Challenge Oude Borduurpatronen januari 2021

De tijd vliegt, want het is alweer 21 januari, de derde donderdag in januari 2021.
Tijd voor een nieuwe Challenge Oude Borduurpatronen.

Binnenkort is het Valentijnsdag. In het tijdschrift ‘Modes et Travaux féminins’ nummer 162, 16 september 1926 vond ik een leuk patroon met hartjes.

Modes et Travaux féminins uit 1926

Het oorsponkelijke patroon is voor een lamp.

Een geborduurde lamp.

Een van de panelen.

Ik heb het patronen opgeknipt in twee delen. De patronen vind je hier.

Op een placemat borduren

Ik werk graag op kant-en-klare stukken textiel. Borduren vind ik eigenlijk het leukst en het afwerken eigenlijk niet zo. Mijn excuus is altijd dat ik dingen niet afwerk, zodat mijn cursisten goed de achterkant kunnen zien en hoe het borduurwerk gemaakt is. Maar dat excuus kan ik natuurlijk niet voor alles gebruiken.

Voordeel van een kant-en-klaar stuk is ook dat je snel er een cadeautje van kunt maken. Stoffen placemats en servetten zijn hiervoor ideaal. Die koop ik bijvoorbeeld bij Ikea, de Hema en Sosterne Grene maar ook bij de kringloopwinkel.

Met dit patroon kun je bijvoorbeeld heel gemakkelijk een stoffen placemat versieren.

Ik heb het borduurwerk simpel gehouden. Gewoon in één kleur. De grijze placemat komt van Ikea.

Het patroon is op SoluVlies getekend en op de placemat geregen. Daarna is het geborduurd met borduur-/haakgaren van Durable.

Hier zie je de SoluVlies nog goed zitten.

Ik knip altijd de overtollige SoluVlies weg voordat ik het spoel.

Ik heb de bloemetjes, hartjes en bolletjes in satijnsteek geborduurd en de stelen/lijnen in een stiksteek.

Een sierlijk motief met bloemtjes en hartjes.

Vooral satijnsteken…

Een perfect Valentijnscadeau. Doordat het in zwart geborduurd is, is het ook een beetje stoer.

Voor op een kaart

Als je geen zin hebt in het grote patroon, kun je een gedeelte ervan gebruiken of het kleine patroontje.

Het hoeft niet groot te zijn…

Deze is geborduurd met Perlé nr. 8 in verlopend zwart/rood garen.

Leuk om te versturen als een Valentijnskaart of ergens als strooimotiefje op te borduren.

Ik wens je veel borduurplezier en laat vooral je eigen varianten zien op de Facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De volgende Challenge Oude Borduurpatronen zet ik 18 februari 2021, de derde donderdag van februari, op de website.

Wrap up 2020 – mijn borduurjaar in vogelvlucht

Gisteren keek ik terug op het jaar van Tree of Needlework.
Vandaag kijk ik terug op mijn eigen creatieve borduurjaar.
Ik heb een hoop geborduurd in 2020. Veel als voorbereiding en voorbeelden voor cursussen en workshops voor Tree of Needlework, veel voor de Challenge Oude Borduurpatronen (vaak toch wel 1 of meerdere verschillende variaties van het patroon van de maand) en het nodige voor het Fries Museum.

Gedurende de eerste lockdown

kwam ik creatief niet echt op gang. De eerste week dat ik thuis was, was ik heel onrustig. Wat ging er gebeuren, hoe lang ging het duren, hoe moet dat met mijn bedrijf, welke oplossingen zijn er voor de lopende cursussen/workshops?
Het zal geen verrassing zijn dat borduren mij dan helpt om tot rust te komen en zaken in perspectief te zien.
Gelukkig had ik net een lap stof bij Spoonflower besteld met daarop een sampler van sashikopatronen geprint.  Dat stond garant voor lekker ongedwongen steekjes maken, simpelweg de lijnen volgen met maar één kleur. En tot rust komen.
Hier heb ik daar over geschreven. De lap is ondertussen klaar maar nog niet afgewerkt.

Stitch Meditations

Gelukkig kwam Textileartist.org heel snel met een wekelijkse StitchChallenge met een opdracht van een textielkunstenaar. Ineens kon ik een online workshop volgen van mensen die al jaren op mijn workshopwenslijstje stonden. De workshops waren vaak gericht op wat we op dat moment thuis/voorhanden hadden, zowel wat betreft inspiratie als materiaal. Hier kun je een aantal van mijn resultaten zien.

De opdracht van Cas Holmes was om een (gewaardeerd) voorwerp uit je huis te nemen als onderdeel van een textielcollege. Mijn ‘draadbakje’ uit IJsland was de ster.

Boeket bloemen geïnspireerd door de workshop van Anne Kelly.

In april deed ik mee aan het Social Distancing Fabric project van Karim Adduchi en the Worldmakersfoundation. Samen met 199 andere borduursters en borduurders borduurde je een stuk van een groter borduurwerk. De stof met het door Karim getekende ontwerp en garen ontving je thuis terwijl je het kon borduren naar eigen inzicht. Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Mijn bijdrage aan het project Social Distancing Fabric.

Stichclub

Ondertussen ben ik lid geworden van de Stitchclub van Textileartist.org. Iedere 2 weken krijg je een online workshop van een textielkunstenaar met in de tweede week een stukje verdieping als je wilt. Je hoeft de workshop niet actief mee te doen, hij blijft tot je beschikking zolang je een abonnement hebt. Dat is lekker, want niet elke onderwerp trekt me, al kijk ik vaak wel de video’s voor inspiratie. Ook merk ik ik al een aantal zaken aan het combineren ben. Mijn belangrijkste motivering om hieraan mee te doen is dan ook dat het me in mijn creatieve proces helpt.

Geïnspireerd door een workshop van Sue Stone binnen de Stitchclub.

En deze is geïnspireerd door een workshop van Vinnie Stapley.

Variaties op een thema

Ik ben een sample/proefjes meisje. Dat kunnen proefjes binnen een (borduur)techniek of zelfs een borduursteek zijn, maar dat kunnen ook proefjes binnen een thema zijn. Heerlijk vind ik het om allerlei varianten uit te proberen, soms vanuit het principe ‘what if/wat als’ en soms vanuit gevonden tekeningen zoals de golven/waves tekeningen van Mori Yuzan uit 1903. Bijkomend voordeel is vaak dat ik allerlei garen en materiaal eens uit kan proberen.

