Met mijn blog Tree of Needlework wil ik vraag en aanbod op het gebied van handwerken en specifiek op het gebied van borduren met elkaar verbinden. Ik wil jullie meenemen met wat ik zie, tegenkom en ervaar op het gebied van handwerken en borduren of dat nu in persoon, online of anders is.

Stitch Challenge TextileArtist.org

Alweer een challenge zul je wel denken. In deze tijd van vooral thuiszijn, vindt je heel veel challenges, stitch alongs (SAL’s) en gratis patroontjes op het internet. Het is een vorm van bezigheidstherapie denk ik.

Zelf doe ik er aan mee om mezelf uit te dagen en eens met andere (borduur)technieken bezig te zijn. Fijn vind ik dat het vaak korte opdrachten zijn met een open invulling. Het gaat mij om mijn eigen proces en wat ik ervan leer, om eens op een andere manier naar borduurwerk te kijken en/of een andere vaardigheid te leren. Soms ga ik er verder mee, soms integreer ik het in mijn lessen en eigen werk en soms doe ik er verder helemaal niets meer mee. En dat is helemaal niet erg. Bijkomende plus is dat ik geïnspireerd word door wat andere deelnemers laten zien.

De afgelopen 5 weken heb ik meegedaan met de StitchChallenge op textileartist.org.

Iedere week heeft een bekende Engelse textielkunstenaar een challenge begeleid. Iedere maandag was er een nieuwe video met een introductie op de challenge, er was een instructiepdf beschikbaar en een Facebookgroep om je werk te delen. Mensen die niet op Facebook zitten, kunnen ook gewoon meedoen. Op de website staan alle opdrachten hier bij elkaar. Daar kun je ook het werk zien van de deelnemende kunsenaars.
Ook kunt je nog steeds meedoen. Laat je niet intimideren wat andere mensen doen en ga gewoon lekker aan de slag. Uiteindelijk gaat het erom wat jij er voor je zelf uithaalt.

Week 1 Sue Stone

Sue’s opdracht was om een grid met 4 blokken te maken en elke blok te vullen met dezelfde borduursteek, maar wel op een onderscheidende manier. Dat kan door bijvoorbeeld de spatiëring aan te passen, de richting van de steek te veranderen of ander materiaal te gebruiken. In haar voorbeeld gebruikt ze de rijgsteek. Ik heb ervoor gekozen om een andere steek te kiezen, namelijk de kettingsteek. Vergelijkbare oefeningen met de rijgsteek kun je hier aan het einde van het artikel vinden.

Spelen met de kettingsgsteek en kleuren.

Er is genoeg variatie mogelijk met de kettingsteek.

Als ondergrond heb ik een stuk van een antiek dekservet genomen dat ik onlangs tijdens de Antiek Textielmarkt in Maarn gekocht had. Daar heb ik een aantal van de andere challenges ook op geborduurd. Misschien wordt het straks weer een geheel…
Dit is trouwens een hele leuke oefening om borduursteken en hun variaties mee te oefenen. Als je ze op stukjes stof van dezelfde grootte borduurt, kun je er uiteindelijk een leuk stekenboek mee maken.

Week 2 Cas Holmes

Cas Holmes kende ik eigenlijk alleen van haar boeken. In mijn bibliotheek kun je Stitch Stories van haar vinden.
Haar opdracht was om in huis te zoeken naar een onderwerp dat een herinnering bij je opriep en daar een textielcollage van te maken.

Een bijzondere oefening die me deed realiseren dat ik de meeste dingen in mijn omgeving toch maar voor lief aan nam, in plaats van ze de waardering te geven die ze misschien verdienden.
Mijn onderwerp werd een kommetje dat ik ooit in IJsland gekocht heb en dat ik gebruik om mijn afgeknipte draadjes en restjes in te verzamelen.

Ooit gekocht in IJsland.

En nu de waardering gekregen die het verdiend.

Het leuke aan deze opdrachten is ook wel dat je kunt werken met de materialen die je in huis hebt. Dat is bij mij beperkt omdat alles eigenlijk in mijn atelier ligt. Aan het begin van de intelligente lockdown heb ik wat dingen in een tas gegooid en ik kan je vertellen, dat is zelden wat ik nodig denk te hebben. Een extra uitdaging dus, die bewijst dat je van alles kunt maken met wat je hebt. Het vergt alleen wat anders denken.

