Challenge Oude Borduurpatronen februari 2023, deel 1

Naar aanleiding van mijn vraag wie mij wilde helpen met de Challenge Oude Borduurpatronen van februari 2023 meldde zich 7 bordursters. Afgelopen week druppelden hun bijdragen binnen en iedere keer werd ik weer blij verrast. Dus Saskia, Monique, Marijke, Margreet, Gnoe, Attis en Jansje heel, heel erg bedankt voor jullie creativiteit in het borduren van de bloemetjes, de vele varianten en het delen van jullie proces. Er is deze keer genoeg om er twee blogberichten mee te vullen. Dit is het eerste deel van de Challenge Oude Borduurpatronen van februari 2023.

Het motiefjes

De motiefjes zijn van het strijkpatroon uit ‘De vrouw en haar huis’ uit mei 1922 waar ook het patroon van de Challenge van januari uit kwam. Er waren 18 bloemmotiefjes waarvan ik er 12 uitgekozen heb (meer pasten er niet op het A4-vel).

De patroontjes van de Challenge Oude Borduurpatronen van februari 2023.

Het patroon vind je hier.

De opdracht aan de borduursters was vrij. Ze mochten zelf één of meerdere motiefjes kiezen en ook de keuze van de stof, garen en borduurtechniek waren vrij.

Tien/10 van de twaalf bloemmotieven zijn uitgewerkt, waarbij er twee een duidelijke voorkeur hadden. Zowel in het aantal borduursters die ermee aan de slag ging als de verschillende variaties. Vandaag laat ik de uitwerkingen van de eerste 5 motiefjes zien en volgende week donderdag volgen de andere vijf.

Het eerste motief, de bolletjesbloem

Het eerste motief: de bolletjesbloem.

Door deze ‘bolletjesbloem’ (met dank aan Gnoe voor het bedenken van de naam) werden 5 borduursters geïnspireerd.

De uitwerkingen van Saskia.

Saskia heeft met een ‘Robus embroidery transfer potlood’ een strijkpatroon gemaakt dat op een reststrook borduurstof is gezet. De bloemetjes zijn geborduurd met de garens die toevallig op haar werktafel lagen.

Stiksteek, omslingerde stiksteek en festonsteek.

Glaskraaltjes met een hart van knoopsteken, varensteek en splijtsteek.

Rubberen ringetjes vastgezet met gele steken. Verder kettingsteek, stiksteek en stopje (onderste blaadje).

Margreet heeft eerst het patroon vergroot en vervolgens overgenomen met vliesofix en een Prym Trickmarker. Door op donkere stof te borduren worden de gekozen kleuren intensiever.

Steelsteek, kettingsteek, platsteek, stiksteek en ingrijpsteek.

Gnoe (@gnoe) heeft het patroon twee keer uitgewerkt.

De eerste uitwerking van Gnoe.

Om ringetjes van oude bh-bandjes maakte ze de basis van de Dorset Button. Het blad moest toen ook wat meer body krijgen en zo kwam ze op de driedimensionale Franse borduursteek. De hartjes van de bloemetjes vulde ze met verschillende witte kraaltjes.

Voor haar tweede variant maakte ze roosjes van organzalint met behulp van de rozetsteek. De blaadjes vulde ze met een heen en weer gaande kettingsteek., wat een beetje ‘ruw’ uiterlijk geeft.

Van bolletjesbloem naar roosjes. Alles is mogelijk met borduurwerk.

Marijke maakte deze lieve variant.

Steelsteek en satijnsteek doen het altijd goed samen in borduurwerk.

Attis maakte ook twee varianten. Voor de eerste bevestigde ze 4 knoopjes met shisha borduurwerk met daaromheen los gemaakte Franse knoopjes om een kantachtig geheel te krijgen. De blaadjes zijn gemaakt in een langgerekte kruissteek en afgewerkt met Franse knoopjes.

Bijzonder gebuik van Franse knoopjes met maximaal effect.

Voor de tweede variant gebruikte ze uitgeknipte stukjes vilt in verschillende kleuren die vastgezet zijn met verschillende borduursteken.

Gebruikte steken: steelsteek, stiksteek, festonsteek en Frans knoopje.

Het tweede motief

Bloemmotief 2.

Minder geliefd dan het eerste motief, maar Monique heeft er twee mooie varianten van gemaakt

In één of in meerdere kleuren.

Beide motieven zijn geborduurd in satijn- en steelsteek (en het hart van het linkermotief is geborduurd met Franse knoopjes). Maar wat een verschil maakt het als je een keuze maakt om in één kleur (verlopend splijtgaren) of in meerdere kleuren te borduren.

Met meerdere kleuren.

In één kleur.

Het derde motief,

Het derde motief.

Geborduurd door 2 borduursters. De variant van Margreet is eerst vergroot en vervolgens overgenomen op de stof met vliesofix en een Prym trickmarker. Alleen de contouren zijn geborduurd in stik- en steelsteek en het geheel is afgemaakt met roze knoopjessteken.

Soms hoef je alleen maar de contouren te borduren voor maximaal resultaat.

En Marijke maakte er een echte 3D variant van.

Stap voor stap ontstaat deze variant.

Een extra laag.

Het eindresultaat.

Het vierde motief, een granaatappel

Granaatappel 1.

Drie van de gebruikte motiefjes zou je een granaatappel kunnen noemen. Dit is de eerste daarvan.

Attis koos voor kleur en gebruikte een donkere ondergrond.

Van patroon naar borduurwerk.

Splijtsteeek, steelsteek, satijnsteek en vliegsteek.

 

Monique maakte een rode en witte variant in schaduwborduurwerk.

Schaduwborduurwerk.

Hierbij maak je dichtaaneengesloten flanelsteken op de achterkant van je werk. Als je wat doorschijnende stof gebruikt, zoals hier de zakdoekjes, dan zie je aan de voorkant een soort schaduw van de gemaakte steken. Vandaar de naam schaduwborduurwerk.

De achterkant van schaduwborduurwerk. Hier zie je dat er flanelsteken zijn gebruikt.

Leuk om te zien dat beide kanten als voorkant kunnen dienen.

