Challenge Oude Borduurpatronen maart 2021

Het is de derde donderdag van maart 2021, tijd voor een nieuwe Challenge Oude Borduurpatronen.

Al ben en blijf ik een proefjes/samplemeisje, soms vind ik het ook leuk om iets te borduren waar ik mijn borduurwerk mee kan laten zien. En dan op een subtiele manier zoals op een etui, als klein borduurtje achterop een vest en trui of op een omslag voor een notitieboekje.

Dus toen ik een patroon met gestileerde bloemen uit Vrouw en Huis uit 4e jaargang, nr 34, 25 oogst 1951 vond kon ik gelijk al een paar toepassingen verzinnen waarop ik ze zou kunnen borduren.

Het patroon gaf deze keer ook wat borduursteken suggesties.

Stekensuggesties bij het patroon.

Nieuwe steek ontdekt… de inhaalsteek.

Ik heb twee stukken gekozen om uit te werken en het patroon daarvan vind je hier.

De gekozen patronen.

Op een tablethoes

Een paar jaar geleden had ik op de Kreadoe in Utrecht (ik weet nog precies op welke plek het kraam stond maar weet helaas niet meer van wie het kraam was) een stofpakket gekocht voor een tablethoes. Van een oude deken waren de benodigde stukken geknipt en al wat je nog moest doen was het aan elkaar naaien van deze onderdelen en eventueel de hoes nog met borduurwerk versieren.

Met 2 stukken vintage deken kun je al een tablethoes maken.

Ik heb er voor gekozen om het patroon met de 2 bloemen op SoluVlies te tekenen en daaroverheen te borduren. En andere manier is dat je het patroon op vloeipapier/tissuepaper tekent, de contouren met een rijgsteek borduren door het papier en de stof. Na het borduren haal je dan voorzichtig het vloeipapier weg en kun je het motief verder invullen met borduurwerk.

Borduren met het patroon op SoluVlies getekend.

Er is geborduurd met Perlé nummer 5, een wat dikkere draad, zodat het borduurwerk straks niet wegvalt in de grof/wollig aandoende stof.

De witte bloemen zijn goed te zien.

De hoes is dichtgenaaid met een uit elkaar staande festonsteek of dekensteek.

Festonsteek, Bron: TRC Needles, tekening door Martin HenseEn de tablet past er precies in.

Op tweedstof

Het andere motief wilde ik op tweedstof borduren met knalroze garen zodat er een mooi contrast zou ontstaan.
Verder koos ik voor het borduren van de contouren met een steelsteek. Ook hier is SoluVlies gebruikt als hulpmiddel om het patroon op de stof te zetten.

Je ziet de stof nog een beetje door het SoluVlies heen.

Doordat ik in een borduurring werk, maak ik de steelsteek in twee bewegingen.

Door de steeksteek met perlegaren (Wonderfil Eleganza, nr. 8) te borduren ziet het er nog meer als een koordje uit.

Het dilemma

Nadat ik het SoluVlies had weggespoeld vond ik dat het borduurwerk een beetje wegviel tegen de drukke ondergrond van de tweedstof.

Misschien heeft het toch een beetje meer contrast nodig?

Ik kon de blaadjes opvullen met een verlopend garen in dezelfde kleurenrange als de hardroze, eventueel samen met één van de andere kleuren uit het verlopend garen palet?

Heeft het deze kleuren nodig om extra contrast te krijgen?

Of ik kon de blaadjes opvullen met knalgeel?

Misschien niet de meest voor de hand liggende kleurencombinatie.

Nadat ik mijn dilemma op Instagram (@majovanderwoude) en Facebook geplaatst had, bleek dat de voorkeur voornamelijk uitging naar het zo laten of de oranje kleurencombinatie. Dus zo laten is het geworden met een kleine aanvulling door in de blaadjes van de grootste bloemen nog een extra steekje te plaatsen.

Heel subtiel is er een extra steekje in de bloemblaadjes geborduurd.

Toch bleef de ‘gele’ oplossing in mijn hoofd hangen.

Dat ziet er gelijk heel anders uit.

Je ziet dat de bloem gelijk een heel andere uitstraling krijgt als je de blaadjes vult met knalgeel en knalroze garen.

Omslag voor een notitieboekje

Van het geborduurde tweedlapje is uiteindelijk een omslag voor een notitieboekje gemaakt. Hoe je dat doet, heb ik hier al eerder beschreven.

De achterkant van het boekje.

De tablethoes en het notitieboekje, een geborduurd cadeautje is zo gemaakt.

Laat zien dat het jouw borduurwerk is

Als borduurster ‘tekenen’ we eigenlijk zelden ons borduurwerk terwijl we daar toch wel trots op mogen zijn. Misschien zetten we onze naam op een eigen ontworpen en gemaakte merklap of herinneringslap, maar daar is vaak alles mee gezegd. Terwijl we het toch er leuk en interessant vinden als we op oud borduurwerk en merklappen de naam of initialen van de borduurster en het jaartal kunnen ontdekken. Dat maakt dat het borduurwerk persoonlijk wordt, ook al weet je dat als het niet ‘getekend’ is, het ook door een persoon met de hand gemaakt is.

Omdat ik mijn naam, Majo van der Woude, te lang vond om op elk borduurwerk te zetten, heb ik een soort teken gemaakt van mijn initialen. Hierbij heb ik de M direct laten doorlopen in de W. Dat ziet er dan uit zoals hieronder.

Ik heb één teken gemaakt van mijn initialen M en W.

Ik gebruik mijn ‘ondertekening’ vooral bij eigen/origineel werk en als ik het borduurwerk weggeef als cadeautje. En soms…. vergeet ik het helaas. Maar dat is altijd achteraf gesproken.

Tekenen jullie je borduurwerk? En zo ja, heb je ook een eigen teken, gebruik je je initialen of je hele naam?

Ik wens je veel borduurplezier en laat vooral je eigen varianten zien op de Facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De volgende Challenge Oude Borduurpatronen zet ik 18 maart 2021, de derde donderdag van maart, op de website.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *