Challenge Oude Borduurpatronen mei 2022

Na alle patronen met bloemen een wat meer abstract patroon voor de Challenge Oude Borduurpatronen van mei 2022.

In mijn verzameling oude strijkpatronen vond ik een vermicelli patroon dat gepubliceerd is als supplement no. 169 van WELDON’s Ladies Journal. We spreken dan van november 1921, dus ruim 100 jaar geleden.

Het originele patroon en mijn getekende kopie van gedeeltes van het patroon.

Van een gedeelte van het strijkpatroon heb ik het patroon voor de challenge van mei 2022 gemaakt.

Het patroon vind je hier.

Op het strijkpatroon staat dat het vermicelli design gebruikt kan worden voor braiding (vlechten/vlechtsteken), couching (draad opnaaien), chainstitch emboidery (kettingsteek) of beading (kraaltjes borduren) op jurken, jassen, blouses en hoeden. Verder nog het advies om Darnley’s ‘Joliflos’ zijde of wol te gebruiken.

Ik dacht gelijk groot en heb het patroon op stof (canvas) getekend voor de technieken kettingsteek (3 varianten), draad opnaaien (2 varianten), kraaltjes en de vlechtsteek.

Gelijk maar alles voorbereiden. Dan hoef ik alleen nog te borduren.

Ai, dat was een beetje te optimistisch met de beschikbare tijd die ik deze maand had. Dus niet alle varianten zijn gelukt, maar toch wel een paar.

Kettingsteek

Om te beginnen heb ik het gedeelte van het patroon gekozen dat een driehoek vormt. Mijn eerste variant is in donkerblauw perlé nr. 8 geborduurd in de gewone kettingsteek.

Kettingsteek geborduurd met Perlé nr. 8.

De tweede variant is geborduurd met lichtblauw splijtgaren waarbij ik 2 draadjes gebruikt heb. Als borduursteek heb ik nu de brede kettingsteek gebruikt. Hiermee maak je de lijn breder.

Brede kettingsteek.

En dat ziet er geborduurd dan zo uit:

Het vermicellipatroon in de brede kettingsteek.

Zeewier

Geïnspireerd door een bezoekje aan het strand zag ik ineens zeewier in het patroon. Hiervoor heb ik een klein gedeelte van bovenstaand patroon gebruikt en dit omgedraaid.

En nu ziet het er ineens uit als zeewier.

En ook maar eens uitproberen wat er gebeurd als ik een aantal van deze patronen over elkaar zet, waardoor er een ‘bosje’ zeewier ontstaat.

Over en door elkaar.

Als borduurwerk heb ik hem gevuld met kettingsteken. Hierbij borduur ik eerst de contour en borduur vervolgens van buiten naar binnen zodat alles opgevuld is. Door perlé nr. 8 te gebruiken van Wonderfil in een verlopende groen/blauwe kleur hoef je niet veel te doen om al een mooi effect te krijgen.

Zeewier.

Vlechtsteek

Er zijn heel veel soorten geborduurde vlechtsteken. Makkelijk en moeilijkere. Ik heb gekozen voor de relatief gemakkelijk Hongaars vlechtsteek of dubbele kettingsteek.

De dubbele kettingsteek ook wel Hongaarse vlechtsteek genoemd.

Hiermee krijg je een dikkere steek. Door hem met perlé nr. 5 te borduren werd hij nog duidelijker.

Je steekt door de twee vorige steken.

Detail.

Ook hier ben ik heel tevreden over. In het echt zie je de verschillen tussen de varianten kettingsteken nog beter.

En de rest…?

Tja de rest is aan jullie. Ik ben benieuwd naar variaties met draad opnaaien (couching) en kraaltjes borduren (beading). Maar misschien verzinnen jullie nog meer varianten. Ook kun je andere gedeelte van het vermicellipatroon gebruiken.

In ieder geval veel borduurplezier.

Vergeet niet om je borduurwerk te delen op de facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De volgende Challenge Oude Borduurpatronen zet ik donderdag 16 juni 2022 op de website.

Stof versieren of stof veranderen

Bij het opruimen vond ik in mijn voorraad de blauw geruite lap die ooit in de pakketjes die bij het Komplete Handwerken (zeg maar, de rode mappen) verstuurd was.

Voor wie ze niet kent, zo zien ze eruit.

De drie delen van het Komplete Handwerken.

Ze zijn een bron van informatie en inspiratie over welke handwerktechniek dan ook. En ik gebruik ze vaak als startpunt als ik een bepaalde techniek wil opzoeken. De boeken zijn nog wel tweedehands te koop. De materiaalpakketjes die erbij zaten vaak niet meer, hoewel je soms onderdelen tegen kom zoals de blauw geruite stof waar ik het over had. Ik denk dat ik die tijdens één van de eerdere edities van het Handwerkfestijn gevonden hebt. 16,17 en 18 juni vindt in Hoevelaken de 2022-editie plaats, misschien komen er nog meer boven water.

Maar terug naar de blauw geruite lap (en een beetje naar de rode mappen).
Het leek me namelijk (ineens) leuk om aan de slag te gaan met de lap.

Met de voorbeelden uit de rode mappen aan de slag.

En dat was leuker dan dat ik me van te voren bedacht had.

Blauw garen op de witte gedeeltes.

Door met blauw garen steken te maken en de witte gedeeltes daarbij slim te gebruiken, kun je hele nieuwe patronen maken. Met andere woorden: stof veranderen.

En wit garen op de blauwe gedeeltes.

En als je met wit garen op de blauwe gedeeltes borduurt, krijg je een heel ander effect.

Stof versieren of stof veranderen?

Grappig dat ik nu het ineens stof veranderen noem. Terwijl ik het meestal over stof versieren heb.

Hoewel je deze wellicht toch stof veranderen kunt noemen:

Zomaar een lapje met motiefjes.

Fifty ways (sorry, het zijn er maar 8) om een rondje te veranderen (of is het toch versieren).

En hier zie je de stof bijna niet meer.

Geborduurde stad.

Van iets dichterbij.

De geprinte stof komt overigens van Spoonflower. Een bedrijf waar je stoffen in opdracht kunt laten printen. Je kunt een ontwerp uit hun database kiezen (de ontwerper krijgt daar dan voor betaald) en je kunt ook je eigen ontwerp laten printen. Hier en hier heb ik er al eerder over geschreven.

Met sommige gordijnstoffen kun je ook helemaal los gaan. Op deze stond o.a. een (lege) vogelkooi.

Borduren op gordijnstof.

Eerst heb ik de achterste spijlen geborduurd. Vervolgens het vogeltje en als laatste de spijlen aan de voorkant. Je hebt nu echt het idee dat het vogeltje in het kooitje zit.

Hij zit er echt in.

Losse elementen

Nu ik het toch over geprinte stofjes heb en stof versieren/veranderen. Wat dacht je van het gebruiken van bepaalde gedeeltes/motieven van een geprinte stof en daar losse elementen of broches van maken.

Dit was ooit een rokje van me. Een aantal motieven heb ik geborduurd met moerbeizijde en versierd met kraaltjes. Daarna heb ik er vilt achter genaaid en ze uitgeknipt. Je kunt ze nu als badge of patch gebruiken of er een brochespeld aan bevestigen.

Iets helemaal anders van maken.

En deze komen van een bloesje wat eigenlijk een miskoop was, maar met de losse motieven kon ik wel wat.

Het stofje voor en na het borduren.

Nu ze los en geborduurd zijn kunnen ze als versiering ergens op gebruikt worden.

Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn.

Conclusie: onder de streep maakt het niet uit hoe je het noemt, stof versieren of stof veranderen. Feit blijft dat het een erg leuke handwerktechniek is.

Maar misschien denken jullie daar anders over. Waar gaat jullie voorkeur naar uit als term: stof versieren, stof veranderen of stof versieren/veranderen?

 

 

Challenge Oude Borduurpatronen april 2022

In aanloop naar de Challenge Oude Borduurpatronen van maart had ik wat keuzestress. Ik had namelijk drie, in mijn ogen interessante, patronen gevonden om te verwerken/mee te spelen. Als tweede favoriet heeft de Faceboekgroep Oude Borduurpatronen het volgende patroon gekozen dat nu in april 2022 aan de beurt komt.

Patroon Challenge Oude Borduurpatronen april 2022.

Het is een beetje onduidelijk waar het patroon voor het eerst geplaatst is. Het stond op een gedeelte van een patroonblad die ik in mijn stapel oude patronen gevonden heb, zonder bron en datum aanduiding. Mocht het je bekend voorkomen, laat me dan even weten wat de bron en datum is?

Het patroon vind je hier.

Motief op een schort

Deze keer heb een een katoenen schort gekozen om het patroon op te borduren.

Het getekende patroon op de schort.

Met de lichtmethode (lichtbak/-plaat of raam) kon ik het patroon gemakkelijk op de juiste plek tekenen met een Frictionpen. Deze verdwijnt door hitte.

Voor wat grotere motieven zoals dit patroon vind ik het leuk om bijvoorbeeld met Perlé nr. 5 te borduren. Voordeel van deze katoenen draad is ook dat ze makkelijk meegewassen kan worden. Dat is een van de dingen waar je op moet letten als je borduurt op gebruiksvoorwerpen. Is het wasgedrag van de draad hetzelfde als die van je ondergrond?

Perlé nr. 5 in folklore kleuren.

En dan aan de slag. De stelen in kettingsteek en steelsteek. De bloem, blaadjes en besjes in satijnsteek.

Ik borduur toch het liefst in een borduurring. Zeker met de wat losse stof van de schort.

Oeps, die had ik wel eens eerst mogen strijken.

En dit is het resultaat.

Geborduurde schort in actie. O, vergeten dat je met een selfie alles in spiegelbeeld krijgt.

Het kleine motief – in satijnsteek

Naast het bloemmotief heb ik ook nog een kleiner bloemmotief getekend. Mijn idee was om daar een broche van te maken, maar omdat ik dat ook al gedaan had in de Challenge Oude Borduurpatronen van maart, moest ik daar iets anders voor verzinnen.

Dus uiteindelijk heb ik hem in dezelfde stijl als de grotere bloem op de schort verwerkt.

Het kleine bloemmotief is onderaan de schort geborduurd.

In diverse kleuren rood.

Het kleine motief – in flanelsteek

Geïnspireerd op de workshop Otomi borduurwerk uit Mexico die ik afgelopen zaterdag gaf, leek het me leuk om dit motief ook nog op deze manier te borduren.

Een reminder van het Otomi borduurwerk met de gesloten flanelsteek.

Voor corona had ik bij Blomsterstuga uit Loppersum dikke moerbeizijde gekocht in felle kleuren. Tijd om daar eens wat mee te doen.

Nu pak ik weer rood.

Uithalen dan maar en met een andere kleur beginnen.

De steek die in het Otomi borduurwerk gebruikt wordt is de gesloten flanelsteek (samen met de eenzijdige satijnsteek). Wist je trouwens dat de flanelsteek een zeer economische steek is om te borduren. Al het garen bevindt zich op de bovenkant van je borduurwerk, terwijl je op de anderkant alleen kleine steekjes langs de contour van het motief ziet.

En dit is hem geworden.

Mmm. Ik weet niet of ik de kleurencombinatie helemaal geslaagd vind. Maar de flanelsteek geeft wel een leuk effect.

In ben benieuwd wat jullie ideeën over dit patroon zijn. In ieder geval veel borduurplezier.

Vergeet niet om je borduurwerk te delen op de facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De volgende Challenge Oude Borduurpatronen zet ik donderdag 19 mei 2022 op de website.

Maak je eigen borduurstekenboek

Borduurstekenboeken heb je nooit genoeg zoals ik hier al vertelde. Maar het leukste is natuurlijk als je zelf aan de slag gaat met de borduursteken. Alleen zo ontdek je welke je voorkeur hebben, welke je beste liggen, hoe je ze het gemakkelijkst kunt maken en ook wat verschillende materialen/garens met een steek kunnen doen.

