Met mijn blog Tree of Needlework wil ik vraag en aanbod op het gebied van handwerken en specifiek op het gebied vanborduren met elkaar verbinden. Ik wil jullie meenemen met wat ik zie, tegenkom en ervaar op het gebied van handwerken en borduren of dat nu in persoon, online of anders is.

Handwerkreizen en -beurzen in 2018

Vorig week kreeg ik een mail van Ine de Boer van Idebe met haar nieuwe aanbod aan handwerkreizen voor het komende jaar. Zij heeft weer een aantal leuke reizen en bezoeken in het verschiet, te beginnen met een ontmoeting met textielkunstenaar Barbara Broekman. Op haar website vind je nog meer leuke textieltrips.

Reden om eens te kijken wat er verder nog voor leuke en interessante handwerkreizen, -evenementen en/0f -beurzen zijn. En als altijd kijk ik natuurlijk met mijn borduurbril op.

Handwerkbeurzen
Van 8 t/m 11 februari vindt in Parijs ‘Salon aiguille en fête’ plaats.

De locatie is Expo Porte de Versailles. Alles wat met de naald gemaakt wordt op handwerkgebied heeft hier een plek. Naast de vele stands met leveranciers en ontwerpers is er ook, ter inspiratie, een grote tentoonstelling te zien met als thema: Blanc: Tradition, Passion (wit: traditie, passie).
De Expo is vlak bij een typische Franse wijk, Vaugirard die niet heel erg toeristisch is. Van daaruit kun je lopend naar de beurs.

Hélène le Berre is een van de exposerende textielkunstenaars.


Dichter bij huis is de Handwerkbeurs in Zwolle die van donderdag 15 t/m zondag 18 februari plaats vindt. Met heel veel specifieke handwerk leveranciers, workshops (inclusief drie van Tree of Needlework), demonstraties en twee tentoonstellingen van Maud van Bergh-Arnoldus (quilts) en Joke Hardenbol (mixed media).

Werk van Joke Hardenbol op de Handwerkbeurs


En van 1 t/m 4 maart vindt in Londen (Olympia) de voorjaarseditie van de The Knitting and Stitching Show plaats. Deze editie is iets kleiner dan de bekende najaarseditie in Alexandra Palace maar niettemin vind je er veel handwerkleveranciers, workshops (learning curve workshops) en een aantal tentoonstellingen om inspiratie op te doen. Ga eens kijken bij Anne Kelly, die in de tentoonstelling Folk Tales je al een kijkje geeft in haar binnenkort te verschijnen boek Textile Folk Art.

Anne Kelly – Folk Tales (studie)

Of bij Mr. X Stitch/Jamie Chalmers die je te laten kennismaken met zijn manier van kruissteekborduren.

Mr. X Stitch Guide to Cross stitch

Textielreizen
Blomsterstuga organiseert in juni 2018 een textielreis naar Noorwegen. Deze is al volgeboekt, maar bij voldoende belangstelling wordt hij herhaald van 3 t/m 11 september 2018.

Een voorproefje van de reis naar Noorwegen met Blomsterstuga

Als je eens mee wilt met een textielreis van de Crewelworkcompany dan moet je er vroeg bij zijn.
Zowel de ‘Spring Residential’ waar je in het Engelse Lake District les krijgt van bekende borduurdocenten als Jenny Adin-Christie, Nicola Jarvis en Philippa Turnbull, als de ‘All England Tour, part 1’ die beide plaatsvinden in 2018 zijn al volledig volgeboekt.

Intensieve borduurcursussen tijdens de Spring Residential van de Crewelwork Company

Binnenkort worden nieuwe data voor 2019 voor de ‘Spring Residential‘ bekend gemaakt. En verder vindt in 2019 ook een Scottisch Highlands and Islands tour plaats met Phillipa Turnbull en Meredith Willett. En dan maar sparen, want deze tours zijn redelijk prijzig. Maar je komt dan wel op plaatsen en textielcollecties die je normaal niet te zien krijgt.

