Een roos is een roos, is een roos……

Voor de cursus StitchArt ben ik wat aan het experimenteren en een thema wat telkens terugkomt is de roos. Er zijn meerdere zaken die terugkomen maar die zijn voor een andere keer. Behalve dan het werken op iets anders dan borduurstof of linnen.

Een van mijn inspiraties is de Markerroos. Dat is de roos die terugkomt op het rijglijf in de klederdracht van Marken. Er zijn rijglijven met 5 rozen, maar tijdens het huwelijk, dat enkele weken duurde, werd een rijglijf met 7 rozen aangetrokken op de zondag na het aantekenen.

5 rozen op dit rijglijf uit Marken.

5 rozen op dit rijglijf uit Marken.

Dit is een collage van ‘geplakte’ stofjes met rozen waarop met festonsteken is geborduurd om de lapjes te verbinden. De markerroos werd ook hoofdzakelijk in de festonsteek gemaakt, dus die link was snel gemaakt.

Interpretatie Markerrozen - Majo van der Woude

Interpretatie Markerrozen – Majo van der Woude

Door de roos terug te brengen naar alleen een festonsteek en een eenkleurige draad krijg je deze voorbeelden.

festonroos op doorzichtige stof. Gelegd op een Marker bauwtje met rozen.

festonroos op doorzichtige stof. Ondergrond is een Marker bauwtje met rozen.

festonroos op Chinees gelukpapier

festonroos op Chinees gelukpapier

En deze, die geborduurd zijn met Tentakulum zijde 100/3 kleur: Chagall.

festonroosjes op een zijden zakdoekje

festonroosjes op een zijden zakdoekje

festonroosjes op vertvrij papier van Frans kaasje

festonroosjes op vetvrij papier van Frans kaasje

festonroos op kantachtig plastic materiaal

festonroos op kantachtig plastic materiaal

Een andere inspiratie is het boek ‘Rosenbroderier’ van Ingrid Eggimann-Jonsson. Hierin vind je rozen in allerlei soorten borduurwerk uitgevoerd.

Rosenbroderier van Ingrid Eggiman-Jonsson

Rosenbroderier van Ingrid Eggiman-Jonsson

Een van de patronen heb ik gebruikt om wat voorbeelden te maken van rozen geborduurd op breiwerk.
Ik heb twee varianten uitgewerkt: eentje in festonsteek

roos in festonsteek geborduurd op breiwerk

roos in festonsteek geborduurd op breiwerk

En eentje in satijnsteek of platsteek. Geborduurd met wol van Blomsterstuga.

roos in satijnsteek op breiwerk

roos in satijnsteek geborduurd op breiwerk

Een ander voorbeeld is het werken op netstof met een weefsteek. Je krijgt dan filetwerk.

Rozen op netstof

Rozen op netstof

Of, zoals ik afgelopen weekend tijdens de Nederlandse Breidagen in Rijswijk leerde bij Club Geluk, een gebreide klaproos.

gebreide klaproos van Club Geluk

gebreide klaproos van Club Geluk

Het patroon van de klaproos staat in hun boek ‘Club Geluk en het geheim van de gebreide ham‘.
Wees gerust, het experimenteren is nog niet over. Ik kom hier op terug.

 

 

 

 

Nog meer borduren op ‘ander’ materiaal

Laatst heb ik het over borduren op ‘niet’-stof of -textiel gehad. Ik heb jullie een aantal eigen experimenten laten zien en een aantal voorbeelden die mijn inspiratie waren.
Ik wil nu nog een stapje verder gaan en jullie laten zien dat je ook kan borduren op hardhout, oude kookattributen, autodeuren, bankjes, tennisrackets en zelf huid.

Maar we beginnen met borduren op röntgenfoto’s. Matthew Cox verwerkt die in zijn werk. Zij zijn de basis voor het borduurwerk zodat je een zowel een kijkje binnen als buiten het lichaam krijgt.

borduurwerk van Matthew Cox op röntgenfoto's

borduurwerk van Matthew Cox op röntgenfoto’s

Matthew Cox

Matthew Cox

Heel dicht op de mens, namelijk op de menselijke huid, borduurt Adipocere. Niet altijd, hij werkt meestal op linnen, maar soms gebruikt hij ook de mens. Zoals in onderstaand borduurwerk, waarvoor hij 437 steken gebruikte.