Stekenoefeningen met verschillend materiaal geïnspireerd op het boek The Intentional Stitch van Susan Brandeis.

Stitch 22

Ik heb er in mijn borduurleven al een aantal gemaakt en ik word nog altijd getriggerd om weer mee te doen aan stitchchallenges zoals het Stitch22 Project van Sian Martin dat nu op Instagram loopt (@sianmartin1335).

We zijn al een eindje op gang met het Stitch22 project van Sian Martin.

De stersteek en de festonsteek.

Ik heb er voor gekozen om een vintage lapje met een geprint patroon in stukken te knippen en op elk stukje een steek te borduren. Hoe het er uiteindelijk uit gaat zien hangt van een aantal zaken af. Work in progress.

TAST (Take A Stitch Tuesday)

Over het TAST project van Sharon Boggon van Pintangle  dat op Facebook en op haar website loopt heb ik al verschillende keren geschreven hier op de blog. Het heeft me in ieder geval een fantastisch stekenboek opgeleverd dat ik heel vaak als voorbeeld en inspiratie gebruik tijdens de borduurlessen die ik geef.

De eerste pagina van mijn TAST borduurstekenboek.

Het bestaat uit verschillende pagina’s en is ca. 30 x 30 cm groot.

Cahier de Broderie

Misschien wel al 10 jaar geleden maakte in ‘dit Cahier de Broderie van Un Chat dans l’aguille. Ik zie op hun website dat ze nu een aantal varianten hebben. Wel in het Frans natuurlijk.

Cahier de broderie’, vertaald is dat ‘Borduurschrift.

De pagina met o.a. verschillende festonsteken en taksteken.

Bronnen

Als bron kun je een (of meerdere) van de vele stekenboeken gebruiken die in de loop der jaren uitgegeven zijn. Zelf gebruik ik altijd een mix van oude en nieuwe boeken. En als ik niet uit de stekentekeningen en voorbeelden kom, dan zoek ik naar een filmpje op YouTube of op de website van Mary Corbet Needle’nThread.

Er is een heel scala aan borduurstekenboeken. Voor iedereen wat wils.

 

Favoriete stekenboeken van mij zijn bijvoorbeeld:
Creative Stitches van Sharon Boggon,
The Left-handed embroiderers companion van Yvette Stanton (voor de linkshandige borduurders/sters onder ons),
The Embroidery Stitch Bible van Betty Barnden en
The geometry of hand-sewing van Alabama Chanin and the School of Making.
Helaas zijn er op dit moment geen nieuwe Nederlandstalige borduursteken boeken te koop.

Maar oude(re) Nederlandstalige borduurstekenboeken kun je nog wel vinden bij kringloopwinkels en tweedehandsboekhandels. En online op boekwinkeljes.nl of Kreatiefboek.fr.

Workshopreeks In the Spotlight: borduursteken

Voor de mensen die aan de slag willen met het maken van een borduursteken en niet weten waar ze moeten beginnen, heb ik de workshopreeks: ‘In the Spotlight: borduursteken’ ontwikkeld.
Samen gaan we dan in workshops van 2,5 uur borduursteken of groepen van borduursteken ontdekken. In iedere workshop kun je een pagina voor je eigen borduurstekenboek maken. Naast de steek worden ook borduurtechnieken behandeld waarin de desbetreffende steek de hoofdrol heeft.
Ook kun je experimenteren met verschillende materialen. Alles met als doel uiteindelijk je eigen persoonlijke borduurstekenboek te maken.

Heb je geen zin in een bepaalde steek of ken je die al, dan is dat geen probleem. Je kunt je op elke workshop afzonderlijk inschrijven.

Dit voorjaar gaan we aan de slag met:

De rijgsteek, zaterdag 23 april 2022, 10.00 – 12.30 uur
De knoopsteken, zaterdag 23 april 2022, 13.30 – 16.00 uur
De satijnsteek, zaterdag 21 mei 2022, 10.00 – 12.30 uur
Geweven steken, zaterdag 21 mei 2022, 13.30 – 16.00 uur
De flanelsteek, zaterdag 18 juni 2022, 10.00 – 12.30 uur en
Draad opnaaien, zaterdag 18 juni 2022, 13.30 – 16.00 uur

En in het najaar en ook in 2023 gaan we hiermee door. Er zijn zoveel borduursteken te ontdekken.

 

Challenge Oude Borduurpatronen maart 2022

In aanloop naar de Challenge Oude Borduurpatronen van maart had ik wat keuzestress. Ik had namelijk drie, in mijn ogen interessante, patronen gevonden om te verwerken/mee te spelen. Uiteindelijk heeft de Faceboekgroep Oude Borduurpatronen het patroon gekozen dat het eerst aan de beurt komt.

En dat is dit patroon geworden.

Het gekozen patroon door de Faceboekgroep Oude Borduurpatronen.

Oorspronkelijk is het geplaatst in Vrouw en Huis, nr. 24 – 4e jaargang, 16 juni 1951, met als aanduiding: ‘Slingerranken’- rand voor tafelkleed.
Het patroon vind je hier.

In steelsteek

Omdat ik het patroon wat luchtig wilde houden, heb ik er voor gekozen om het te borduren in steelsteek.

Steelsteek.

Persoonlijk vind ik dat je met de steelsteek mooie vloeiende lijnen kunt borduren, zeker ten opzichte van de stiksteek. Op Instagram kreeg ik als reactie dat je ook met een omslingerde stiksteek een mooie vloeiende lijn krijgt. Net als met een omslingerde steelsteek.

Dat riep natuurlijk om een proefje.

Verschillende manieren om een lijn te borduren.

Van links naar rechts: stiksteek, omslingerde stiksteek, steelsteek en omslingerde steelsteek. Mocht je zelf ook voor zo’n keuze staan dan is het altijd handig om een proefje/sample te borduren om te kijken wat voor jou de beste oplossing is. Ondertussen ben ik erg tevreden met de vloeiende lijnen van de steelsteek.

Detail.

Ik heb overigens geborduurd met één draadje Paradijsgaren van het Borduurparadijs.