Golven

Golven in stiksteken.

Een mooie gelegenheid om te borduren met garens van Oliver Twist.

Golven maken met festonsteken.

Meer golven vind je hier.

Stofversieren

Men neme een lapje stof met een print en wel 4 x en borduurt ieder lapje op een andere manier. Dat is wat ik gedaan heb met dit lapje:

Het origineel gedrukte lapje.

En zo zijn de verschillende varianten geworden:

Alle vier de varianten.

Hier vind je de uitleg wat ik precies met elk lapje gedaan heb en zie ook de details.

Koninginnesteek

Wat gebeurd er als je gaat variëren met de koninginnesteek? Dat zie je hier.

variaties op de koninginnesteek.

Challenges

Ook dit jaar heb ik weer meegedaan aan een aantal challenges/uitdagingen. Het fijne daarvan vind ik dat er vaak kleinere opdrachten zijn met een tijdslimiet.
Omdat ik merkte dat ik in september te veel naar mijn voeten liep te kijken in plaats van om me heen heb ik mezelf elke dag in september een foto/kijk en zien-opdracht gegeven. Daar heb ik hier over geschreven, maar alle foto’s zijn te zien op Instagram/@majovanderwoude. Omdat ik de foto’s plaats op instagram en op facebook is het leuk om te zien bij welke foto ik de meeste reacties krijg. En dat is niet altijd voor dezelfde foto.

Lijnen – meeste likes op Facebook.

Dood – meeste likes op Instagram.

Afgelopen december heb ik voor de derde keer mee gedaan met de fotochallenge #makersdecember2020 van @maramaakt en @a.dropped.stitch.

Meest gelikte foto in #makersdecember2020. Dag 17 slow fashion en dag 18 clean.

Het blijft een uitdaging om dagelijks een foto te maken binnen het aangegeven thema. Soms is het echt zoeken.

Dogma embroidery/Dogme broderi

Sinds een paar maanden doe ik mee met de Deense groep Dogma Embroidery. De eerste van de maand krijg je een opdracht, waarbij er een kader wordt gegeven. Dat kan de bewerking van de ondergrond zijn, een bepaalde steek die je moet gebruiken of een kleur garen of stof of een combinatie hiervan. Het leuke van de opdracht is dat je pas op de 10e je werk mag laten zien. Hierdoor ga je dus uit van je eigen kracht en creativiteit. Heb je geen inspiratie, dan zie je vanaf de 10e wat de andere deelnemers van de opdracht hebben gemaakt. Je kunt de Facebookgroep hier vinden.

Dit zijn de resultaten van opdracht #9 waarin je een geschreven tekst moest verwerken.

 

 

En verder

heb ik een aantal lijntekeningen of kleurplaten geborduurd, zoals de Roemeens blouse van Matisse:

De ‘Blouse roumaine’ van Matisse.

En een tekening naar het schilderij ‘Gebed voor de maaltijd’ van Jan Toorop (uit de collectie van het Zeeuws Museum).

De geborduurde tekening.

Over het borduren van kleurplaten heb ik hier een blog over geschreven.

Work in progress (WIP)

Een zeer productief jaar dus. En hier ben ik nu mee bezig.

Grote kerk in Veere in tapisserie (WIP).

Hoe was jullie borduurjaar 2020? Heb je veel geborduurd of was je juist een beetje lamgeslagen door de hele situatie in de wereld.

 

 

Tree of Needlework in 2020 – een terugblik

Zo aan het eind van het jaar is het tijd om terug te kijken naar het afgelopen jaar. 2020 is een beetje een ingewikkeld jaar met een aantal vervelende zaken als het stilleggen van de cursussen en workshops (2x), het noodgedwongen moeten halveren van het aantal cursisten vanwege de 1,5 meter afstand regel en het wegvallen van opdrachten in verband met de coronacrisis.

Maar toch ook met een aantal mooie dingen. Zaken waar ik trots op ben.

Lesgeven

Lesgeven in borduren vind ik het mooiste vak wat er is. De cursist iets (nieuws) leren, hem (en haar) inspireren en samen kijken hoe je elkaar kunt helpen. Dat betekent dat ik praktisch elke dag bezig mag zijn met mijn passie borduren.

Ik ben dankbaar voor alle cursisten. Van de cursisten die jaar na jaar terugkomen om nieuwe borduurtechnieken en -toepassingen te leren tot de nieuwe cursisten die de basis van borduren willen leren en alles daartussen. Van iedereen leer ook ik weer en dat is bijzonder.

Lesgeven doe ik in mijn eigen atelier in de Concordiastraat 68 in Utrecht en bij handwerkzaken als het Garenrijk in Rotterdam en Hooks & Yarn in Amsterdam. En verder op speciale evenementen en op aanvraag.

Zo heb ik aan het begin van het jaar onder andere lesgegeven tijdens de Handwerkbeurs in Zwolle.
Een van de workshops die ik daar gaf was Plushwork, een vergeten techniek. Met een sjabloon, wol en een simpele steek maak je grappige vormen.

Plushwork, een vergeten techniek.

Verder gaf ik een workshop Portugees liefdeszakdoekje in het Van Abbe Museum in Eindhoven.

Portugees liefdeszakdoekje.

Een deelnemer aan het werk tijdens de workshop Portugees liefdeszakdoekje.

Op uitnodiging van Hooks & Yarn was ik half maart te gast tijdens de Wolweek 2020 op Texel. Daar gaf ik de workshop Sashiko aan 24 enthousiaste dames.

Workshop Sashiko tijdens de Wolweek op Texel.

Zomerworkshops

Deze zomer heb ik voor het eerst tijdens twee themaweken zomerworkshops gegeven als alternatieve vakantiebesteding. Het waren een drukke, enerverende en inspirerende twee weken waar in 9 dagen 15 workshops (9 verschillende) gegeven werden.

Tijdens de themaweek Folklore kwamen onderwerpen als Portugees liefdeszakdoekje, Engels Smock borduurwerk, Mulgi Muster uit Estland, Marker borduurwerk en Otomi borduurwerk aan de orde.

Tijdens de themaweek Sustainability ging het over Sashiko/Boro, Textielcollage met bandjes en kantjes, Visible mending en Borduren op/met (verpakkings)materiaal.

