Met mijn blog Tree of Needlework wil ik vraag en aanbod op het gebied van handwerken en specifiek op het gebied vanborduren met elkaar verbinden. Ik wil jullie meenemen met wat ik zie, tegenkom en ervaar op het gebied van handwerken en borduren of dat nu in persoon, online of anders is.

Een gratis kerstornamentje met hulstblaadjes

De afgelopen jaren heb ik voor jullie het internet afgestruind voor leuke, gratis kerstborduurpatroontjes. Die kun je hier, hier en hier vinden.

Dit jaar wilde ik het anders doen. De afgelopen jaren heb ik bij Merkwaardig (vereniging van merklapliefhebbers) tijdens de Activiteitenbeurs in oktober de workshop Hulstblaadje in diverse technieken gegeven. Tijd om die ook eens met jullie te delen.

Een kerstornamentje gemaakt met verschillende borduurtechnieken.

Nodig

Stukje borduurstof, bijvoorbeeld 11 dr/cm.
Voor de hulstblaadjes:
* groen borduurgaren,
* groene kraaltjes.
Voor de besjes:
* rood borduurgaren
* kleine rode kraaltjes
* 3 grote kralen met een groot gat.
Voor de afwerking:
* stukje lint (optioneel).
Borduurnaald met stompe punt (nr. 24) en kralennaald.
Borduurschaartje.

Het borduren van de hulstblaadjes

Borduur de hulstblaadjes met groen borduurgaren in kruissteek of halve kruissteek volgens het patroon.

Het patroon van de hulstblaadjes.

Ik heb met 2 draadjes splijtgaren geborduurd.
Tip: borduur eerst de contouren en vul daarna in.

Eerst de contouren borduren.

En dan het motief vullen.

Borduur de nerf (de zwarte lijntjes in het patroon) met de groene kraaltjes. Gebruik hiervoor 1 draad borduurgaren. Zet de kraaltjes één voor één vast met een stiksteek zodat ze een rijtje vormen.

De nerf wordt met kraaltjes geborduurd.

Zet af en toe een extra steekje aan de achterkant van je werk (locking stitch) zodat de kraaltjes extra vast zitten.

Besjes

De besjes worden gemaakt met de kralen met het grote gat.
Neem een dubbele rode draad (ca. 2 meter totaal).  Hiermee gaan we de kraaltjes omwikkelen.
Ik heb een verlopend garen gebruikt, bijvoorbeeld Paradijsgaren van het Borduurparadijs.

Laat een staartje van ca. 10 cm hangen.

Steek de naald met de draad door het gat van de kraal en laat een stuk draad van ca. 10 cm hangen. Omwikkel de kraal totdat hij helemaal bedekt is of totdat de draad bijna niet meer door het gat kan.

Omwikkel de kraal met de draad.

Rijg een klein rood kraaltje aan de draad en breng de naald voor een laatste keer door het gat naar beneden.

Het besje is nu klaar.

Knip de draden van het besje op ca. 10 cm af. Hiermee ga je de besjes vastzetten op het hulstblaadje.

Zet de besjes vast op de hulstblaadjes.

Met een klein steekje door de draadjes aan de achterkant van het besje kun je zorgen dat ze mooi blijven liggen. Hecht daarna de draad aan de achterkant af.

En klaar is je borduurwerkje.

De afwerking

De hulstblaadjes zijn afgewerkt als kerstboomornamentje. Maar je kunt ze ook gebruiken op een kerstkaart of inlijsten in een klein lijstje.

Voor het kerstboomornamentje maken we een vierkant met stiksteken (over 2 draden) om het motief heen. Je kunt zelf bepalen hoe groot je het wilt laten worden en waar je het motief plaatst. Ik heb er voor gekozen om het in het midden te plaatsen.

Borduur stiksteken om het motief.