Tip: Als je met een steelsteek een scherpe punt wilt maken, dan maak je de rij af. Vervolgens steek je naar achter en haal je de naald door een steekje dat je eerder geborduurd heb. Daarna kan je vanaf de punt weer verder met borduren met de steelsteek en krijg je een scherpe hoek.

Even een hulpsteekje zetten aan de achterkant als je een scherpe hoek wilt maken.

Het hele patroon geborduurd.

Nog even had ik het idee om zo netjes te borduren dat je beide kanten zou kunnen gebruiken. De achterkant van een steelsteek ziet er namelijk uit als een stiksteek. Maar ik moest toch ergens mijn draadjes afhechten, dus dat is niet gelukt.

En de achterkant ziet er zo uit.

Variatie met moerbeizijde

Met het bloem of bladmotief waarvan je hierboven de achterkant ziet, heb ik nog wat verder gespeeld.

Op mintgroen (al lijkt het op de foto wel lichtblauw) linnen is het motief geborduurd met satijnsteken en steelsteken in witte moerbeizijde.

Variatie met moerbeizijde.

Daarmee krijgt het motief gelijk een hele andere uitstralen

What if? Los blad

Als ik bezig ben met het borduren van de verschillende voorbeelden voor de Challenge Oude Borduurpatronen vraag ik mezelf vaak af: Wat gebeurt er als ik dit, dat of dat gebruik of doe. Dus nu vroeg ik me af wat er zou gebeuren als ik van het motief een los blad zou maken? Bijvoorbeeld om aan een ketting te hangen of als broche of patch/badge te gebruiken. Dan zit er ook maar een ding op, gewoon uitproberen.

Ik had nog een streng handgeverfde ‘fine silk cord’ in de kleur ‘Monet’ van Thredfairy in huis. Caroline Bell verft overigens nog steeds garen, maar nu op een andere, meer milieuvriendelijke manier.

Met kettingsteken.

 

Mmmm. Eigenlijk vind ik hem nog wat kaal. Wat gebeurt er als ik een grid toevoeg.

Dat is veel beter.

Om er een losse vorm van te maken, heb ik eerst een lapje vilt op de achterkant bevestigd en vervolgens geborduurd. Daarmee krijgt de vorm stevigheid en is hij ook makkelijker uit te knippen.

De achterkant an de uitgeknipte vorm.

Klaar om te gebruiken.

 

In ben benieuwd wat jullie ideeën over dit patroon zijn. In de facebookgroep was er al iemand die er een Goudborduurpatroon in zag en er op die manier mee aan de slag ging. In ieder geval veel borduurplezier.

Vergeet niet om je borduurwerk te delen op de facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De volgende Challenge Oude Borduurpatronen zet ik donderdag 21 april 2022 op de website.

Challenge Oude Borduurpatronen februari 2022

Na de Challenge Oude Borduurpatronen van januari met het fijne borduurwerk, deze keer (in februari) een wat chunkiger patroon geborduurd met dikker materiaal.

In La Corbeille à Ouvrage van 1 april 1913 (12e année, no. 7) vond ik dit patroon.

Het patroon uit La Corbeille à Ouvrage.

Vooral het takje met de blaadjes vond ik interessant om wat mee te doen.

Een olijftak?

Als extraatje heb ik op het patroon nog wat bloemetjes erbij getekend, die ik overigens niet zelf geborduurd heb. Het patroon vind je hier.

Ton-sur-ton kussen

In mijn voorraad/stash had ik nog een denimachtig kussen (50×50 cm) van Ikea. Iedere keer als ik daar ben, of bij een andere winkel waar ze textiel verkopen kijk ik naar kussenhoezen die geschikt zijn om te borduren. Soms zijn ze eenkleurig, soms hebben ze een print, maar altijd zijn ze kant-en-klaar zodat ik me alleen hoef  te concentreren op het borduren.

Deze keer koos ik dus voor blauw, ook omdat ik nog een doos had met de ‘Skies’ (light) collectie van Scheepjes.

De Skies-collectie van Scheepjes

Dit katoenen garen, dat ongeveer dikte 3 heeft in vergelijking met Perlé en coton à broder, is heel geschikt om grotere patronen mee te borduren.
De kleuren hebben allemaal namen van wolkenformaties. De kleur waar ik mee geborduurd heb is Cirrus.

Maar voordat ik ermee ging borduren moest natuurlijk het patroon op de stof/kussen gezet worden.
Eerst is het patroon op patroonpapier overgetrokken. En vervolgens heb ik het door het papier en de stof geborduurd met een stiksteek en een afstekende kleur draadje.

Na het weghalen van het papier krijg je dan dit te zien. Mmmm, met een iets dikkere draad had dit de eerste variant kunnen zijn.

Het patroon in stiksteken.

Vervolgens is het motief ingevuld met satijnsteken.

Nu het patroon op de stof staat, is het gemakkelijk invullen.

Bij deze methode van het patroon op de stof zetten, moet je er wel op letten dat je de borduursteken over de stiksteken borduurt zodat ze niet meer te zien zijn.

Het blauwe kussen.

Zo zie je het borduurwerk beter.

Kussen met wol

In de tussentijd vond ik ook nog een cremekleurig kussen van de kringloop. Dat samen met een wollen draad met een glimmertje van Draadkracht was een prima combinatie voor variatie nummer 2 (of is het al variatie nr. 3).

Rijgsteek in plaats van stiksteek.

O ja, voordat ik het vergeet. Het patroon is hier op dezelfde manier als het vorige kussen op de stof gezet. Dus met patroon/tissue papier. Echter, ik heb hier een rijgsteek gebruikt. En dat ziet er dan als hierboven uit. Ook een mogelijke op zichzelf staande variatie (nummer 4).
De rijgsteek heeft eventueel als voordeel dat hij achteraf makkelijker uit te halen is waardoor je hem echt kunt gebruiken als hulplijn. Let er dan wel op dat je bij het borduren niet in de rijgdraad steekt.

Borduren met behulp van het geregen patroon.

Je kunt ook spelen met de plaats van het patroon op het kussen.

Hier en daar een blaadje half open houden is wat meer verrassend.

Wat spelen met verschillende borduursteken

Ik weet niet of jullie het ook in de gaten hebben, maar weer die satijnsteek. Dat is dan toch blijkbaar de borduursteek waar ik het eerste naar pak bij zo’n patroon. Tijd dus om mezelf een uitdagingkje te geven, namelijk de bladeren in andere/verschillende steken te borduren.

Hiervoor is het patroon iets kleiner gemaakt.

Ik had maar een aantal bladeren nodig voor deze oefening.

Toch maar even voorbereiden.

Als materiaal is dikke katoen uitgekozen.

En vervolgens zijn de bladeren in verschillende steken geborduurd.

De eerste drie bladeren.

Met van links naar rechts de (aaneengesloten) vliegsteek, de kettingsteek en de visgraatsteek. En hieronder staafknoopjes.

Heel veel staafknoopjes.

En de laatste 4 bladeren.

En verder de satijnsteek, de festonsteek vanuit het midden geborduurd, de Kretasteek en de festonsteek vanuit de zijkanten geborduurd.

Een boeketje bladeren.

Welke steek heeft jullie voorkeur?

In ben benieuwd wat jullie ideeën over dit patroon zijn. Als het te groot voor je is, dan kun je altijd een gedeelte borduren of het verkleinen. En vergeet de bonusbloemetjes niet. In ieder geval veel borduurplezier.

Vergeet niet om je borduurwerk te delen op de facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De volgende Challenge Oude Borduurpatronen zet ik donderdag 17 maart 2022 op de website.

Challenge Oude Borduurpatronen januari 2022

De eerste Challenge Oude Borduurpatronen van 2022 dit jaar. De januari-editie.

Dit keer heb ik een heel leuk strijkpatroon gevonden dat als Supplement van ‘Mode Pratique’, no 49 van 7 december 1912 gepubliceerd is. Een ‘couverture de livre brodée’, een boekomslag dus.

Een vintage strijkpatroon uit 1912.

Omdat ik niet helemaal wist wat de kwaliteit van de afdruk van het strijkpatroon was, heb ik het eerst overgetrokken. Dat is dan ook jullie patroon geworden. En dat vind je hier.

Toch maar even overtrekken in plaats van het strijkpatroon gebruiken.

Bovendien geeft dat ook de mogelijkheid om nog wat met het patroon te spelen. Maar daarover laten.
Hier heb ik overigens over mijn ervaringen met vintage strijkpatronen geschreven.

Omslag voor een notitieboekje

Ergens heel jammer dan door het lezen van boeken op de e-reader en als luisterboek je geen eigen geborduurde boekomslagen meer nodig hebt. Al kan je natuurlijk wel altijd een hoesje/omslag voor je e-reader of tablet borduren.
Verder blijft het altijd leuk om een notitieboekje of bulletjournal te personialiseren met een geborduurd omslag.

Het patroon past prima op een A5 boekje. Maar je kunt het formaat altijd aanpassen door het te vergroten of te verkleinen op de printer of kopieermachine.

Als stof koos ik een petrolkleurige linnen van de Lapjesmarkt in Utrecht (iedere zaterdag van 8.00 – 13.00 uur) en als garen wit/zilver verlopend katoenen machinegaren van Oliver Twist met de naam Silver birch.

Donkere stof, dus dan gebruik ik SoluVlies.

De borduursteek werd een simpele stiksteek. Ik wilde de lijnen niet te dik aanzetten en het geheel een uitstraling geven wat je fijntjes zou kunnen noemen.

Het lichte garen geeft een mooi contrast op de donkere stof.

Als ik met SoluVlies, wat een lichtgekleurd materiaal is, borduur op donkere stof, check ik af en toe de achterkant van het borduurwerk voor het uiteindelijke effect.

Achterkantjes vind ik altijd boeiend.

En daar werd ik gelijk heel erg blij van.

Details.

Nog meer details.

En het uiteindelijke resultaat.

Borduurwerk klaar.

Andere invalshoek.

Boekje maken

Ik zie nu dat ik in de Challenge Oude Borduurpatronen van 2 jaar geleden, namelijk die van januari 2020 ook een omslag van een notitieboekje heb gemaakt. De beschrijving hoe ik dat gedaan heb, vind je hier. Die kun je nu ook weer gebruiken.
Wel heb ik dit keer een extra grote omslag aan de binnenkant gemaakt zodat je daar nog wat dingetjes in kwijt kunt.

Een extra grote omslag.

En voilá, een heel handzaam geborduurd omslag voor een notitieboekje.

Wat spelen met de motieven

Met het gestyleerde tulpmotief uit de hoeken heb ik verder nog wat gespeeld.

Soms kan je een motief eenvoudiger maken en dan is het nog steeds mooi.

Door het te isoleren krijg je een mooie vorm. Deze kun je dan herhalen, of zoals ik gedaan heb, herhalen en om en om kantelen.

Herhalen en om en om kantelen.

De motieven zijn geborduurd op vilt met eeen kettingsteek in blauwtinten. Leuk om een etui van te maken bijvoorbeeld.

In kettingsteek geborduurd.

 

In ben benieuwd wat jullie ideeën over dit patroon zijn. In ieder geval veel borduurplezier ermee.

Vergeet niet om je borduurwerk te delen op de facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De volgende Challenge Oude Borduurpatronen zet ik donderdag 17 februari 2022 op de website. Ik weet al welk patroon het gaat worden en ook wat de eerste variant wordt. De tweede uitwerking is ook voor mij nog een verrassing.

Bayard’s Cove

In juni 2016 was ik in het zuiden van Engeland op vakantie. Over mijn borduurvondsten heb ik hier eerder geschreven.
Wat ik vergeten was dat ik in Cornwall een theedoek had gekocht met illustraties van Emma Ball van de verschillende toeristische highlights. Die kwam ik een paar maanden geleden tegen bij het opruimen (soms vind je dan de leukste verrassingen).

Een toeristische theedoek uit Cornwall.

