeld dat me interesseert en inspireert en dat ik wil bewaren, pin ik op mijn eigen borden (ik heb een Pinterestaccount onder mijn eigen naam en onder Tree of Needlework) en vaak kijk ik ook even waar het beeld vandaan komt, de bron. En het zal dus ook wel geen verrassing zijn dat ik heel veel geborduurde voorbeelden en inspiratie bewaar.

Een paar weken geleden kwam ik deze pin tegen op Pinterest.

uit het Victoria & Albert Museum in Londen

uit het Victoria & Albert Museum in Londen

Toen ik verder ging kijken kwam ik terecht op de website van het Victoria & Albert Museum in Londen. Daar vind je in de online collectie praktisch alle stukken die in het museum te zien zijn, en ook de stukken die in depot opgeslagen zijn.
Het bleek een 17e eeuwse ‘cover’ te zijn uit Engeland geborduurd met zijde, zilver en zilver vergulde draad. Een ‘cover’ is iets dat bedekt, dus het zou een tafelkleed kunnen zijn, of een bedsprei of …. We weten het niet.
Hij was vrij lang, namelijk 2,50 meter en ca. 50 cm breed. En bij het doorkijken van de foto’s van de verschillende motieven kwam ik wat bekends tegen.

2 Jaar geleden was ik in Noord-Engeland en Schotland op een textielstudiereis (Lady Anne’s Retreat) waar ik o.a. de Wemyss School of Needlework bezocht. Daar bevond zich de volgende kinderdeken in crewelborduurwerk (= wolborduurwerk).

Crewel kinderdeken Wemyss School of Needlework

Crewel kinderdeken Wemyss School of Needlework

De School heeft van 3 van de motieven een borduurpakket gemaakt voor beginners in Crewel borduurwerk. Het pakket met de leeuw vond ik zo leuk, dat ik het gekocht heb. Ondertussen is hij gemaakt (al wacht hij nog wel op een laatste bewerking, namelijk dat er ‘iets’ van gemaakt wordt).

Crewel leeuw uit Wemyss

Crewel leeuw uit Wemyss

En wat schetst mijn verbazing dat ik op de ‘cover’ uit het Victoria & Albert Museum diezelfde leeuw tegen kwam.

Leeuw geborduurd met zijde en metaaldraad

Leeuw geborduurd met zijde en metaaldraad

Hij kwam zelfs nog vaker voor, net iets anders geborduurd.
andere versie leeuw coverEn dit was niet het enige motief dat overeen kwam. Ook de Dromedaris van de Wemyss deken vond ik terug.

Dromedaris in wolborduurwerk (crewel)

Dromedaris in wolborduurwerk (crewel)

En de versie in zijde en metaaldraad

En de versie in zijde en metaaldraad

En er zijn nog meer overeenkomsten in de motieven. Maar die moet je zelf maar gaan bekijken.

We weten dat in de 17e eeuw dezelfde afbeeldingen voor borduurwerk gebruikt werden. Vaak werd het patroon door een schilder of tekenaar op de stof getekend voordat de borduursters er mee aan de slag gingen. Papieren patronen waren amper voorhanden.
Dit was echter een patroon dat ik voorheen nog niet gezien had, vandaar mijn verbazing.
En hoe bijzonder is het dat de werken met verschillende soorten borduurwerk uitgewerkt zijn.

 

 

 

Europees borduurwerk

Vanaf 30 augustus is bij het Textile Research Center in Leiden de tentoonstelling ‘From Schweden to Sardinia: Embroidered garments from all over Europe‘ te zien over Europees borduurwerk.

TRC in Leiden

TRC in Leiden

Afgelopen woensdagochtend kon je ook deelnemen aan de workshop ‘Europees Borduurwerk’. Die startte met een uitgebreide rondleiding over de tentoonstelling door Gillian Vogelsang-Eastwood met de nadruk op het herkennen van het borduurwerk dat op de kledingstukken te zien is.