Borduur met stiksteken een tweede vierkant dat precies even groot is als het eerste vierkant (zie hierboven). Borduur het naast het eerste vierkant op 1 draadje afstand. Knip het geheel met 1 cm extra stofruimte uit. Vouw tot een vierkant en vouw de 1 cm stofomslag naar binnen.

Gebruik de stiksteken op beide vierkanten om de zijkanten overhands aan elkaar vast te naaien.

Je gebruikt de stiksteken om het ornamentje aan elkaar te naaien.

Als je bovenaan gekomen bent, vouw je een lintje of koordje dubbel met de lus naar boven en naait dit mee.

Nog even het lusje vastnaaien.

Als je bijna rond bent, vul je het ornamentje met vulmateriaal naar eigen keuze, waarna je de laatste steekjes vastnaait.
En je kerstornamentje is klaar.

Een kerstboomornamentje in verschillende borduurtechnieken.

Tip:
Als je de hulstblaadjes op fijnere stof maakt, wordt het motief kleiner. Denk er dan ook aan om de besjes in verhouding kleiner te maken.

Tip:
Als je het kerstboomornamentje als cadeautje weggeeft, kun je een merkje met je initialen mee te naaien aan de zijkant. De ontvanger heeft zo een blijvende herinnering aan jou.

Veel plezier met het maken!

Nieuw Lesprogramma van Tree of Needlework staat online

Een beetje later als gebruikelijk, maar dan nu toch (praktisch) klaar, staat het nieuwe lesprogramma voorjaar 2020 van Tree of Needlework online.

Ik geef weer les op de 3 vaste locaties. In mijn eigen atelier in Utrecht, op de Concordiastraat 68 – studio 122/Tree of Needlework, in Rotterdam bij het Garenrijk en in Amsterdam bij Hooks & Yarn. En verder natuurlijk ook op de Handwerkbeurs in Zwolle (programma wordt later bekend gemaakt), bij de Amsterdamse Steek en …

De beginners cursussen waren dit najaar ongekend populair, en het zal jullie dan ook niet verbazen dat die in het voorjaar ook weer ingepland zijn. ‘Borduren voor Beginners’ in Rotterdam (zaterdag en woensdag) en Utrecht (zaterdag).

Borduren voor beginners – Steken leren

En ‘Borduren bij Hooks & Yarn – de Basis‘ in Amsterdam op de dinsdagavond.

De resultaten van de najaar 2019-groep Borduren bij Hooks & Yarn – de basis.

Mensen die eens willen ‘proeven’ aan borduren kunnen gebruik maken van de workshop ‘Vrij Borduren‘. In een halve dag ontdek je dan of het iets voor jou is zonder dat je een hele cursus hoeft te volgen. Raak je in de borduurmood, dan zijn er genoeg cursussen en workshops om mee verder te gaan.

Ben je toe aan een volgende stap, dan is misschien Zwevend borduren (oftewel borduren op een doorzichtige ondergrond) iets voor je.

‘Zwevend’ borduren.

Of de workshop ‘Experimenteren met 3D-borduursteken en  bijzondere materialen‘.

Inspiratie Zee – met veel 3D-borduursteken en bijzonder garen.

Nieuw is de workshop ‘Herinneringsboekje maken‘. Op de laatste zaterdag van het jaar gaan we hiermee aan de slag. Door het gebruik van eigen tastbare herinneringen als stofjes of gevonden voorwerpen maak je zo’n textiel boekje nog persoonlijker. Een mooie manier om terug te kijken op het afgelopen jaar, een mooie vakantie, maar je kunt natuurlijk ook met een thema gaan werken.

Verschillende herinneringsboekjes

Ook de workshop ‘Borduren op en met foto’s’ wordt weer gegeven. Met vier verschillende invalshoeken waarbij je foto centraal staat.

Het borduren van ingekleurde foto’s op stof.