Zomerworkshops Sustainability

Deze weken smaken naar meer, dus ook in 2021 komen er Zomerworkshops bij Tree of Needlework. Ik ben nog aan het broeden op mogelijke thema’s, en wellicht komt er ook een week waaraan aan één project gewerkt wordt, dus wordt vervolgd.

Online borduurspreekuur

De cursussen liggen nu stil, maar gaan weer door (met 3 of 4 personen) wanneer dat mag. Tijdens de eerste lockdown heb ik verschillende keren online borduurspreekuren gehouden en ook nu kun je de dinsdag van 19.30 – 20.00 uur aanhaken bij een online borduurspreekuur.
De volgende data staan nog ingepland: 5, 12 en 19 januari 2021. Mail me even als je interesse hebt, dan stuur ik je de link.

100.000 bomen en een bos van draad

Dit jaar mocht ik onderdeel zijn van het borduurbegeleidingteam van Sara Vrugt in het kader van het project ‘100.000 bomen en een bos van draad’.

Hiervoor borduurden we in popup ateliers in Den Haag, Amsterdam, Leiden en Enschede aan een bos van draad naar aanleiding van persoonlijke natuurverhalen die bezoekers en deelnemers vertelden.

Het popup atelier in de Centrale Bibliotheek in Den Haag.

Alle verhalen krijgen een eigen plek in het geborduurde bos en samen vormen ze een kunstwerk waarin je in gedachten kunt verdwalen.
In het werk is ruimte voor alle soorten bomen, en was er ruimte voor alle soorten mensen om daar aan bij te dragen, ervaring was geen vereiste.

Na voltooiing van het kunstwerk wordt samen met de partners IVN en TreeSisters een echt bos geplant.

Zo groeit er behalve het bos van draad op doek ook een weefsel van mensen en een levend woud van honderdduizend bomen. 

Een stukje bos is al klaar. foto Sara Vrugt.

In het atelier van Sara in Den Haag wordt nu de laatste hand gelegd aan het bos. Je kunt daar eventueel nog een handje meehelpen.
Ook kun je nog een donatie doen.

Het bos is van 6 maart tot en met 30 mei 2021 te zien in een van de tentoonstellingszalen van Panorama Mesdag in Den Haag.

Daarna is het werk te zien van 24 juni tot en met 19 septeember 2021 in Museum Het Valkhof in Nijmegen als onderdeel van de tentoonstelling ‘Rettet den Wald. En uiteindelijk zal het voorjaar 2023 permanent buiten worden geplaatst in de tuin van Museum Belvédère. Dankzij plant- en boomzaden in de zoom (samengesteld i.s.m. Staatsbosheer) zal het kunstwerk uiteindelijk vergroeien met de natuur en vergaan.

Fries Museum

Aan het eind van het jaar heb ik nog 2 mooie borduurprojecten voor het Fries Museum in het kader van de tentoonstelling ‘Haute Bordure’ mogen realiseren. Hier rust nog even een embargo op tot 13 februari 2021, dus hierover later meer.

De tentoonstelling van 13 februari t/m 18 juli 2021 te zien in Leeuwarden.

Textielfestival Leiden 2020 –> 2021

Achter de schermen heb ik, namens Merkwaardig, gewerkt aan de programmering van de inloopworkshops die tijdens het Textielfestival in mei in Leiden zouden plaatsvinden. Vanwege de pandemie is dit doorgeschoven naar mei 2021. En het goede bericht is dan het zeker doorgaat in een hybride vorm met een online gedeelte en (als dan mogelijk) ook een ‘live’/lokaal programma. We zijn hard aan het werk om dit te realiseren. Dus hou de website en het Textielplatform in de gaten voor alle nieuwe ontwikkelingen.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ook in 2020 heb ik iedere maand een nieuwe challenge Oude Borduurpatronen gelanceerd op de website. De map met oude borduurpatronen die ik in 2019 kreeg is bijna onuitputtelijk. Dus ook in 2021 ga ik ermee door. Alle patronen en de bijbehorende blogberichten vind je hier.

Ik wil er eentje uitlichten, namelijk de challenge van april/mei waarin ik een kleuterprentenboek voor mijn (achter)nichtje gemaakt heb.

Het kleuterprentenboek helemaal klaar.

Omslag met voor- en achterpagina.

Pagina 2 en 3.

Pagina 4 en 5.

En pagina 6 en 7.

Tijd voor eigen borduurwerk en ontwikkeling

Door de lockdowns was het minder mogelijk om zelf live cursussen en workshops te volgen en tentoonstellingen te bezoeken. Dit heb ik ruimschoots ingehaald met het volgen van de Stitch Challenge en deelname aan de Stitchclub van TextileArtist.org. Maar daarover morgen meer.

Fijne dagen en een gezond en creatief 2021

Ik wens jullie fijne dagen en een gezond en creatief 2021.

Tot binnenkort.

Variaties op een thema – de koninginnesteek

De koninginnesteek staat in deze ‘variaties op een thema’ centraal.

Deze zomer mocht ik een aantal stukken voor de tentoonstelling ‘Haute Bordure‘ die 13 februari 2021 start in het Fries Museum in Leeuwarden (voor)bekijken. Waarom ik in het depot stukken mocht zien en wat ik er uiteindelijk mee gedaan heb, zal begin 2021 (vanaf 13 februari) duidelijk worden.

Een van de stukken die me opviel was een reistas uit de 2e helft 19e eeuw waarvan het ondereind een rechthoekige houten bak is (met een slot) en het bovenste gedeelte geborduurd is met wol op stramien.
Ik kan de tas hier niet laten zien, maar je kunt hem wel vinden op de Collectie Online van het Fries Museum. En je kunt hem straks natuurlijk ‘live’ zien tijdens de tentoonstelling.

Het motief was geborduurd in de koninginnesteek. Je kunt deze steek online ook terugvinden onder de namen Leviathan Stitch of Smyrna Cross. (De in het Engels genaamde queenstitch is een andere borduursteek. In Nederland noemen we die de rococosteek.)

Het is een steek die je vaak terugvindt op tapisserie borduurlappen zoals degene die ik in 2019 tijdens het Handwerkfestijn in Hoevelaken vond.

Tapisserie borduurlap uit 2e helft 19e eeuw. Geborduurd met wol op stramien.

De koninginnesteek op de Tapisserieborduurlap.

In feite bestaat de steek uit een kruissteek en eroverheen een plusje (gekantelde kruissteek) geborduurd.

Stekentekening Koninginnesteek. Bron: TRC Needles

Koninginnesteek in stappen.

En als je er veel bij elkaar borduurt, dan ziet dat er zo uit:

Koninginnesteek geborduurd met wol op stramien.

Ok, het handgeverfde garen van Draadkracht helpt ook mee om dit effect te krijgen.

Variaties op een thema

Omdat de steek dus uit een horizontale, verticale en 2 diagonale bewegingen bestaat, kun je heel veel variaties maken.

Bijvoorbeeld de voor de handliggende variaties door de volgorde van de bewegingen te veranderen.

variaties op een thema 1.

Het linker blokje is geborduurd in de koninginnesteek met als laatste de verticale steek. In het tweede blokje is als laatste de horizontale steek geborduurd. De steken zijn boven elkaar geborduurd.

In het derde blokje verspringen de steken in de onderliggende rijen. Dat ziet er op de stekentekening zo uit:

Versprongen koninginnesteek. Bron: Beeton’s book of Needlework

Variaties op een thema 2.

In het eerste blokje is de steek met horizontale streepje als laatste geborduurd afgewisseld met de steek met het verticale streepje als laapje geborduurd. In het tweede blokje is eerst het plusje geborduurd en daaroverheen de kruissteek.

En is het laatste blokje zijn de steken met het kruisje boven en het plusje boven afgewisseld.

Eigenlijk vraag ik me iedere keer als ik een nieuw blokje borduur, weer af ‘What if’/’Wat gebeurd er als’.

Variaties op een thema 3.

Bij deze blokjes ben ik iets verder gegaan.
In het eerste blokje heb ik eerst over het hele blokje horizontale en verticale lijnen geborduurd (spansteken) en daar overheen heb ik de kruissteken geborduurd waarbij ik een rij open gelaten heb.
Het tweede blokje geeft alle bewegingen weer, maar in plaats van het kruisje en het plusje te volgen heb ik hier na de eerste steek, de steek ernaast geborduurd (dus diagonaal, staand, diagonaal, liggend i.p.v.  diagonaal, diagonaal, staand, liggend). Vervolgens heb ik de volgende steek op een ander punt laten beginnen. En op het laatste blokje wisselen de Koninginnesteek en het plusje (halve Koninginnesteek?) elkaar af.

En nog verder experimenteren

In de volgende serie laat ik eigenlijk de Koninginnesteek los, maar werk ik met de elementen van de steek. Dus een horizontale, verticale en diagonale beweging. De variaties die die daarmee krijgt, zijn legio, zeker als je ook gaat variëren in het aantal steekbewegingen (dus 2 of 3 i.p.v. 4).

In al deze variaties is er begonnen met een lange verticale of diagonale steek en zijn daarbovenop staande of diagonale steken, plusjes of kruissteken geborduurd.

Nog meer variaties.

Lange diagonale steken met plusjes.

Lange verticale of diagonale steken als basis.

laatste rij.

Bij het zoeken naar stekentekeningen online vond ik ook nog deze variatie:

Dubbele Koninginnesteek.

Dus die wordt binnenkort ook nog uitgeprobeerd.

Werken jullie ook wel eens volgens het principe van variaties op een thema? Of experimenteren jullie waarbij je je de vraag ‘What if’ stelt?
In ben benieuwd naar jullie verhalen.

 

Challenge Oude Borduurpatronen december 2020

De laatste Challenge Oude Borduurpatronen van het jaar, oftewel de december 2020-editie.

Ik doe nu de Challenge Oude Borduurpatronen ruim anderhalf jaar en vanaf het begin heeft dit patroontje op het Supplementvel bij het Rijk der Vrouw  no. 9 (helaas geen datum erbij) mijn aandacht getrokken.

Je kunt het wellicht niet goed zien, maar het is geheel geborduurd in Franse knoopjes.

Geborduurd in Franse knoopjes.

Erbij stond nog een patroontje geborduurd in Franse knoopjes en die heb ik deze keer gekozen.

Toch maar aan de slag met het patroon met de blaadjes en bloemen.

Het volledige patroon vind je hier.

Het leuke aan dit patroon is dat je kunt kiezen of je het in zijn geheel borduurt of alleen het middenstuk of alleen een stukje rand of…

Frans knoopje

Je hebt mensen die fan zijn (zelfs superfan) van het Franse knoopje en mensen die hem het liefste vermijden.
De truuk in het maken van een Frans knoopje dat er elke keer gelijk uitziet zit hem in een paar zaken.
Eigenlijk heb je twee handen nodig om het Franse knoopje te maken. Mijn voorkeur heeft het dan ook om hem in een borduurring te maken, maar dat hoeft niet persé. Je hebt spanning nodig en je moet zorgen dat de draaiing die je maakt ‘strak’ (maar niet te strak) op de stof zit voordat je de naald met de draad doortrekt. Verder is het een steek die bestaat uit een aantal bewegingen waarvan het heel belangrijk is dat je ze in één vloeiende beweging maakt. Ben je me al kwijt. Dat geeft niet.
Mary Corbet van Needle ‘n Thread laat hier in haar how-to-video precies zien wat ik bedoel.

Maak je eerste knoopjessteken bijna in slow motion zodat je aandacht hebt voor alle opvolgende bewegingen van de steek. Een oefenlapje of doodlelapje kan daar zeer behulpzaam bij zijn. Zodra je de steek in je vingers hebt kun je hem zo snel of langzaam maken als je zelf wilt.

Franse knoopjes in de maak.

Ik heb het patroon eerst met de lichtmethode (lichtplaat/-bak of raam) op de stof gezet met een Friction pen die ik later met warmte (strijken) weer uit kan wissen.
Omdat ik een dun linnen lapje gekozen had om op te borduren, heb ik een stukje kaasdoek als versteviging aan de achterkant gebruikt. Dat borduurt fijner en je steken ‘trekken’ ook minder.

Middenstuk voor de helft klaar.

Om een vorm gevuld met Franse knoopjes goed uit te laten komen is het handig om eerst de contouren te borduren en daarna naar binnen de vorm in te vullen. Ik heb het Frans knoopje met één draaiing gemaakt.

Het hele patroon geborduurd in alleen maar Frans knoopjes.

Detail.

Een kerstachtige variant

Omdat het bijna kerst is, vond ik het ook leuk om het middenstuk in kerstige kleuren en andere steken (satijnsteek en steelsteek) te borduren.

De ‘kerstachtige’ variant.

Het patroon is geborduurd op naturelkleurig linnen met 2 draadjes splijtgaren. Omdat ik de lichtmethode niet kon gebruiken heb ik hier SoluVlies gebruikt dat ik later weer uitgespoeld heb.

Hier zie je de richting van de satijnsteken goed.

Ik wens je veel borduurplezier en laat vooral je eigen varianten zien op de Facebookgroep.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

Ook in 2021

Ook volgend jaar ga ik gewoon door met de Challenge Oude Borduurpatronen. Ik heb nog een paar tijdschriften liggen uit de jaren 20/30 van de vorige eeuw met interessante patroontjes die er om vragen om uitgewerkt te worden. Doe je dan ook weer mee?
De volgende Challenge Oude Borduurpatronen zet ik 21 januari 2021, de derde donderdag van januari, op de website.

Variaties op een thema – stofversieren

Ik hou ervan om dingen uit te proberen. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug in de voorbeelden die ik maak binnen de Challenge Oude Borduurpatronen.
Ik vind het leuk om patronen, afbeeldingen en zelfs borduursteken op verschillende manieren uit te werken. Variaties op een thema dus. De komende tijd zal ik jullie daar wat meer van laten zien. Zie het als inspiratie om eens op een andere manier naar je borduurwerk te kijken.

Leidraad is vaak de vraag ‘What if?’. Wat gebeurd er als ik de hoek verander, wat gebeurd er als ik het materiaal verander, wat gebeurd er als ik de kleur veranderd, wat gebeurd er als ik …

De eerste in de serie gaat over stofversieren.

Stofversieren

Spoonflower is een website waar je stof kunt laten bedrukken. Je kunt kiezen uit verschillende soorten stof, een patroon/design of je kunt zelfs je eigen patroon/ontwerp aanleveren op te laten bedrukken. Ontwerpers die hun patronen ter beschikking stellen krijgen daarvoor een vergoeding.
Je kunt de stof per meter kopen, per fat quarter (ca. 53 x 50 cm) of als test swatch (20 x 20 cm). Overigens kunt je ook behangpapier laten bedrukken of beddengoed of theedoeken en nog veel meer.

Geregeld ben ik er op zoek naar patronen/ontwerpen die geschikt zijn om te borduren. En bij een van mijn zoektochten vond ik dit ontwerp genaamd Abstract Embroidery 1 van Aimee Knerr (aka Woollybox).

Het origineel gedrukte lapje.

Geschikt voor het formaat test swatch van 20 x 20 cm. Een leuk formaatje dus om te borduren. Omdat ik gelijk al een aantal variaties in mijn hoofd had, heb ik er gelijk een aantal tegelijk besteld en ben ik aan de slag gegaan.

Variatie 1 stofversieren met wol

De eerste variatie is met wol geborduurd. Ik heb hiervoor de dunne borduurwol van Blomsterstuga gebruikt.

De met wol geborduurde variant

De donkere contourlijnen zijn geborduurd in stiksteek en losse steken (straight stitch). En verder heb ik de koninginnesteek gebruikt (bolletjes aan de linkerkant) en zijn de gekleurde vlakken opgevuld met zandsteken (soms met meerdere kleuren).

Rechte steken, stiksteken en zandsteken zijn er gebruikt.

Nog een detailfoto.

Variatie 2 Kantha-achtig

Bij de tweede variatie heb ik me afgevraagd wat er zou gebeuren als ik de lege ruimtes op zou vullen met een rijgsteek (What if?) . Met andere woorden stofversieren op een Kantha-achtige manier. Als garen heb ik een blauw handgeverfd katoenen machinegaren van Oliver Twist gebruikt. Dit geeft in de rijgsteek een fijn lijntje

Opgevuld met rijgsteek.

Je ziet dat hoewel de print nog steeds  goed te herkennen is, het er ineens heel anders uitziet. Het lijkt misschien saai om te doen, met één kleur en één steek, maar het is best een uitdaging om vloeiende lijnen te blijven houden.

Vloeiende lijnen.

Variatie 3 stofversieren met ophogende steken

Bij de derde variant vroeg ik me af of hoe ik bepaalde elementen van het ontwerp er uit kon laten spreken en meer reliëf kon geven.

De derde variant.

De ‘vlekken’ zijn nu geborduurd in een ophogende satijnsteek. Hiervoor borduur je eerst de contour in een dubbele rijgsteek of splijtsteek. Vervolgens vul je het vlak met dicht op elkaar geborduurde satijnsteken. En als laatste borduur je nog een laag satijnsteken waarbij je ze een andere richting geeft als de eerdere laag. Dus bijvoorbeeld de eerste laag van links naar rechts en de volgende laag van boven naar beneden.

Hier kun je zien dat het lijkt alsof de satijnsteken er echt bovenop liggen.

De witte rondjes zijn geborduurd in een mini stiksteekje en hier en daar hebben ze extra Franse knoopjes gekregen.

Franse knoopjes geven extra reliëf.

En alles is geborduurd met splijtgaren/Mouliné uit mijn voorraad.

Variant 4 And now something completely different

De laatste variant is er één met voortschrijdend inzicht geweest. En jammer genoeg heb ik daar de verschillende stappen niet van gefotografeerd. Voor het maken van foto’s heb je eigenlijk goed daglicht nodig en als ik ‘s avonds voor de televisie lekker aan het borduren ben, dan schiet het fotomaken er dus wel eens bij in. Zo ook deze keer.
Op het gedrukte lapje heb ik eerst een doorzichtig lapje kaaslinnen gelegd. Rondom heb ik de lapjes even aan elkaar geregen zodat ze niet ten opzichte van elkaar verschuiven. Vervolgens heb ik de donkere lijnen en stippels geborduurd met goudband van Bart & Francis. Op het etiket staat om precies te zijn: Haute couture, 100% metaloplastoïde film Japanese flat braided structure. Door het doorzichtige lapje was het patroon goed te zien.

En toen.

Toen vond ik eigenlijk de combinatie van het goud en de kleurtjes van het oorspronkelijke lapje niet goed bij elkaar passen.
Wat te doen?
Uiteindelijk heb ik het oorsponkelijke lapje vanaf de achterkant weggeknipt, zodat alleen nog het doorzichtige lapje met de geborduurde contouren over bleef.