Zo had ik ook nog een foto van mijn overgrootmoeder liggen, waarop ik wilde borduren. Ik was daar al mee begonnen, maar was er niet tevreden mee.

Mijn overgrootmoeder in een veld van lamsoor (schorreblommen) in het Zwin in Zeeuws-Vlaanderen.

De bloemen van lamsoor zijn lila, in het Engels wordt het wel Sea lavender genoemd, zee lavendel. Terwijl het geen familie van lavendel is. Dus met de paars/lila lapjes die ik nog had, maakte het een mooi plaatje.

Een mooie herinnering nu.

Week 3 Emily Tull

Emily’s opdracht was om naar je eigen oog te kijken, die te schetsen en vervolgens te borduren. Ze had daarbij een super tip om de wimpers te borduren.

Dat was nog een klusje, mijn oog tekenen. En dan nogmaals op de stof.

De opdracht was om met 3 kleuren te borduren. Zwart voor de dikkere lijnen, wimpers en wenkbrauwen, wit voor de lichtvlekjes en een lichte grijs voor de rest.

Omdat ik geen lichtgrijs garen had, heb ik zijden naaigaren met een verlopende kleur met grijs en blauw gebruikt van Oliver Twist.
Met de blauw/groene variant heb ik in mijn oog ook de iris ingekleurd.

Mijn oog.

Week 5 Richard McVetis

Richard McVetis ken ik van zijn bijzonder fijne werk in combinatie met 3D vormen. Heel benieuwd was ik dan ook naar zijn Challenge.

Richard Mc Vetis, 29 59, 2015

Zijn opdracht was te experimenteren met Couching oftewel draad opnaaien. Daar kun je op verschillende manieren doen.
Ik heb er voor gekozen om gimp te gebruiken, die ik ooit bij Bart & Francis gekocht had. Dat is een soort koord dat soms in borduurwerk gebruikt wordt als afwerking.

Couching/Draad opnaaien sample.

Week 5 Emily Jo Gibbs

Emily’s opdracht was een ‘interessante’ tak te zoeken in de tuin of een verweerd voorwerp als een gebruikte kwast en die te appliqueren. Ze geeft daarbij als advies om de tak eerst te schetsen/tekenen inclusief zijn schaduw en dat als basis te gebruiken. Ik moet zeggen dat dit de opdracht was die het verst van me af stond. Iets waar ik voorheen nog nooit over had nagedacht en een techniek die ik zo nog nooit had gedaan.

De basis van alle challenges hier is eigenlijk dat je leert kijken en nog belangrijker, dat je leert zien. En dat is iets wat je in de hektiek van alledag wel eens vergeet.

Stap 1. Zoek een ‘interessante’ stok uit.

Stap 2. Appliqueer die met zijn schaduw.

Het kenmerkende van het werk van Emily Jo is dat ze werkt met transparante stoffen. En dat wilde ik ook proberen. Echter mijn voile lapje was zo ‘vloeibaar’ dat ik het amper uitgeknipt kreeg. Gelukkig had ik ook nog een handgeverfd lapje dat geschikt was. Terwijl ik het voile lapje wilde weggooien keek ik er nog eens naar en vond toen dat het de vorm van de tak best wel in zich had. Met andere woorden die heb ik toen gebruikt om een soort echo van het takje te maken zoals je hierboven ziet. Met andere woorden: gooi nooit was zomaar weg.

In detail zie je het nog beter en ook de steekjes waarmee geappliqueerd is.

Subtiele steekjes rondom het takje, zijn schaduw en zijn echo.

Dat waren de StitchChallenges van TextileArtist.org tot nu toe. Er zaten een aantal dingen bij die ik voorheen nog nooit gedaan had, ook een aantal die al wat langer op mijn verlanglijstje stonden. Maar bij elke challenge heb ik wat geleerd, of dat nu een nieuwe techniek was, een nieuw inzicht of iets over mezelf.

