Challenge Oude Borduurpatronen februari 2021

Het is de derde donderdag van februari 2021, tijd voor een nieuwe Challenge Oude Borduurpatronen.

Deze keer een patroon van waterlelies. Het komt uit Rijk der Vrouw, no. 50. Op het patronenblad staat verder geen jaartal, maar ik verwacht dat het uit de jaren ’50 van de vorige eeuw komt, net als alle andere patronen uit de map.

Het oorspronkelijke patroon uit Rijk der Vrouw.

Het patroon is oorspronkelijk bedoeld voor de wit op wit-borduurtechniek Richelieu. Hierbij worden gedeeltes weggeknipt zodat je een kantachtig effect krijgt. Het werd vooral gebruikt in huishoudtextiel. Het Rijk der Vrouw laat enkele mogelijkheden zien hoe je het kunt verwerken in kussens, kleedjes en zakdoeken.

Wat voorbeelden hoe je het patroon zou kunnen gebruiken.

Het patroon van de waterlelies vind je hier.

Klassiek in wit

Natuurlijk kon ik het niet laten om het patroon ook in de klassieke witborduurtechniek te maken.

Nadat ik het patroon op de stof heb getekend met een Friction pen, ben ik begonnen met alle lijnen met een dubbele rijgsteek te borduren.

Eerst borduur je de lijnen met een dubbele rijgsteek.

Vervolgens borduur je het motief met een festonsteek. Voor het gemak heb ik de delen die ik later wil wegknippen met een kruisje gemerkt. Het is belangrijk dat het liggend steekje van de festonsteek aan die kant geborduurd wordt.

Festonsteek, Bron: TRC Needles, tekening door Martin Hense.

Het borduren van de festonsteken.

Waar de, straks  opengeknipte, ruimte wat groter is, heb ik spijltjes gemaakt. Hierbij span ik drie keer een draad naar de overkant waarbij de draad aan de bovenkant van de stof blijft. Vervolgens festoneer je over de draden waarbij je niet door de stof steekt.

Klaar om te knippen.

Als je alles geborduurd heb, knip je de stof weg op de plekken die je aangegeven hebt (of volgens patroon). Door de festonsteek gaat de stof niet raffelen.

Het eerste gat is geknipt.

En uiteindelijk komt het er dan zo uit te zien.

Waterlelies in Richelieu.

Kleurrijke variant

Naast de witte variant leek het ook leuk om een gekleurde variant te maken.

Deze heb ik met kettingsteken op vilt geborduurd met borduurwol van Blomsterstuga. Ik heb met SoluVlies gewerkt om het patroon op het vilt te krijgen. Na het borduren kun je dat gemakkelijk wegspoelen met koud of lauw water.

Helemaal geborduurd in kettingsteek.

De bloemen zijn geborduurd met roze en oranje wol.

Oranje toegevoegd voor wat extra’s…

Hier zie je goed richting van de kettingsteek.

Het eindresultaat is weer heel anders dan de witte variant.

De waterlelies in kleur.

Toch nog even de achterkant laten zien.

Ik blijf geboeid door achterkantjes.

Ik ben benieuwd welke jullie voorkeur heeft, de klassiek witte of de gekleurde?

Welke van de twee heeft jou voorkeur?

Ik wens je veel borduurplezier en laat vooral je eigen varianten zien op de Facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De volgende Challenge Oude Borduurpatronen zet ik 18 maart 2021, de derde donderdag van maart, op de website.

Variaties op een thema – Grote kerk in Veere in tapisserie

Typisch hoe een bepaalde borduurtechniek je ineens kan vangen waardoor je daar mee verder wilt. Dat had ik met de techniek tapisserie.

Nadat ik los was gegaan op de Koninginnesteek zoals je hier kunt lezen en geïnspireerd werd door de antieke tapisserielap die ik (in 2019 alweer) gevonden had tijdens het Handwerkfestijn Hoevelaken was het tijd voor een volgend project.

Tapisserie borduurlap uit 2e helft 19e eeuw. Geborduurd met wol op stramien.

Eerst maar wat stekenproefjes maken.

Een kleine selectie mogelijke tapisseriesteken uitgeprobeerd.

Met de koninginnesteek, een om-en-om blokje platsteken, een lang kruisje en een verlengd kruisje dat op een vlechtsteek lijkt.

Het gespikkelde garen geeft het borduurwerk nog wat extra’s.

Grote Kerk in Veere

Al jaren had ik deze ansichtkaart van de Grote Kerk in Veere geschilderd door Jeltje Hoogenkamp in mijn bezit. En iedere keer jeukten mijn handen om daar iets mee te doen.

De Grote Kerk van Veere volgens Jeltje Hoogenkamp.

Ik heb een speciale herinnering aan de kerk omdat daar bij de heropening van het Zeeuws Museum in 2007 opnames zijn gemaakt van een modeshow met Zeeuwse drachtstukken gecombineerd met mode van dat moment (Going Local door Paul en Menno de Nooijer). Ik mocht daarbij twee dagen aanwezig zijn als kleedster. Maar dat terzijde.

De kerk in blauw en groen.

Omdat ik in eerste instantie viel voor de kleurencombinatie was het niet moeilijk om een vergelijkbaar kleurenpallet te kiezen. Niet helemaal hetzelfde, want er zit bij mij altijd een beperking in met betrekking tot de kleuren die ik heb. Ik ben namelijk een groot fan van het opwerken van mijn restjes, in combinatie met het uitproberen van nieuwe garens of vondsten. Ook vind ik het dan altijd een uitdaging om het geheel kloppend te krijgen.