Van 16 maart t/m 5 april gaat Mieke Gorter weer naar Guizhou in China. Hierbij worden festivals, authentieke dorpen bezocht, de cultuur opgesnoven en textiel gezien en gevoeld en elke dag wordt afgesloten met overheerlijk eten. Ik lees op haar blog dat de reis in ieder geval doorgaat, maar niet of er nog plek is. Neem daarvoor contact met haar op.

foto van de blog van Mieke Gorter

Textielcursussen in het buitenland
Verder wil ik toch ook nog een aantal speciale plekken noemen waar je textiel cursussen kunt volgen. Te beginnen bij de Bath Textile Summer School. Deze vindt dit jaar plaats van 20 t/m 24 augustus met workshops met bekende textieldocenten als Jenny Adin Christie (helaas zijn allebei haar 4-daagse workshops al vol, maar je kunt je altijd op de wachtlijst laten plaatsen), Janet Bolton, Wendy Dolan, Anna Scot en Isobel Hall.
In 2016 heb ik daar een workshop van Jenny Adin-Christie gevolgd en dat was fantastisch. Ook door de bijzondere locatie, het Holburne Museum.

Ook in het Deense Skals, bij de Hojskolen for design og handarbejde ben ik al eerder geweest voor borduurcursussen. Heerlijk om een weekje (uge) daar op school te bivakkeren. Behalve het volgen van de cursus maak je ook deel uit van het (interne) leven op de school. Je slaapt er, je eet er, je leert er, je werkt er, en dat alles samen met de cursisten uit je groep en de deelnemers aan de langere cursussen.

In 2018 zijn er o.a. borduurcursussen gepland met Amy Lyngaa (Broderi), Björk Ottósdottir (Skals-Broderi) en Liz Ahrenkiel (Tamboereren/open zomen en Venetiaans/Richelieu borduren). Bij Liz heb ik een aantal cursussen gevolgd in Hedebo technieken als Baldyring, Utklips hedebo en hvidsom, in Blackwork (sortsyning) en borduren op/met wol (uldbroderi). En al spreekt zij geen Engels (en ik geen Deens), zij is een van mijn favoriete docenten en ik heb ongelofelijk veel van haar geleerd.

In Le Carroz organiseert de Alpine Experience een aantal textielcursussen van bekende textieldocenten op het gebied van borduren, kant, kralenwerk en mixed media. Hier vind je de agenda voor 2018. Naast de lessen zijn er verschillende dagtripjes, logeer je in chalets en wordt je helemaal verzorgd qua natje en droogje.

Van 27 juni t/m 4 juli vind de workshop Stitch Sketch Books van Cas Holmes plaats in Le Carroz.

Zo, het is best een flinke opsomming geworden. Mijn plannen voor dit jaar staan nog niet vast. Die van jullie wel? En anders zijn er mogelijkheden genoeg.

 

 

Beyond TAST – januari uitdaging: de rijgsteek

Ja, het is me gelukt. Ik ben gestart met Beyond TAST. Afgelopen jaren heb ik meegedaan aan TAST – Take A Stitch Tuesday. Ik heb daar al eerder over geschreven (als je TAST aanklikt bij categorie aan de rechterkant van de pagina dan komen alle gerelateerde artikelen te voorschijn). 100 borduursteken heeft Sharon Boggon van Pintangle.com behandeld in die tijd en 3 januari is ze begonnen met een nieuwe reeks. Hier verteld ze er meer over. De eerste steken waren de rijgsteek, de festonsteek en deze week de vliegsteek.

Voor mensen die TAST al eerder gedaan hebben en toe zijn aan een nieuwe uitdaging heeft ze nu Beyond TAST opgezet. Hierin wordt iedere 4/5 weken een nieuwe uitdaging gegeven. En de eerste/januari uitdaging was de rijgsteek.

Mmmm, wat is er nu zo interessant aan de rijgsteek. Zo ongeveer de meest simpele borduursteek die er is.