Mannenvest

Mannenvest

borduurwerk op muts

Borduurwerk in satijnsteek op muts

Je ziet hier o.a. de kettingsteek

Je ziet hier o.a. de kettingsteek

En vervolgens gingen we aan de slag met diverse varianten van de kettingsteek. Een borduursteek die in dit soort borduurwerk vaak gebruikt wordt, net als de festonsteek en satijn- of platsteken.

Verschillende soorten kettingsteken

Verschillende soorten kettingsteken

Met van links naar rechts: de kettingsteek, de laddersteek of open kettingsteek, de open kettingsteek gebruikt om draad op te naaien (couching), de dubbele of zware kettingsteek (heavy chainstitch) en de Hongaarse vlechtsteek of gevlochten kettingsteek (Hungarian braid stitch). De linkjes onder de steken verwijzen naar de video’s over hoe je de steek moet doen en die zijn te vinden bij Mary Corbet’s Needle ‘n Thread.
De dubbel of zware kettingsteek en de Hongaarse vlechtsteek lijken wel koordjes die op de ondergrond genaaid zijn, maar het zijn toch echt borduursteken.

Motief in de Hongaarse vlechtsteek met perlé (nr 5 en 8)

Motief in de Hongaarse vlechtsteek

En voor de liefhebbers nog wat detailfoto’s van het tentoongestelde borduurwerk.

Gekleurd borduurwerk op zwarte schort, vnl. satijnsteek, laddersteek en kettingsteek

Gekleurd borduurwerk op zwarte schort, vnl. satijnsteek, laddersteek en kettingsteek

detail van Hongaars mannenvest, vnl. festonsteek

detail van Hongaars mannenvest, vnl. festonsteek op leer

Schort uit Roemenië met satijnsteek, smockwerk en open weefwerk

Schort uit Roemenië met satijnsteek, smockwerk en open weefwerk

schouderstuk van blouse in blauw/wit met o.a. een vulling van tweekleurig naaldkant en de bloemen in steelsteek en knoopjessteek

Schouderstuk van blouse met een vulling van tweekleurig naaldkant en de bloemen in o.a. steelsteek en knoopjessteek

Wolborduurwerk op Hongaars mannenvest met satijnsteek en pom pom steek

Wolborduurwerk op Hongaars mannenvest met satijnsteek en pom pom steek

En ook intrigerend, al is het technisch gezien geen borduurwerk, vond ik deze geweven ceintuur.

Veelkleurig geweven ceintuur

Veelkleurig geweven ceintuur

Wil je het in het echt zien, de tentoonstelling duurt nog tot 23 februari 2017. Het Textile Research Center (TRC) vind je op Hogewoerd 164 in Leiden en is ‘s maandags t/m donderdags open van 10.00 – 16.00 uur. De tentoonstelling is gratis, maar een donatie wordt wel op prijs gesteld.

Laat even weten wat je er van vond als je er naar toe geweest bent.

Vakantie in Zuid-Engeland en het vinden van borduurwerk

Al eerder berichtte ik van mijn trip naar Zuid-Engeland en de borduurcursus met Jenny Adin-Christie tijdens de Bath Summer Textile School. Het gaat een beetje ver om het hele vakantieverhaal hier te vertellen met onze belevenissen op de boot, in Dover op de terugweg, de vertragingen onderweg, de B&B’s waar we gelogeerd hebben, busavonturen, plaatsen als Tintagel en Stonehenge. Maar ik wilde toch wat mooie ‘borduur’momenten met jullie delen.

Als je, net als ik, borduurliefhebber bent, dan vind je overal borduurwerk. Zelfs in het informatiecentrum van Stonehenge. Daar vond ik in een tentoonstelling met memorabilia met Stonehenge erop, deze machinaal geborduurde zakdoek.

Zakdoek als souvenir.

Zakdoek als souvenir aan Stonehenge.

Op aanraden van John, onze gastheer in een B&B in Boyton, gingen we naar Cotehele. Een middeleeuws landhuis dat door de oorspronkelijke bewoners als zomerhuis werd gebruikt. Zij vonden het blijkbaar bijzonder om daar op een spartaanse wijze in het verleden te leven, dat er zelfs geen elektriciteit is aangelegd in het huis.
Bijzonder zijn de vele Vlaamse tapijten/tapestries die aan de wanden hangen. Deze waren van oorsprong niet bedoeld voor dit huis en dat kan je goed zien doordat ze in sommige ruimtes echt met knippen en weer aan elkaar naaien de muren bedekken.
Ook bijzonder was de stumpwork spiegel, gemaakt door Margaret Hall in 1668, die in een van de slaapkamers hing.

Detail van de stumpwork spiegel in Cotehele

Detail van de stumpwork spiegel in Cotehele

In een andere ruimte ontmoette ik Maureen King, vrijwilligster en borduurster, die samen met een klein groepje het op zich genomen heeft om de geschiedenis van het huis te borduren in 4 panelen. Het eerste is nu klaar en gaat over het middeleeuwse Cotehele.

Strands of Time I: Medieval Cotehele

Strands of Time I: Medieval Cotehele

Het heeft 5 jaar geduurd om dit borduurwerk te maken, maar ze verwachten dat ze over de andere 3 minder lang doen.

In het Fashion Museum in Bath is er op dit moment een tentoonstelling over de geschiedenis van mode met de 100 opmerkelijkste stukken uit hun collectie. Van een 17e eeuws geborduurd jack naar Yves Saint Laurent en Dior en de laatste winnaars van ‘Dress of the Year’.

geborduurd 17e eeuw jack uit de tijd van Elizabeth I

geborduurd 17e eeuw jack uit de tijd van Elizabeth I

geborduurde 'waistcoat' uit de 1700's

geborduurde ‘waistcoat’ uit de 1700’s

Geborduurde schoen (BATMC I.10.765 002)

Geborduurde schoen (BATMC I.10.765 002)

Hier zijn de andere highlights van de tentoonstelling te vinden.

Ook in Bath is het Holburne Museum, locatie van de borduurcursus waar ik eerder over schreef.

17e eeuws kralenwerk

17e eeuws kralenwerk

Daar vind je o.a. deze bijzondere mand in kralenwerk (1660-70) en nog een aantal 17e eeuwse borduurstukken.
Volgens jaar wordt er tijdens de Bath Summer Textile School een 4-daagse workshop gegeven in deze techniek.

En in het Ashmolean Museum in Oxford zijn een aantal stukken te gezien die ik voorheen alleen uit het boek van Micheál & Elizabeth Feller (The Needlework Collection: 1) kende. Ik had me bijvoorbeeld nooit gerealiseerd dat de foto van het borduurwerk op het boek op ware grootte van het borduurwerk was.

boek over de borduur collectie van Micheál en Elizabeth Feller

Het eerste boek over de borduur collectie van Micheál en Elizabeth Feller

En er was meer, zoals deze stomacher. Een onderdeel van de garderobe van een dame in de 17e eeuw.

Stomacher uit de Feller Collectie

Stomacher uit de Feller Collectie

Detail Stomacher

Detail Stomacher

Misschien had ik de titel van deze blog ‘Vakantie in Zuid-Engeland en het vinden van 17e eeuws borduurwerk’ moeten noemen. Als ik hem zo terug lees is, gaat het daar eigenlijk over, op wat kleine uitstapjes na. Wat zal ik er over zeggen….. Misschien dat ik met dat onderwerp nog lange na niet klaar ben.
Het is in ieder geval een van mijn voornaamste inspiratiebronnen, naast bijvoorbeeld folkembroidery (folklore borduren). Al ben ik een redelijke ‘alleseter’ wat borduren betreft.

Welke inspiratiebronnen staan bij jullie hoog op je lijstje?

Geborduurde sjaals van Sophie Digard

Sophie Digard kennen we van haar prachtige, frele, bijna kantachtige gehaakte sjaals.

Haakwerk van Sophie Digard

Haakwerk van Sophie Digard

Zij is een Franse ontwerpster, gespecialiseerd in ‘knitware/breiwerk’, maar bovenal een kleurdeskundige. Ze begon haar onderneming in 1999. De garens die ze gebruikt worden speciaal voor haar gemaakt en geverfd in Frankrijk en vervolgens naar haar werkplaats in Madagaskar gebracht waar de handgehaakte, -gebreide of -geborduurde kunstwerkjes worden gemaakt. Hiervoor maakt ze gebruik van locale handwerksters en traditionele technieken.

De patronen zijn vaak gecompliceerd door de vele en verrassende details en kleuren (soms wel tot 60 verschillende kleuren).

gehaakte franjes

gehaakte franjes

Naast sjaals maakt ze ook accessoires en sieraden.

Naast sjaals maakt ze ook accessoires en sieraden.

Naast de gehaakte sjaals en sieraden, heeft ze ook prachtig geborduurde sjaals in haar assortiment. En daarvan wil ik er een aantal aan jullie laten zien en dan specifiek het borduurwerk.

Geborduurde sjaals van Sophie Digard

Geborduurde sjaals van Sophie Digard

Wildflower sjaal - Sophie Digard

Wildflower/Sophie Digard

Vazyvaza linnen sjaal van Sophie Digard

Vazyvaza/Sophie Digard

Cueillette/Sophie Digard

Cueillette/Sophie Digard

Primitive/Sophie Digard

Primitive/Sophie Digard

Primitive/Sophie Digard - detail

Primitive/Sophie Digard – detail

Er zijn nog veel meer varianten te vinden op het internet, te veel om hier te laten zien.
Maar ik hoop dat jullie het met me eens zijn dat ze prachtig zijn en een inspiratie. Ik word er in ieder geval helemaal blij van.

De sjaals zijn bij verschillende online winkels te koop zoals Selvedge, Loop en Frenchneedle.com.
Let wel even op, de prijzen verschillen nogal per winkel. Ik weet niet of ze ook te koop is in Nederland. Maar misschien weet een van jullie dat.

Najaarsprogramma borduurworkshops en -cursussen bekend

Het nieuwe najaarsprogramma met borduurworkshops en -cursussen van Tree of Needlework heb ik net op de site gezet. Je kunt ze vinden onder shop.

De cursus ‘Borduren voor Beginners – Steken leren’ is nu 4 dagen waardoor er meer ruimte is om de stekenlap of -boekje af te maken. In de laatste les besteden we veel aandacht aan de afwerking.
De cursus wordt bij de Afstap in Amsterdam gegeven, en voor het eerst ook bij de Volksuniversiteit in Utrecht, Amersfoort en Hilversum.

stekenlap Borduren voor Beginners

stekenlap Borduren voor Beginners

Nieuw is de Workshop ‘Borduren op Breiwerk‘. Hierin leer je hoe je om eenvoudige manier met borduursteken een breiwerk (gekocht of zelfgemaakt) kan opvrolijken. Er is speciale aandacht hoe je het patroon op het breiwerk krijgt, hoe je zorgt dat het breiwerk niet gaat uitrekken als je erop borduurt en hoe je handig kan borduren op kant en klare handschoenen en sokken.
Deze workshop wordt in Amsterdam bij de Afstap gegeven en in Utrecht bij Tree of Needlework.
compilatie borduen op breiwerk - klein

gebreid en geborduurd met garens van Loret Karman

gebreid en geborduurd met garens van Loret Karman

Ook nieuw is de workshop ‘Pompoenspeldenkussen met iets extra’s‘.
In deze workshop maken we eerst het speldenkussen dat we vervolgens opvrolijken met borduurwerk. Als bonusproject maken we ook een ringspeldenkussentje.
Deze workshop wordt ook in Amsterdam bij de Afstap en in Utrecht bij Tree of Needlework gegeven.
de speldenkussens
ringspeldenkussenIn Utrecht worden verder ook nog de workshops ‘Zakdoekje borduren‘  en ‘Maak je eigen geborduurde omslag‘ gegeven.

Voorbeelden geborduurd zakdoekje

Voorbeelden geborduurd zakdoekje

Voorbeelden van de geborduurde omslagen van de kleine notitieboekjes

Voorbeelden van de geborduurde omslagen van de kleine notitieboekjes

Verder wordt er nog een Terugkomdag voor de eerdere cursisten van ‘Borduren voor beginners – steken leren’ gepland en in begin december een speciale zaterdag met diverse technieken om 3-dimensionale blaadjes en bloemetjes te maken.

Is er een borduurtechniek of een toepassing die je graag wilt leren, meld je dan. Als ik je niet kan helpen, dan weet ik vast en zeker wel iemand in mijn netwerk die je wel verder kan helpen.
Vind je Utrecht of Amsterdam te ver, en heb je in je omgeving een aantal mensen die ook wel een borduurworkshop willen volgen? Ik kan naar je toe of bij genoeg belangstelling naar een locatie bij je in de buurt komen.
Mail of bel me hierover, samen komen we er wel uit.

Nieuw Klederdrachtmuseum in Amsterdam

In Amsterdam is er sinds kort een nieuw Klederdrachtmuseum.
logo Klederdrachtmuseum
Het Klederdrachtmuseum van Nederland belicht het vakmanschap, de artisticiteit en de passie waarmee de Nederlandse klederdrachten tot stand zijn gekomen. De collectie omvat een dwarsdoorsnede van de streekdrachten en volkskunst per regio. Iedere streek heeft zijn eigen dracht, met daarbinnen variaties per dorp en per levensfase, zoals die van een huwelijk of rouwperiode. Het museum telt 7 kamers, geschilderd in de voor een bepaalde regio kenmerkende kleuren en motieven. Per kamer komen ook verhalen van de dragers aan bod, die uitleg geven over de functie van de getoonde kleding uit onder andere Volendam, Marken, Hindeloopen, Staphorst, Spakenburg en Zeeland.

Afgelopen donderdag ben ik er voor het eerst geweest en ik was aangenaam verrast door de moderne uitstraling, de frisse kleuren en de collectie die een mooi overzicht geeft per streekdracht.
Een sfeerimpressie:

Kas met Marker mutsen, rijglijf en andere stukken

Kast met Marker mutsen, rijglijf en andere stukken

Kist met opgevouwen Staphorster rokken, schorten en kraplappen

Kist met opgevouwen Staphorster rokken, schorten en kraplappen

Staphorster stipwerk in rouwkleuren

Staphorster stipwerk in rouwkleuren

Urker kraplap

Urker kraplap

Schort met smockwerk uit Volendam

Schort met smockwerk uit Volendam

En je vindt ook smockwerk op het werkjak uit Volendam

En je vindt ook smockwerk op het werkjak uit Volendam

Zuid-Bevelandse muts

Zuid-Bevelandse muts

Het Klederdachtmuseum is te vinden op de Herengracht 427 in Amsterdam.

Meer streekdrachten zijn o.a. te vinden in:
Zeeuws Museum in Middelburg,
Historisch Museum de Bevelanden in Goes,
Het Warenhuis, Museum Land van Axel in Axel,
Museum Spakenburg in Spakenburg,
Marker Museum in Marken,
Museum Staphorst in Staphorst en
Museum Hindeloopen in Hindelo0pen
en in de openlucht musea Zuiderzeemuseum in Enkhuizen en Openlucht Museum Arnhem.