Door het gebruik van de verschillende tapisseriesteken krijg je extra structuur maar ook textuur. Zo zien je op bepaalde stukken diagonale steken, terwijl op andere stukken juist een horizontale, verticale of meer golvende lijnen meer op zijn plaats zijn.

Hier kun je dat goed zien.

En hier ook.

Ik heb eerst een tekening van de contouren van de kerk gemaakt op A4 formaat en deze vervolgens op monogaas getekend met een zwarte permanente stift. Daarna zijn de contouren met zwart garen in een ‘tentstitch’ (een soort van half kruisje) geborduurd met een kleine knipoog naar gebrandschilderde ramen.
Er is geborduurd met verschillende wollen garens in ongeveer dezelfde dikte.

De Grote Kerk van Veere in blauw/groentinten.

What if

Terwijl ik hiermee bezig was, vroeg ik me af wat er zou gebeuren als ik de kerk in één soort garen in dezelfde kleur/verfbad zou borduren. Zouden de verschillende steken dan genoeg aangeven waar het ene gedeelte begon en het andere eindigde, zodat je achteraf goed kan zien wat het is en het geen blur wordt.
Een uni kleur ging me een beetje te ver, maar bij Woolyhood vond ik handgeverfde merinowol in de freckles and speckles serie met de prachtige naam ‘Rising from the ashes’. De kleuren variëren van grijs naar goudgeel/oker en dat vond ik perfect passen bij een gebouw. Helaas valt de mooie kleurencombinatie een beetje weg op de foto’s.

De Grote Kerk in Veere in ‘één gemeleerde’ kleur.

Mmm. Ondanks dat ik voor de achtergrond de tentstitch heb gebruikt en de voorgrond met een liggende steek valt de kerk in het geheel tot wel weg. Zeker op afstand. Terwijl dichtbij je structuur van de verschillende delen wel duidelijk ziet.

Een experimentje dan maar. Ik heb de foto van de geborduurde kerk 2x uitgeprint en op een van de foto’s heb ik de contouren met zwart ingetekend.

Rechts zonder contourlijnen, links met zwarte contourlijnen.

Dus dit is het uiteindelijk geworden.

Het eindresultaat.

Met nog wat details.

De rechterkant.

De bomen (rechts) hebben een contoursteek gekregen in hetzelfde garen als het borduurwerk.

Uiteindelijk ben ik heel blij met het resultaat van het experiment. Misschien nog eentje in een unikleur? Of toch maar niet!

 

Challenge Oude Borduurpatronen januari 2021

De tijd vliegt, want het is alweer 21 januari, de derde donderdag in januari 2021.
Tijd voor een nieuwe Challenge Oude Borduurpatronen.

Binnenkort is het Valentijnsdag. In het tijdschrift ‘Modes et Travaux féminins’ nummer 162, 16 september 1926 vond ik een leuk patroon met hartjes.

Modes et Travaux féminins uit 1926

Het oorsponkelijke patroon is voor een lamp.

Een geborduurde lamp.

Een van de panelen.

Ik heb het patronen opgeknipt in twee delen. De patronen vind je hier.

Op een placemat borduren

Ik werk graag op kant-en-klare stukken textiel. Borduren vind ik eigenlijk het leukst en het afwerken eigenlijk niet zo. Mijn excuus is altijd dat ik dingen niet afwerk, zodat mijn cursisten goed de achterkant kunnen zien en hoe het borduurwerk gemaakt is. Maar dat excuus kan ik natuurlijk niet voor alles gebruiken.

Voordeel van een kant-en-klaar stuk is ook dat je snel er een cadeautje van kunt maken. Stoffen placemats en servetten zijn hiervoor ideaal. Die koop ik bijvoorbeeld bij Ikea, de Hema en Sosterne Grene maar ook bij de kringloopwinkel.

Met dit patroon kun je bijvoorbeeld heel gemakkelijk een stoffen placemat versieren.

Ik heb het borduurwerk simpel gehouden. Gewoon in één kleur. De grijze placemat komt van Ikea.

Het patroon is op SoluVlies getekend en op de placemat geregen. Daarna is het geborduurd met borduur-/haakgaren van Durable.

Hier zie je de SoluVlies nog goed zitten.

Ik knip altijd de overtollige SoluVlies weg voordat ik het spoel.

Ik heb de bloemetjes, hartjes en bolletjes in satijnsteek geborduurd en de stelen/lijnen in een stiksteek.

Een sierlijk motief met bloemtjes en hartjes.

Vooral satijnsteken…

Een perfect Valentijnscadeau. Doordat het in zwart geborduurd is, is het ook een beetje stoer.

Voor op een kaart

Als je geen zin hebt in het grote patroon, kun je een gedeelte ervan gebruiken of het kleine patroontje.

Het hoeft niet groot te zijn…

Deze is geborduurd met Perlé nr. 8 in verlopend zwart/rood garen.

Leuk om te versturen als een Valentijnskaart of ergens als strooimotiefje op te borduren.

Ik wens je veel borduurplezier en laat vooral je eigen varianten zien op de Facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De volgende Challenge Oude Borduurpatronen zet ik 18 februari 2021, de derde donderdag van februari, op de website.

Wrap up 2020 – mijn borduurjaar in vogelvlucht

Gisteren keek ik terug op het jaar van Tree of Needlework.
Vandaag kijk ik terug op mijn eigen creatieve borduurjaar.
Ik heb een hoop geborduurd in 2020. Veel als voorbereiding en voorbeelden voor cursussen en workshops voor Tree of Needlework, veel voor de Challenge Oude Borduurpatronen (vaak toch wel 1 of meerdere verschillende variaties van het patroon van de maand) en het nodige voor het Fries Museum.