En dit blijft er over als het het oorsponkelijke lapje weghaalt.

Detail.

En zo zie je ze alle vier bij elkaar (met excuses voor de onscherpe foto).

Alle vier de varianten.

Ik heb nu de vier varianten zelf geborduurd.
Misschien is het leuk om dit experiment eens met een aantal verschillende borduursters op te pakken. Laat met het even weten op info@treeofneedlework.nl of je hier in geïnteresseerd bent. Wie weet geven we onszelf binnenkort een nieuwe uitdaging.

 

 

Borduren van kleurplaten

Mensen vragen mij geregeld hoe ik aan patronen kom die je kunt borduren. Er zijn natuurlijk patronenboeken en je zou zelf wat kunnen tekenen/ontwerpen. Een andere mogelijkheid is het internet. Je kunt daar een onderwerp googelen en op afbeelding klikken. Of je voegt de term tekening of drawing toe.

LET OP. Niet alle afbeeldingen en tekeningen die je op het internet vindt zijn rechtenvrij. Vaak mag je het wel voor jezelf gebruiken maar niet commercieel gebruiken. Verder is het altijd wel netjes om bronvermelding te geven.

Soms maak ik een compositie waar ik elementen uit tekeningen of patronen op een andere manier orden. Je ziet hiervan voorbeelden bij de Challenge Oud Borduurpatronen. Je kunt zo een patroon ‘toepassen’ of ‘aanpassen’ aan de plek die je wilt borduren.

Ook verwijs ik geregeld naar Kleurboeken voor Volwassenen. Daar staan vaak de leukste tekeningen in die je kunt borduren.

Kleurplaten uit tijdschriften

Een andere mogelijkheid zijn de illustraties die tijdschriften online ter beschikking stellen als kleurplaat.

Dit is een illustratie van Alja Horvat die ik gevonden heb op de website van Flow magazine. Je kunt deze (en nog andere) vinden onder tips –> downloads en quotes

Kleurplaat is getekend door Alja Horvat voor Flow Magazine.

Je kunt de kleurplaat overtrekken via de lichtmethode (via een raam of lichtbak/-plaat), maar omdat deze tekening erg gedetailleerd is, heb ik hem uitgeprint op stof. Ik gebruik hiervoor Inkjet Fabric Sheets (coton) van Jacquard.
Omdat de uiteindelijk geprinte stof erg dun is, verstevig ik het borduurwerk altijd met een stukje kaasdoek. Dit borduurt veel lekkerder en zorgt dat het borduurwerk minder ‘trekt’.

Ik werk meestal in een borduurring.

Dit soort borduurwerkjes zijn heerlijk om restjes garen mee op te maken. Ik heb dan ook met gewoon splijtgaren (2 draadjes) geborduurd uit de doos.

Je kunt zelf kiezen of je alles borduurt of gedeeltes.

Op het boek staat ‘Stay safe’ en ‘There is no place like home’.

In Paradijsvogelmagazine vond ik een artikel met kleurplaten van mandala’s en een link naar de website mandalakleurplaten.nl.
Hier kun je afbeeldingen van mandala’s gratis downloaden. Er zijn categorieën als bloemen, dieren en kerst.

Kijk eens op de website van je favoriete tijdschrift of zij deze service ook bieden. In de afgelopen periode van veel thuis zijn, is er ongelofelijk veel online beschikbaar gekomen.

Kleurplaten van musea

Op de website van het Zeeuws Museum vond ik een aantal kleurplaten met de Zeeuwse knoop en patronen van halsdoekjes,  maar ook een tekening naar het schilderij ‘Gebed voor de maaltijd’ van Jan Toorop.

Tekening naar het schilderij ‘Gebed voor de maaltijd’ van Jan Toorop.

Het origineel ziet er overigens zo uit:

‘Gebed voor de maaltijd’- Jan Toorop – Zeeuws Museum

Ik heb alleen de contouren geborduurd met zwart en een beetje rood garen. Door te variëren met stik- en steelsteken en met 1 of 2 draadjes kun je dikkere en dunnere lijnen creëren.

De geborduurde tekening.

Diep in gebed.

De in rood geborduurde stoel geeft net iets extra’s.

En mijn vingers jeuken om ook de kleurplaat met de Zeeuwse knopen te borduren.

Kleurplaat Zeeuwse knopen van het Zeeuws Museum.

Meer dan 100 musea, bibliotheken en archieven hebben een deel van hun collectie omgezet in kleurplaten en beschikbaar gesteld voor het publiek onder de noemer Color our collections.

Je kunt er hier meer over lezen. Het is wel even zoeken omdat er gesorteerd is naar instelling.

Ook op de website van het Van Gogh Museum kun je aan de slag met kleurplaten gebaseerd op de schilderijen van Vincent van Gogh. Zo is er een kleurplaat van de Slaapkamer (met het gele bed), Zonnebloemen, de Amandelbloesem, de Aardappeleters en verschillende zelfportretten.

Kleurplaat Zonnebloemen naar een schilderij van Vincent van Gogh – Van Gogh Museum, Amsterdam.

Ik heb de Zonnebloemen alvast uitgeprint. Ik had voor een ander project allerlei soorten geel garen nodig en daar is nog wat van over. Prima om hier voor te gebruiken.

Als je ook leuke kleurplaten tegenkomt die je zou kunnen borduren, meld het dan even. Ik zal kijken of ik een aparte pagina op de website kan maken om ze te verzamelen.

 

 

 

 

Challenge Oude Borduurpatronen november 2020

Ondanks de coronatijd en het feit dat we weer meer thuis zijn, vliegt bij mij de tijd. Een week is zo om en wordt een maand en zo is het dus ook al weer tijd voor de november-editie van de Challenge Oude Borduurpatronen.

Deze keer twee kruissteekpatroontjes. Ze komen uit Vrouw en Huis, nr. 19 – 7e jaargang, 13 mei 1954.

Twee schattige kruissteekmotiefjes om te borduren.

Ik heb met behulp van Stitchfiddle er een kleurenpatroon van gemaakt. Je moet even een account aanmaken maar dan kun je gratis patronen maken. Er is een beperking van het aantal patronen en de extra functionaliteiten binnen het gratis account, maar dit is voldoende om het eens uit te proberen.

Het volledige patroon vind je overigens hier.

In plaats van het patroon in verschillende borduurtechnieken of andere varianten te borduren heb ik er deze keer voor gekozen om de kruissteek de kruissteek te laten en wat te spelen met grootte, kleuren en garens.

Variaties in grootte

Afhankelijk van de soort stof die je kiest, kan je motief groter of kleiner worden. Dit heeft dan te maken met het aantal draden (of hokjes bij aida) per centimeter en het feit of je over 1 of over 2 draadjes borduurt. We hebben het dan wel over borduurstof, linnen of evenweave waarbij horizontaal en verticaal hetzelfde aantal draadjes geweven zijn. Is dit niet zo dan vervormd je motief en wordt het langgerekter of juist platter.

Het aantal draden per cm van de stof bepaald hoe groot het motief wordt.

De bovenste stof is linnen van 7 draadjes per cm (3,5 kruisje) en de onderste stof is evenweave van 12 draadjes per cm (6 kruisjes).
Als je over één draadje borduurt wordt het motief de helft kleiner dan als je over twee draadjes borduurt.

Borduren met één of meerdere draadjes

Afhankelijk van de fijnheid of grofheid van je stof kan je met één of meerdere draadjes splijtgaren borduren. De vuistregel is eigenlijk dat de dikte van je draad gelijk moet zijn aan de dikte van draad in je stof. Toch kan je er voor kiezen om hiervan af te wijken. Sommige mensen vinden dik geborduurd mooier zodat je de stof niet door het borduurwerk ziet, anderen vinden het juist wel mooi om iets van de stof door het borduurwerk te zien. Je krijgt dan een gevoel van transparantie.

Als je twijfelt maak dan wat proefjes waarin je op verschillende soorten stof met één of meerdere draden borduurt.
Alles is in principe goed, want het gaat om je persoonlijke voorkeur.

Borduren met een in kleur verlopende draad

De beste tip om met in kleur verlopend garen te borduren is om je kruisje af te maken voordat je naar de volgende gaat. Realiseer je wel dat het effect anders wordt als je van boven naar beneden borduurt (en terug), van links naar rechts (en terug) of van buiten naar binnen.

Ik heb een paar proefjes gemaakt met het handgeverfde Paradijsgaren van Joke Trebbe van het Borduurparadijs.

Kruissteek met handgeverfd Paradijsgaren.

Geborduurd van boven naar beneden en terug.

Links zie je het resultaat als je van boven naar beneden borduurt en het kruisje afmaakt.
Rechts zie je het resultaat als je van beneden naar boven een half kruisje borduurt en het kruisje op de terugweg naar beneden afmaakt. De kleuren blenden dan meer.

Van links naar rechts (en terug) en van buiten naar binnen.

Links zie je wat het patroon wordt als je van links naar rechts en terug borduurt en de kruisjes afmaakt.
En rechts heb ik van buiten naar binnen geborduurd terwijl ik de kruisjes afmaakte.

Variëren met kleur

Zelf kleuren verzinnen vind ik altijd moeilijk. Ik heb zo mijn voorkeuren en die zie je hier bij de Challenge dan ook veelvuldig terug. Vaak werk ik met proefpakketjes garen, waar een aantal kleuren in een pallet bij elkaar gezet zijn en daar moeten ik het dan mee doen. Dat is aan de ene kant gemakkelijk omdat de kleuren al goed bij elkaar passen of basis zijn (2 groenen, 2 blauwen, bruin, zwart, rood en roze, oranje en geel) en geeft aan de andere kant soms een uitdaging door de beperking van een beperkt aantal kleuren.
Overigens kun je altijd nieuwe kleuren maken door 2 draden van verschillende kleuren in de naald te mengen en daarmee te borduren.

Wat is mooier? Het motief borduren in traditioneel blauw (DMC 321) en rood (DMC 666)?

Traditioneel rood en blauw geeft gelijk een folkloristisch gevoel.

Of geel in plaats van blauw te gebruiken bij het rood?

Of heeft het je voorkeur om in geel en rood te borduren.

Gelukkig gaat het nog steeds om jouw persoonlijke voorkeur in je borduurwerk, dus maakt het niet uit wat een ander vindt.

Heb je wat hulp nodig bij het kiezen van kleuren dan heb ik net een hele leuke website ontdekt die je daarmee kan helpen, namelijk Stitchpalettes.com.
Dagelijks worden foto’s binnen thema’s als eten, bloemen, mensen, dieren, natuur, gebouwen etc. omgezet in 6 hoofdkleuren en daarbij worden de DMC kleurennummers bij gegeven. Naast de thema’s kun je ook nog uit termen als warm, cool, dark, light, vibrant, pastel, retro, modern en harmonious en contrast. En er is ook een sortering op seizoen. Een super inspiratiebron dus.

Wat nog leuker is, is de Thread Palette generator. Hierin kies je een kleur op basis van het DMC kleurnummer of op scherm en daar krijg je dan volgens verschillende combinaties uit de kleurentheorie 4 andere suggesties bij. Denk hierbij aan complementaire, analoge en monochrome kleuren. Maar ook aan split complementaire kleuren, triad (3 kleuren die op dezelfde afstand van elkaar op het kleurenwiel staan) of tetrad (met 4 kleuren). Probeer het maar eens uit. Ik vond het erg leuk om eens mee te spelen.
O ja, de website is wel in het Engels, al zijn de DMC kleurennummers natuurlijk wel universeel.

Ook zijn er een paar boeken op borduurgebied die je kunnen helpen.
Zoals het boek ‘Colour confident stitching‘ van Karen Barbé. Daar heb ik hier al eens eerder over geschreven. Het leuke aan dit boek is dat ze zowel ingaat op de kleurenwieltheorie als op een meer intuïtieve benadering.

Colour confident stitching van Karen Barbé.

Ook het boek ‘Colour confidence in embroidery‘ van Trish Burr is een aanrader. Zeker als je veel verschillende nuances van kleuren in bijvoorbeeld naaldschilderen gebruikt.

Colour confidence in embroidery van Trish Burr

Maar ook een Kleurenwiel is een goed hulpmiddel.

Een kleurenwiel is altijd handig.

Maar even terugkomend op de kruissteekmotiefjes uit Vrouw en Huis. Die zijn natuurlijk heel leuk om er kaarten of kleine attenties van te maken. Dus laat deze keer maar eens zien wat je ermee gemaakt hebt. Ik daag je uit!