En maakte ook nog een aandenken voor haarzelf.

 

Het vijfde motief, de tulp

We sluiten vandaag af met één van de tulpen op het patroonblad.

Tulp nr 1.

Attis heeft hem geborduurd  in festonsteken en naaldkant. De blaadjes zijn geborduurd in een aaneengesloten flanelsteek en de steek in kettingsteek.

Een tulp met naaldkant en festonsteken.

Zijn jullie ook zo blij geworden door de resultaten van de februari challenge.?
De volgende 5 bloemmotiefjes die door mijn hulptroepen voor de Challenge Oude Borduurpatronen februari 2023 geborduurd zijn, plaats ik volgende week donderdag op de blog.

Met dank aan Saskia Gijselhart, Marijke de Jong, Margreet de Groot, Gnoe (@gnoe), Attis van der Horst, Monique Kup en Jansje van Andel (Atelier Adrienne).

Je kunt natuurlijk ook zelf aan de slag gaan met deze leuke bloempatroontjes. Ik ben benieuwd waar je verder nog mee komen. Laat het me weten of plaats ze in de Facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De volgende Challenge Oude Borduurpatronen van maart 2023 zet ik donderdag 16 maart 2023 op de website.

Challenge Oude Borduurpatronen januari 2023

Een dag later als gebruikelijk, maar hier dan toch de Challenge Oude Borduurpatronen van januari 2023.

Ik heb niet alles uitgewerkt wat ik bedacht had. Soms (vaak) heb ik meer ideeën dan tijd om e.e.a. uit te werken. En eigenlijk is het dan ook wel lekker dat die deadline van de derde donderdag van de maand (deze keer plus 1 dag) er staat. Dus wat er is, of het nu wel of niet af is, laat ik jullie zien ter inspiratie.

Het patroon is van een strijkpatroon uit ‘De vrouw en haar huis’ uit mei 1922. Het oorsponkelijke patroon is een aantal tulpen die in een krans gerangschikt zijn. Waarschijnlijk bedoeld voor een kleedje of zo (dat staat er niet bij). Ik heb een van de tulpen genomen om uit te werken.

Een van de tulpen van het originele strijkpatroon.

Het patroon vind je hier.

Traditionele uitwerking

Zo, had ik het bedacht. Twee tulpen naast elkaar, de ene uitgewerkt in satijnsteek en de andere in kettingsteek, maar wel met dezelfde kleuren.

Tulpen.

De rechter tulp in voornamelijk in kettingsteek geborduurd. Dat kun je hier beter zien.

Beetje voorjaar al.

 

En hier nog iets beter.

De kettingsteek is een prima vulsteek.

De tulp in satijnsteek is blijven steken bij het borduren van de blaadjes. Soms is de tijd gewoon op.

Tot zover is hij gekomen.

Beiden overigens geborduurd in perlé nr. 8.

Als applicatie

Applicatie is een techniek die ik eigenlijk niet vaak gebruik, maar die wel heel leuk is. Dit is zo’n patroontje waar je dat zeker kunt gebruiken.

Ik ben begonnen met een extra kopie te maken van het patroon. Daar heb ik de grootste vormen (de tulp, het bloemetje, de blaadjes en de rondjes) uitgeknipt. Vervolgens ben ik stofjes gaan zoeken. Voor de ondergrond en voor de applicatie zelf.

 

Als je de vormen uitgeknipt hebt, dan kun je ook een eigen compositie met de onderdelen maken.

Mmm. Ik was nog niet helemaal tevreden met mijn ondergrond toen ik me herinnerde dat ik ooit tijdens een cursus StitchArt van Cherilyn Martin bij de DIY Textile School een ondergrond met verf bewerkt/gemaakt had. Die was volgens mij wel geschikt voor dit project.

Maar eerst werden de vormen uit lapjes geknipt, waarbij de papieren vormen gebruikt werden als mal.

Een stofje van een oud jurkje was wel geschikt als tulp.

Met een witte gelpen werden de extra lijnen in de tulp gezet.

De geknipte lapjes in compositie op de ondergrond en aangevuld met wat takjes e.d.

Heerlijk om deze basis aan te vullen met borduursteken. De blaadjes en takjes met een aaneengesloten vliegsteek, de krullen in steelsteek, de tulp met stiksteken en de rondjes met een festonsteek en losse kettingsteek.

De applicatie aangevuld met wat borduursteken.

Variatie op een thema

Onderdeel van het originele patroon was ook een klein bloemetje. Omdat ik niet helemaal zeker was welke kleur ik wilde gebruiken, heb ik een aantal bloemetjes in verschillende kleuren/stofjes geknipt. En toen ik daar mee bezig was, kwam er een heel ander idee bij me naar boven.

Ik had nog een stukje van de bewerkte/geverfde ondergrond over en daar heb ik een aantal bloemetjes op getekend (je ziet ze nog net).

Je kunt de papieren mal van het bloemetje gebruiken om de bloemetjes op de stof te tekenen.

Daar overheen zijn de geknipte (stoffen) bloemetjes gerangschikt.

Een boeketje bloemetjes.

En vervolgens vastgezet. Van de getekende bloemetjes zijn alleen de contouren met een simpele stiksteek geborduurd

Vastgesteld om de volgende laag te kunnen borduren.

De ringen om de harten heb ik vervolgens met een satijnsteek geborduurd waardoor de bloemblaadjes los bleven.

Van dichtbij ziet dat er zo uit.

Van dichtbij zie je goed dat de blaadjes los zijn.

Wie had dat gedacht, van een patroon van een tulp naar een bos anemonen. Ik in ieder geval niet van te voren.

Andere varianten?

Overigens heb ik ook nog gedacht aan het maken van een tulpbroche in Folklorische kleuren op vilt. Maar misschien werd die dan een beetje te groot. En tijd, tijd is iets waar ik altijd gebrek aan heb.

Ik ben in ieder geval benieuwd met welke varianten jullie aan de slag gaan. Verras met maar. In ieder geval veel borduurplezier.

Vergeet niet om je borduurwerk te delen op de facebookgroep.

OPROEP!