De bedoeling is altijd geweest dat ik de afzonderlijke illustraties als herinnering aan die vakantie zou borduren. Maar zoals zo vaak, als je dan eenmaal terug bent van vakantie dan zijn er weer hele andere dingen om je mee bezig te houden.

Toch moest ik hier weer aan denken toen ik ontwerpster Annie Morris op instagram ontdekte.

Annie Morris

Annie Morris ontwerpt borduurpatronen en DIY-kits geïnspireerd op haar woonomgeving in Devon in het Zuidwesten van Engeland. Naast een botanische borduurlijn heeft ze ook een op de kust van Engeland gebaseerde borduurlijn. En daar vond ik de DIY-kit genaamd Bayard’s Cove die me het gevoel van die vakantie in Zuid-Engeland teruggaf. Ook al ben ik zelf niet in Bayard’s Cove geweest.

Bayard’s Cove is een stukje bebouwde kustlijn, een soort inham in de kust, in het dorp Dartmouth in het Zuidwesten van Engeland. Het bestaat als sinds de 13/14e eeuw. De locatie is  o.a. gebruikt bij het filmen van de jaren ’70 tv-serie The Onedin Line.

Terug naar Annie. Naast geprinte stof waarop je kunt borduren, zijn er ook volledige DIY-kits beschikbaar.

Geprinte ondergrond als basis.

In het pakket vind je de geprinte ondergrond, een borduurring, een algemene borduurstekeninstructie, een suggesties voor borduren van de print en naalden. Verder krijg je ook een stukje geprinte stof om op te oefenen. Een zeer luxe doodle-lapje dus.

Je kunt zelf bepalen wat en hoeveel je borduurt van de geprinte ondergrond.

De kustlijn.

Een detail. Zal ik het huis rechts wel of niet verder borduren?

En zo ontstaat er al bordurend het totale plaatje.

Klaar.

Eerlijk is eerlijk, met de Brexit, zijn dit soort DIY-kits uit Groot-Brittannië best een prijzige zaak. De prijs van het pakket is het echt waard, maar daar komen natuurlijk wel de verzendkosten, BTW en invoerrechten bij.

Alternatief

Bij Spoonflower, een bedrijf dat stoffen print, vond ik een leuk alternatief. Let wel, je koopt dan alleen de geprinte stof en moet zelf de garen erbij verzamelen en de borduursteken bedenken.

Ode to Ireland by Ginna Earl.

Ode to Ireland is ontworpen door Ginna Earl. Als je een Test Swatch van 20 x 20 cm besteld, dan krijg je de bovenstaande beeld op stof geprint. Afhankelijk van de stof die je kiest zijn de kosten hoger of lager. Maar die op Petal Signature Cotton kostte € 2,12.
Als je embroidery als zoekterm gebruikt, dan komen er nog meer geprinte borduurpatronen te voorschijn.
Spoonflower is een Amerikaans bedrijf maar voor de Europese markt wordt er in Berlijn geprint. Dat maakt dat de verzendkosten en de levertijd behapbaar zijn. Tip is om je aan te melden bij de nieuwsbrief. Spoonflower heeft geregeld goede aanbiedingen als korting op de stof, maar ook dat ze geen verzendkosten rekenen. Een buitenkansje dus om het eens te proberen.

Vakantieherinneringen borduren

Terug naar mijn vakantiegevoel. Het borduren van vakantieherinneringen is van alle tijden. Zo heb ik ooit bij de kringloop dit geborduurd schilderijtje gekocht. Het doet me denken aan vakantie in Italië.

Zomerherinneringen.

Overigens was dit blijkbaar ook een borduurpakket met een geprinte ondergrond. Dat kun je nog net zien (helaas niet op de foto’s).

Mijmerend aan het water.

Borduren jullie je eigen vakantieherinneringen of vind je het juist leuk om een borduurpakketje als souvenir mee te nemen?

 

 

 

 

Wrap up 2021 – mijn borduurjaar in vogelvlucht

Gisteren keek ik terug op het jaar van Tree of Needlework.
Vandaag kijk ik terug op mijn eigen creatieve borduurjaar.
Ik heb een hoop geborduurd in 2021. Veel als voorbereiding en voorbeelden voor cursussen en workshops voor Tree of Needlework, veel voor de Challenge Oude Borduurpatronen (vaak toch wel 1 of meerdere verschillende variaties van het patroon van de maand) en een aantal speciale projecten voor het Fries Museum en het Nederlands Openlucht Museum.

Mensen vragen me wel eens of ik het borduren niet beu wordt en of ik niet het gevoel heb dat ik altijd met mijn werk bezig ben. Eerlijk is eerlijk, in mijn achterhoofd speelt bij elk borduurwerk dat ik maak wel mee of en wat ik er mee kan voor Tree of Needlework en mijn cursisten. Veel en op verschillende manieren (leren) borduren maakt dat ik een betere borduurster wordt en een beter lesgever. Of mischien is completer een beter woord. Belangrijker is dat ik dit ook echt leuk vind, het uitproberen, experimenteren en proefjes maken. Dat is echt mijn ding.
De voorbereiding (en de afwerking) daarentegen voelt vaak als werk. Maar aan de andere kant, als ik thuis op de bank borduur dan is dit ontspanning voor mij. Een meditatief moment. Lekker met mijn handen bezig zijn en het laten ontstaan.  De balans dus.

Toch borduur ik ook nog ‘voor mezelf’. Instagram (@majovanderwoude) laat me dat gelukkig niet vergeten. Ik wil er een paar projecten uitlichten.

Variaties op een thema

In de persoonlijke terugblik op 2020 zag ik dat mijn onderhanden werkje van eind december 2021 de kerk van Veere in tapisserie was.

De kerk in Veere in blauw en groen.

Omdat ik me afvroeg wat er zou gebeuren als ik hem in één kleur zou borduren met verschillende tapisserie steken ontstond dit werk. Zeg maar het eerste werk van 2021.

In één kleur maar wel met een contourlijntje voor contrast.

En er is nog een (kleine) wens om hem ook nog eens in een uni-kleur te borduren om te kijken wat dan het effect is. Misschien komend jaar.