Dat was het weer voor deze maand.
In ieder geval veel borduurplezier.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De volgende Challenge Oude Borduurpatronen zet ik 17 december 2020, de derde donderdag van december, op de website.

Textielcollage

Nadat ik vorige zomer bij Crea in Amsterdam de zomercourse Collage had gevolgd (voor een verslag kijk hier) ben ik het afgelopen jaar meer bezig geweest met textielcollage. De Magnolia van Wattle & Loop was daar al een voorbeeld van.
Vooral geïnspireerd door de Stitch Challenges aan het begin van het jaar en de StitchClub van Textileartist.org waarin verschillende Textielkunstenaars online workshops geven en het verschijnen van een aantal nieuwe boeken van textielcollage specialisten Mandy Pattullo en Anne Kelly ben ik daar afgelopen tijd mee verder gegaan.

Geïnspireerd door Cas Holmes

Van Cas Holmes heb ik de techniek momigami (gekneed papier) geleerd. In Japan kneden ze namelijk papier waardoor het soepel wordt en je het bijna als textiel kunt verwerken in je collage. Omdat ik geen chique Japanse papiertjes had, heb ik pagina’s uit de Kampioen van de ANWB gebruikt. Het wat dikkere omslag geeft bijvoorbeeld een heel ander effect dan de dunnere binnenpagina’s.

Hier kun je de combinatie van gekneed papier en textiel goed zien.

Zeezicht geïnspireerd door Cas Holmes.

En in het begin van het jaar liet ze me goed kijken naar die dingen in mijn omgeving die me een goed gevoel geven maar die ik blijkbaar toch voor lief neem, zoals het ‘dradenverzamelbakje’ (ort bowl) uit IJsland.

Geïnspireerd op het keramieke bakje uit IJsland waarin ik mijn draadjes verzamel tijdens het borduren.

Cas heeft een aantal boeken geschreven waarvan de laatst verschenen boeken:

Textile Landscape uit 2018 en

Stitch Stories uit 2015 zijn.

Stitch Stories van Cas Holmes.

Ook geeft ze geregeld online en live workshops. Je kunt haar volgen via haar website of facebookpagina.

Geïnspireerd door Vinnie Stapley

Vinnie Stapley werkt vooral met doorzichtige materialen. Door deze laagje voor laagje op elkaar te stapelen krijg je interessante structuren.

Vinny Stapley: ‘Purslane Web Veil’, 2020, 420mm x 1480mm, Screen-print and Embroidery on bonded fabrics & fibres

Op TextileArtist.org kun je hier een interview met haar lezen en haar werk bekijken.

Mijn ondergrond is gemaakt van doorzichtige lapjes en vintage naaiproefjes of borduurwerk. Daarop heb ik lamsoor/schorrebloemen (sea lavender) geappliqueerd.

Sea lavender.

Ook de achterkant ziet er interessant uit.

Geïnspireerd door Anne Kelly

Anne Kelly kende ik van haar boek ‘Textile Folk Art‘ uit 2018. Zij gebruikt o.a. veel ‘gevonden’ textiel en is zelf erg geïnspireerd door volkskunst (folk art) en door wat zij tegenkomt in haar reizen. Tijdens de StitchChallenge in het begin van het jaar heb in naar aanleiding van haar online workshop het volgende werk gemaakt.

Geïnspireerd door Anne Kelly.

De voor haar zo kenmerkende laatste laag van machineborduurwerk over het totale werk heb ik niet gedaan zodat het toch meer mijn werk blijft, dan een kopie van het hare. Wel heb ik de achtergrond met een Sashiko steek bewerkt, al zie je dat niet goed op de foto.

Net is van haar een nieuw boek verschenen, genaamd ‘Textile Travels‘.

Textile Travels van Anne Kelly.

Geïnspireerd door Sue Stone

Van Sue Stone heb ik de techniek stripweaving geleerd. Hiermee maak je een ondergrond met reepjes stof. Deze kan de basis zijn voor geborduurde portretten.
Ik ben al een tijdje geïnteresseerd in de streekdrachten van Nederland. Ondertussen heb ik al het nodige borduur- en handwerk verzameld, maar ook lapjes van klederdrachtstofjes. Van de verschillende ruitmotiefjes van de schort (en de boormouwen) uit Spakenburg heb ik eerst een ondergrond met stripweaving gemaakt. Hierop is een Spakenburger dame in streekdracht geborduurd.

Geïnspireerd door de Spakenburger streekdracht.

Sue Stone geeft geregeld online cursussen via TextileArtist.org. Vaak is de inschrijving maar korte tijd open, maar wordt vaak vooraf gegaan door een kleine, gratis online workshop van haar. Ben je hierin geïnteresseerd dan is het het handigst als je je opgeeft voor de nieuwsbrief van TextileArtist.org.

Nieuwe boeken over Textiel Collage

Ook Mandy Pattullo is bekend om haar gebruik van textielcollage in haar werk. Je kunt haar volgen via haar blog Thread and Thrift. Maar ook via Facebook en Instagram (@mandypattullo).
Ook van haar is net een nieuw boek, ‘Textiles transformed‘ verschenen.

Hierin laat zij zien hoe ze verschillende textiele vondsten verwerkt in textielcollages. En dat gaat van oude quilts naar wolborduurwerk, tapisserie, dekens, vilt naar linnen en kruissteekborduurwerk. Maar ze laat ook zie hoe de achterkantjes en reparaties iets kunnen toevoegen aan je werk.

Ook krijg je praktische tips hoe je bepaalde projecten zelf zou kunnen realiseren.

Een voorbeeldpagina uit Textiles transformed.

Ook haar boek ‘Textile Collage‘ is nog verkrijgbaar.

Een ander boek dat vintage en ‘gevonden’ textiel gebruikt in projecten is het boek ‘Stitched Memories‘ van Tilly Rose. De ondertitel is ‘telling a story through cloth and thread’ / een verhaal vertellen met textiel en garen.

Stitched Memories van Tilly Rose

Tilly Rose herself.

En een voorbeeldpagina.

Pagina uit Stitched Memories.

Het boek geeft praktische instructies hoe je projecten als boekomslagen, herinneringsboekjes, wandlappen maar ook kleinere projecten kunt realiseren met gevonden textiel. En het mooie hiervan is niets ooit hetzelfde zal zijn, zeker niet als je je eigen (gevonden) textiel en herinneringen gebruikt.