Wrap up 2021 – mijn borduurjaar in vogelvlucht

Gisteren keek ik terug op het jaar van Tree of Needlework.
Vandaag kijk ik terug op mijn eigen creatieve borduurjaar.
Ik heb een hoop geborduurd in 2021. Veel als voorbereiding en voorbeelden voor cursussen en workshops voor Tree of Needlework, veel voor de Challenge Oude Borduurpatronen (vaak toch wel 1 of meerdere verschillende variaties van het patroon van de maand) en een aantal speciale projecten voor het Fries Museum en het Nederlands Openlucht Museum.

Mensen vragen me wel eens of ik het borduren niet beu wordt en of ik niet het gevoel heb dat ik altijd met mijn werk bezig ben. Eerlijk is eerlijk, in mijn achterhoofd speelt bij elk borduurwerk dat ik maak wel mee of en wat ik er mee kan voor Tree of Needlework en mijn cursisten. Veel en op verschillende manieren (leren) borduren maakt dat ik een betere borduurster wordt en een beter lesgever. Of mischien is completer een beter woord. Belangrijker is dat ik dit ook echt leuk vind, het uitproberen, experimenteren en proefjes maken. Dat is echt mijn ding.
De voorbereiding (en de afwerking) daarentegen voelt vaak als werk. Maar aan de andere kant, als ik thuis op de bank borduur dan is dit ontspanning voor mij. Een meditatief moment. Lekker met mijn handen bezig zijn en het laten ontstaan.  De balans dus.

Toch borduur ik ook nog ‘voor mezelf’. Instagram (@majovanderwoude) laat me dat gelukkig niet vergeten. Ik wil er een paar projecten uitlichten.

Variaties op een thema

In de persoonlijke terugblik op 2020 zag ik dat mijn onderhanden werkje van eind december 2021 de kerk van Veere in tapisserie was.

De kerk in Veere in blauw en groen.

Omdat ik me afvroeg wat er zou gebeuren als ik hem in één kleur zou borduren met verschillende tapisserie steken ontstond dit werk. Zeg maar het eerste werk van 2021.

In één kleur maar wel met een contourlijntje voor contrast.

En er is nog een (kleine) wens om hem ook nog eens in een uni-kleur te borduren om te kijken wat dan het effect is. Misschien komend jaar.

Bewogen wit

Tijdens de tweede lockdown begin 2021 volgde ik bij MK24 online de cursus Cabinet of Curiousities. Het idee was om een schilderij te nemen als inspiratie en daar een wonderkamer/kunstkabinet/cabinet of curiousities bij/van te maken. Ik raakte geïnspireerd door de reliëfs van Jan Schoonhoven en besloot om daar mee aan de slag te gaan.

Een zijaanzicht van een van de reliëfs van Jan Schoonhoven.

Als je voor zo’n relïefkunstwerk staat en je doen een stapje opzij dan lijkt het net of het werk beweegt. Het concept Cabinet of Curiousities gaf me bovendien de gelegenheid om te spelen met de vele proefjes/samples die ik de afgelopen jaren heb gemaakt. Niet alleen borduurwerk, maar ook smockwerk en andere vormen van stofmanipulatie (fabric manipulation). Dat gaf de volgende mogelijkheden:

Het Kunstkabinet ‘Bewogen wit’ als flatlay.

Kunstkabinet ‘Bewogen wit’ 02-2021/Majo van der Woude

En nieuw werk:

Bewogen wit 03-2021/Majo van der Woude

Meer over dit project vind je hier.

Als vervolg hierop volgde ik in oktober bij MK24 de weekendworkshop Schoonhoven: reliëfs in textiel.
Daar maakten we eerst in papier een ‘Schoonhoven’ en vervolgens in textiel.

Geïnspireerd op de reliëfs van Jan Schoonhoven.

Verder spelen met reliëf gaf de volgende werkjes:

Alternatieve vorm van Zaans stikwerk, Engels borduurwerk, stofmanipulatie en voorwerpen opnaaien.

Bewogen wit is in ieder geval een thema waar ik de komende jaren nog meer wil experimenteren.

Social Distancing Fabric #2

In april 2020 deed ik mee aan het Social Distancing Fabric project van Karim Adduchi en the Worldmakersfoundation. Samen met 199 andere borduursters en borduurders borduurde je een stuk van een groter borduurwerk. Het uiteindelijke werk is kort gepresenteerd in het Amsterdam Museum oktober 2021 en er is een boek van gemaakt met alle bijdragen.

Mijn bijdrage aan het eerste Social Distancing Fabric project.

Dit jaar deed ik mee aan het tweede Social Distancing Fabric project #2. De opdracht was hetzelfde. Borduur de door Karim Adduchi getekende gezichten naar eigen inzicht. Hiervan is een gezamenlijk kunstwerk gemaakt dan nu in het Stadhuis in Amsterdam hangt.

Mijn bijdrage aan Social Distancing Fabric #2.

Challenges

Ook dit jaar heb ik weer meegedaan aan een aantal challenges/uitdagingen. Het fijne daarvan vind ik dat het vaak kleinere opdrachten zijn met een tijdslimiet.

Een ervan was #24days of sashiko van sashikolab.
24 dagen kreeg je elke dag een mailtje met een nieuw (Hitomezashi) sashikopatroon dat je kon maken. Ik heb ze op Kadhi papier geborduurd. En dat ziet er zo uit:

#24daysof sashiko

En degene die net gestart is (en het hele nieuwe jaar doorgaat) is het Seasonal Slow Stitch Project van Stitched stories. Hierbij is het idee dat je per seizoen een snippetroll maakt. Hierbij gebruik je snippets/snippers textiel als een soort van herinnering. Mijn winterseizoen is tot zo ver gevorderd:

Snippetroll voor het winterseizoen.

En verder

Heb ik tijdens de kerstvakantie het mazen/Swiss darning ontdekt. Dat had ik altijd links laten liggen, maar door het net verschenen boek ‘Visible creative mending for knitwear’ van Flora Collingwood-Norris, waar het een van de technieken is voor visible mending/zichtbaar repareren, toch maar eens opgepakt. En wat is dat leuk.

Mijn eerste uitprobeersels met mazen/Swiss darning.

En soms probeer ik wat uit. Zoals hier een van de complete DIY-kits van ontwerpster Annie Morris.

Bayard’s Cove – diy embroidery kit van Annie Morris

Hierbij is een van haar schilderijen geprint op stof die je vervolgens kunt versieren met borduurwerk. Ik zal hier binnenkort eens een blog over schrijven.

Work in progress (WIP)

Van de zomer gestart en een klein beetje blijven liggen is het Vakantieborduurboek/Borduurdagboek van Loret Karman. Hier heb ik er al over geschreven. Dat is wellicht het leukste borduurproject om verder mee aan de slag te gaan dit lange weekend. Een mooie afsluiting van mijn borduurjaar.

Borduurdagboek in wording

 

Hoe was jullie borduurjaar 2021? Heb je veel geborduurd of was je juist een beetje lamgeslagen door de hele situatie in de wereld.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *