Met mijn blog Tree of Needlework wil ik vraag en aanbod op het gebied van handwerken en specifiek op het gebied vanborduren met elkaar verbinden. Ik wil jullie meenemen met wat ik zie, tegenkom en ervaar op het gebied van handwerken en borduren of dat nu in persoon, online of anders is.

Nieuwe borduurboeken

Ik heb weer een aantal nieuwe boeken over borduren gevonden. Behalve het boek ‘The left-handed embroiderer’s companion’ wat een echt naslagboek is, staan deze boeken vol met leuke geborduurde projecten. Zowel voor beginners als voor gevorderden.
Misschien leuke tips voor cadeautjes voor de komende feestdagen. Om te krijgen of te geven.

Om te beginnen is er een nieuw Engelstalig boek van Yumiko Higuchi verschenen, A Year of Embroidery – A month-to-month Collection of Motifs for Seasonal Stitching.

A year of Embroidery – Yumiko Higuchi

Iedere maand kent 3 tot 4 bijzondere ontwerpen die gerelateerd zijn aan die maand. Zo kent februari een prachtig Valentijns hart met vogels, bloemen en een verstopte kat, maar ook skiërs die van de berg af suizen. Een aantal patronen zijn zowel in één kleur als met meerdere kleurtjes uitgewerkt.

De skiërs uit februari, de mimosa uit maart en de lelietjes van dalen uit mei.

En zoals altijd zijn de patronen voorzien van duidelijke instructies met betrekking tot de gebruikte borduursteken en materiaal waardoor ze ook gemakkelijk te maken zijn voor beginners.
Andere boeken van Yumiko Higuchi zijn Zakka Embroidery, Simply Stitched en Simply Stitched with Applique, waarin de technieken borduren en appliqueren met elkaar gecombineerd worden.

‘Hoop Dreams’ van Cristin Morgan is verkrijgbaar in een Nederlandstalige editie en een Engelstalige editie. Het is ook verkrijgbaar onder de titel HoopArt.

De Nederlandse editie van ‘Hoop Dreams’ van Cristin Morgan

Het heeft een groot aantal borduurprojecten die in een borduurring gepresenteerd kunnen worden.

Borduurwerk presenteren in borduurringen is de nieuwste trend.

Maar ook voorbeelden van patches, broches en modern en kleurig borduurwerk op kleding.

Versier je ‘saaie’ kleding met kleurig borduurwerk.

Ook de volgende twee boeken gaan over het maken van borduurwerkjes in kleine borduurringetjes of als knopen, badges, patches en pins. Vol met leuke voorbeelden en toepassingen die je snel kunt maken.

Het eerste is ‘Tiny Stitches‘ van Irem Yazici. Vol met kleine projecten, die stap voor stap uitgelegd worden. Zowel hoe je ze kunt borduren, maar ook hoe je je kunt afwerken. Denk daarbij aan broches, patches, badges, pins en knopen. Inclusief 5 strijkpatronen die je meerdere keren kunt gebruiken.

Overigens verschijnt in februari 2019 ook een Nederlandstalige uitgave van dit boek.

En de tweede is ‘Mini Hoop embroideries‘ van Sonia Lyne.

‘Mini Hoop embroideries’ van Sonia Lyne

En al staan hier de nodige kant-en-klare projecten in. Dit boek staat ook vol met ideeën hoe je ook eigen varianten kunt maken. Wat te denken van je eigen familieportret te borduren of een tekening van een kind, of de foto van je favoriete huisdier. En je hoeft niet binnen de borduurring te blijven, je kunt haar maken of de manen van een eenhoorn en dit uit de ring laten springen.

Leuk om je familieportret te borduren.

Ik krijg geregeld linkshandige borduursters in mijn cursussen en workshops. Speciaal voor hen is dit fantastische boek van Yvette Stanton ‘The left-handed embroiderer’s companion’.

The left-handed embroiderer’s companion van Yvette Stanton

Yvette, zelf een linkshandige borduurster laat hierin stap-voor-stap zien hoe je als linkshandig de meeste borduursteken kunt maken.

Met als kleine bonus ook nog hoe je de steek als rechtshandige kunt maken. Dus voor mij als borduurjuf ook een waardevolle tool tijdens mijn lessen.

Ook Mary Corbet van Needle’n Thread is fan zoals je hier kunt lezen op haar website.

Overigens is er ook een right-handed embroiderer’s companion van Yvette.

Ik heb in ieder geval al een paar projectjes uit deze boeken gekozen om binnenkort te gaan borduren. Ik ben benieuwd wat jullie gaan maken.

De oorsprong van het logo van Tree of Needlework

Mensen vragen wel eens waar mijn logo vandaan komt.
Een aantal jaar geleden zag ik ergens een soort hesje uit een klederdracht met rood borduurwerk en ik was op slag verliefd. Uit nader onderzoek bleek dat het hesje uit Guimarães was, een gebied in Portugal en dat het borduurwerk Bordado de Guimarães (Guimarães borduurwerk) heette. Hier lees je er wat meer over.

Voorbeeld Guimarães borduurwerk. Bron: www.feelingstitchy.com

Verder gegoogel bracht me naar de website van feelingstitchy en daar vond ik een link naar een publicatie met de oorsprong, geschiedenis, de gebruikte steken en heel veel beeldmateriaal (Bordado de Guimarães. Guimarães Embroidery, a tradition renewed, coördinatie Isabel Maria Fernandes). En daar stond hij, een gestyleerde boom/tak, als tussenvel tussen twee hoofdstukken. Prachtig gewoon.

Boom/tak motief uit het boek Bordado de Guimarães.

En toen ik eenmaal besloten had dat de naam van mijn bedrijf Tree of Needlework werd (de boom uit het woud(e)), was de link snel gemaakt.

Omdat ik de connectie met borduurwerk wilde maken, heb ik vervolgens het motief op stof getekend (meerdere keren) en heb het geborduurd met verschillende materialen en steken. Dit zijn de versies die ik gemaakt heb:

Deze versie staat het dicht bij het Guimarães borduurwerk. Hij is geborduurd met rood perlégaren in satijnsteek, steelsteek en festonsteek.

Deze is ook geborduurd in rood perlégaren, maar hier zijn alleen de contouren in steelsteek geborduurd.
Deze variant heeft dezelfde steken als de eerste variant, namelijk satijnsteek, steelsteek en festonsteek, maar het is nu geborduurd met Coton à broder, nr. 16. De rood is ook wat helderder.

Vervolgens heb ik met dat garen nog een variant gemaakt, waarbij de steel in open kettingsteek is geborduurd, de bladeren in een bladsteek en de rondjes op verschillende manieren met Franse knoopjes. Die ziet er zo uit:
En toen over naar het splijtgaren. Met twee draadjes zijn de volgende varianten geborduurd:
Met de blaadjes in satijnsteek en de rest in steelsteek voor een meer open uiterlijk.
En in de laatste variant heb ik elk elementje in een andere steek gemaakt. Erg leuk om te doen, maar misschien een beetje ‘druk’ voor een logo.

Alle geborduurde varianten heb ik naar een vormgever gestuurd met de opdracht een logo te maken. Daar bleek al gauw dat het borduurwerk te gedetailleerd was om te gebruiken. Maar uiteindelijk is het huidige logo hier uit ontstaan. En precies met de kleuren en de sfeer die ik wilde.

Het logo van Tree of Needlework

Overigens is dit logo ondertussen ook al geborduurd. Sara Vrugt heeft de contouren voor me geborduurd met de borduurmachine en ik heb hem zelf helemaal ingevuld met kettingsteken. Als je me op beurzen en evenementen tegenkomt dan heb ik hem meestal mee.

Het geborduurde logo.

En het Guimarães borduurwerk, daar heb ik uiteindelijk nog steeds niets mee gedaan. Het staat op mijn (ondertussen al heel lang) lijstje van borduurtechnieken en -toepassingen die ik nog eens uit wil proberen.

Overigens heeft Yvette Stanton een aantal jaren geleden een boek geschreven over het witborduurwerk van Guimarães, genaamd Portugese whitework.

Portugese whitework van Yvette Stanton

 

Tree of Needlework is verhuisd!

Tree of Needlework is per 1 augustus 2018 verhuisd naar een nieuw adres.

Je kunt ons nu vinden op de Concordiastraat 68, studio 122, 3551 EM in Utrecht.
Ook het telefoonnummer is veranderd, 06-45298931.

Alle borduurworkshops en -cursussen in Utrecht worden vanaf nu op dit adres gegeven.
De planning voor het najaar vind je hier.

Maar hou de blog in de gaten, want binnenkort worden nog nieuwe workshops toegevoegd, o.a. die op de Handwerk- en Quiltdagen in Den Bosch en nog veel meer…

 

Voor de draad ermee!

Gisteren heb ik eindelijk tijd gevonden om te gaan kijken bij de tentoonstelling ‘Voor de draad ermee!’ in het Gorcums Museum. In mijn lijst met mogelijke textieluitjes en -tentoonstellingen deze zomer heb ik hem ook al genoemd.

En ik moet zeggen dat ik blij verrast was met deze mix van oud en nieuw, Europees en ethnisch, traditioneel en vrij/onconventioneel, toegepast en speciaal gemaakt binnen een thema. Veel verschillende soorten borduurwerk en toepassingen worden getoond, en toch zie je elementen keer op keer weer terugkomen zoals het gebruik van draad/garen, maar ook borduursteken als de kettingsteek.

De tentoonstelling is nog t/m 9 september te zien dus ga vooral nog langs. En… weet dat op woensdag het museum gratis te bezoeken is.

Een impressie van (voornamelijk) details:

Michael Raedecker – Penetration (detail)

Barbara Broekman – detail. Interessant hergebruik van bestaand borduurwerk

Tilleke Schwarz – New Potatoes (detail). Een mooi voorbeeld van draadopleggen (borduurtechniek volgens het bijschrift).

What’s in a name. Op de bijschriften van de borduurwerken in deze tentoonstelling werd de techniek draad opnaaien oftewel couching, draadopleggen genoemd. Zo leer je iedereen keer weer wat…

Cora de Kok – Vrouw met hond (detail). Goed is te zien dat de hond helemaal met kettingsteken is geborduurd.

In het kader van het 30-jarige jubileum van Merkwaardig konden leden werk insturen met het thema ‘Hollands Glorie’. Deze sweetbag is gemaakt door Sary Maas en geborduurd in kettingsteken.

En ja, over hergebruik van borduurwerk gesproken, ook Rob Scholte was aanwezig.

Interactieve installatie
Beeldend kunstenaar Marijke Bongers ontwikkelt in het museum en in de bibliotheek een interactieve installatie waarbij verbindingen en het beantwoorden van vragen centraal staan. Iedereen is welkom mee te doen, zodat één groot gezamenlijk kunstwerk ontstaat. Ook is te zien waar haar Eco Textile Studio voor staat in een apart Lab met bijzondere proefjes.

Een aanrader.

Textieluitjes deze zomer

Volgende week is de Weversmarkt in Hoorn, een van de texieluitjes waar ik eigenlijk jaarlijks naar toe ga. Helaas niet deze zomer, want ik ben druk aan het verhuizen. Naar een nieuwe werkplek/atelier en naar een nieuwe woonplek. Binnenkort, als alles over is en ik ingericht ben, zal ik jullie de nieuwe werkplek/atelier laten zien. Dat is ook waar we vanaf september de workshops en borduurcursussen in Utrecht gegeven worden.

Maar ik heb nog wel even een rondje mogelijke zomertextieluitjes voor jullie verzameld en wie weet ‘gun’ ik het mezelf ook na het harde werken om op pad te gaan.

Een aantal tentoonstellingen die ik in mei vermelde, lopen nog tot augustus of september door.
De tentoonstelling van Jan Taminiau in het Centraal Museum Utrecht is nog tot en met 26 augustus te zien. En de tentoonstelling van Victor & Rolf in de Kunsthal in Rotterdam nog tot 30 september.
Nog tot 9 september is de tentoonstelling ‘Voor de draad’  in het Gorcums Museum te zien. En de tentoonstelling ‘Schone Borduurkunst‘ van de Lapzussen in Goes loopt zelfs door tot 28 oktober 2018.