Overigens is er elke vrijdag om 16.00 uur (Nederlandse tijd) in de Facebookgroep een live Q&A met de kunstenaar van die week. Je kunt dan zelf vragen via de chat stellen. Meestal luister ik mee, je krijgt zo een inkijkje in het proces van de kunstenaar. Een mooi begin van het weekend.

Overigens staat komende maandag Anne Kelly op de planning voor de StitchChallenge.
Je kunt haar kennen van haar boek ‘Textile Folk Art’.

‘Textile Folk Art’ van Anne Kelly

En…

Je kunt dus nog altijd aanhaken en meedoen. Ook in je eigen tempo. Misschien verras jij jezelf ook wel.

 

Challenge Oude Borduurpatronen april 2020, deel 3

Vandaag het derde deel van de april-editie van de Challenge Oude Borduurpatronen.

Zoals verteld in de vorige blogs, vond ik in Vrouw en Huis, nr 40, 6e jaargang, 3 oktober 1953 naast het patroon van maart de volgende patronen met als beschrijving ‘kleuterprentenboek’.

De patronen van het kleuterprentenboek.

Twee weken geleden heb ik het patroon met de konijntjes geborduurd. De uitwerking ervan kun je hier vinden.

De uitwerking van het konijntjespatroon.

En vorige week de kat in de vensterbank met o.a. applicaties.

En dit is De kat in de vensterbank.

Elk patroon heb ik op een  andere manier uitgewerkt.

Deel 3

Deze week heb ik de eendenvijver gekozen.

Die is eerst op de stof getekend.

Het patroon kun je hier vinden.

Omdat ik al een tijdje de Inktense potloden van Derwent uit wilde proberen op stof, leek dit me een mooie gelegenheid.
Het idee van de potloden is dat je makkelijk een achtergrond kunt kleuren. Door water toe te voegen gaat de inkt ‘vloeien’.

Hier zie je in een filmpje hoe dat in zijn werk gaat. Ze werkt overigens wel op papier en niet op stof.

Eerst maar even uitproberen op een apart lapje.

Even uitproberen.

Ok, ziet er interessant uit. Voordeel is natuurlijk wel weer dan er niet zulke grote stukken geborduurd moeten worden -).

Alle eendjes zwemmen in het water.

Oei, als dat maar goed komt.

En ja, gelukkig kwam het goed toen de stof goed opgedroogd was. Wat ik wel merkte is dat ik misschien een mooier resultaat had behaald als ik wat meer met de Inktense potloden geëxperimenteerd had. Ze bieden veel mogelijkheden om je ondergrond te kleuren als je niet persé wilt dat de witte stof door je borduurwerk heen schijnt. Interessant genoeg om op een later moment nogmaals mee te spelen. Maar nu eerst de eendenvijver afmaken.

Het borduren

Ik heb geborduurd met 3 draadjes splijtgaren/mouliné en heb de stiksteek, steelsteek, kettingsteek en platsteek gebruikt. En voor de oogjes van de eendjes een Frans knoopje.

In de eendjes is een combinatie van kettingsteek en satijnsteek gebruikt.

 

En zo is hij uiteindelijk geworden.

De bergen in de achtergrond.

De vijver met de eendjes.

En het geheel. Op de voorgrond zie je nog een emmertje met zand en een schep.

Veel plezier met dit patroon. Ik ben benieuwd wat jullie er van maken en of je het samen met je (klein)kind(eren) gemaakt hebt. Laat het me even weten.

De volgende keer

Het patroon voor de volgende keer staat ook al op de stof en ik ben gestart met het borduren. Een sneak preview.

Sneakpreview Deel 4

Ook heb ik 4 verhaaltjes bij de plaatjes gemaakt, gericht aan mijn achternichtje Mila, om het prentenboek compleet te maken. Wordt vervolgd.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Het PDF-patroon van het eerste deel van de april 2020 Challenge Oude Borduurpatronen vind je hier.
Het PDF-patroon van het tweede deel van de april 2020 Challenge Oude Borduurpatronen vind je hier.

Alle andere patronen kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag me een techniek die je goed ligt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet persé. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

Deel 4 van het april-patroon maak ik volgende week donderdag bekend.