Stekentekening rijgsteek

Maar als je even verder kijkt, dan zie je deze steek in heel veel gedaantes terugkomen in een groot aantal borduurtechnieken.

Sashiko
Bijvoorbeeld bij Sashiko, een Japanse techniek waar er met rijgsteken grafische patronen op indigo stof gemaakt worden.  Sashiko betekent kleine steekjes. Eerst maak je alle steken in de ene richting en vervolgens de steken in de andere richting.

Sashiko – foto: Sewing with Kate

Je kunt het ook vrijer gebruiken in combinatie met boro (Japanse versteltechniek).

Verstellen met rijgsteken

Kogin
Een andere Japanse borduurtechniek met rijgsteken is Kogin. Dit is eigenlijk een vorm van Sashiko, die op een enkele ondergrond ruit- en andere geometrische vormen maakt. Kenmerkend van deze techniek is dat de rijen rijgsteken parallel aan elkaar lopen, waardoor een patroon ontstaat.

Kogin, foto japanbrand.jnto.co.jp

Hier vind je meer informatie over deze twee Japanse borduurtechnieken.

Doorstoppen (en stoppen)
Vroeger werd kapotte kleding niet weggegooid maar werd ze versteld. Technieken waarmee men dat deed waren stoppen en doorstoppen.
Het stoppen gebeurde als er ook daadwerkelijk een gat was. Men maakte als het ware een nieuw stukje stof over het gat en werkte zowel horizontaal als verticaal. En met doorstoppen verstevigde men de versleten stof. Hier werkte men rijgsteken in één richting. Ook werden hiermee patronen geborduurd.

Doorstopjes

Rijgsteken en stoppen

doorstoppen in twee richtingen

Holbein
In het Holbein borduren gebruikt men een dubbele rijglijn waardoor de voor- en achterkant van het borduurwerk hetzelfde zijn. In 2016 heb ik tijdens het lustrum van de Kostuumvereniging deze techniek gedemonstreerd. En hier vind je een tutorial over het Holbein borduren.

Holbein borduurwerk

Folklore borduurwerk
In een aantal borduurtechnieken die we terugzien in de klederdrachten van bijvoorbeeld Scandinavië, maar ook Oekraïne, Hongarije en Roemenië wordt ook gebruik gemaakt van (door)rijgpatronen. Deze zijn vaak geïnspireerd door weefpatronen.

Yvette Stanton van Vetty Creations is bijvoorbeeld op het moment bezig met het schrijven van een boek over de Noorse techniek “Smøyg: Pattern Darning from Norway”.

Smoyg band sampler van Yvette Stanton

En vorig jaar heb ik een workshop gevolgd over het geweven Zeeuwse schortenbont dat we vervolgens geborduurd hebben met rijgsteken in patroon.

En er zijn zeker nog meer borduurtechnieken en -toepassingen die gebaseerd zijn op de rijgsteek.

Sashikostijl
Voor Beyond Tast heb ik een kant-en-klaar kleedje, waarschijnlijk een placemat die hoorde bij een rond Deens tafelkleed, volgeborduurd met rijgsteken op een Sashiko-achtige manier.

Beyond TAST – running stitch/rijgsteek

Hij is nog niet helemaal klaar, ik moet nog één baan doen (hier niet te zien op de foto).
Maar daar moet ik nog even inspiratie voor halen bij de samplers die ik gemaakt heb als onderdeel van de Online cursus ‘Exploring texture and pattern with Sue Stone’. Daarin zijn we vier lessen/modules bezig geweest met experimenteren met de rijgsteek.

Variaties op de rijgsteek

En nog meer variaties op de rijgsteek

Zijn jullie ook bezig met TAST of Beyond TAST? Laat dan ook even jullie rijgsteek samplers zien en vertel door welke borduurtechniek of -toepassing je geïnspireerd was.

Wrap up 2017 – deel 2

We gaan verder waar ik gisteren gebleven ben. Wrap up 2017 – deel 2.