Adipocere - Mark Twain's, Bambino

Adipocere – Mark Twain’s, Bambino

Severija uit Litouwen borduurt oude keukenattributen, maar ook bijvoorbeeld op de deuren van auto’s. Ze boort hiervoor eerst gaatjes in het materiaal en borduurt daar met kruissteken op.

Severija - geborduurde eieren in koekenpan

Severija – geborduurde eieren in koekenpan

Severija - een nieuw gebruik voor een opscheplepel

Severija – een nieuw gebruik voor een opscheplepel

Severija - hergebruik van oude autodeuren

Severija – hergebruik van oude autodeuren

Daniëlle Clough heeft een bepaalde stijl van borduren, en die past ze op allerlei nietgebruikelijke zaken toe zoals oude tennis- en badmintonrackets, maar ook op papier, in hangers, borduurringen en op kleding. Ze heeft zelfs in opdracht voor het 50-jaar jubileum van VANS een aantal speciale schoenen geborduurd, zoals deze:

Danielle Clough - speciale opdracht voor VANS

Danielle Clough – speciale opdracht voor VANS

Danielle Clough - geborduurd badmintonracket

Danielle Clough – geborduurd badmintonracket

Ella Robinson gebruikt felgekleurd garen en veelal gevonden voorwerpen in en om het strand en de zee om borduurwerken te maken. Ook hier worden eerst gaatjes in het materiaal gemaakt voordat er geborduurd wordt.

Ella Robinson - Roy, 2012

Ella Robinson – Roy, 2012

Ella Robinson - Millions, 2010 (deze is nog te koop)

Ella Robinson – Millions, 2010 (deze is nog te koop)

En als laatste een community project uit Jerusalem van Talya Tomer-Schlesinger. Zij kreeg de opdracht om in een bepaalde buurt wat meer kleur aan te brengen. Dit resulteerde in het borduren van de bankjes samen met de buurtbewoners. Als garen heeft ze zwempakkenstof gebruikt zodat het ook bestand was tegen de regen.

Talya Tomer-Schlesinger aan het werk met buurtbewoners

Talya Tomer-Schlesinger aan het werk met buurtbewoners

Talya Tomer - Schlesinger - en zo is hij geworden

Talya Tomer – Schlesinger – en zo is hij geworden

Talya Tomer-Schlesinger - en dit is een pauw geworden.

Talya Tomer-Schlesinger – en dit is een pauw geworden.

Hebben jullie nog voorbeelden van borduren op andersoortig materiaal. Laat het even weten. Ik ben benieuwd.

 

Meer resultaten van de SAL van Janet Brandt

In januari en februari ben ik druk bezig geweest met de Stitch Along (SAL) van Janet Brandt.
Met als uiteindelijk resultaat deze mooi lap gemaakt op zwarte wol met borduurwol van Blomsterstuga. Je vindt hier, hier, hier, hier, hier en hier mijn voortgang en die van Janet.
Dit is mijn versie geworden.

Hartjes, tulpen, vogels 2016

Hartjes, tulpen, vogels 2016

Nu zijn er nog 2 versies helemaal af.
De eerste is van Brodibidouillages et compagnie en dit is haar versie. Op haar blog j-en-revais  kan je haar proces en haar keuzes van kleur en steken volgen.

Brodibidouillages et compagnie

Brodibidouillages et compagnie

En een detail van het werk van Brodibidouillages et compagnie

En een detail van het werk van Brodibidouillages et compagnie

De tweede is van de moeder van Janet, en die is ook weer totaal anders. Die kan je hier vinden.
Op deze pagina vind je de werken die nu af zijn. Ze staan onder elkaar. En het is erg leuk om te zien hoe eenzelfde patroon tot zulke verschillende borduurwerken kan leiden. En hoe kleur, soort garen, ondergrond en stekenkeuze aan die verschillende versies  bijdraagt.
Ik ben benieuwd welke versies er nog meer gemaakt worden op het moment en ik hoop dat ze allemaal gedeeld worden op de website van Janet.

De Rood uitdaging, deel 2

Hier heb ik vertelt over mijn zoektocht naar inspiratie die resulteerde in de 10-daagse Rood-uitdaging door
tips van Marjolein van der Stoep en Cas Holmes.

We gaan verder met dag 5.

Rood-uitdaging dag 5

Rood-uitdaging dag 5

Op het rode lapje van Ikea is eerst de bloem geappliqueerd en vervolgens is het Latex-garen van Bart en Francis erop genaaid met één draadje rood splijtzijde.

detail waar je goed kan zien dat de bloem eerst op het lapje genaaid is.

detail waar je goed kan zien dat de bloem eerst op het lapje genaaid is.

Op de 6e dag van de Rood-uitdaging heb ik een stuk kant versierd met Franse knoopjes en platsteken. Deze zijn door het kant en door de rode onderlaag geborduurd.

Rood-uitdaging dag 6

Rood-uitdaging dag 6

hier kan je de ondergrond goed zien.

hier kan je de ondergrond goed zien.

Dag 7 was moeizame dag. Het idee was om met rijgsteekjes doorstoppen en visible mending te laten zien. Door de keuze van de draad (1 draadje splijtzijde) en stof werd alles een beetje pieterig. Het extra toevoegen van een bruine draad haal het werk iets op, maar dit is niet mijn beste werk. Aan de andere kant, het hoorde bij het proces om ook een minder werk gewoon mee te laten tellen in de 10-daagse uitdaging.

Rood-uitdaging dag 7

Rood-uitdaging dag 7

Op dag 8 heb ik een oude sepia ansichtkaart die ik gevonden had in een tweedehands winkeltje in Groningen verwerkt in het lapje. Om de kaart meer te verbinden met het lapje, heb ik de rode strepen van het lapje met rijgsteken doorgetrokken op de kaart. Als het materiaal/papier wat dikker is zoals hier de ansichtkaart dan prik ik eerst gaatje voordat ik ga borduren.

Rood-uitdaging dag 8

Rood-uitdaging dag 8

Op dag 9 heb ik wat gespeeld met een bandje met hangende bolletjes. Het bandje is met dicht op elkaar geborduurde platsteekjes vastgezet en met diezelfde techniek heb ik, als grapje, een paar bolletjes in enkele stappen een mier laten worden.

Rood-uitdaging dag 9

Rood-uitdaging dag 9

En op de laatste dag van de Rood-uitdaging ben ik verder gegaan op een eerder geborduurde letter M. Ik vond het een mooi idee om af te sluiten met mijn eigen letter. De letter heb ik ooit geborduurd in rood met steelsteek, al had de ontwerper  ‘Il était une fois..‘ een andere suggestie.
De bloemetjes en blaadjes in de M zijn volgeborduurd met platsteken en verder heb ik kraaltjes en pailletten gebruikt.

Rood-uitdaging dag 10

Rood-uitdaging dag 10

detail

detail

Ik moet zeggen dat ik aan de ene kant de verplichting om 10 dagen iets binnen een vastgesteld thema te maken best zwaar vond. Aan de andere kant was het toch weer een uitdaging om iedere dag iets anders te verzinnen en een stapje verder te zetten. Ik vind niet alles even goed gelukt. Het is geregeld gebeurd dat wat ik in mijn hoofd had er in borduurwerk toch anders uitzag. Soms slechter, maar ook soms beter.
En onder de streep zitten er een paar werkjes tussen die een leuke start kunnen zijn om door te ontwikkelen.

Dus:
Ja, het werkt om jezelf een uitdaging te geven door een aantal dagen dagelijks binnen een thema, met vooraf bepaald materiaal en met een tijdslimiet. Het maakt in ieder geval je creativiteit los (wellicht ook in het vinden van excuses om het een dag niet te doen). Ben ik nu klaar:
Nee, want sommige werkjes kunnen nog verder uitgewerkt worden. Is wellicht een volgende uitdaging als er wat minder inspiratie is.
Nee, want eigenlijk vind ik dat ik nog iets moet verzinnen om alle lapjes bij elkaar te houden, omdat het toch een proces vertegenwoordigd. Daar ben ik nog niet uit. Heeft iemand van jullie suggesties?