Gedurende de eerste lockdown

kwam ik creatief niet echt op gang. De eerste week dat ik thuis was, was ik heel onrustig. Wat ging er gebeuren, hoe lang ging het duren, hoe moet dat met mijn bedrijf, welke oplossingen zijn er voor de lopende cursussen/workshops?
Het zal geen verrassing zijn dat borduren mij dan helpt om tot rust te komen en zaken in perspectief te zien.
Gelukkig had ik net een lap stof bij Spoonflower besteld met daarop een sampler van sashikopatronen geprint.  Dat stond garant voor lekker ongedwongen steekjes maken, simpelweg de lijnen volgen met maar één kleur. En tot rust komen.
Hier heb ik daar over geschreven. De lap is ondertussen klaar maar nog niet afgewerkt.

Stitch Meditations

Gelukkig kwam Textileartist.org heel snel met een wekelijkse StitchChallenge met een opdracht van een textielkunstenaar. Ineens kon ik een online workshop volgen van mensen die al jaren op mijn workshopwenslijstje stonden. De workshops waren vaak gericht op wat we op dat moment thuis/voorhanden hadden, zowel wat betreft inspiratie als materiaal. Hier kun je een aantal van mijn resultaten zien.

De opdracht van Cas Holmes was om een (gewaardeerd) voorwerp uit je huis te nemen als onderdeel van een textielcollege. Mijn ‘draadbakje’ uit IJsland was de ster.

Boeket bloemen geïnspireerd door de workshop van Anne Kelly.

In april deed ik mee aan het Social Distancing Fabric project van Karim Adduchi en the Worldmakersfoundation. Samen met 199 andere borduursters en borduurders borduurde je een stuk van een groter borduurwerk. De stof met het door Karim getekende ontwerp en garen ontving je thuis terwijl je het kon borduren naar eigen inzicht. Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Mijn bijdrage aan het project Social Distancing Fabric.

Stichclub

Ondertussen ben ik lid geworden van de Stitchclub van Textileartist.org. Iedere 2 weken krijg je een online workshop van een textielkunstenaar met in de tweede week een stukje verdieping als je wilt. Je hoeft de workshop niet actief mee te doen, hij blijft tot je beschikking zolang je een abonnement hebt. Dat is lekker, want niet elke onderwerp trekt me, al kijk ik vaak wel de video’s voor inspiratie. Ook merk ik ik al een aantal zaken aan het combineren ben. Mijn belangrijkste motivering om hieraan mee te doen is dan ook dat het me in mijn creatieve proces helpt.

Geïnspireerd door een workshop van Sue Stone binnen de Stitchclub.

En deze is geïnspireerd door een workshop van Vinnie Stapley.

Variaties op een thema

Ik ben een sample/proefjes meisje. Dat kunnen proefjes binnen een (borduur)techniek of zelfs een borduursteek zijn, maar dat kunnen ook proefjes binnen een thema zijn. Heerlijk vind ik het om allerlei varianten uit te proberen, soms vanuit het principe ‘what if/wat als’ en soms vanuit gevonden tekeningen zoals de golven/waves tekeningen van Mori Yuzan uit 1903. Bijkomend voordeel is vaak dat ik allerlei garen en materiaal eens uit kan proberen.

Golven

Golven in stiksteken.

Een mooie gelegenheid om te borduren met garens van Oliver Twist.

Golven maken met festonsteken.

Meer golven vind je hier.

Stofversieren

Men neme een lapje stof met een print en wel 4 x en borduurt ieder lapje op een andere manier. Dat is wat ik gedaan heb met dit lapje:

Het origineel gedrukte lapje.

En zo zijn de verschillende varianten geworden:

Alle vier de varianten.

Hier vind je de uitleg wat ik precies met elk lapje gedaan heb en zie ook de details.

Koninginnesteek

Wat gebeurd er als je gaat variëren met de koninginnesteek? Dat zie je hier.

variaties op de koninginnesteek.

Challenges

Ook dit jaar heb ik weer meegedaan aan een aantal challenges/uitdagingen. Het fijne daarvan vind ik dat er vaak kleinere opdrachten zijn met een tijdslimiet.
Omdat ik merkte dat ik in september te veel naar mijn voeten liep te kijken in plaats van om me heen heb ik mezelf elke dag in september een foto/kijk en zien-opdracht gegeven. Daar heb ik hier over geschreven, maar alle foto’s zijn te zien op Instagram/@majovanderwoude. Omdat ik de foto’s plaats op instagram en op facebook is het leuk om te zien bij welke foto ik de meeste reacties krijg. En dat is niet altijd voor dezelfde foto.

Lijnen – meeste likes op Facebook.

Dood – meeste likes op Instagram.

Afgelopen december heb ik voor de derde keer mee gedaan met de fotochallenge #makersdecember2020 van @maramaakt en @a.dropped.stitch.

Meest gelikte foto in #makersdecember2020. Dag 17 slow fashion en dag 18 clean.

Het blijft een uitdaging om dagelijks een foto te maken binnen het aangegeven thema. Soms is het echt zoeken.

Dogma embroidery/Dogme broderi

Sinds een paar maanden doe ik mee met de Deense groep Dogma Embroidery. De eerste van de maand krijg je een opdracht, waarbij er een kader wordt gegeven. Dat kan de bewerking van de ondergrond zijn, een bepaalde steek die je moet gebruiken of een kleur garen of stof of een combinatie hiervan. Het leuke van de opdracht is dat je pas op de 10e je werk mag laten zien. Hierdoor ga je dus uit van je eigen kracht en creativiteit. Heb je geen inspiratie, dan zie je vanaf de 10e wat de andere deelnemers van de opdracht hebben gemaakt. Je kunt de Facebookgroep hier vinden.