Wie wil je helpen om één of meerdere patroontjes van de Challenge Oude Borduurpatronen van februari 2023 te borduren?
Er wordt geregeld aangegeven dat sommige patronen wel erg groot zijn om uit te proberen. Voor de Challenge van februari heb ik allerlei kleintje bloempatroontjes uitgekozen.

De patroontjes van de Challenge Oude Borduurpatronen van februari 2023.

Als je me wilt helpen dan zou ik al heel blij zijn als je één of twee bloemetjes zou uitwerken. Mail me even op info@treeofneedlework.nl als je interesse hebt dan stuur ik je de PDF met de patroontjes.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De volgende Challenge Oude Borduurpatronen van 2023 zet ik donderdag 16 februari 2023 op de website.

Wrap up 2022 – mijn borduurjaar in vogelvlucht

Gisteren keek ik terug op het jaar van Tree of Needlework.
Vandaag kijk ik terug op mijn eigen creatieve borduurjaar.

Bijzondere borduurvondsten

Veel inspiratie krijg ik van oud borduurwerk. Ook gebruik ik oud borduurwerk in workshops als Herinneringsboekje van textiel en Borduren op/met foto’s. Reden dat ik altijd bij kringloopwinkels, rommelmarkten en zeker bij het Handwerkfestijn in Hoevelaken kijk naar ‘borduur’vondsten die betaalbaar zijn.

Na twee jaar vond er dit jaar weer een Handwerkfestijn in Hoevelaken plaats. Hier kun je voor een klein prijsje allerlei handwerkmateriaal kopen en de opbrengst gaat naar het Diabetis fonds. Naast praktische zaken als garens en stof, kun je er ook oud borduurwerk vinden of half afgemaakt borduurwerk. Dit jaar vond ik een borduurlap in de stijl van NOBOMO en Ensaid maar dan in een verrassende jaren ’70 kleurencombinatie, namelijk in bruin en oranje.

Handwerklap met allerlei proefjes die als doel het versieren van kleding hebben.

Oranje op bruine stof.

En soms krijg ik oud borduurwerk van mensen die weten dat het bij mij goed terecht komt, zoals deze voorbeeldkraagjes die uit België komen.

Vintage kraagjes, waarschijnlijk bedoeld als verkoopvoorbeelden.

Meeborduurprojecten

Afgelopen jaar heb ik bij verschillende meeborduur-/community projecten een paar steekjes meegeborduurd.

Tuintapijt ‘Lets grow flowers, not walls’ van Jolanda Schouten/september 2022

Borduurproject van the Amor Real Foundation in samenwerking met Karim Adduchi/juni 2022

Artquilt ‘We Stand In Love’ van de Queer Needlework Circle tijdens het @whatyouseefestival in de bibliotheek Utrecht/november 2022

Koninklijke gordijnen

Ook was ik als een van de handborduursters betrokken bij het borduren van de Koninklijke gordijnen in opdracht van het Textielmuseum in Tilburg als onderdeel van de borduurgroep Meesteropleiding Kunstborduren van Anna Bolk.

De borduurgroep Meesteropleiding Kunstborduren onder leiding van Anna Bolk. Fotograaf: Maarten Schuth Productions.

Op zijden organza met zijden garens hebben we met de hand bloemen, bladeren en vogeltjes geborduurd die later op de machinaal geborduurde gordijnen geappliqueerd zijn.

Borduren aan applicaties voor de Koninklijke gordijnen.

Mijn borduursels zijn onderdeel geworden van het Haagse bosje (nr. 5 op het eerste gordijn). Helaas zijn de foto’s die ik gemaakt heb onscherp en doen ze geen recht aan de bijzondere gordijnen. Als je de gordijnen en het maakproces wilt bekijken dat kan dan nog tot t/m 29 mei 2023. Tot dan zijn de Koninklijke gordijnen inclusief het maakproces nog te zien in het Textielmuseum in Tilburg. Let op: je moet wel een tijdslot boeken.

De geborduurde Koninklijke gordijnen in het Textielmuseum. Foto: Josefina Eikenaar – Textielmuseum.

Het was in ieder geval heel bijzonder om onderdeel te zijn van dit project, zeker als je je realiseert dat je meegewerkt hebt aan een stukje erfgoed.

De schoonheid van imperfectie

De Schoonheid van Imperfectie van de titel van de kunstwedstrijd die door het SieboldsHuis, Galerie YOMOOKA en Galerie Café Leidse Lente georganiseerd werd dit jaar. Opdracht was om je te laten inspireren door het Japanse esthetische concept Wabi-Sabi en een aardewerk kom.

Dit is mijn bijdrage geworden.

‘Nothing is finished’, work in progress, Majo van der Woude, 2022.

Mijn werk is nog tot 15 januari 2023 te zien bij Galerie YOMOOKA in Leiden.

Best nine van Instagram @majovanderwoude

De beste 9 Instagram berichten van 2022

Eigen werk

Tja, eigen creatief werk is er een beetje bij ingeschoten. Dat wil niet zeggen dat ik niet geborduurd heb, dan heb ik namelijk wel veel gedaan, en met veel plezier. Maar op een of andere manier is het altijd ten dienste geweest van Tree of Needlework en minder gericht op het zelf spelen, leren, experimenteren en groeien.
Misschien is dat ook de reden dat ik het zeethema waar ik het gisteren over had op de manier uitwerk zoals ik nu doen. Dus vanuit de brainstorm allerlei borduurtechnieken uitproberen en daarna pas een keuze maken voor de daadwerkelijke workshops. Dus geen spijt, maar meer een belofte aan mezelf voor meer speel/experimenteertijd.
En misschien wat vaker zelf een workshop/masterclass volgen zoals dit jaar die van Merlijne Marell in het Drents Museum

Borduren op een bijzondere print van de hand van Merlijne Marell.

Geinspireerd op haar werk dat tijdens de tentoonstelling van Johanna Eijbergen in het Drents Museum te zien was.

Merlijne Marell.

Of de workshop Kraplap drukken tijdens de Spakenburger middag bij de Katoendrukkerij in de Volmolen in Amersfoort.

Blokdrukken bij de Katoendrukkerij in Amersfoort.

 

Hoe was jullie borduurjaar 2022?

 

 

Tree of Needlework in 2022 – een terugblik

Eind 2022 bestaat Tree of Needlework 7,5 jaar. Eerst vanuit mijn huiskamer in de Zaagmolenkade en nu al weer 4,5 jaar vanuit het atelier in de Concordiastraat in Utrecht. Na twee coronajaren is er 2022 weer volop lesgegeven. Niet alleen in Utrecht, maar ook in Amsterdam bij Hooks & Yarn en in Houten bij The Work-Shop.

Resultaten van de cursus Borduren bij Hooks & Yarn – de basis.

Nu het einde van 2022 nadert is het tijd voor een terugblik.

Borduren is hot. Dat merk ik aan het groeiende aantal inschrijvingen van cursussen als Borduren voor Beginners in Utrecht, Borduren bij Hooks & Yarn – de Basis en de workshop Vrij Borduren. Leuk om te merken is dat er zich ook steeds meer jonge(re) mensen inschrijven.
Ook is er veel belangstelling voor workshops en cursussen met borduur- of reparatietechnieken voor kleding. We worden ons steeds meer bewust dat kapotte of kleding met vlekjes ook gerepareerd en versierd met borduurwerk kan worden en zo een langer leven krijgt. Niet alleen goed voor het milieu maar ook voor je portemonnaie. Hier kun je daar ook al meer over lezen.

Zo gaf ik een demonstratie Visible Mending tijdens het Jubileumcongres van de Kostuumvereniging in Amersfoort. En een workshop Visible Mending tijdens het project Mijn Allerliefste Trui in de Bibliotheek in Utrecht.

Demonstratie Visible Mending tijdens het Lustrum van de Kostuumvereniging in oktober dit jaar.

Challenge Oude Borduurpatronen

Zelf gebruikte ik het patroon van de Challenge Oude Borduurpatronen van oktober 2022 om de mouwen van een blouse te borduren en zo speciaal en persoonlijk te maken.

Beetje ingewikkeld te fotograferen.

Wit op zwart werkt altijd fantastisch.

Dit jaar zijn er weer 11 nieuwe gratis borduurpatronen bijgekomen. Je vindt ze allemaal hier.

Borduurworkshops bij het Nederlands Openlucht Museum in Arnhem

Vorig jaar al kort genoemd, maar dit jaar volop gegeven, zijn de borduurworkshops bij het Nederlands Openlucht Museum in Arnhem in het kader de Ambachtenwerkplaats. Deze zijn door Tree of Needlework ontwikkeld en ik heb de ambachtscoaches daarvoor opgeleid.

De voorbeeldborduurlap van mijn hand die je tijdens de borduurworkshops in het Openlucht Museum kunt tegenkomen.

Tijdens de winteropenstelling van het Openlucht Museum worden ze ook weer gegeven. Je kunt je hier opgeven. En ook komend jaar zullen ze volop gegeven worden.

Zomerworkshops 2022

Voor het derde jaar organiseerde ik in augustus de zomerworkshops. Deze keer met de thema’s ‘Hongaars borduurwerk: we reizen verder’ en ‘Witborduren’. Ooit ontstaan als alternatieve vakantiebestemming, nu blijkt dat ze voor een aantal cursisten ook daadwerkelijk hun vakantiebestemming zijn. Het aantal mensen dat de hele week (of zelfs beide weken) of een aantal dagen komt, groeit ieder jaar weer.

Zomerweek 2022 Witborduren

Zomerweek Hongaars borduren – we reizen verder.

De voorbereidingen voor de zomerworkshops voor 2023 zijn al gestart. Ik denk ook voor komend jaar aan een week met een folklore thema. Dat zou terug naar Hongarije kunnen zijn, er zijn daar nog zoveel borduurtechnieken te ontdekken, maar het zou ook borduurwerk uit een andere midden/oost Europees land kunnen zijn of een mix.

Variaties op een thema

Het andere thema waar ik aan denk is de Zee. Afgelopen maanden heb ik de zee en de golven al op verschillende manieren geborduurd. Heerlijk vind ik het om allerlei technieken uit te proberen binnen dit thema en er zijn nog flink wat ideeën om uit te proberen. Een aantal mogelijkheden:

Zeelandschap van Rowandean Embroidery.

Paalhoofd in Zeeland.

The wave in Sashiko.

Textielcollage.

Waves/tapisserie.

Dat wil niet zeggen dat dit het gaat worden, ik ga eerst nog verder spelen en dan maak ik een keuze voor de definitieve workshops in augustus. Dus wordt vervolgd.

Borduur je persoonlijke tag

In november en december van dit jaar mocht ik borduurles geven aan leerlingen van X11 Media en vormgeving (Havo/vmbo) in Utrecht. In anderhalf uur werden leuke, bijzondere en persoonlijke tags gemaakt die ze bijvoorbeeld aan hun sleutelhanger konden hangen of in de kerstboom. Een paar resultaten.

Wat resultaten van de workshop Borduur je persoonlijke tag.

Huswif

Een huswif is een rol waarin je je naai- of borduurbenodigdheden kunt opbergen en die je gemakkelijk kunt meenemen. Het stond al lang op mijn lijstje om er eentje te maken en afgelopen maanden heb ik er een van oude spijkerbroeken en in sashiko/boro technieken gemaakt.

Huswif – de buitenkant.

Huswif – de binnenkant met zakjes en ruimte voor naalden, Frixtionpen en schaartje.

Gedeeltelijk opgerold.

Handig om mee te nemen in je tas.

Deze is vrij groot, namelijk 16,5 x 62 cm. Dit omdat ik er een Frixtionpen in mee wilde nemen en die bepaalde de hoogte.

In de maak zijn er nog wat kleinere die met telbare en vrije borduurtechnieken zijn versierd. Wellicht een nieuwe cursus in wording…

Best nine van Instagram @treeofneedlework

Ondertussen op Instagram.

Instagram is een van de social media kanalen die ik gebruik. In de terugblik naar 2022 komen deze 9 berichten er als beste uit, een mooie bloemlezing.