Voor een stukje verdieping is nu er de Masterclass Festonsteek. Deze borduursteek heeft vele gezichten, van het nuttige handwerken, via afwerkingen naar naaldkant en een kind een groot aantal varianten. In diverse borduurtechnieken wordt hij intensief gebruikt zoals bijvoorbeeld Sishaborduren. Drie hele zaterdagen gaan we hier aan besteden. En reken op het nodige huiswerk. Overigens gaat het al hard met de inschrijvingen, er zijn nog maar 3 plekken vrij.

Verschillende facetten van de festonsteek.

En er staat nog meer op het progamma, de hele agenda vind je hier.

Borduur OPENHuis

Op zondag 26 januari zijn jullie weer welkom voor een Borduur OPENHuis bij Tree of Needlework in Utrecht. Begin 2020 zal ik het programma op de website plaatsen, maar voor nu is het wellicht al handig om de datum in je agenda te zetten.

Inloop borduuravonden

Iedere twee weken is er op de woensdag een Inloop Borduuravond. Om gezellig met elkaar te borduren, elkaar te helpen of gewoon wat te kletsen. De data van de volgende borduuravonden staan hier. Het is gratis en je kunt zo inlopen, maar het is wel handig als je je even aanmeldt via info@treeofneedlework.nl.

Dat was het voor nu.
Nog niet alle workshops en cursussen staan op de website, dus houdt de website de komende tijd in de gaten.

 

 

 

Borduren op wolvilt

Geregeld probeer ik andere materialen uit om mee te borduren. Zo heb ik me van de zomer uitgeleefd op linnenborduurwerk uit Zweden en dat geborduurd met het vintage linnen garen van Linladan. Je kunt daar hier meer over lezen.

Een materiaal wat hoog op het uitprobeerlijstje stond was vilt. Vragen als hoe krijg je het patroon op het vilt? Kun je er lekker op borduren? Wat is het effect? Word ik er blij van? komen dan gelijk bij me naar boven.

Een tijdje geleden kwam ik het boek Joyful Stitching van Laura Wasilowski tegen.

Joyful Stitching van Laura Wasilowski.

Laura gebruikt in haar werk wolvilt als basis en verder werkt ze met felle kleuren. Behalve dat het vrolijke borduurwerkjes zijn, kun je er ook prima borduursteken mee oefenen zoals met het patroon Leaf on wool.

Leaf on wool van Laura Wasilowski.

Op haar website Artfabrik kun je de materialen bestellen die bij de patronen in het boek horen. Dat wilde ik wel eens proberen.

Paars wolvilt en felle handgeverfde kleuren in Perlé nr. 5 heb je nodig om de Yellow Chair te borduren.

Ik had in het boek een patroon genaamd ‘Yellow Chair’ gezien. Dat deed me denken aan The bedroom met het gele bed van Vincent van Gogh maar dan anders. En daar wilde ik mee aan de slag.

Op de website staat overigens een online tutorial of zoals ze het zelf noemt een stitch along die je op weg helpt met het borduren van de Yellow Chair. De specifieke instructies en stekenuitleg staan in het boek.

Yellow Chair

Aan de slag dus met de Yellow Chair.
Als hulpmiddel krijg je een pdf van de stoel. Deze teken je over op patroonpapier en rijg je op het wolvilt, waarna je het papier wegscheurt. Je hebt nu de contour van de stoel op de stof en van daaruit ga je verder werken.

De stoel staat erop.

Eerst borduur je de contouren en vervolgens ga je vullen. De gele poten zijn bijvoorbeeld met dicht naast elkaar geborduurde steelsteken gemaakt.

De poten worden met steelsteken geborduurd.

Na het borduren van de stoel ga je verder met de kamer waarin hij staat.

 

Hé, de stoel staat in een kamer met een raam.

Er wordt behang gemaakt en een tegelvloer. En op de stoel staat een schaal met appels. De charme van het borduurwerk zit hem ook in het feit dat het perspectief niet helemaal correct is.

Dan wordt het raam ingevuld  met een tak van een appelboom. En als laatste laat je het regenen. Gelukkig is dat buiten, dus daar heb je binnen geen last van.

Yellow Chair van Laura Wasilowski geborduurd door Majo van der Woude.

Wat heb ik geleerd?

Ondanks dat het wolvilt als ondergrond erg dik is, borduurt het toch wel lekker. Zeker als je de op-en-neer methode (stabmethod) gebruikt om te borduren. Je kunt er makkelijk in aan- en afhechten. Het materiaal is perfect op elkaar afgestemd. De felle kleuren komen zeer goed uit op de paarse ondergrond. Met het borduren moest ik even rekening houden dat een gedeelte van de borduursteek in het wolvilt wegvalt. Met andere woorden, ik moest de steken iets groter maken als ik normaal zou doen, om ze goed zichtbaar te laten zijn.

Het smaakt in ieder geval naar meer.

Challenge Oude Borduurpatronen november 2019

Het is de derde donderdag van de maand, tijd voor een nieuw patroon in de Challenge Oude Borduurpatronen, het november patroon.

Een klassiek patroon deze keer, want ik heb een kruissteekpatroon uitgekozen met een hert in een landschap. Een beetje najaarsthema, wat je ook kunt doortrekken naar de kerst, door het bijvoorbeeld met rood te borduren. Het originele patroon komt uit Weekblad Vrouw en Huis, Nr. 3 – 6e jaargang, 17 januari 1953 onder het kopje ‘Kruisjessteken voor allerlei toepassingen’.

Het kruissteekpatroon uit Vrouw en Huis 17 januari 1953

Om te kijken wat er overbleef van het patroon als ik er een lijntekening van maakte, heb ik de contouren overgetrokken op calqueer-/overtrekpapier. En daar komt het volgende uit:

Door de contouren over te trekken krijg je een lijntekening die ook te borduren is.

Je ziet dat het hert nu de andere kant uitkijkt. Door te spiegelen creëer je een nieuwe mogelijkheid om ook eens uit te proberen.

Zowel het kruissteek patroon als de getekende versie zijn te vinden op het PDF-patroon van november dat je hier vindt.

Kruisjessteken

Mijn eerste variant heb ik zo simpel mogelijk gehouden. Kruissteken in rood op een naturelkleurig lapje. De bovenste takken en bomen heb ik weggelaten waardoor het hert nog trotser op zijn rots staat. Soms is less more.

Je hebt geen extra kleuren nodig om een motief sterk neer te zetten.

Door alleen de contouren van het hert te borduren in een stiksteek, krijg je weer een andere variant. Overigens zie ik nu dat ik misschien er een staartje bij had moeten verzinnen. Soms moet je, als je gedeeltes van een patroon gebruikt, stukjes corrigeren (bijverzinnen of weglaten of anders tekenen).

Hier zijn alleen de contouren van het hert geborduurd in stiksteek.

Twee variaties van hetzelfde hert.

Blokjes borduren

In plaats van kruisjes kun je ook blokjes borduren. Als je de blokjes om en om horizontaal en verticaal borduurt, krijg je een soort mozaïek.
Dat komt er dan zo uit te zien:

De kop van het hert geborduurd in blokjes.

Hier zie je goed hoe de blokjes om en om horizontaal en verticaal geborduurd zijn.

Ik heb vier steekjes geborduurd over 3 draadjes. Steek met het veranderen van richting in hetzelfde gaatje als de laatste steek van het vorige blokje. Anders krijg je één draadje tussenruimte. Als dit te abstract voor je klinkt, moet je het maar even proberen op een proeflapje (doodlecloth). Je ziet dan heel goed het verschil.
Overigens is het altijd handig om een proefje te maken. Je kunt dan bijvoorbeeld uitproberen met hoeveel draden je wilt borduren. Soms is het mooier om met één draadje te borduren, in andere gevallen is het juist mooier om met meer draden te borduren. Zo’n proeflapje (doodlecloth) kan dan als referentie dienen voor andere projecten.

De kop van het hert is geborduurd met perlégaren nr. 5, een special edition van Paradijsgaren in de kleur lijsterbes. Paradijsgaren is te koop bij het Borduurparadijs in Deventer.

Vrij Borduren

Door de contouren van het kruissteekpatroon over te trekken op calqueer-/overtrekpapier krijg je een lijntekening die je ook kunt borduren.
Ook hier kun je weer mee spelen. Door het hert weg te laten en er wat bergen en een meertje bij de tekenen krijg je een heel nieuw landschap.

Van kruissteekpatroon naar een patroon voor een berglandschap met meertje.

Excuses voor de kreukels in het lapje met de tekening van het landschap. Doordat ik het patroon getekend had met een Frictionpen, kon ik het lapje niet meer strijken. De Frictionpen verdwijnt namelijk met frictie = hitte. Fantastisch als je de lijntjes achteraf weg wilt krijgen, niet zo handig als je nog moet borduren omdat dan je patroon op de stof verdwijnt.

Soms heb ik meer ideeën dan tijd om ze ook uit te voeren. Dus het landschapslapje is nog niet geborduurd, maar ik zit te denken aan satijnsteken en ingrijpsteken met een hele draad splijtgaren.

Op naar de volgende Challenge.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?
Het PDF patroon voor april 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de mei 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de juni 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de juli 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de augustus 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de september 2019-challenge vind je hier.
En het PDF patroon voor de oktober 2019 – challenge vind je hier.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag me een techniek die je goed ligt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet persé. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

Het volgende patroon maak ik de 3e donderdag van december bekend. Ter inspiratie staat de laatste Borduurochtend van het jaar op 19 december in het teken van dit nieuwe patroon en mogelijke uitwerkingen. Je kunt je daarvoor hier opgeven.

Challenge Oude Borduurpatronen oktober 2019

Het is alweer half oktober. Tijd voor een nieuw patroon in de Challenge Oude Borduurpatronen.

Als patroon heb ik deze keer een gedeelte van een patroon uitgekozen dat gebruikt is als ‘Onderlegger voor de schrijftafel’. Het komt uit Maandblad voor Handwerken, nr. 58 – October 1951.

Het originele patroon van Maandblad voor Handwerken.

Het lijkt alsof het een patroon voor applicatie is. Het linkerdeel, met de besjes, trok me het meeste aan. Door het zonder alle codes en cijfers over te trekken op calqueerpapier wordt de vorm ineens veel simpeler.

Het patroon overgetrokken op calqueerpapier.

Het stukje met de besjes in het patroon bleef me intrigeren, dus dat heb ik apart uitgelicht. Door het te spiegelen en vervolgens de twee gedeeltes aan elkaar te plakken krijg je het volgende motief:

Door gedeeltes van een motief te gebruiken en deze bijvoorbeeld te kopiëren en/of te spiegelen ontstaat een nieuw ontwerp.

Beide motieven zijn te vinden op het PDF-patroon van oktober dat je hier vindt.

Borduren met Blomstergarn

Tijdens het Handwerkfestijn in Hoevelaken vond ik een onafgemaakt borduurwerk met nog bijna volledige strengen Blomstergarn. Dit is een Deens katoenen garen dat je met één draadje borduurt en dat een matte uitstraling heeft.

Het borduurwerk was een start van het patroon ‘Herfstbomen’ (Goed Handwerk, nr 182). Dat herkende ik gelijk, omdat mijn oudtante dit ooit voor mijn ouders gemaakt had. Een mooie herinnering dus in prachtige herfstkleuren en voor een klein bedragje ging het met mij mee naar huis.

Herfstbomen (patroon 182 Goed Handwerk)

Met het garen borduurde ik met kettingsteken het kleine motief op denim.

Ik borduur overal, zoals bijvoorbeeld in de trein (als het niet te druk is).