Ga ik het nog eens doen:
Mmmmm…. Ik ga binnenkort een weekje naar Italië voor een relaxvakantie, misschien is het een goed idee om mezelf daar een dagelijkse creatieve of borduur uitdaging te geven. Suggesties voor een thema?

De Rood-uitdaging

Ik ben altijd benieuwd hoe mensen aan hun inspiratie komen. Maar nog meer benieuwd ben ik hoe men die inspiratie dan omzet in een creatie, bijvoorbeeld in borduurwerk of tekening of verhaal.
En ja, er zijn een aantal mensen bij wie het zo komt aanwaaien, maar je hoort ook veel verhalen dat het gewoon hard werken is, met veel uitproberen en veel gewoon doen.
En dat is eigenlijk wel de rode lijn, maak gewoon elke dag wat, wees iedere dag creatief. Het hoeft namelijk niet perfect te zijn, je kan het altijd weggooien. Maar een ietwat mislukt werkje kan ook een inspiratie zijn voor een veel beter werk, want van ieder stuk dat je maakt leer je. Wat werkt en inderdaad, ook wat niet werkt. En soms heb je een beetje hulp nodig.

Marjolein van der Stoep heeft een heel leuk boek geschreven ‘Was ik maar naar de kunstacademie gegaan… dan had ik dit boek niet hoeven kopen’ waarin ze o.a. hoofdstukken heeft gewijd aan Inspiratie (en hoe je dat kan vasthouden/bewaren/verzamelen) en aan Creativiteit. In het hoofdstuk Creativiteit vind je een aantal tips en oefeningen hoe je creatieve denkproces op gang kan krijgen.
Marjolein van der Stoep
Ik heb haar tip/oefening om te variëren op een thema gecombineerd met een tip van Cas Holmes uit haar boek ‘Stitch Stories’ om kleine collages te maken binnen een thema. Cas gebruikt dan o.a. papier, textiel en gevonden voorwerpen, maar beperkt het materiaal wel in kleur en in hoeveelheid. Haar advies is om dagelijks, meerdere dagen achter elkaar, één of meer collages binnen het thema en met het beschikbare materiaal te maken.

Cas Holmes - Stitch Stories

Cas Holmes – Stitch Stories

Met andere woorden: ik heb mezelf een creatieve uitdaging gegeven waarin ik 10 dagen achter elkaar, iedere dag een nieuw (borduur)werkje maak.
* Thema: Rood.
* Ondergrond: neutrale stof, of stof met een rood accent of rode stof waarbij ik moest gebruiken wat ik al in huis had.
* Garen: rood en wit in verschillende diktes en soorten
* Gevonden voorwerpen: al eerder geborduurde lapjes met rood borduurwerk.
O ja, ik mocht er dagelijks maar maximaal 1 uur aan werken.
Als iets niet werkt, dan is dat maar zo, de volgende dag is er een nieuwe kans.

Ik ben begonnen met een linnen ecru lapje met een rood horizontaal en verticaal streepje erin geweven.

Rood-uitdaging dag 1

Rood-uitdaging dag 1

Daarop heb ik een slingerend motief geborduurd met steelsteek, blaadjes in een losse kettingsteek en Franse knoopjes als besjes.

detail

detail

Voor dag 2 had ik een al eerder geborduurd lapje gevonden. Ooit een patroontje voor een brillenkoker van Atelier het Haantje, maar na het borduren van 2 motiefjes op een stapel nog afmaken terecht gekomen.

Rood-uitdaging dag 2

Rood-uitdaging dag 2

Ik heb eerst het lapje door midden geknipt en vervolgens weer aan elkaar gezet met een naadverbinding. De linkerkant heb ik zo gelaten en de rechterkant heb ik bewerkt met kettingsteken (de 2 blaadjes en een ‘schaduw’slinger) en kraaltjes. Op de tak is een latex-draad van Bart en Francis opgenaaid.

detail

detail, hier kan je de Latex-draad goed zien.

Dag 3 begon met een stukje rood/wit linnen dat ik ooit bij Ikea gekocht had. Kijk als je daar komt altijd even bij de stoffen, ik heb daar al vaak lapjes gekocht die ik gebruikt hebt voor borduurwerk. Zo is de stof van mijn TAST stekenboek ook Ikea-stof.