Op naar 2023

Het voorjaar van 2023 is al weer lekker gevuld met cursussen en workshops. Zo geef ik zaterdag 25 februari voor de Craftscouncil in het kader van de Borduurschool en de tentoonstelling Balengiaca in het Kunstmuseum in Den Haag een masterclass Freestyle Blackwork.

Masterclass Blackwork 25 februari 2023 namens de Craftscouncil.

En hier vind je de andere workshops en cursussen die al gepland staan.

Tot morgen, want dan kijk ik terug op mijn persoonlijke borduurjaar 2022.

 

 

 

Fijne kerstdagen en een bonus (kerst)patroon

Ik wens jullie hele fijne en gezellige kerstdagen.

Fijne kerstdagen.

Bonus (kerst)patroon

Terwijl ik een paar weken geleden de Challenge Oude Borduurpatronen december 2022 aan het voorbereiden was, kwam ik ook dit patroon tegen:

Een kerstpatroon.

Je kunt het niet zo goed zien, maar een van de motieven was deze:

Een kersttakje.

Met de vliegsteek, satijnsteek, Frans knoopje en stiksteek en Perlé nr. 5 werd het dit:

Variant 1.

Of toch dit:

Variant 2.

Of dit:

Variant 3.

Nee, ik kies voor deze:

Variant 4.

Onzin natuurlijk, al hoewel ik me nu bedenk dat je het patroon ook nog kunt kantelen waardoor de diagonale lijn recht komt te staan.

In ieder geval een (kerst)patroon dat de snelle borduursters onder ons nog voor Kerst geborduurd kunnen hebben en anders is het een leuk patroontje voor volgende jaar.
Je vindt het patroon hier.

 

Challenge Oude Borduurpatronen december 2022

Voila, de laatste Challenge Oude Borduurpatronen van dit jaar, die van december 2022.

Al tijden heb ik mijn oog op een patroon met kraaltjes. Maar terwijl ik het aan het voorbereideen was, sloeg de twijfel toe.
Het was een beetje aan de grote kant. Maar belangrijker was dat er geen mooi stand alone patroon van te maken was, dat overal op toegepast kon worden. Gelukkig heb ik dan nog keuze aan zat oude patronen. Met het bladeren in de stapel aan patronen vond ik onderstaand patroon:

Iemand heeft ooit dit patroon met liefde gekopieerd in een persoonlijk patronenboek.

En dit riep ook om kraaltjes, kraaltjes en … knoopjes.
Er staat geen bron bij, en ik heb de onderste drie takjes weggelaten. Het patroon vind je hier.

Variatie met kraaltjes

Natuurlijk moest de eerste variatie in kraaltjes uitgevoerd worden. Ergens had ik nog lichtgele kraaltjes in een acceptabele grootte (niet te klein, niet te groot).

Het patroon heb ik met wit carbonpapier op de donkerblauwe stof (linnen) getekend. Normaal ga ik er dan nog eens over het patroon heel met een witte gelpen, maar die pakte nu niet. Dan maar wat sneller borduren -).

Je ziet het patroon net op de stof.

Eerst de stelen in steelsteek en de blaadjes in een dubbel recht steekje geborduurd.

De basis staat er, klaar voor het bevestigen van de kraaltjes.

En dan de kraaltjes.

Ik heb de kraaltjes met een dubbel steekje op de stof geborduurd. En na een kraaltjes maak ik aan de achterkant een extra knoopje, zodat ik zeker weet dat ze vast zitten.

Na een paar kraaltjes en extra knoopje aan de achterkant van je werk voor stevigheid.

Blij met het uiteindelijke resultaat.

Sample/voorbeeldlapje met knoopjes

En toen wilde ik een variant met knoopjes uitproberen. Er staan dan verschillende soorten knoopjessteken tot je beschikking, zoals het Frans knoopje, Chinese knoopje of Koloniaal knoopje (colonial knot). Ook kun je variëren met 1, 2 of 3 draaiingen bij het Franse Knoopje. Eerst dus maar een samplelapje gemaakt.

Sample met knoopjessteken.

Frans knoopje

Veel mensen hebben problemen met het maken van mooie, gelijke, Franse knoopjes. De truuk zit hem in de spanning op de draad en het ervoor zorgen dat de draaiing die je maakt met de draad om je naald, uiteindelijk goed op de stof ligt voordat je hem doortrekt. Mary Corbet van Needle ‘n Thread laat dat hier heel goed zien in een filmpje.

Stekentekening van het Franse knoopje. Bron: Di van Niekerk

Ook kun je variëren met het aantal draaiingen dat je maakt om de naald. Die met drie draaiingen zijn aanmerkelijk groter dan die met één draaiing, zoals je hieronder kunt zien.

Frans knoopje met 1 draaiing.

Frahs knoopje met 2 draaiingen.

Frans knoopje met 3 draaiingen.

Er is geborduurd met perlé nummer 5, een wat dikkere draad zodat je goed het verschil kunt zien. Overigens loont het altijd om zelf ook dit soort samples te maken als je aan het twijfelen bent, welke steek, dikte van draad of variatie je het beste kunt maken. Het is handiger (en leuker) om dit van te voren op een doodle/voorbeeldlapje uit te proberen, dan dat het niet werk in je borduurwerk en dat je het uiteindelijk moet uithalen.

Losse variant Frans knoopje

Vertel ik net dat je altijd moet zorgen dat je de draaiing op de stof moet hebben om een net, gelijk Frans knoopje te hebben, maar wat gebeurd er als je dat niet (bewust) doet. Dat krijg je een losse variant van het Franse knoopje die wat rommelig oogt maar wel heel charmant kan zijn. Dat ziet er dan zo uit:

Losse variant Frans Knoopje.

Koloniaal knoopje/Colonial knot

Het koloniale knoopje is een wat steviger knoopje dan het Franse knoopje. Ze noemen het ook wel eens de figure eight knot, omdat je over je naald een achtje met de draad maakt. Je gebruikt dit knoopje o.a. in Candlewicking. Daar heb ik hier al eerder over geschreven, die techniek was namelijk onderdeel van de Zomerworkshopsweek Reliëf borduren in 2021.