Bewogen wit

Tijdens de tweede lockdown begin 2021 volgde ik bij MK24 online de cursus Cabinet of Curiousities. Het idee was om een schilderij te nemen als inspiratie en daar een wonderkamer/kunstkabinet/cabinet of curiousities bij/van te maken. Ik raakte geïnspireerd door de reliëfs van Jan Schoonhoven en besloot om daar mee aan de slag te gaan.

Een zijaanzicht van een van de reliëfs van Jan Schoonhoven.

Als je voor zo’n relïefkunstwerk staat en je doen een stapje opzij dan lijkt het net of het werk beweegt. Het concept Cabinet of Curiousities gaf me bovendien de gelegenheid om te spelen met de vele proefjes/samples die ik de afgelopen jaren heb gemaakt. Niet alleen borduurwerk, maar ook smockwerk en andere vormen van stofmanipulatie (fabric manipulation). Dat gaf de volgende mogelijkheden:

Het Kunstkabinet ‘Bewogen wit’ als flatlay.

Kunstkabinet ‘Bewogen wit’ 02-2021/Majo van der Woude

En nieuw werk:

Bewogen wit 03-2021/Majo van der Woude

Meer over dit project vind je hier.

Als vervolg hierop volgde ik in oktober bij MK24 de weekendworkshop Schoonhoven: reliëfs in textiel.
Daar maakten we eerst in papier een ‘Schoonhoven’ en vervolgens in textiel.

Geïnspireerd op de reliëfs van Jan Schoonhoven.

Verder spelen met reliëf gaf de volgende werkjes:

Alternatieve vorm van Zaans stikwerk, Engels borduurwerk, stofmanipulatie en voorwerpen opnaaien.

Bewogen wit is in ieder geval een thema waar ik de komende jaren nog meer wil experimenteren.

Social Distancing Fabric #2

In april 2020 deed ik mee aan het Social Distancing Fabric project van Karim Adduchi en the Worldmakersfoundation. Samen met 199 andere borduursters en borduurders borduurde je een stuk van een groter borduurwerk. Het uiteindelijke werk is kort gepresenteerd in het Amsterdam Museum oktober 2021 en er is een boek van gemaakt met alle bijdragen.

Mijn bijdrage aan het eerste Social Distancing Fabric project.

Dit jaar deed ik mee aan het tweede Social Distancing Fabric project #2. De opdracht was hetzelfde. Borduur de door Karim Adduchi getekende gezichten naar eigen inzicht. Hiervan is een gezamenlijk kunstwerk gemaakt dan nu in het Stadhuis in Amsterdam hangt.

Mijn bijdrage aan Social Distancing Fabric #2.

Challenges

Ook dit jaar heb ik weer meegedaan aan een aantal challenges/uitdagingen. Het fijne daarvan vind ik dat het vaak kleinere opdrachten zijn met een tijdslimiet.

Een ervan was #24days of sashiko van sashikolab.
24 dagen kreeg je elke dag een mailtje met een nieuw (Hitomezashi) sashikopatroon dat je kon maken. Ik heb ze op Kadhi papier geborduurd. En dat ziet er zo uit:

#24daysof sashiko

En degene die net gestart is (en het hele nieuwe jaar doorgaat) is het Seasonal Slow Stitch Project van Stitched stories. Hierbij is het idee dat je per seizoen een snippetroll maakt. Hierbij gebruik je snippets/snippers textiel als een soort van herinnering. Mijn winterseizoen is tot zo ver gevorderd:

Snippetroll voor het winterseizoen.

En verder

Heb ik tijdens de kerstvakantie het mazen/Swiss darning ontdekt. Dat had ik altijd links laten liggen, maar door het net verschenen boek ‘Visible creative mending for knitwear’ van Flora Collingwood-Norris, waar het een van de technieken is voor visible mending/zichtbaar repareren, toch maar eens opgepakt. En wat is dat leuk.

Mijn eerste uitprobeersels met mazen/Swiss darning.

En soms probeer ik wat uit. Zoals hier een van de complete DIY-kits van ontwerpster Annie Morris.

Bayard’s Cove – diy embroidery kit van Annie Morris

Hierbij is een van haar schilderijen geprint op stof die je vervolgens kunt versieren met borduurwerk. Ik zal hier binnenkort eens een blog over schrijven.

Work in progress (WIP)

Van de zomer gestart en een klein beetje blijven liggen is het Vakantieborduurboek/Borduurdagboek van Loret Karman. Hier heb ik er al over geschreven. Dat is wellicht het leukste borduurproject om verder mee aan de slag te gaan dit lange weekend. Een mooie afsluiting van mijn borduurjaar.

Borduurdagboek in wording

 

Hoe was jullie borduurjaar 2021? Heb je veel geborduurd of was je juist een beetje lamgeslagen door de hele situatie in de wereld.

 

 

Tree of Needlework in 2021 – een terugblik

Nu 2021 op dezelfde manier eindigt als het begon, namelijk met een lockdown is het tijd voor een terugblik.
Want het was niet allemaal kommer en kwel. Ja, ik kon pas vanaf begin mei weer starten met het geven van borduurworkshops en -cursussen en de eerste tijd daarna werden vooral de lessen die niet door hadden kunnen gaan, ingehaald. Maar de lockdown waar we nu in zitten begon op het moment nadat ik mijn laatste les van het jaar gegeven had. Hij heeft wel consequenties voor wanneer we weer kunnen starten, maar dat is iets voor volgend jaar. En in de tussentijd is het toch weer een bijzonder jaar geworden.

De tijd vliegt; een gezamenlijk borduurproject

Begin 2021 is er met 11 cursisten van Tree of Needlework gewerkt aan een gezamenlijk borduurproject onder het mom van apart maar toch samen. Iedereen kreeg een stukje van een grotere lap met een print van een bemoste muur. De opdracht was vrij, men kon zelf de kleuren, het soort garen, het onderwerp, de borduurstijl en/of -techniek kiezen. Nadat ik alle lapjes teruggekregen had, was het nog een flinke puzzel om er een geheel van te maken.