 

Borduren op breiwerk

Wie had gedacht, zeker ik niet, dat ik in juli bezig zou zijn met borduren op breiwerk. Want dat is toch echt een winterklusje. Maar ja, als je een workshop ‘Borduren op breiwerk’ in het najaar wil geven, dan zal je de voorbereidende werkzaamheden toch echt nu moeten doen. Eigenlijk zijn de voorbeelden al gemaakt, maar ik wilde nog een groter stuk laten zien. En toen ik in een Ariadne uit 1983 onderstaande foto zag, was ik verkocht.

uit Ariadne september 1983

Inspiratie uit Ariadne september 1983

Gebaseerd op  een Marker vrouw in de ‘wilde dracht’ en omgezet in een gebreide trui met een bont geborduurd motief op de voorkant.
Nu ben ik zelf geen breister, kleine stukjes gaan nog, maar de tijd die het me zou kosten om een groot stuk als een trui te maken zet ik toch liever in om te borduren. Dus ben ik op zoek gegaan naar een gebreide trui of vest waarvan ik de achterkant op een vergelijkbare manier kon borduren. In de Kringloop in Soest vond ik een geschikt vest, gebreid in witte en zwarte blokken,  en daar ben ik mee aan de slag gegaan.

Het patroon uit de Ariadne heb ik als basis gebruikt, op patroonpapier overgetrokken en op de achterkant van het vest genaaid.
borduren op breiwerk het hele plaatjeDaar overheen ben ik gaan borduren, met satijnsteken

borduren met wol in satijnsteek

borduren met wol in satijnsteek

de achterkant

de achterkant

en met merinowol van Loret Karman.

Merinowol van Loret Karman

Merinowol van Loret Karman

Om het borduurwerk wat te verstevigen (het wordt door de soort wol best wel zwaar) heb ik op de achterkant een stuk ongebleekte katoen meegenaaid. Het borduurwerk wordt dan door het patroonpapier, het vest en de katoen heen geborduurd.

Zou ik het een volgende keer weer zo doen. Ik weet het niet. Het patroonpapier scheurt best wel snel. En dat is aan de ene kant goed, per slot van rekening moet het er ook weer af. Maar aan de andere kant ben je ook snel het patroon kwijt. Een ander nadeel is dat doordat je over het patroonpapier borduurt, het moeilijk is om het papier achteraf te verwijderen. Een andere optie was om de tekening over het patroonpapier eerst te rijgen. Een van de motieven is zo gedaan omdat halverwege het patroon al te verscheurd was om het nog goed te kunnen volgen.
Een andere mogelijkheid is Soluvlies, waar je goed overheen kan borduren en dat je later wegspoelt. Daar heb ik op zich goede ervaringen mee, maar daar moet ik nog even wat meer mee experimenteren want niet iedere wol is geschikt om te wassen.

Halfafgemaakt motief

Halfafgemaakt motief

De eerste roos is klaar

De eerste roos is klaar

En als het patroonpapier weg is wordt het uiteindelijk zo.

En als het patroonpapier weg is wordt het uiteindelijk zo.

Ben ik al klaar? Nee, nog niet, ik borduur er alleen ‘s ochtends aan, als het nog (relatief) koel is.
En om het een echt draagbaar vest te maken wil ik het nog verder oppimpen. Van okergeel Lace garen van Loret Karman worden manchetten (zijn al klaar) en een boord gebreid. Als al het borduurwerk klaar is, worden deze aan het vest genaaid.
En dan moet ik ook nog iets verzinnen voor de voorkant. Misschien meer borduurwerk of een soort sjaalkraag. Mmmmm. Dat is iets voor later. Hebben jullie suggesties?

De workshop ‘Borduren op Breiwerk’ wordt gegeven:
zaterdag 24 september van 14.00 – 16.30 uur bij de Afstap in Amsterdam,
zaterdag 12 november van 11.00 – 13.30 uur bij de Afstap in Amsterdam.
woensdag 12 oktober van 13.30 – 16.00 uur bij Tree of Needlework in Utrecht en
zaterdag 19 november van 14.00 – 16.30 uur bij Tree of Needlework in Utrecht.
Meer informatie volgt, maar je kan me altijd mailen.