Slow-stitched Magnolia

Geregeld probeer ik, voor mij, nieuwe technieken en of materialen uit. Soms gebruik ik daar DIY kits voor. Ik kan me dan concentreren op de techniek en al het materiaal wordt bijgeleverd. Zo kun je hier mijn ervaringen met Zweeds linnenborduren vinden en hier met het borduren op wolvilt.
Omdat ik meestal druk ben met andere zaken (lesgeven, borduurbegeleiding 100.000 bomen en een bos van draad-project en nog wat andere dingetjes) heb ondertussen al een stapeltje van die DIY-kits verzameld. Nu het live lesgeven even opgeschort is, heb ik tijd en ook zin om zo af en toe er eentje op te pakken en te maken.

Slow-stitched Magnolia kit van Wattle&Loop.

Deze keer heb ik de ‘Slow-Stitched Magnolia Kit’ uitgekozen van Wattle&Loop. Ik denk dat ik hem ergens op Instagram voorbij zal komen en was er gelijk gecharmeerd van. Kylie gebruikt oude, gebruikte, vintage en liberty stofjes. Als een stofje op is, kies zij een vergelijkbaar stofje wat maakt dat elke kit anders van samenstelling is en dus ook elk werkstuk.

Het uitpakken van de DIY-kit

Het is altijd spannend om een nieuw pakketje uit te pakken. In deze zat naast een duidelijke instructie met patroon en stap-voor-stap uitleg, een basis ondergrond, een zakje met diverse stofjes, een zakje met borduurgaren en een zakje met een naald en draaddoorhaler.

De inhoud van het pakketje.

Een ruime selectie in lapjes en borduurgaren.

Aan de slag

In principe werk je in meerdere laagjes.

Allereerst een laag bloemblaadjes en gewone blaadjes (en steeltje). Er waren genoeg stofjes om ieder blaadje een andere basis te geven en wat te spelen met de kleurtjes en patroontjes.

De stofjes uitzoeken bij de bloemblaadjes.

En ze vervolgens in patroon op de stof leggen.

De uitgeknipte blaadjes kun je tijdelijke vastplakken voordat je ze verder gaat verwerken of even vastzetten met een klein steekje.

Vastzetten met een klein steekje zodat je het bijna niet ziet.

Een. tweede laag wordt gevormd door de restjes stof te gebruiken. Je ziet dat ik een extra blaadje heb toegevoegd.

De tweede laag.

En als laatste laag wordt borduurwerk toegevoegd.

En de laatste laag borduurwerk maakt het af.

Hier kun je het borduurwerk goed zien.

Nieuwsgierig naar de achterkant. Hier komt tie.

De achterkant. Hij laat wat te raden over maar je kunt duidelijk de magnolia herkennen.

Andere beschikbare kits zijn Figs, Protea en Leatherwood. Je kunt ze verder bekijken en bestellen op de website van Wattle&Loop.

Figs van Wattle& Loop.

Protea van Wattle&Loop.

Textielcollage

Wil je zelf aan de slag met textielcollage, dan kan ik je het boek Textile Collage van Mandy Patullo aanbevelen.

Mandy Pattullo – Textile Collage

In september 2020 verschijnt haar nieuwe boek Textiles Transformed.

Het nieuwe boek van Mandy Patullo dat in september verschijnt.

Hier geeft ze een kijkje in haar werkwijze. En v0or meer inspiratie kun je haar volgen op haar blog Thread and Thrift.

 

 

Challenge Oude Borduurpatronen april 2020, deel 2

Het is tijd voor het tweede deel van de april-editie van de Challenge Oude Borduurpatronen.

Zoals verteld in de vorige blog, vond ik in Vrouw en Huis, nr 40, 6e jaargang, 3 oktober 1953 naast het patroon van maart de volgende patronen met als beschrijving ‘kleuterprentenboek’.

De patronen van het kleuterprentenboek.

Vorige week heb ik gekozen voor het patroon met de konijntjes. De uitwerking ervan kun je hier vinden.

De uitwerking van het konijntjespatroon.

Deel 2

En voor deze week heb ik de kat in de vensterbank gekozen.

Het patroon ‘Kat in de vensterbank’.