Rood-uitdaging dag 3

Rood-uitdaging dag 3

Erop een eerder geborduurd lapje in kruissteek op ongebleekte katoen en verder versierd met vilten bloemetjes die ik van een soort rand afgeknipt heb. Ze zijn op de stof gezet met een festonsteek en vervolgens nog versierd met een klein rijgsteekje.

Door je werk een kwartslag te draaien, ziet het er ineens heel anders uit.

Door je werk een kwartslag te draaien, ziet het er ineens heel anders uit.

Dag 4 stond in het teken van steken oefenen. Ik heb een stukje wit linnen in reepjes geknipt en op elk reepje een andere steek geborduurd. Vervolgens heb ik de losse reepjes op het rode linnen lapje geborduurd.

Rood-uitdaging dag 4

Rood-uitdaging dag 4

Van links naar rechts: vliegsteek, versprongen kettingsteek, Kreta steek, losse kettingsteek, flanelsteek, korenaarsteek en taksteek.
rood-uitdaging dag 4 detail
Wordt vervolgd.
En in de tussentijd, wat doen jullie als je even geen inspiratie of creativiteit hebt?

Rood-uitdaging dag 1 t/m 6

Rood-uitdaging dag 1 t/m 6

Nu eens niet borduren op textiel – Vervolg

Hier vertelde ik over mijn experimenten met borduren op allerlei ander materiaal dan textiel. Vandaag laat ik een aantal inspiratiebronnen zien. Veel afbeeldingen en foto’s, weinig tekst, gewoon genieten dus. En veel linkjes naar de websites en meer werk van de kunstenaars of projecten, dus nog meer genieten.

Borduren op papier  is blijkbaar van alle tijden. De bibliotheek van de Universiteit van Uppsala heeft een middeleeuws boek (14e eeuw) in zijn collectie waarin reparaties te vinden zijn, die gemaakt zijn met gekleurde zijde en borduursteken zoals de festonsteek. Hier kan je er meer over lezen.

14e eeuws manuscript - Universiteit van Uppsala, Zweden

14e eeuws manuscript – Universiteit van Uppsala, Zweden

En nog een detail.

En nog een detail.

Iets heel anders is het werk van Izziyana Shuaimi. Zij combineert tekeningen met prachtig folklore borduurwerk onder de titel ‘The looms in our bones’.

Door Izziyana Suhaimi

Door Izziyana Suhaimi

detail

detail

Of het werk van Nicolette de la Brown. In 2013 maakte zij een serie  geborduurde boodschappentasjes onder de titel ‘El Barrio Bodega’.

Nicolette de La Brown - El Barrio Bodega no 1-3

Nicolette de La Brown – El Barrio Bodega no 1-3

Van een andere orde is het borduren op natuurlijk materiaal als bladeren, zoals deze voorbeelden van Hillary Fayle.

Hillary Fayle - Stitch Work

Hillary Fayle – Stitch Work

Hier heeft ze de flanelsteek gebruikt om de blaadjes aan elkaar te borduren. En in onderstaand voorbeeld Franse knoopjes.

werk van Hillary Fayle

werk van Hillary Fayle

Susanna Bauer gebruikt ook natuurlijk materiaal in haar kunstprojecten, zij gebruikt haaktechnieken om te verbinden en toe te voegen.

Aligning - werk van Susanna Bauer

Aligning – 3D-werk van Susanna Bauer

Navigation - 2D werk van Susanna Bauer

Navigation – 2D werk van Susanna Bauer

Ik hoop dat ik jullie ook een beetje inspiratie heb gegeven om eens op een andere manier naar borduurwerk te kijken.

 

Nu eens niet borduren op textiel

Borduren is echt mijn ding. En niet alleen van mij. Ik zie steeds vaker dat de borduurtechniek op allerlei ander materiaal dan textiel of stof toegepast was. Terwijl oorspronkelijk borduren – het versieren van stof betekende.
Dat intrigeert me zo dat ik geregeld uitstapjes maak naar het borduren op ander materiaal. Of zoals vorige week, het borduren met menselijk haar op paraffine papier.

Begin van een stoel

Begin van een stoel – hij moet nog steeds afgemaakt worden.