Hoe krijg ik de lapjes weer passend aan elkaar?

Maar het resultaat mag er zijn.

Gezamenlijk borduurproject ‘De tijd vliegt’ 2020/2021.

Hier vind je het hele verhaal over deze bijzondere samenwerking. En hij is te bewonderen in het atelier.

Haute Bordure

5 juni 2021 was het dan eindelijk zover. De tentoonstelling Haute Bordure kon van start in het Fries Museum.


In augustus vorig jaar werd ik gevraagd om replica’s te maken van motieven van een aantal stukken die tijdens de tentoonstelling te zien zouden zijn. Tijdens het maakproces zijn er filmpjes gemaakt die men tijdens de tentoonstelling op zaal kon zien. Zelf heb ik de borduurtechnieken vrij borduren, goudborduren en Zaans stikwerk voor mijn rekening genomen en voor het tamboereren heb ik Marjolein van der Heide van Broderie d’Art gevraagd.

Borduurtechniekenfilmpjes maken voor het Fries Museum.

De tentoonstelling inclusief de filmpjes zijn online nog te bekijken. Je kunt ze hier vinden.

Ook zijn er DIY-instructies gemaakt van een aantal motieven. Hierbij werd er een vertaling gemaakt naar moderne materialen en toepassingen. Hier heb ik daarover geschreven en op de website van het Fries Museum kun je de instructies nog terugvinden.

Bloemmotief van een onderst uitgewerkt

Op dit jak zijn 30 verschillende bloemmotieven geborduurd waarvan er eentje is uitgewerkt.

Interpretatie van het takje met Franse knoopjes op denim geborduurd met perlégaren. Het motief is gevonden op de blauwe kamerjas hierboven.

Ook heb ik namens de Borduurschool, een samenwerking tussen het Fries Museum en de Craftscouncil, de masterclass Zaans Stikwerk gegeven.

Babyjak in Zaans Stikwerk.

Hiervoor mochten we het atelier in het Fries Museum naast de tentoonstelling gebruiken. Het blijft altijd bijzonder als je ter inspiratie van de lessen de originele stukken zo dichtbij hebt.

Zomerweken

Net als vorig jaar zijn er ook in 2021 twee zomerweken met borduurworkshops georganiseerd. Dit jaar met de thema’s Folklore borduren: Hongaars Borduurwerk en Reliëfborduren.

Zomerweek Hongaars borduurwerk 2021

In de Hongaarse week doorkruisden we heel Hongarije op zoek naar de verschillende borduurtechnieken die zo kenmerkend zijn voor het land. En geloof me, we kunnen er nog jaren heen om nog meer borduurwerk te ontdekken.

Zomerweek Reliëfborduren 2021

De borduurtechnieken die aan bod kwamen tijdens de zomerweek Reliëfborduren waren heel divers, van 3D roosjes, naar Plushwork, Zaans stikwerk, Candlewicking naar het vrijere Borduren anders: mosje of landschapje.

Leuk was het om te zien hoe enkele cursisten de hele week borduurvakantie kwamen vieren. Reden dus genoeg om ook in 2022 zomerworkshops te organiseren. Ik ben nog even aan het broeden op de thema’s, dus wordt vervolgd.

Challenge Oude Borduurpatronen

Iedere derde donderdag van de maand verschijnt er een nieuw en gratis patroon binnen de Challenge Oude Borduurpatronen. Ik vind het leuk om de verschillende borduurmogelijkheden van de oude (meestal jaren 50 van de vorige eeuw) patronen met jullie te delen. Ik probeer het zo gevarieerd mogelijk te maken maar zie wel dat ik vaak uitkom bij mij borduurstokpaardjes folklore en proefjes/samples maken. Gelukkig zijn dat nu onderwerpen waar heeeeeeel veel mogelijk is. Een kleine selectie van de challenges van dit jaar:

Challenge Oude Borduurpatronen juli 2021. Kettingsteek versus Zaans Stikwerk

Variaties op een thema, roosjes in de Challenge van augustus 2021.

Alle Challenges met de gratis patronen vanaf het begin vind je hier.

Borduurworkshops in het Openlucht Museum

Een van de speciale opdrachten van dit jaar was het ontwikkelen van verschillende borduurworkshops en het opleiden van de workshopgevers/ambachtscoaches in het kader van de Ambachtenwerkplaats van het Openlucht Museum in Arnhem. Deze zouden naast workshops in Staphorster Stipwerk, Zeefdrukken en Houtbewerking vanaf begin december in de spiksplinternieuwe Ambachtenwerkplaats gaan plaatsvinden. Helaas kon door de huidige lockdown het park tijdens de winteropening maar korte tijd open blijven, maar vanaf april krijgen we een nieuwe kans. Dus hou de website van het Openlucht Museum in de gaten.

Monogram borduren in het Openlucht Museum (beeld Openlucht Museum)

Zo kun je o.a. je eigen monogram ontwerpen en borduren of een boekenlegger borduren. De patronen zijn geïnspireerd door motieven die in het park gevonden zijn of door borduuwerk van bijvoorbeeld Maria van Hemert uit de Collectie van het Nederlands Openlucht Museum.

Borduurlap uit 1947 van Maria van Hemert (Collectie Nederlands Openlucht Museum N.38275)

Geïnspireerd op de motieven van de borduurlap uit 1947 van Maria van Hemert.

Geïnspireerd op een patroon van Hil Bottema uit de Collectie van het Nederlands Openlucht Museum.

En heel veel borduurcursussen en -workshops

En ja, toen het eenmaal weer mocht in 2021, toen zijn er ook weer een hoop borduurcursussen en -workshops gegeven en heb ik veel cursisten mogen verwelkomen. Dit jaar voornamelijk in het eigen atelier in de Concordiastraat in Utrecht. En daar gaan we het komend jaar ook gewoon weer mee door. Dank aan alle cursisten die trouw zijn gebleven en blijven terugkomen, dank aan alle nieuwe cursisten die hun weg naar Tree of Needlework hebben gevonden. Zonder jullie kan ik dit niet doen. Op naar een heel nieuw borduurjaar, 2022.