Dit zijn de resultaten van opdracht #9 waarin je een geschreven tekst moest verwerken.

 

 

En verder

heb ik een aantal lijntekeningen of kleurplaten geborduurd, zoals de Roemeens blouse van Matisse:

De ‘Blouse roumaine’ van Matisse.

En een tekening naar het schilderij ‘Gebed voor de maaltijd’ van Jan Toorop (uit de collectie van het Zeeuws Museum).

De geborduurde tekening.

Over het borduren van kleurplaten heb ik hier een blog over geschreven.

Work in progress (WIP)

Een zeer productief jaar dus. En hier ben ik nu mee bezig.

Grote kerk in Veere in tapisserie (WIP).

Hoe was jullie borduurjaar 2020? Heb je veel geborduurd of was je juist een beetje lamgeslagen door de hele situatie in de wereld.

 

 

Tree of Needlework in 2020 – een terugblik

Zo aan het eind van het jaar is het tijd om terug te kijken naar het afgelopen jaar. 2020 is een beetje een ingewikkeld jaar met een aantal vervelende zaken als het stilleggen van de cursussen en workshops (2x), het noodgedwongen moeten halveren van het aantal cursisten vanwege de 1,5 meter afstand regel en het wegvallen van opdrachten in verband met de coronacrisis.

Maar toch ook met een aantal mooie dingen. Zaken waar ik trots op ben.

Lesgeven

Lesgeven in borduren vind ik het mooiste vak wat er is. De cursist iets (nieuws) leren, hem (en haar) inspireren en samen kijken hoe je elkaar kunt helpen. Dat betekent dat ik praktisch elke dag bezig mag zijn met mijn passie borduren.

Ik ben dankbaar voor alle cursisten. Van de cursisten die jaar na jaar terugkomen om nieuwe borduurtechnieken en -toepassingen te leren tot de nieuwe cursisten die de basis van borduren willen leren en alles daartussen. Van iedereen leer ook ik weer en dat is bijzonder.

Lesgeven doe ik in mijn eigen atelier in de Concordiastraat 68 in Utrecht en bij handwerkzaken als het Garenrijk in Rotterdam en Hooks & Yarn in Amsterdam. En verder op speciale evenementen en op aanvraag.

Zo heb ik aan het begin van het jaar onder andere lesgegeven tijdens de Handwerkbeurs in Zwolle.
Een van de workshops die ik daar gaf was Plushwork, een vergeten techniek. Met een sjabloon, wol en een simpele steek maak je grappige vormen.

Plushwork, een vergeten techniek.

Verder gaf ik een workshop Portugees liefdeszakdoekje in het Van Abbe Museum in Eindhoven.

Portugees liefdeszakdoekje.

Een deelnemer aan het werk tijdens de workshop Portugees liefdeszakdoekje.

Op uitnodiging van Hooks & Yarn was ik half maart te gast tijdens de Wolweek 2020 op Texel. Daar gaf ik de workshop Sashiko aan 24 enthousiaste dames.

Workshop Sashiko tijdens de Wolweek op Texel.

Zomerworkshops

Deze zomer heb ik voor het eerst tijdens twee themaweken zomerworkshops gegeven als alternatieve vakantiebesteding. Het waren een drukke, enerverende en inspirerende twee weken waar in 9 dagen 15 workshops (9 verschillende) gegeven werden.

Tijdens de themaweek Folklore kwamen onderwerpen als Portugees liefdeszakdoekje, Engels Smock borduurwerk, Mulgi Muster uit Estland, Marker borduurwerk en Otomi borduurwerk aan de orde.

Tijdens de themaweek Sustainability ging het over Sashiko/Boro, Textielcollage met bandjes en kantjes, Visible mending en Borduren op/met (verpakkings)materiaal.

Zomerworkshops Sustainability

Deze weken smaken naar meer, dus ook in 2021 komen er Zomerworkshops bij Tree of Needlework. Ik ben nog aan het broeden op mogelijke thema’s, en wellicht komt er ook een week waaraan aan één project gewerkt wordt, dus wordt vervolgd.

Online borduurspreekuur

De cursussen liggen nu stil, maar gaan weer door (met 3 of 4 personen) wanneer dat mag. Tijdens de eerste lockdown heb ik verschillende keren online borduurspreekuren gehouden en ook nu kun je de dinsdag van 19.30 – 20.00 uur aanhaken bij een online borduurspreekuur.
De volgende data staan nog ingepland: 5, 12 en 19 januari 2021. Mail me even als je interesse hebt, dan stuur ik je de link.

100.000 bomen en een bos van draad

Dit jaar mocht ik onderdeel zijn van het borduurbegeleidingteam van Sara Vrugt in het kader van het project ‘100.000 bomen en een bos van draad’.

Hiervoor borduurden we in popup ateliers in Den Haag, Amsterdam, Leiden en Enschede aan een bos van draad naar aanleiding van persoonlijke natuurverhalen die bezoekers en deelnemers vertelden.

Het popup atelier in de Centrale Bibliotheek in Den Haag.

Alle verhalen krijgen een eigen plek in het geborduurde bos en samen vormen ze een kunstwerk waarin je in gedachten kunt verdwalen.
In het werk is ruimte voor alle soorten bomen, en was er ruimte voor alle soorten mensen om daar aan bij te dragen, ervaring was geen vereiste.

Na voltooiing van het kunstwerk wordt samen met de partners IVN en TreeSisters een echt bos geplant.

Zo groeit er behalve het bos van draad op doek ook een weefsel van mensen en een levend woud van honderdduizend bomen. 

Een stukje bos is al klaar. foto Sara Vrugt.