Het patroon kun je hier vinden.
Omdat ik voor een ander project al met lapjes bezig was, leek het me leuk om hiervoor applicaties te gebruiken en vervolgens te versieren/aan te vullen met borduurwerk.

Mijn voorraad was deze keer niet uitputtelijk. Ik heb thuis maar een kleine selectie van wat ik beschikbaar heb in mijn atelier. Aan de andere kant maakt beperking ook altijd creatiever.  Ook hier heb ik weer rekening gehouden met de opdracht aan mezelf om de doelgroep, namelijk kleuters (het wordt een kleuterprentenboek), in gedachten te houden en het dus simpel te houden.

Het was nog even zoeken naar de juiste stofjes om te appliqueren.

Het appliceren

Nadat ik het patroon op de stof getekend had met een Friction pen en gebruik makend van een lichtbak/-plaat, heb ik de onderdelen die ik wilde appliqueren nogmaals overgetrokken, dit maal op tissuepapier. In huis had ik nog wat dun verpakkingsmateriaal dat je vindt in schoenendozen en wanneer je kleding besteld. Je kunt hier gemakkelijk op overtrekken en vervolgens de vormpjes uitknippen.

De volgende stap is om ze op de stof te spelden en ze dan samen uit te knippen.
Vervolgens speld of plak je ze dan op de juiste plek op de stof. Plakken…!!!!

Schrik niet. Tijdelijk plakken. Er is textiellijm beschikbaar, bijvoorbeeld van Sewline, waarmee je tijdelijk iets op textiel kan plakken zodat het niet verschuift tijdens het verwerken. Dat had ik nog niet eerder uitgeprobeerd, dus dit was het perfecte test hiervoor.

Tijdelijk lijm als hulpmiddel bij het appliqueren.

Voordeel is inderdaad dat het niet verschuift. Aandachtspunt is wel dat je even moet testen met de stofjes die je gebruikt. Ik had wat langere strookjes en die gingen heel snel los. Dus uiteindelijk heb ik alle applicaties ook nog met een klein steekje vastgezet.
De tip hierbij is dat als je zorgt dat je garen kiest in beige of in de kleur van het lapje en je maakt kleine steekjes aan de bovenkant en wat langere aan de onderkant je haast niet ziet wat je gedaan hebt (wel natuurlijk als je op 5 cm afstand gaat kijken…).

Het borduren

De volgende stap is het borduren.

De volgende stap was het borduren. Gebruikte borduursteken zijn stiksteek, kettingsteek, satijnsteek, festonsteek voor de cactusprikkels en een verdwaald Frans knoopje. De tulp is een beetje een rommeltje geworden doordat het stofje nogal rafelde. Aandachtspuntje voor een volgende keer dus.

In de vleugels en de staart van het vogeltje heb ik de ingrijpsteek gebruikt.

En zo is hij uiteindelijk geworden. Ik heb een simpele applicatietechniek, rawedge, gebruikt.

En klaar. Ook deze is nog niet gestreken.

Een tweede variant

Terwijl ik bezig was met het patroon, kwam ik een ‘andere’ manier tegen over hoe je een patroon op donkere stof kunt zetten. Tijd voor een experimentje dus.
Eerst teken je het patroon op overtrekpapier. Ik gebruik dan altijd calqueerpapier omdat dat wat steviger is.
Vervolgens teken je het patroon na op de achterkant van het calqueenpapier met een kalkpotlood. Ik heb hiervoor Derwent coloursoft in wit gebruikt (deze gebruiken we ook bij het tekenen van de blaadjes tijdens het ‘100.000 bomen en een bos van draad’-project en is volgens mij technisch gezien niet gemaakt met kalk, maar het gaat om het idee).

De afdruk/print van het patroon op de stof.

Dan leg je het calqueenpapier met de ‘kalk’-kant op de stof en teken je nogmaals het patroon na met een hard potlood of een pen met een punt. De kalk maakt zo een ‘print’ op de stof. Omdat de print maar lichtjes te zien was en de kalk verdwijnt als je er te vaak over wrijft, heb ik het patroon nogmaals nagetekend met een gelpen in wit.

Het patroon wordt bijgetekend met een gelpen.

Conclusie: het werkt, al is het wel bewerkelijk omdat je 4 keer het patroon overtrekt. Aan de andere kant kan het prettig zijn als je een patroon al vaker getekend hebt. Je krijgt het zo al een beetje in je vingers voordat je start met borduren.
Overigens zijn er ook transferpotloden of pennen op de markt die hetzelfde werken en waarmee je het patroon op de stof strijkt.

Het borduurwerk heb ik simpel gehouden met stiksteek en festonsteek voor de cactusprikkels in een beetje pluizig, wit garen.

De cactusprikkels worden met de festonsteek geborduurd.

En zo is het uiteindelijk geworden.

Zwart/wit.

Veel plezier met dit patroon. Ik ben benieuwd wat jullie er van maken en of je het samen met je (klein)kind(eren) gemaakt hebt. Laat het me even weten.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Het PDF-patroon van het eerste deel van de april 2020 Challenge Oude Borduurpatronen vind je hier.

Alle andere patronen kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag me een techniek die je goed ligt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet persé. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

Deel 3 van het april-patroon maak ik volgende week donderdag bekend.

Challenge Oude Borduurpatronen april 2020, deel 1

Het is nog maar de tweede week van de maand en ik wilde de april-editie van de Challenge Oude Borduurpatronen iets anders aanpakken.

In Vrouw en Huis, nr 40, 6e jaargang, 3 oktober 1953 vond ik naast het patroon van maart ook de volgende patronen met als beschrijving ‘kleuterprentenboek’.

De patronen van het kleuterprentenboek.

In eerste instantie wilde ik één van de patronen uitwerken, maar eigenlijk zijn ze alle vier te leuk om niet te maken. En samen kun je er dan een (kleuter)prentenboek van maken. Wellicht is het ook leuk om ze samen met je (klein)kind(eren) te maken, nu we toch met zijn allen thuis zitten.

Ook vond ik het een mooie gelegenheid om eens wat dingen uit te proberen. Zo heb ik gewerkt met applicaties en staat er nog op mijn lijstje om een van de patronen eerst in te kleuren met aquarel potloden. Ik weet niet of het me lukt om alle patronen uit te werken, maar de komende drie weken kun je in ieder geval elke donderdag een nieuwe variant op de blog van Tree of Needlework vinden.

Voor deze week heb ik gekozen voor het patroon met de konijntjes. Niet omdat het Pasen is dit weekend maar meer omdat ik er gelijk een idee bij had om het te borduren.

Het eerste patroon in deze serie, de konijntjes.

Om er een (prenten)boek van te kunnen maken, heb ik een stuk stof geknipt van iets groter dan twee keer een A4 naast elkaar. Het patroon heb ik op de rechterkant gezet. Het linkergedeelte van de stof kun je dan gebruiken voor de achterkant of voor een linkerpagina, waarop je bijvoorbeeld een toepasselijke tekst of gedichtje kunt borduren.

Het PDF-patroon van het eerste deel van de april 2020 Challenge Oude Borduurpatronen vind je hier.

Het borduren

Omdat het prentenboek voor kleine kinderen is, heb ik het borduurwerk eenvoudig gehouden en duidelijke kleuren gebruikt zodat de tafereeltjes gelijk herkenbaar zijn. Als voornaamste borduursteek heb ik de kettingsteek genomen en geborduurd met splijtgaren met 3 draadjes.

Ik ben begonnen met de wortels.

 

De wortels zijn in oranje geborduurd.

En vervolgens de konijntjes. Het handigste is om eerst de contour te borduren in kettingsteek en dan de rest in te vullen. Je kunt daarbij kiezen of je heen en weer borduurt of rondom of afwisselend. Hiermee kun je wat spelen zodat de invulling in één kleur wat interessanter wordt. Een beetje zoals het zou zijn als je het zou inkleuren met een potlood.

De eerste twee konijntjes staan erop.

En de derde.

Detail waarop je de stekenrichting goed kunt zien.

En als laatste heb ik de heuvel met de bloemen en het vlindertje geborduurd.

Zelf heb ik met een borduurring gewerkt.