Uitgewerkt zie hij er zo uit:

Koloniaal knoopje.

En hier vind je een filmpje over hoe je hem kunt maken (dank aan Mary Corbet daarvoor).

In een stekentekening ziet dat er als volgt uit:

De colonial knot.

Chinese knoopje

Het Chinese knoopje werkt maar met één draaiing en die vond ik dus te iel om te gebruiken bij dit patroon. Maar toch wil ik hem even aan jullie laten zien als alternatief.

Oud Chinees borduurwerkje vol met Chinese knoopjes geborduurd.

Zo kun je het nog iets beter zien.

En hier kun je vinden hoe je hem kunt maken.

Variaties met knoopjes

En uiteindelijk heb ik deze twee variaties uitgewerkt in het patroontje:

Variatie met het koloniale knoopje.

Zo zie je het nog iets beter.

En tot slot een variatie met het losse Franse knoopje.

De uitwerking oogt met het losse Franse knoopje veel speelser.

Andere varianten?

Ik ben benieuwd met welke varianten jullie aan de slag gaan. Verras met maar. In ieder geval veel borduurplezier.

Vergeet niet om je borduurwerk te delen op de facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De eerste Challenge Oude Borduurpatronen van 2023 zet ik donderdag 19 januari 2023 op de website.

Borduurcursussen en -workshops voorjaar 2023

De nieuwe borduurcursussen en -workshops voor komend voorjaar staan op de website.
Zo af en toe zullen er nog enkele toegevoegd worden, maar het merendeel staat er.

Naast de lessen in het atelier van Tree of Needlework in Utrecht zal er ook lesgegeven worden bij Hooks & Yarn in Amsterdam, the Work-Shop in Houten en 25 februari 2023 geef ik een masterclass Freestyle Blackwork voor de Craftscouncil in Den Haag.

Borduren voor Beginners

Voor diegenen die borduren willen leren en voor de mensen die hun borduurkennis en -vaardigheden willen opfrissen zijn er verschillende mogelijkheden:
In Utrecht is de cursus Borduren voor Beginners- steken leren van 4 lessen die op de zaterdag wordt gegeven.

Tijdens Borduren voor Beginners leer je verschillende borduursteken herkennen, maken en toepassen.

In Amsterdam start er een beginnerscursus Borduren de Basis van 5 lessen op de dinsdagavond, waarbij je eerst de borduursteken leert aan de hand van een naaldenboekje en vervolgens gaat toepassen in je eigen project. Deze cursus wordt bij Hooks & Yarn gegeven.

Werk van cursisten van de cursus Borduren de Basis – voorjaar 2022.

En eind maart starten we bij the Work-Shop in Houten met een beginnerscursus borduren van 4 lessen.

Wil je eerst kijken of borduren iets voor je voordat je je opgeeft voor een langere cursus, dan is de workshop Vrij Borduren misschien iets voor je. Deze staat in het voorjaar ingepland op zaterdag 11 maart 2023.

Letters en teksten borduren

Terug van weggeweest is de cursus ‘Letters en teksten borduren’. Hierin leer je in 4 lessen hoe je je verhaal met geborduurde letters en teksten kunt vertellen en je borduurwerk, kleding of accessoires nog persoonlijker kunt maken.

Meer informatie over deze cursus vind je hier.

Witborduurtechnieken

Vooralsnog alleen in Amsterdam is de Cursus Witborduurtechnieken waar we aan de slag gaan met Engels en Frans borduurwerk en Richelieu.

Witborduurtechnieken.

Visible Mending en andere reparatieborduurtechnieken

Voor degenen die het langer gebruiken en repareren van geliefde kledingstukken hoog op hun wensenlijst hebben zijn er verschillende workshops mogelijk. Denk daarbij aan Sashiko of Visible Mending. Deze worden zowel in Utrecht, Houten en Amsterdam gegeven met soms een iets andere combinatie of insteek. Soms staat de techniek centraal, soms of je wilt repareren of versieren en soms juist de ondergrond (breiwerk). Dus kijk even goed naar de beschrijving van de desbetreffende workshop zodat je de juiste kiest.

Sashiko en Boro – Japanse borduur- en reparatietechnieken.

Visible mending om gaatjes te repareren en vlekjes te verdoezelen.

Folklore borduren

Binnen het thema Folklore borduren, staat er 3 workshops in het voorjaar op het programma.

Marker borduurwerk

Het kleurrijke borduurwerk van Marken.

Portugees liefdeszakdoekje

Een van de motieven die je vaak op een Portugees liefdeszakdoekje vindt.

En Hongaars borduurwerk uit Kalocsa.

Kalocsa borduurwerk.

Dus voor iedereen weer wat wils en dan heb ik nog niet alles genoemd. De totale agenda vind je hier.

Mis je iets in het programma, laat het me dan weten via info@treeofneedlework.nl

Challenge Oude Borduurpatronen november 2022

Kun je geloven dat het alweer half november is? Het jaar is voorbij gevlogen. Nog twee Challenges Oude Borduurpatronen dit jaar en dit is die van november 2022
Deze keer een patroon uit Weekblad Vrouw en Huis, namelijk uit nr. 22, 6e jaargang, 30 mei 1953. In de beschrijving op het patroonvel staat Bloemenkelken, tafelkleed.
Ik heb overigens de bloemenkelk vervangen door een extra blad, dus is het toch wel een ander patroon geworden.

Het patroon vind je hier.

Variaties op een thema

Deze keer wilde ik wat spelen met contrast. Wat doet het als je met zwart op een lichte stof borduurt, wat als je wit op diezelfde stof borduurt en wat als je dezelfde kleur garen als de stof gebruikt. Een beetje in het verlengde van de Challenge Oude Borduurpatronen in oktober dus. Hiervoor koos ik geel linnen/kerriekleurig linnen waarvan ik nog een aantal stukjes had liggen.
Dit soort linnen koop ik overigens gewoon op de markt, bijvoorbeeld de Lapjesmarkt in Utrecht die je elke zaterdag van 8.00 – 13.00 in de Breedstraat kunt vinden.

Terwijl ik de lapjes aan het voorbereiden was, bedacht ik me ook nog dat het interessant zou zijn om te zien wat het effect is van het borduren van alleen een contourlijn in zwart of het hele motief opvullen met zwart borduurwerk. Dus in totaal 4 lapjes.

4x een patroon op Soluvlies.

Variant 1  – Zelfde kleur garen als de ondergrond

Ik weet, soms maak ik het mezelf ook erg moeilijk. Maar toen ik met dit lapje bezig was, leek het me interessant om te zien wat een andere (vul)steek doet als je ton-sur-ton borduurt. Daarvoor deelde ik het motief in tweeën, gewoon door eerst een zwart rijgdraadje op de stof te borduren.

Een combinatie van kettingsteek en satijnsteek.

Rechts borduurde ik kettingsteken.

Rechts de kettingsteek.

En links satijnsteken.

En links de satijnsteken.

Welke kant heeft jouw voorkeur?

Toch nog even het totale plaatje laten zien.

Variant 2 – Wit garen op de gele/kerrie-kleurige ondergrond

Van het oorspronkelijke idee om het hele patroon in witte satijnsteken te borduren kwam niets terecht. Om toch het patroon in zijn geheel te laten heb ik de contouren met een simpele rijgsteek geborduurd en ik moet zeggen dat me dat niet tegenvalt als effect.

Wit op geel geeft dus nog wel degelijk contrast.

Variant 3 Contour in zwart garen

Op naar het zwarte garen. Eerst maar alleen de contouren in een stiksteek borduren.

Hier komt het motief wel extra mooi en sterk uit.

Variant 4 – Gevuld met zwart garen

Het oorspronkelijke idee was om het motief helemaal te vullen met satijnsteken. Maar in voorbereiding op de Masterclass Freestyle Blackwork die ik 25 februari 2023 voor de Craftscouncil in Den Haag ga geven en waar schaduwwerking een onderdeel is, leek het me leuk om te experimenteren met verschillende vullingen die een licht of donkerder effect kunnen geven.

Van licht naar donker.

Te beginnen met helemaal links, alleen een contour steek, namelijk de stiksteek, vervolgens de zandsteek (seedstitch).

De borduursteken met het donkerste effect.

Met bovenaan (niet helemaal goed te zien) de contour in rijgsteek en gevuld met stersteken. Daarnaast de festonsteek, vervolgens een grid met spandraden die op de kruising zijn vastgezet met een steekje. En dan de aaneengesloten flanelsteek.

De rechterkant.

De laatste twee bladeren zijn de kettingsteek (het grotere blad) en de satijnsteek met de steel in kruissteek.

Hier zie je goed het lichter of donkerder effect van de verschillende steken.

Mensen vragen me wel eens wat ik met al dit borduurwerk ga doen. En eerlijk gezegd weet ik dat niet. Wat ik wel weet is dat ik een aantal zeer aangename uren besteed heb aan het borduren en experimenteren. Met als resultaat een aantal voorbeelden die ik als referentie voor eigen werk kan gebruiken of in mijn lessen. Maar vooral het gevoel van lekker geborduurd te hebben en mezelf uitgedaagd te hebben door me telkens af te vragen ‘What if’/Wat gebeurd er als ik … is voor mij van onschatbare waarde.

Variaties op een thema.

Andere varianten?

Ik ben benieuwd met welke varianten jullie aan de slag gaan. Verras met maar. In ieder geval veel borduurplezier.

Vergeet niet om je borduurwerk te delen op de facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

En de laatste Challenge Oude Borduurpatronen van 2022 zet ik donderdag 15 december 2022 op de website.

Challenge Oude Borduurpatronen oktober 2022 (+ update)

In de Challenge Oude Borduurpatronen van oktober 2022 weer een patroon uit Weekblad Vrouw en Huis, namelijk uit nr. 19, 3e jaargang, 13 mei 1950.

Het originele patroon uit Vrouw en Huis.

In de beschrijving op het patroonvel staat Licht op Donker (motief voor kussen).
Ik heb er een aantal bloementakjes uitgehaald om mee te spelen.
Het patroon vind je hier.

Spelen met steken

Een van de bloementakjes is genomen om wat dingetjes mee uit te proberen.

Spelen met een van de bloemtakjes.

Het concept licht op donker trok me wel aan. Als ondergrond gebruikte ik dan ook een stukje katoenen canvas in de kleur taupe dat ik onlangs gekocht had op de stoffenmarkt in Utrecht. Jammer genoeg zie je van die kleur niet zo veel op de foto’s, maar het gaat om het idee.

Variant 1

Met wit perlé, dikte nummer 8.

Ik heb het borduurwerk simpel gehouden, namelijk satijnsteken voor de bloemetjes en blaadjes en steelsteek voor de stelen.

Het patroon heb ik op de stof gezet met wit carbonpapier. Als je dat gebruikt is het verstandig om eerst even te testen hoe hard je op de pen of het potlood moet drukken om de afbeelding op de stof te krijgen. En ook of de afbeelding überhaupt op de stof te zien is. Als dat niet zo is, gebruik dan een andere manier om je patroon op de stof te krijgen.

Licht op donker.

Variant 2

De volgende vraag was wat er zou gebeuren als ik alleen de contouren met bijvoorbeeld een stiksteek zou borduren. Het antwoord staat hieronder.

Geborduurd in stiksteek met witte perlé, nummer 8.

Variant 3

En als laatste vroeg ik me af wat een combinatie van gedeeltelijk gevuld/gedeeltelijk open zou doen.

Een combinatie van open en gevuld borduurwerk.

Als garen gebruikte ik Lino Flandrica/Multicolor super linnen van Bart & Francis. Dat is wat dikker als de Perlé nr.8 in een zachte kleur (wit/ecru/roze).

Het borduurwerk met de linnen draad ligt mooi op de stof.

Naast de satijn- en stiksteek, zijn de hartjes van de gevulde bloemetjes geborduurd met Franse knoopjes.

Geborduurde blouse

Het uitproberen van de varianten had deze keer ook een concreet doel. Al langere tijd wil ik de mouwen van een zwarte blouse borduren, geïnspireerd door de mouwen van folkloristische blouses uit Oost- en Midden-Europa. En dat is er nu van gekomen. Dat wil zeggen ik ben er aan begonnen.

Om te beginnen heb ik het patroon uit de Challenge een paar keer gekopieerd, ook in spiegelbeeld.

Kopieerde motieven, ook in spiegelbeeld.

Vervolgens heb ik een aantal motieven uitgeknipt en een nieuwe compositie gemaakt in de lengte van de mouwen.

Door de motieven anders te groeperen creëer je een nieuw, pasklaar patroon.

Daarvan het ik voor de tweede mouw het patroon in spiegelbeeld gemaakt.

Ik gebruik deze keer SoluVlies om het patroon op de stof te krijgen. Dat vond ik handiger omdat ik werk op een kant-en-klare blouse.

Omdat ik het borduurwerk in de varianten een beetje zwaar vond, zowel qua uiterlijk als qua gewicht heb ik ervoor gekozen om de motieven te gaan borduren met 2 draadjes wit splijtgaren.

Een eerste start is gemaakt.

Hij is nog niet klaar, maar ik zal hieronder wat updates plaatsen en het eindresultaat. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar hoe hij gaat worden.

Update

En zo is hij uiteindelijk geworden.

Geborduurde mouwen.

Wat was het moeilijk om de blouse en de geborduurde mouwen te fotograferen. Maar ik hoop dat jullie zo een idee krijgen.

De spiegel in mijn badkamer is hier echt te klein voor.

Mmmm, misschien de volgende keer ook even strijken.

Andere varianten?

Ik ben benieuwd met welke varianten jullie aan de slag gaan. Verras met maar. In ieder geval veel borduurplezier.

Vergeet niet om je borduurwerk te delen op de facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

En de volgende nieuwe Challenge Oude Borduurpatronen zet ik donderdag 17 november 2022 op de website.

In the Spotlight: Bayeux steek

Soms heb je een hernieuwde kennismaking met een borduursteek die je lang niet gebruikt hebt maar die eigenlijk wel heel leuk is.

Zo werd ik onlangs gevraagd of ik een borduurwerk kon/wilde (af)maken. Het was een ontwerp/pakket van Tanya Bentham van Opus Anglicanum dat voornamelijk geborduurd is in de Bayeux Steek.

‘Hounds’, een borduurpakket van Tanya Bentham van Opus Anglicanum.

Het tapijt van Bayeux

Het tapijt van Bayeux is een borduurwerk dat waarschijnlijk is gemaakt door Koningin Mathilda aan het eind van de 11e eeuw (al is dit nooit bewezen en wellicht alleen het romantische verhaal). Het is 68,3 meter lang en 70 cm hoog (waarvan 50 cm geborduurd) en vertelt het verhaal van de Normandische overwinning op Engeland door Willem de Veroveraar en zijn mannen tijdens de Slag bij Hastings in 1066.

Een gedeelte van het Tapijt van Bayeux.

Het Tapijt van Bayeux hangt in het Museum van Bayeux in Bayeux/Normandië en is tot eind 2024 praktisch iedere dag geopend (behalve in januari tijdens hun jaarlijkse sluiting). Eind 2024 wordt het museum verbouwd en waarschijnlijk reist het Tapijt dan naar Engeland om gerestaureerd te worden.

Je hoeft overigens niet naar Bayeux af te reizen, hier kun je het hele borduurwerk, alle 58 scenes stuk voor stuk online bekijken.

Het Tapijt heeft een ondergrond van linnen waarop geborduurd is met wol in 10 kleuren met 4 steken. Deze zijn de steelsteek, kettingsteek, splijtsteek (in 2 draden) en een draad-opnaai techniek die we nu de Bayeux steek noemen voor de vullingen.

In 2008 was ik in Bayeux om het te bekijken en natuurlijk kon ik het niet laten om een borduurpakket mee te nemen.

Een stukje zelf geborduurd gedeelte van het Tapijt van Bayeux.

Het heet ‘the Watchman and the illumination of the beginning Bayeux Tapestry’ en is blijkbaar nog steeds te koop bij Bayeux Broderie.

Hier kun je de steek goed zien.

De Bayeux Steek

De Bayeux Steek is een Draad-opnaai techniek waarbij je lange spansteken maakt, die je vastzet met een nieuwe spansteek over de lange draden. En die zet je weer vast met kleine steekjes. Klinkt ingewikkeld zo, maar niet als ik hem in plaatjes laat zien.

Eerst maak je lange spansteken naast elkaar.

Je komt vlak naast de eerste spansteek weer naar boven, zodat al het materiaal/de wol bovenop de stof ligt. Aan de achterkant ziet het er dan ook uit zoals hieronder (of op het tekeningetje de rechterkant).

De achterkant van de Bayeux Steek.

Vervolgens span je over de lange steken een draad.

Met spansteken zet je de lange steken vast.

En vervolgens borduur je die vast met klein steekjes, vergelijkbaar met draad opnaaien.

De laatste handeling en nu is de steek/de vulling af.

Een hele mooie en gemakkelijke manier om snel vullingen te maken. Zelf zet ik de 2e spandraad na het spannen gelijk vast met de kleine steekjes. Dat gaat gemakkelijk omdat dit soort vullingen vaak in één kleur gemaakt worden. Maar je kunt daar natuurlijk ook in variëren en een contrasterende vastzetdraad gebruiken.

En nog even terug naar het borduurwerk ‘Hounds’

Ik kan het toch niet laten om nog wat ‘proces’ foto’s van het borduurwerk ‘Hounds’ te laten zien.

De eerste steken.

Ik ben begonnen met de achterste hond.

En heb eerst de vulsteken/Bayeux steken geborduurd.

Daarna heb ik de contouren en de accentlijnen in de honden en ‘bomen’ geborduurd in de splijtsteek.

Door de contouren en accentlijnen komen gelijk de details naar voren.

En nog iets meer.

Met andere woorden: een hele leuke, vernieuwde kennismaken met een ‘oude’ borduursteek.