Een speciale workshop waar ik afgelopen zomer geweest ben, was de workshop ‘Souvenir de l’amité’, georganiseerd door UvA Speciale Collecties, tijdens de Summerschool ‘History of the book’. Een ‘souvenir de l’amité’ wordt ook wel ‘album amoricum’ genoemd en was de voorloper van de poésiealbum.
Het bijzondere van een album amicorum is dat je er ook vaak borduurwerk in vindt. Dus mijn nieuwsgierigheid was natuurlijk gewekt. De UvA Speciale Collecties heeft een groot aantal alba amoricum en na een theoretische introductie mochten we die bestuderen. Wow, hoe bijzonder is het om in album uit de 17e eeuw prachtig borduurwerk te vinden, dat nog zo helder van kleur is dat het lijkt alsof het vandaag gemaakt is.

Pagina uit een album amoricum uit de 17e eeuw. Voorkant.

En dit is de achterkant. Net zo helder gekleurd als de voorkant.

Apart was het om te zien dat een aantal werkjes op papier zijn geborduurd. Met versies waarbij er door het papier is geborduurd en andere die op geperforeerde kaartjes zijn geborduurd (die komen uit de 19e eeuw). Ook heb ik exemplaren gezien die op stof waren geborduurd.

Borduursel op een geperforeerde kaart, gemaakt voor M.G. Emeis, 1838

Nog niet alle alba amoricum die UvA Speciale Collecties heeft, zijn al beschreven, maar als dat is gebeurd dan mag ik weer komen kijken. Mmmmm, een mooi vooruitzicht.

In principe borduur ik elke dag. Vaak is het borduurwerk dat ik gebruik als voorbereiding voor de workshops en cursussen die ik geef, of de voorbeelden en projecten die daarbij horen. Maar heel af en toe borduur ik ook nog voor mezelf. Ik vind het daarbij leuk om mezelf uit te dagen of mee te doen aan grotere projecten.

In februari heb ik bijvoorbeeld meegedaan aan de Stitch at Home challenge/uitdaging van de San Francisco School of Needlework and Design (SNAD). Geïnteresseerden konden een zakje Swarovski kristallen opvragen en dat verwerken in een borduurwerk met als thema ‘Jewels of the sea’. Nu had ik nog nooit met Swarovski kristallen geborduurd en dat leek me inderdaad een uitdaging. Hier heb ik het hele proces beschreven. En hier vind je alle inzendingen.

From us, with love

SNAD organiseert geregeld Stitch-at-home Challenges. De nieuwste heeft als thema ‘The view from my window’.

In 2018 is Leeuwarden de culturele hoofdstad van Europa en Mayken Dominicus heeft het op zich genomen een borduurlint voor de vrede te maken met borduursters uit heel het land. Het uiteindelijke resultaat zal te zien zijn in ‘t Andere museum van Oldtimer tot Kant in Leeuwarden.
Dit is mijn bijdrage.

mijn stukje in het Borduurlint voor de vrede

En nu ik het toch over challenges en uitdagingen heb. Hoe is het gegaan met Create 2017 van Pienuts en met 1 Year in Stitches, de challenges waar ik aan het begin van het jaar met veel enthousiasme aan begon.

Tja, ik moet zeggen dat beide projecten een stille dood gestorven zijn. Van Create 2017 kan ik een aantal projectjes terugvinden. Uiteindelijk voelde ik me er als borduurster niet erg in thuis, ook omdat het vooral papier georiënteerd was. Dat maakte dat ik niet uitgedaagd werd om de volgende opdrachten te maken. Dat lag niet aan hun, maar meer aan mij.

Learn, live, create

1 Year in Stitches had tot doelstelling dat je elke dag iets borduurde. Nu doe ik dat zowieso waardoor het project eigenlijk zijn nut verloor. Met andere woorden het was leuk zolang het duurde voor me en ik heb op de diverse Facebookgroepen die dit project ondersteunden heel mooie borduurwerken voorbij zien komen. Dus borduren leeft echt en mensen hebben veel steun aan het project gehad. En daar wordt ik dan weer heel blij van.