Door Soluvlies te gebruiken kun je het patroon makkelijk borduren op donkere stof. Als het borduurwerk klaar is, spoel je het uit met koud of lauw water.

Voor het uitspoelen.

En na het uitspoelen (met excuses voor de beetje fletse foto).

Borduren met linnen uit Litouwen

Van Loret Karman van de Amsterdamse Steek kreeg ik een paar weken geleden linnen garen uit Litouwen mee om eens uit te proberen.

100% linnen garen uit Litouwen.

Linnen garen is van nature een beetje stug, maar je kunt er het mooiste borduurwerk mee maken. Door de wat onregelmatige draad wordt dat heel levendig en komen de borduursteken ook hoog op de stof te liggen waardoor je reliëf krijgt. Kijk ook eens hier naar mijn ervaringen met het borduren met linnen.

Je krijgt bijna een 3D effect door het borduren met linnen garen.

Ik heb allerlei steken uitgeprobeerd zoals satijnsteek, Frans knoopje, steelsteek, Kretasteek, stopwerk, flanelsteek en de Roemeense steek. En het uiteindelijke resultaat is dit:

Het grote motief geborduurd in linnen garen.

In mijn voorbereiding voor de masterclass Festonsteek die ik komend voorjaar ga geven, leuk het me ook leuk om te kijken of ik het motief ook in festonsteek kon borduren en wat het effect dan zou zijn.

Door het gebruik van de festonsteek en het stugge garen krijg je een wat opener borduurwerk.

Ik ben tevreden met de resultaten. Op naar de volgende Challenge.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?
Het PDF patroon voor april 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de mei 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de juni 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de juli 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de augustus 2019-challenge vind je hier.
En het PDF patroon voor de september 2019-challeng vind je hier.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag me een techniek die je goed ligt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet persé. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

Het volgende patroon maak ik de 3e donderdag van november bekend. Ter inspiratie staat de Borduurochtend van 21 november in het teken van dit nieuwe patroon en mogelijke uitwerkingen. Je kunt je daarvoor hier opgeven.

Borduurinspiratie door Broodje Breien

Iedere eerste maandag van de maand trakteer ik mezelf op Broodje Breien van Loret Karman van de Amsterdamse Steek. Nu ben ik niet direct een breister, ik kom niet verder dan opzetten en afhechten, en daartussen recht en averecht breien (of is het rechts en averechts?). Maar dat doet er niet toe, ik gebruik deze ‘experimenteer klasjes’ zoals Loret ze zelf noemt, meer als inspiratie om het breiwerk in borduurwerk om te zetten.

Overigens slaat het Broodje op het lunchbroodje van bakker Wesley uit de Maasstraat, maar dat terzijde.

Dit jaar is het overkoepelende thema, contrast en dat heeft al een aantal leuke borduurexercities opgeleverd.
Ik laat jullie er een aantal zien. Hierbij probeer ik zoveel mogelijk om de borduurwerk in hetzelfde materiaal te maken als het breiwerk.
Tijdens onze eerste sessie over contrast hebben we het uitgebreid gehad over de verschillende soorten contrast. Denk daarbij aan kleur, licht/donker, grootte (klein/groot), vorm (vierkant/rond), textuur (glad/ruw), stijl en thema.

Contrast in kleur, wat ‘doet’ een verlopend draadje.

Er is gewerkt met een draad die geverfd is met twee contrasterende kleuren, in dit geval wit en donkerblauw en er is gekeken wat er gebeurd als je de steekrichting veranderd. Het draadje is hierbij leidend. Als referentie zijn de voorkant en de achterkant van een in tricotsteek gebreid lapje toegevoegd.

Door te werken met een halve kruissteek (tentstitch) en de richting van je borduursteken te veranderen (horizontaal, diagonaal, van buiten naar binnen rondom of in L-vorm) krijg je een aantal variaties. Deze krijgen nog een extra laag doordat de geborduurde rijen langer of korter zijn waardoor je ‘dikkere’ stukken van een kleur krijgt.
Ook het borduren van platsteken in blokjes die wisselen van richting of in zigzaglijnen geeft een verrassend effect.