In het atelier van Sara in Den Haag wordt nu de laatste hand gelegd aan het bos. Je kunt daar eventueel nog een handje meehelpen.
Ook kun je nog een donatie doen.

Het bos is van 6 maart tot en met 30 mei 2021 te zien in een van de tentoonstellingszalen van Panorama Mesdag in Den Haag.

Daarna is het werk te zien van 24 juni tot en met 19 septeember 2021 in Museum Het Valkhof in Nijmegen als onderdeel van de tentoonstelling ‘Rettet den Wald. En uiteindelijk zal het voorjaar 2023 permanent buiten worden geplaatst in de tuin van Museum Belvédère. Dankzij plant- en boomzaden in de zoom (samengesteld i.s.m. Staatsbosheer) zal het kunstwerk uiteindelijk vergroeien met de natuur en vergaan.

Fries Museum

Aan het eind van het jaar heb ik nog 2 mooie borduurprojecten voor het Fries Museum in het kader van de tentoonstelling ‘Haute Bordure’ mogen realiseren. Hier rust nog even een embargo op tot 13 februari 2021, dus hierover later meer.

De tentoonstelling van 13 februari t/m 18 juli 2021 te zien in Leeuwarden.

Textielfestival Leiden 2020 –> 2021

Achter de schermen heb ik, namens Merkwaardig, gewerkt aan de programmering van de inloopworkshops die tijdens het Textielfestival in mei in Leiden zouden plaatsvinden. Vanwege de pandemie is dit doorgeschoven naar mei 2021. En het goede bericht is dan het zeker doorgaat in een hybride vorm met een online gedeelte en (als dan mogelijk) ook een ‘live’/lokaal programma. We zijn hard aan het werk om dit te realiseren. Dus hou de website en het Textielplatform in de gaten voor alle nieuwe ontwikkelingen.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ook in 2020 heb ik iedere maand een nieuwe challenge Oude Borduurpatronen gelanceerd op de website. De map met oude borduurpatronen die ik in 2019 kreeg is bijna onuitputtelijk. Dus ook in 2021 ga ik ermee door. Alle patronen en de bijbehorende blogberichten vind je hier.

Ik wil er eentje uitlichten, namelijk de challenge van april/mei waarin ik een kleuterprentenboek voor mijn (achter)nichtje gemaakt heb.

Het kleuterprentenboek helemaal klaar.

Omslag met voor- en achterpagina.

Pagina 2 en 3.

Pagina 4 en 5.

En pagina 6 en 7.

Tijd voor eigen borduurwerk en ontwikkeling

Door de lockdowns was het minder mogelijk om zelf live cursussen en workshops te volgen en tentoonstellingen te bezoeken. Dit heb ik ruimschoots ingehaald met het volgen van de Stitch Challenge en deelname aan de Stitchclub van TextileArtist.org. Maar daarover morgen meer.

Fijne dagen en een gezond en creatief 2021

Ik wens jullie fijne dagen en een gezond en creatief 2021.

Tot binnenkort.

Variaties op een thema – de koninginnesteek

De koninginnesteek staat in deze ‘variaties op een thema’ centraal.

Deze zomer mocht ik een aantal stukken voor de tentoonstelling ‘Haute Bordure‘ die 13 februari 2021 start in het Fries Museum in Leeuwarden (voor)bekijken. Waarom ik in het depot stukken mocht zien en wat ik er uiteindelijk mee gedaan heb, zal begin 2021 (vanaf 13 februari) duidelijk worden.

Een van de stukken die me opviel was een reistas uit de 2e helft 19e eeuw waarvan het ondereind een rechthoekige houten bak is (met een slot) en het bovenste gedeelte geborduurd is met wol op stramien.
Ik kan de tas hier niet laten zien, maar je kunt hem wel vinden op de Collectie Online van het Fries Museum. En je kunt hem straks natuurlijk ‘live’ zien tijdens de tentoonstelling.

Het motief was geborduurd in de koninginnesteek. Je kunt deze steek online ook terugvinden onder de namen Leviathan Stitch of Smyrna Cross. (De in het Engels genaamde queenstitch is een andere borduursteek. In Nederland noemen we die de rococosteek.)

Het is een steek die je vaak terugvindt op tapisserie borduurlappen zoals degene die ik in 2019 tijdens het Handwerkfestijn in Hoevelaken vond.

Tapisserie borduurlap uit 2e helft 19e eeuw. Geborduurd met wol op stramien.

De koninginnesteek op de Tapisserieborduurlap.

In feite bestaat de steek uit een kruissteek en eroverheen een plusje (gekantelde kruissteek) geborduurd.

Stekentekening Koninginnesteek. Bron: TRC Needles

Koninginnesteek in stappen.

En als je er veel bij elkaar borduurt, dan ziet dat er zo uit:

Koninginnesteek geborduurd met wol op stramien.

Ok, het handgeverfde garen van Draadkracht helpt ook mee om dit effect te krijgen.

Variaties op een thema

Omdat de steek dus uit een horizontale, verticale en 2 diagonale bewegingen bestaat, kun je heel veel variaties maken.

Bijvoorbeeld de voor de handliggende variaties door de volgorde van de bewegingen te veranderen.

variaties op een thema 1.

Het linker blokje is geborduurd in de koninginnesteek met als laatste de verticale steek. In het tweede blokje is als laatste de horizontale steek geborduurd. De steken zijn boven elkaar geborduurd.

In het derde blokje verspringen de steken in de onderliggende rijen. Dat ziet er op de stekentekening zo uit:

Versprongen koninginnesteek. Bron: Beeton’s book of Needlework

Variaties op een thema 2.

In het eerste blokje is de steek met horizontale streepje als laatste geborduurd afgewisseld met de steek met het verticale streepje als laapje geborduurd. In het tweede blokje is eerst het plusje geborduurd en daaroverheen de kruissteek.

En is het laatste blokje zijn de steken met het kruisje boven en het plusje boven afgewisseld.

Eigenlijk vraag ik me iedere keer als ik een nieuw blokje borduur, weer af ‘What if’/’Wat gebeurd er als’.

Variaties op een thema 3.

Bij deze blokjes ben ik iets verder gegaan.
In het eerste blokje heb ik eerst over het hele blokje horizontale en verticale lijnen geborduurd (spansteken) en daar overheen heb ik de kruissteken geborduurd waarbij ik een rij open gelaten heb.
Het tweede blokje geeft alle bewegingen weer, maar in plaats van het kruisje en het plusje te volgen heb ik hier na de eerste steek, de steek ernaast geborduurd (dus diagonaal, staand, diagonaal, liggend i.p.v.  diagonaal, diagonaal, staand, liggend). Vervolgens heb ik de volgende steek op een ander punt laten beginnen. En op het laatste blokje wisselen de Koninginnesteek en het plusje (halve Koninginnesteek?) elkaar af.

En nog verder experimenteren

In de volgende serie laat ik eigenlijk de Koninginnesteek los, maar werk ik met de elementen van de steek. Dus een horizontale, verticale en diagonale beweging. De variaties die die daarmee krijgt, zijn legio, zeker als je ook gaat variëren in het aantal steekbewegingen (dus 2 of 3 i.p.v. 4).

In al deze variaties is er begonnen met een lange verticale of diagonale steek en zijn daarbovenop staande of diagonale steken, plusjes of kruissteken geborduurd.

Nog meer variaties.

Lange diagonale steken met plusjes.

Lange verticale of diagonale steken als basis.

laatste rij.

Bij het zoeken naar stekentekeningen online vond ik ook nog deze variatie:

Dubbele Koninginnesteek.

Dus die wordt binnenkort ook nog uitgeprobeerd.

Werken jullie ook wel eens volgens het principe van variaties op een thema? Of experimenteren jullie waarbij je je de vraag ‘What if’ stelt?
In ben benieuwd naar jullie verhalen.

 

Challenge Oude Borduurpatronen december 2020

De laatste Challenge Oude Borduurpatronen van het jaar, oftewel de december 2020-editie.

Ik doe nu de Challenge Oude Borduurpatronen ruim anderhalf jaar en vanaf het begin heeft dit patroontje op het Supplementvel bij het Rijk der Vrouw  no. 9 (helaas geen datum erbij) mijn aandacht getrokken.

Je kunt het wellicht niet goed zien, maar het is geheel geborduurd in Franse knoopjes.

Geborduurd in Franse knoopjes.

Erbij stond nog een patroontje geborduurd in Franse knoopjes en die heb ik deze keer gekozen.

Toch maar aan de slag met het patroon met de blaadjes en bloemen.

Het volledige patroon vind je hier.

Het leuke aan dit patroon is dat je kunt kiezen of je het in zijn geheel borduurt of alleen het middenstuk of alleen een stukje rand of…

Frans knoopje

Je hebt mensen die fan zijn (zelfs superfan) van het Franse knoopje en mensen die hem het liefste vermijden.
De truuk in het maken van een Frans knoopje dat er elke keer gelijk uitziet zit hem in een paar zaken.
Eigenlijk heb je twee handen nodig om het Franse knoopje te maken. Mijn voorkeur heeft het dan ook om hem in een borduurring te maken, maar dat hoeft niet persé. Je hebt spanning nodig en je moet zorgen dat de draaiing die je maakt ‘strak’ (maar niet te strak) op de stof zit voordat je de naald met de draad doortrekt. Verder is het een steek die bestaat uit een aantal bewegingen waarvan het heel belangrijk is dat je ze in één vloeiende beweging maakt. Ben je me al kwijt. Dat geeft niet.
Mary Corbet van Needle ‘n Thread laat hier in haar how-to-video precies zien wat ik bedoel.

Maak je eerste knoopjessteken bijna in slow motion zodat je aandacht hebt voor alle opvolgende bewegingen van de steek. Een oefenlapje of doodlelapje kan daar zeer behulpzaam bij zijn. Zodra je de steek in je vingers hebt kun je hem zo snel of langzaam maken als je zelf wilt.

Franse knoopjes in de maak.

Ik heb het patroon eerst met de lichtmethode (lichtplaat/-bak of raam) op de stof gezet met een Friction pen die ik later met warmte (strijken) weer uit kan wissen.
Omdat ik een dun linnen lapje gekozen had om op te borduren, heb ik een stukje kaasdoek als versteviging aan de achterkant gebruikt. Dat borduurt fijner en je steken ‘trekken’ ook minder.

Middenstuk voor de helft klaar.

Om een vorm gevuld met Franse knoopjes goed uit te laten komen is het handig om eerst de contouren te borduren en daarna naar binnen de vorm in te vullen. Ik heb het Frans knoopje met één draaiing gemaakt.

Het hele patroon geborduurd in alleen maar Frans knoopjes.

Detail.

Een kerstachtige variant

Omdat het bijna kerst is, vond ik het ook leuk om het middenstuk in kerstige kleuren en andere steken (satijnsteek en steelsteek) te borduren.

De ‘kerstachtige’ variant.

Het patroon is geborduurd op naturelkleurig linnen met 2 draadjes splijtgaren. Omdat ik de lichtmethode niet kon gebruiken heb ik hier SoluVlies gebruikt dat ik later weer uitgespoeld heb.

Hier zie je de richting van de satijnsteken goed.