En zo ver ben ik gekomen. 2 maanden in borduursteken.

En denk je dat ik hiervan geleerd heb. Nee, hoor! Ik ga een dezer dagen gewoon beginnen met de nieuwe challenge van Sharon Boggon van Pintangle.com genaamd Beyond TAST. Hier lees je er meer over. Het is allemaal nog een beetje mysterieus wat het precies gaat inhouden, maar mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Je vindt er trouwens ook informatie over de nieuwe TAST – Take A Stitch Tuesday ronde die ze vanaf januari weer gaat doen. Hier wordt ieder week op de dinsdag een borduursteek bekend gemaakt waarmee je kunt oefenen en experimenteren. Zoals Sharon het zelf zegt, het is een ‘no-pressure’ challenge. Als je wekelijks wilt meedoen, dan is dat prima. Maar het is ook oké als het tweewekelijks is, of alleen die steken die je interessant vindt.

Wat ook een uitdaging voor me was, was het insturen van werk naar de tentoonstelling ‘Steekspel – Borduren leeft’ in Hardinxveld Giessendam. Ik heb er hier over geschreven. En hier heb je ze nog een keer, mijn Staphorster meisjes.

Evolutie of Revolutie?

Ik ben nog steeds erg blij met ze. En ze zijn een startpunt voor meer eigen werk.

Een van de laatste borduurtjes van dit jaar waren deze placemats.

Geborduurde placemats met een ontwerp van Yumiko Higuchi.

Begin december werd ik gebeld door een mevrouw in Emmen die aangaf dat ze op mijn website had gezien dat ik van borduren hou. Omdat ze zelf niet meer kan borduren, wilde ze mij haar materiaal/garen geven. Dat vond ik zo lief dat ik voor haar deze placemats heb geborduurd. Een klein borduurtje voor een groots gebaar.

En het echt laatste borduurtje van 2017 was dit.

Laatste borduurtje van 2017 en eerste borduurtje van 2018

En dat is ook tevens het eerste borduurtje van 2018 want ik heb het vanochtend afgemaakt. Gebaseerd op een patroontje uit de jaren 80 en geborduurd op een stukje oud linnen dat ik afgelopen zomer tijdens de textielverkoop bij Abdij Oosterhout gekocht had.

Er schijnen een aantal borduursters te zijn die altijd op 1 januari van het nieuwe jaar met een nieuw borduurwerk beginnen. Ik vind het zelf bijvoorbeeld fijn om tijdens de kerstvakantie met een nieuw borduurwerkje te beginnen en dat ook binnen de kerstvakantie af te maken. Hoe zit dat bij jullie?

Wrap up 2017

Al heel de week ben ik een beetje achteruit aan het kijken wat het jaar 2017 me gebracht heeft. Niet dat ik in het verleden wil blijven hangen, maar ergens vind ik het toch leuk (en leerzaam) om even terug te kijken. Soms gaat het leven zo snel, dat je leuke en bijzondere momenten te snel vergeet of er vergeet van te genieten. En daar is deze periode, tussen kerst en oud en nieuw, heel goed voor.

Vorig jaar was ik op deze dag nog aan het borduren in de Oude Kerk in Amsterdam, samen met 4 vrijwilligers bij het project Gothic Gestures van Marinus Boezem. We waren toen net een maand bezig. 26 april om 12.00 uur werd het laatste steekje gezet. Net voordat de tentoonstelling sloot op 30 april 2017. Een heel mooi borduurproject waar we met 51 vrijwilligers de plattegrond van de Oude Kerk in kruissteek borduurden op een doek van 5,5 x 3,5 meter. Hier en hier heb ik er meer over geschreven.

Hoe fotografeer en documenteer je een kunstwerk van ruim 5 bij 3,5 meter. Het eindresultaat. Foto Oude Kerk.