Ook heb ik borduren op papier uitgeprobeerd, zoals hier op een ‘tab’pagina van het magazine Flow.

Zondagmiddag borduurwerkje. Plaat uit Flow.

Borduren op papier

Ook ansichtkaarten kan je gebruiken op om te borduren.

Ook ansichtkaarten kan je gebruiken op om te borduren.

Dat kan je zelf ook doen, er zijn leuke landen-ansichtkaarten te koop met een stukje draad en een naald die je zelf kunt borduren, maar ook zo kunt versturen.

Scandinavië en IJsland.

Scandinavië en IJsland.

Maar je kan ook op de gekste dingen borduren. Zo heb ik laatst een plastic mal waar chocolaatjes in de vorm van klompen in zaten met steekjes versierd. Het is dan wel zaak om eerst gaatjes te maken en daarna te borduren.

nu zonder chocolaatjes

nu zonder chocolaatjes

Niet omdat het moet, maar omdat het kan, zullen we maar zeggen.
In een volgend blogje zal ik een aantal van mijn inspiratiebronnen laten zien en dat is echt nog maar het tipje van de ijsberg als het om borduren op ander materiaal dan textiel gaat.

Wordt vervolgd.

 

 

Haartekenen in het Centraal Museum

Gisteren was er in het Centraal Museum in Utrecht een workshop ‘Haartekenen‘ van Sara Bomans. Deze was georganiseerd in het kader van de tentoonstelling ‘Haar! Menselijk haar in mode en kunst’.
Met een eigen meegebrachte foto ging je aan de slag. Op doorzichtig parafine papier, prikte je op hoeken en plekken waar het beeld op de foto van richting veranderde gaatjes. Deze werden vervolgens met mensenhaar verbonden, waardoor je een tekening van haar maakte. Je hebt geen naald nodig, want het haar is stevig genoeg om door de piepkleine gaatjes te gaan. Aanhechten en afhechten met een knoopje. Een echt precisie werkje, maar heel erg leuk om te doen. Ik ben nog niet klaar, maar dit is wat ik tot nu toe gedaan heb.

Begin van een stoel

Begin van een stoel

En dit is het voorbeeld.

En dit is het voorbeeld.

Zaterdag 16 april, zaterdag 21 mei en zondag 22 mei geeft Sara nogmaals de workshop.
In de tussentijd kan je zelf ook aan de slag met Haartekenen in de werkplaats in de tentoonstelling. In het weekend is er een aantal medewerkers die je op gang helpen, en anders ligt al het materiaal er om zelf te proberen.

De werkplaats in het Centraal Museum

De werkplaats in het Centraal Museum

Het mensenhaar waarmee je 'borduurt', blond, bruin en zwart

Het mensenhaar waarmee je ‘borduurt’, blond, bruin en zwart

En mijn favoriete stuk van de tentoonstelling. Dat waren van mensenhaar gebreide, hele fragiel ogende, jurken. Prachtig gewoon, maar niet goed op een foto te zetten, dus daar moet je maar zelf naar gaan kijken. Maar voor de liefhebbers toch een tipje van al het andere moois, interessants, gruwelijks, …….
Haar sieraadDe tentoonstelling is nog t/m 29 mei 2016.

 

Een kleine update van TAST – Take a Stitch Tuesday

Zoals jullie weten neem ik deel aan de TAST – Take a Stitch Tuesday uitdaging op Pintangle.com.
En jullie mogen gerust weten dat ik niet elke steek interessant of leuk vind en dat ik soms echt geen idee heb wat ik ermee zou willen doen.
Vaak wacht ik even een paar dagen op de voorbeelden van de andere dames uit de groep zodat ik een beetje inspiratie kan opdoen. Sharon van Pintangle.com geeft meestal ook wat suggesties om variaties te maken.
Zo ook met de steek van deze week: Raised Cross Stitch Flower of in goed Nederlands Bloem van omwikkelde kruissteek. Op zich geen moeilijke steek, maar wel een die met andersoortig garen ineens een andere uitstraling krijgt. En eentje die een mooie structuur geeft door het ophogend effect.
TAST raised cross stitch flower detail

Roosjes?

Roosjes?