Tijdens de tweede sessie hebben we het gehad over het contrast dat je kunt bereiken door het breien van recht en averecht in een patroon. Hierdoor kun je reliëf creëren. Door in één kleur te breien, wolwit in dit geval, versterk je nog dat effect.

Bij het borduren is dat wat ingewikkelder. Zeker als je je beperkt tot het gebruik maar 2 borduursteken, namelijk de kruissteek en een liggend steekje.

Reliëf door het breien in patronen met recht en averecht.

Om toch wat meer reliëf in het borduurwerk te krijgen ben ik overgestapt op de koninginnesteek, sorbellosteek en Frans knoopje. Om vervolgens toch terug te keren naar een simpele techniek, het doorrijgen waarbij ik gekeken heb naar het effect van een dunnere en dikkere draad (helaas geen foto).

Een ander mooi voorbeeld zijn de ‘Pradawaaiers’, genoemd naar een trui van het modemerk Prada. Maar de oorsprong van de waaiers waren eigenlijk gebreide schelpen.

De Pradawaaiers gebreid en geborduurd.

Geborduurd lijken ze wel op Bargello, een oude borduurtechniek die prachtig kleurige patronen creëert. Tja, wat was er dan eerder en wie inspireert wat en wanneer?

Door het gebruiken van dun en dikker materiaal krijg je ook een interessant contrast.

Borduren en breien met verschillende diktes garen.

Dit effect wordt nog eens versterkt door een andere borduursteek te gebruiken te gebruiken met het dikkere materiaal of de dikkere draad mee te laten lopen in het breiwerk.

Ook strepen blijken ineens erg interessant om mee te experimenteren. Met een strepengenerator online kun je gemakkelijk allerlei streeppatronen maken. Je kunt dan zelf instellen hoeveel kleuren je wilt gebruiken en hoe dik de strepen mogen zijn (1 t/m … toeren).

strepen, strepen en nog eens strepen.

Als je de strepen borduurt kun je kiezen uit verschillende steken als halve of hele kruissteek, platsteek of schuine platsteek of een zigzag- of golfpatroon. Je ziet op de foto een aantal uitwerkingen van het streeppatroon. Als je dit streeppatroon verticaal of diagonaal borduurt krijg je nog meer varianten. De mogelijkheden zijn legio. Duidelijk voor mij is dat ik voorlopig nog niet klaar ben met dit streeppatroon.

Speciaal was het kleurcontrast breiwerk van Britt Marie Christoffersson.

Kleurcontrast breiwerk ala Britt Marie Christoffersson versierd met borduurwerk.

Hier heb ik het breiwerk als basis gebruikt om op te borduren. Dit is geïnspireerd door haar boek ‘Brodera pa stickat’. Bij de Amsterdamse Steek geef ik 1 december voor de tweede keer de workshop ‘Popborduren, inspiratie Britt Marie Christoffersson’ waar ik dieper inga op dit soort borduurwerk.

En we hebben nog meer gedaan.

Tijdens de Knit & Knot in Tilburg van 24 t/m 26 oktober kun je ook kennismaken met het Broodje Breien. Loret geeft dan samen met een aantal docenten/designers van de Amsterdamse Steek les in 9 verschillende onderwerpen uit het Broodje Breien. Het uitgebreide programma vind je hier.

En mij vind je ook op de Knit & Knot. In de stand van de Amsterdamse Steek laat ik je zien hoe ik de inspiratie uit de Broodjes Breien omzet in borduurwerk. Ik neem daarbij een aantal voorbeelden mee met betrekking tot het thema’s contrast (2019) en kunststromingen (2017). Zie ik je daar ook? In de stand is ook nog Ditte van der Schuit als breidokter aanwezig en HIST met hun replica’s van breirollen. Meer informatie vind je hier.