Ook heb ik een aantal bijzondere borduuropdrachten gedaan.
Zo vroeg Odette Blum me of ik vier, speciaal in India geweven en in New York geverfde, cashmir sjaals met tekst wilde borduren. Iedere sjaal kreeg zijn eigen stukje tekst van een gedicht van John Lennon (a dream – you dream – together – is reality).

Vanaf augustus maak ik deel uit van het redactieteam van Borduurblad. Ik heb ondertussen aan 3 nummers meegewerkt en de vierde is in de maak. En dat is erg leuk om te doen.

Borduurblad 83

Ik heb in heel Nederland borduurlessen gegeven, van Hoogerheide (2x), Breda via Rijswijk, Nieuwegein, Utrecht, Amsterdam, Nijkerk, Zwolle tot op Texel. Tijdens speciale evenementen, zelfmaak-markten, handwerk- en breibeurzen, bij handwerkwinkels, bij Tree of Needlework in Utrecht, bij mensen thuis en zelfs op een tennisvereniging. En heel veel bijzondere en inspirerende cursisten ontmoet die ik stuk voor stuk probeer aan te steken met het borduurvirus (wat bij een aantal al heel goed gelukt is).

Maar ook ik ga nog geregeld op cursus. Voor de inspiratie, voor het leren van nieuwe dingen, voor het op een andere manier naar zaken te leren kijken.
Zo heb ik begin dit jaar de workshop ‘Schortenbont’ borduren bij Sary Maas in Dordrecht gevolgd. Sary geeft een aantal workshops gericht op het borduurwerk binnen de klederdracht die zeer bijzonder zijn.

En ben ik een aantal malen naar ‘Broodje breien’ van Loret Karman geweest. Niet dat ik een groots breister bent, maar de thematiek en aanpak van Loret tijdens ‘Broodje breien’ geeft mij vaak inspiratie voor verder borduurwerk en kleurgebruik. Dit jaar werd elke maand een andere kunststroming aangepakt.

Over pointillisme

Over Charlotte Salomon

Over kleurgebruik en Van Gogh, oefening in 30 vlakjes/kruisjes

En verder heb ik deze zomer meegedaan aan de online borduurcursus ‘Exploring texture and pattern with Sue Stone‘. 4 modules, met in totaal 13 opdrachten/challenges, die je kunnen helpen als je vast zit in je ontwerpproces/borduurwerk. Opdrachten die zorgen dat je je eigen grenzen verkend en verlegd. En alhoewel ik nog niet alle modules gedaan heb (Module 4 met appliqueren ligt nog te wachten op een wat rustiger moment om te doen), kan ik nu wel al zeggen dat ik ongelofelijk veel geleerd heb en mezelf ook soms echt verrast heb. Een impressie van de vingeroefeningen/opdrachten:

Variaties op de rijgsteek

Nog meer variaties op de rijgsteek

Variaties op de stiksteek

Een combinatie van stofweven en versieren met borduurwerk

De ruimte hier is te klein om alles te laten zien. Door een dedicated facebook groep kon je je eigen werk delen met de andere cursisten en je ook laten inspireren door hun werk. Wat ook bijzonder was, waren de webinars van Sue. Hier kon je van te voren je vragen stellen. Had je geen tijd om live te kijken dan kon je ook altijd de video nog bekijken.
Ik heb begrepen dat de cursus in 2018 weer gegeven gaat worden. Hou textileartist.org in de gaten voor meer informatie. Een aanrader.

Dat was het voor vandaag. Morgen ga ik verder met wat ik 2017 geborduurd heb, een bijzondere workshop over Album Amicorum en de stand van zaken met mijn challenges/uitdagingen.

 

 

 

Fijne feestdagen

Ik wens jullie heel fijne feestdagen en een goed, gezond en creatief 2018.

foto met dank aan Bohem Style Every Where.

Het nieuwe cursus- en workshopprogramma voor 2018 is bekend

Op een enkele workshop (de inspiratiemiddag van zaterdag 10 maart) en cursus (masterclass Kettingsteek vanaf juni), staat het hele nieuwe lesprogramma van Tree of Needlework nu op de website.
Het totale overzicht vind je hier.

Wat gaan we doen?
In Amsterdam bij Weldraad op de Haarlemmerdijk gaan we door met de cursus ‘Borduren bij Weldraad’. Deze cursus is erop gericht om de borduursteken te leren herkennen, maken en toepassen.

Project uit ‘Simply Stitched

Als vervolg hierop wordt Borduren II gegeven. In het voorjaar starten we met de tweede reeks waarin we kennismaken met verschillende borduurtechnieken en -toepassingen. Deze keer komen technieken als Mexicaans borduurwerk, perzisch ajour, naaldkantvullingen, shisha borduurwerk en naadverbindingen aan de beurt.

Ook in Amsterdam, maar bij de Afstap in de Oude Leliestraat starten we met 2 nieuwe cursussen op de woensdagmiddag van elk 3 lessen met de onderwerpen ‘Bargello’ en ‘Mountmellick’.

Cursus Bargello

Mountmellick

Ook wordt de workshops ‘Borduren op Breiwerk’ en ‘Borduren met een glimlach – MOSJE 2.0’ weer gegeven. Kijk hier voor hun volledige borduurcursus/workshopprogramma.

Vanaf januari ga ik ook borduurles geven bij het Garenrijk. Het Garenrijk in Rotterdam is een handwerkwinkel in Rotterdam, met een verrassend uitgebreid assortiment aan borduurmateriaal. O.a. ‘Borduren op breiwerk’ en ‘Borduren voor beginners’ zullen daar gegeven worden. Hou hun website in de gaten voor meer details.

In Utrecht, de thuislocatie van Tree of Needlework, staan er ook de nodige workshops op het programma. De cursus ‘Borduren voor Beginners’ die begin februari start is helaas al vol, maar ondertussen is er een tweede cursus ingepland op de woensdagmiddag. En daar is nog plaats.

Nieuw is de workshop ‘Borduur je eigen letter in Engels sneewerk’ die op zaterdag 3 en 24 februari gegeven wordt (en later dit jaar ook nog bij de Afstap). Geïnspireerd door een 17e eeuwse witborduurlap uit het Victoria & Albert Museum in Londen gaan we aan de slag met sneewerk en het maken van naaldkantvullingen.

Engels sneewerk (cutwork)

Ook staan de workshops ‘Borduren met een glimlach – MOSJE 2.0’ en ‘Borduren van en op foto’s’ weer op de planning.

Borduren met een glimlacht – MOSJE 2.0

4 verschillende manieren om foto’s te verwerken in je borduurwerk

Ook op de planning, maar nog niet op de website is de Masterclass over de Kettingsteek. Hierin gaan we, bij wijze van verdieping, deze steek nader bekijken. We kijken naar de verschillende soorten borduurwerk waar hij in voor komt, hoe je hem kunt maken (gewoon, revers en met tamboereren) en naar de vele variaties. De masterclass wordt op 3 zaterdagen gegeven van 10.00 – 16.00 uur (9 en 23 juni en 15 september 2018). Ik ben aan het kijken of het ook mogelijk is om er een excursie aan te koppelen waar we daadwerkelijk verschillende soorten borduurwerk kunnen zien waar met de kettingsteek is gebruikt. Ben je al geïnteresseerd, laat het me dan even weten.

Verder geef ik drie borduurworkshops tijdens de Handwerkbeurs in Zwolle van donderdag 15 t/m zondag 18 februari 2018. Kom gezellig even langs als je toch op de Handwerkbeurs bent.

En dan vergeet ik bijna nog de maandelijks terugkerende Borduurochtend op de 3e donderdag van de maand. Morgen is de laatste van dit jaar, je kunt je nog opgeven.

Maar we beginnen het jaar op zondag 21 januari met het Borduur OPEN HUIS bij Tree of Needlework. Kom je ook?