Hij is heel simpel te maken. Je borduurt eerste een ruime kruissteek en vervolgens omwikkel je de spijlen in het rond.

In week  29 was de ‘Barb Stitch’ aan de beurt. Daar heb ik geen Nederlandse vertaling voor, maar het zijn in feite 2 festonsteken die met de onderkant naast elkaar zijn geborduurd. Vervolgens zijn ze met dezelfde of andere draad met een overhandse steek waarbij je niet door de stof steekt, aan elkaar gezet.
TAST Barb stitch
Je zou hem ook als een naadverbinding kunnen gebruiken waarbij je 2 stukken lint of stof aan elkaar zet.

'Barb stitch' als naadverbinding

‘Barb stitch’ als naadverbinding

Week 30 was voor de ‘Verlengde losse kettingsteek’ (longtail chain stitch). Ik wilde een ‘Ontdekkingspakket’ met verschillende zijde garens van Au Ver a Soie uitproberen en vond dit daarvoor de perfecte steek. In het pakket zat Soie d’Alger, Soie Perlee, Soie de Paris, Soie Gobelin en een metallic draad (Métallisé tressé 4).

verlengde losse kettingsteek

verlengde losse kettingsteek

De steek in week 31 was een steek die lijkt op de knoopsgatsteek maar die in feite een festonsteek is met een extra omwikkeling van de spijl. Op mijn lijstje staat nog om de diverse knoopsgat en festonsteek eens onder elkaar te zetten en zo ze te vergelijken. Is een projectje voor later. Sharon noemt hem ‘Fancy Bobbin Edging’, waarmee aangegeven wordt dat het een echte randsteek is.

Festonsteek met een twist of een knoopsgatsteek?

Festonsteek met een twist of een knoopsgatsteek?

 

Borduurworkshops op de zondag in het Tijdelijke Modemuseum

Nog tot 8 mei 2016 is het Tijdelijke Modemuseum te gast in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.
Onder de naam ‘New Haberdashery’ worden o.a. op de zondag workshops georganiseerd.
Ik wil er 2 uitlichten die, hoe kan het ook anders, met borduren te maken hebben. Ze vinden plaats in april.

Allereerst op 17 april van 13.00 – 16.00 uur ‘Golden Joinery’.

Golden Joinery

Golden Joinery

Golden Joinery is een initiatief van modeontwerpster Saskia van Drimmelen en regisseur Margreet Sweerts. Samen vormen zij de kern van het hybride modecollectief Painted. Geïnspireerd door de eeuwenoude Japanse reparatietechniek Kintsugi, waarbij kapot porselein met goud wordt gelijmd, maken deelnemers deze middag juweeltjes van hun kapotte kleding. Zo maak je deel uit van het  ‘nieuwe’ modemerk GOLDEN JOINERY! Deelnemers brengen zelf een te repareren kledingstuk mee.
In oktober was ik tijdens de Dutch Design Week te gast bij hen en GardenMania in Eindhoven om een eigen geliefd maar versleten en kapot kledingstuk weer een nieuw leven te geven. Ik daar hier over geschreven.

Gouden verrassing op een geliefd kledingstuk

Gouden verrassing op een geliefd kledingstuk

En op 24 april geeft Desiree Hammen een workshop met de titel ‘Freestyle borduren‘.
Na een introductie over traditionele en nieuwe borduurtechnieken, gaan deelnemers deze middag aan de slag met verschillende borduurtechnieken.

Desiree Hammen aan het werk in Parijs.

Desiree Hammen aan het werk in Parijs.

Desirée Hammen (1976) is gespecialiseerd in het borduren van haute couture. Ze leerde dit in modestad Parijs bij het beroemd couture huis Lesage. Zij combineert klassieke couturetechnieken met een eigen freestyle benadering. In haar autonome borduurwerk verwerkt zij uiteenlopende materialen, variërend van halfedelstenen tot ‘found objects’. Met respect voor tradities en een sterke hang naar vernieuwing en onderzoek, slaat ze met haar borduurwerk nieuwe wegen in.
Ook deze is van 13.00 – 16.00 uur bij Het Nieuwe Instituut, Museumpark 25 in Rotterdam.
Met een entreekaartje kan je gratis deelnemen. Wel je even van te voren melden via de website.