Ik wens je veel borduurplezier en laat vooral je eigen varianten zien op de Facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

Ook in 2021

Ook volgend jaar ga ik gewoon door met de Challenge Oude Borduurpatronen. Ik heb nog een paar tijdschriften liggen uit de jaren 20/30 van de vorige eeuw met interessante patroontjes die er om vragen om uitgewerkt te worden. Doe je dan ook weer mee?
De volgende Challenge Oude Borduurpatronen zet ik 21 januari 2021, de derde donderdag van januari, op de website.

Variaties op een thema – stofversieren

Ik hou ervan om dingen uit te proberen. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug in de voorbeelden die ik maak binnen de Challenge Oude Borduurpatronen.
Ik vind het leuk om patronen, afbeeldingen en zelfs borduursteken op verschillende manieren uit te werken. Variaties op een thema dus. De komende tijd zal ik jullie daar wat meer van laten zien. Zie het als inspiratie om eens op een andere manier naar je borduurwerk te kijken.

Leidraad is vaak de vraag ‘What if?’. Wat gebeurd er als ik de hoek verander, wat gebeurd er als ik het materiaal verander, wat gebeurd er als ik de kleur veranderd, wat gebeurd er als ik …

De eerste in de serie gaat over stofversieren.

Stofversieren

Spoonflower is een website waar je stof kunt laten bedrukken. Je kunt kiezen uit verschillende soorten stof, een patroon/design of je kunt zelfs je eigen patroon/ontwerp aanleveren op te laten bedrukken. Ontwerpers die hun patronen ter beschikking stellen krijgen daarvoor een vergoeding.
Je kunt de stof per meter kopen, per fat quarter (ca. 53 x 50 cm) of als test swatch (20 x 20 cm). Overigens kunt je ook behangpapier laten bedrukken of beddengoed of theedoeken en nog veel meer.

Geregeld ben ik er op zoek naar patronen/ontwerpen die geschikt zijn om te borduren. En bij een van mijn zoektochten vond ik dit ontwerp genaamd Abstract Embroidery 1 van Aimee Knerr (aka Woollybox).

Het origineel gedrukte lapje.

Geschikt voor het formaat test swatch van 20 x 20 cm. Een leuk formaatje dus om te borduren. Omdat ik gelijk al een aantal variaties in mijn hoofd had, heb ik er gelijk een aantal tegelijk besteld en ben ik aan de slag gegaan.

Variatie 1 stofversieren met wol

De eerste variatie is met wol geborduurd. Ik heb hiervoor de dunne borduurwol van Blomsterstuga gebruikt.

De met wol geborduurde variant

De donkere contourlijnen zijn geborduurd in stiksteek en losse steken (straight stitch). En verder heb ik de koninginnesteek gebruikt (bolletjes aan de linkerkant) en zijn de gekleurde vlakken opgevuld met zandsteken (soms met meerdere kleuren).

Rechte steken, stiksteken en zandsteken zijn er gebruikt.

Nog een detailfoto.

Variatie 2 Kantha-achtig

Bij de tweede variatie heb ik me afgevraagd wat er zou gebeuren als ik de lege ruimtes op zou vullen met een rijgsteek (What if?) . Met andere woorden stofversieren op een Kantha-achtige manier. Als garen heb ik een blauw handgeverfd katoenen machinegaren van Oliver Twist gebruikt. Dit geeft in de rijgsteek een fijn lijntje

Opgevuld met rijgsteek.

Je ziet dat hoewel de print nog steeds  goed te herkennen is, het er ineens heel anders uitziet. Het lijkt misschien saai om te doen, met één kleur en één steek, maar het is best een uitdaging om vloeiende lijnen te blijven houden.

Vloeiende lijnen.

Variatie 3 stofversieren met ophogende steken

Bij de derde variant vroeg ik me af of hoe ik bepaalde elementen van het ontwerp er uit kon laten spreken en meer reliëf kon geven.

De derde variant.

De ‘vlekken’ zijn nu geborduurd in een ophogende satijnsteek. Hiervoor borduur je eerst de contour in een dubbele rijgsteek of splijtsteek. Vervolgens vul je het vlak met dicht op elkaar geborduurde satijnsteken. En als laatste borduur je nog een laag satijnsteken waarbij je ze een andere richting geeft als de eerdere laag. Dus bijvoorbeeld de eerste laag van links naar rechts en de volgende laag van boven naar beneden.

Hier kun je zien dat het lijkt alsof de satijnsteken er echt bovenop liggen.

De witte rondjes zijn geborduurd in een mini stiksteekje en hier en daar hebben ze extra Franse knoopjes gekregen.

Franse knoopjes geven extra reliëf.

En alles is geborduurd met splijtgaren/Mouliné uit mijn voorraad.

Variant 4 And now something completely different

De laatste variant is er één met voortschrijdend inzicht geweest. En jammer genoeg heb ik daar de verschillende stappen niet van gefotografeerd. Voor het maken van foto’s heb je eigenlijk goed daglicht nodig en als ik ‘s avonds voor de televisie lekker aan het borduren ben, dan schiet het fotomaken er dus wel eens bij in. Zo ook deze keer.
Op het gedrukte lapje heb ik eerst een doorzichtig lapje kaaslinnen gelegd. Rondom heb ik de lapjes even aan elkaar geregen zodat ze niet ten opzichte van elkaar verschuiven. Vervolgens heb ik de donkere lijnen en stippels geborduurd met goudband van Bart & Francis. Op het etiket staat om precies te zijn: Haute couture, 100% metaloplastoïde film Japanese flat braided structure. Door het doorzichtige lapje was het patroon goed te zien.

En toen.