Ook het vlindertje staat er nu op. Overigens versierd me een paar Franse knoopjes.

En zo is hij geworden.

Nog niet gestreken, maar wel al klaar geborduurd.

Veel plezier met dit patroon. Ik ben benieuwd wat jullie er van maken en of je het samen met je (klein)kind(eren) gemaakt hebt. Laat het me even weten.

Sneak preview

En dit staat voor de volgende week op stapel.

Sneak preview voor deel 2.

 

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?
Het PDF patroon voor april 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de mei 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de juni 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de juli 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de augustus 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de september 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de oktober 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de november 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de december 2019-challenge vind je hier.
Het PDF-patroon voor de januari 2020-challenge vind je hier.
Het PDF-patroon voor de februrai 2020-challenge vind je hier.
En het PDF-patroon voor de maart 2020-challenge vind je hier.

Overigens staan alle patronen nu bij elkaar op de website, namelijk hier.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag me een techniek die je goed ligt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet persé. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

Deel 2 van het april-patroon maak ik volgende week, de 3e donderdag van april bekend.

#Stayathome borduurwerk

Net als de meesten van jullie, spendeer ik op het moment mijn tijd thuis. #stayathome

De eerste week dat ik thuis was, was ik heel onrustig. Wat ging er gebeuren, hoe lang gaat het duren, hoe moet dat met mijn bedrijf, welke oplossingen zijn er voor de lopende cursussen/workshops?

Het zal geen verrassing zijn dat borduren mij dan helpt om tot rust te komen en zaken in perspectief te zien.

Nu heb je borduurwerk en borduurwerk.
En wat ik nu nodig had, was borduurwerk waar ik niet veel bij na hoefde te denken, maar wat toch mijn aandacht nodig had.
Borduurwerk dat ik makkelijk erbij kan pakken en waar mijn handen het meeste werk doen. Waar geen deadline en druk achter zit. Borduurwerk voor ‘erbij’.

Spoonflower

Toevallig (bestaat er toeval?) had ik net bij Spoonflower wat bedrukte stof besteld om uit te proberen.
Spoonflower is een bedrijf met o.a. drukkerijen in de  USA, Duitsland en Engeland (Durham) waar je zelf stof kunt laten bedrukken.
Je kiest een patroon, een soort stof (van katoen, canvas tot tricot en voile) en het aantal meters (ook fat quarters en samples van 10 x 10 cm zijn mogelijk). En na een paar weken (afhankelijk van de drukte) ontvang je de geprinte stof thuis.
Op de website vind je allerlei soorten ontwerpen/patronen die je kunt gebruiken. De ontwerpers hiervan ontvangen voor elke verkochte meter stof/item een bedrag.

Leuk is dat je ook je eigen ontwerp kunt laten drukken. En je kunt zelfs je ontwerp openbaar beschikbaar stellen zodat andere mensen jouw werk op stof kunnen laten printen.

Naast stof kun je er ook kant-en-klare zaken bestellen als dekbedden en tafelkleden, maar ook behang in de print van je keuze.

Zo af en toe bekijk ik het aanbod bij Spoorflower en een paar weken geleden was ik op zoek naar stof met Sashikopatronen.
Bij Bonnie Phantasm vond ik Sashiko: The Collection Sampler, vol met verschillende Sashiko patronen.

Deze was net op tijd binnen om mee naar huis te nemen als stayathome project.

Sashiko: the Collection Sampler

Al is het geen origineel patroon, gedrukt op Sashikostof, en is de katoenen stof die ik gekozen heb, een beetje stug. Wat een heerlijkheid om hier aan te borduren en zo je gedachten op een rijtje te zetten als een stitch meditation.

De lap is 100 x 100 cm.

En staat vol met simpele en bekende patronen.

Maar ook een aantal meer uitdagende patronen.

Met hier een daar een vogeltje.

Als ik hem af hebt voordat de Coronacrisis over is, dan kan ik er altijd nog een andere laag over zetten of de  blokken invullen met borduurwerk.

Zo kan het ook…

Misschien heb je thuis wel een lap stof met een leuke print die je kunt versieren met borduurwerk? Of werk er samen aan met je kinderen of huisgenoten. The sky is the limit.