Toen vond ik eigenlijk de combinatie van het goud en de kleurtjes van het oorspronkelijke lapje niet goed bij elkaar passen.
Wat te doen?
Uiteindelijk heb ik het oorsponkelijke lapje vanaf de achterkant weggeknipt, zodat alleen nog het doorzichtige lapje met de geborduurde contouren over bleef.

En dit blijft er over als het het oorsponkelijke lapje weghaalt.

Detail.

En zo zie je ze alle vier bij elkaar (met excuses voor de onscherpe foto).

Alle vier de varianten.

Ik heb nu de vier varianten zelf geborduurd.
Misschien is het leuk om dit experiment eens met een aantal verschillende borduursters op te pakken. Laat met het even weten op info@treeofneedlework.nl of je hier in geïnteresseerd bent. Wie weet geven we onszelf binnenkort een nieuwe uitdaging.

 

 

Borduren van kleurplaten

Mensen vragen mij geregeld hoe ik aan patronen kom die je kunt borduren. Er zijn natuurlijk patronenboeken en je zou zelf wat kunnen tekenen/ontwerpen. Een andere mogelijkheid is het internet. Je kunt daar een onderwerp googelen en op afbeelding klikken. Of je voegt de term tekening of drawing toe.

LET OP. Niet alle afbeeldingen en tekeningen die je op het internet vindt zijn rechtenvrij. Vaak mag je het wel voor jezelf gebruiken maar niet commercieel gebruiken. Verder is het altijd wel netjes om bronvermelding te geven.

Soms maak ik een compositie waar ik elementen uit tekeningen of patronen op een andere manier orden. Je ziet hiervan voorbeelden bij de Challenge Oud Borduurpatronen. Je kunt zo een patroon ‘toepassen’ of ‘aanpassen’ aan de plek die je wilt borduren.

Ook verwijs ik geregeld naar Kleurboeken voor Volwassenen. Daar staan vaak de leukste tekeningen in die je kunt borduren.

Kleurplaten uit tijdschriften

Een andere mogelijkheid zijn de illustraties die tijdschriften online ter beschikking stellen als kleurplaat.

Dit is een illustratie van Alja Horvat die ik gevonden heb op de website van Flow magazine. Je kunt deze (en nog andere) vinden onder tips –> downloads en quotes

Kleurplaat is getekend door Alja Horvat voor Flow Magazine.

Je kunt de kleurplaat overtrekken via de lichtmethode (via een raam of lichtbak/-plaat), maar omdat deze tekening erg gedetailleerd is, heb ik hem uitgeprint op stof. Ik gebruik hiervoor Inkjet Fabric Sheets (coton) van Jacquard.
Omdat de uiteindelijk geprinte stof erg dun is, verstevig ik het borduurwerk altijd met een stukje kaasdoek. Dit borduurt veel lekkerder en zorgt dat het borduurwerk minder ‘trekt’.

Ik werk meestal in een borduurring.

Dit soort borduurwerkjes zijn heerlijk om restjes garen mee op te maken. Ik heb dan ook met gewoon splijtgaren (2 draadjes) geborduurd uit de doos.

Je kunt zelf kiezen of je alles borduurt of gedeeltes.

Op het boek staat ‘Stay safe’ en ‘There is no place like home’.

In Paradijsvogelmagazine vond ik een artikel met kleurplaten van mandala’s en een link naar de website mandalakleurplaten.nl.
Hier kun je afbeeldingen van mandala’s gratis downloaden. Er zijn categorieën als bloemen, dieren en kerst.

Kijk eens op de website van je favoriete tijdschrift of zij deze service ook bieden. In de afgelopen periode van veel thuis zijn, is er ongelofelijk veel online beschikbaar gekomen.

Kleurplaten van musea

Op de website van het Zeeuws Museum vond ik een aantal kleurplaten met de Zeeuwse knoop en patronen van halsdoekjes,  maar ook een tekening naar het schilderij ‘Gebed voor de maaltijd’ van Jan Toorop.

Tekening naar het schilderij ‘Gebed voor de maaltijd’ van Jan Toorop.

Het origineel ziet er overigens zo uit:

‘Gebed voor de maaltijd’- Jan Toorop – Zeeuws Museum

Ik heb alleen de contouren geborduurd met zwart en een beetje rood garen. Door te variëren met stik- en steelsteken en met 1 of 2 draadjes kun je dikkere en dunnere lijnen creëren.

De geborduurde tekening.

Diep in gebed.

De in rood geborduurde stoel geeft net iets extra’s.

En mijn vingers jeuken om ook de kleurplaat met de Zeeuwse knopen te borduren.

Kleurplaat Zeeuwse knopen van het Zeeuws Museum.

Meer dan 100 musea, bibliotheken en archieven hebben een deel van hun collectie omgezet in kleurplaten en beschikbaar gesteld voor het publiek onder de noemer Color our collections.

Je kunt er hier meer over lezen. Het is wel even zoeken omdat er gesorteerd is naar instelling.

Ook op de website van het Van Gogh Museum kun je aan de slag met kleurplaten gebaseerd op de schilderijen van Vincent van Gogh. Zo is er een kleurplaat van de Slaapkamer (met het gele bed), Zonnebloemen, de Amandelbloesem, de Aardappeleters en verschillende zelfportretten.

Kleurplaat Zonnebloemen naar een schilderij van Vincent van Gogh – Van Gogh Museum, Amsterdam.

Ik heb de Zonnebloemen alvast uitgeprint. Ik had voor een ander project allerlei soorten geel garen nodig en daar is nog wat van over. Prima om hier voor te gebruiken.

Als je ook leuke kleurplaten tegenkomt die je zou kunnen borduren, meld het dan even. Ik zal kijken of ik een aparte pagina op de website kan maken om ze te verzamelen.