Maar er zijn ook nog een aantal textieluitjes waar ik het nog niet over gehad heb.

ook te vinden op de Weversmarkt

Volgende week woensdag, 25 juli van 10.00 – 17.00 uur, vindt in het centrum van Hoorn weer de jaarlijkse Weversmarkt plaats. Bijna 200 kramen vol zelfgemaakte producten, materialen en boeken. Alles wat met een draadje te maken heeft! Op Facebook vind je alle deelnemende kramen.
En ook voor de borduursters onder ons is er genoeg te vinden en kopen. Maar het is vooral leuk om inspiratie op te doen.

Er zijn veel verschillende handwerkmaterialen te vinden op het Handwerkfestijn. En altijd voor een klein prijsje.

Vrijdag 21 en zaterdag 22 september vindt alweer de 12e editie van Handwerkfestijn in Hoevelaken plaats. De markt voor creatievelingen met allerlei handwerkmateriaal, stoffen en wol die het verdienen een tweede leven te krijgen. De opbrengst gaat naar onderzoek naar Diabetes type 1. Maar ook als je nog materiaal wil doneren is dit mogelijk, neem dan contact op met Marja.

In Axel, Zeeuws Vlaanderen, is er in Museum het Warenhuis een tentoonstelling met de titel ‘Liefde overwint alles – Het Tapijt van Assenede: the making of…’. Je kunt daar de huidige stand van het borduurproject in ca. 70 tapijten en panelen zien.  Dit ambitieus borduurproject in wording vertelt het 750 jaar oude Vlaamse liefdesverhaal van “Floris ende Blancefloer”: de amoureuze perikelen van de Saraceense kroonprins Floris en het christelijk slavenmeisje Blancefloer; een verboden liefde waarbij uiteindelijk “echte liefde alle moeilijkheden overwint” (amor omnia vincit). De tentoonstelling is nog tot 26 januari 2019 en het is fantastisch wat de vrijwilligers al geborduurd hebben.

Van de ene kant van Nederland (Zeeuws-Vlaanderen), naar de andere kant van Nederland (de Waddeneilanden).

Op Texel, in de Oudheidskamer in Den Burg, kun je de tentoonstelling ‘Goed Gemerkt: drie eeuwen Texelse merklappen‘ gaan bekijken.  Er worden enkele tientallen merklappen uit de collectie van Riek Bruin getoond, op merklappen oefenden meisjes vroeger het borduren van cijfers, letters en patronen. De Texelse merklappen zeggen veel over het leven van de jonge vrouwen die vroeger op Texel woonden. De tentoonstelling is nog tot 31 oktober.

Voor de mensen die van Klederdracht houden zijn er ook dit jaar weer een aantal dagen om te bezoeken.
Zo worden er in Spakenburg weer de Spakenburgerdagen georganiseerd.
Een van de hoogtepunten op de eerste en derde Spakenburgse Dag is een historische optocht van alle klederdrachten uit heel Nederland. De optocht start om 10.15 uur direct na de opening van de Spakenburgse Dagen. De eerste Dag is deze week geweest, maar er is nog genoeg te zien op woensdag 25 juli en 1 en 8 augustus.

De schilderachtige Oude Haven ligt gedurende de Spakenburgse Dagen vol met botters, die je graag meenemen voor een tochtje over de Randmeren. De musea zijn op hun best! Ze verwelkomen je en maken je wijzer over de historie van het boeren bestaan in Bunschoten en dat van de vissers in Spakenburg.
Vrouwen in klederdracht zijn nog steeds een dagelijks, vertrouwd beeld. Op de Spakenburgse Dagen zijn ook veel mannen en vooral veel kinderen weer in de dracht gestoken en zo doen de inwoners samen de oude cultuur herleven.
Er wordt gedanst, er is een bruiloftsoptocht, nieuwe en oude vormen van de klederdracht worden gepresenteerd, er worden netten geboet, scheepsmodellen getoond en visveilingen gehouden.
En je kunt er ook authentieke klederdracht stofjes kopen.

Woensdag 8, 15 en 22 augustus vinden er in Staphorst de Staphorster dagen plaats. Er zijn o.a. demonstraties oude ambachten en Staphorster stipwerk. Je kunt er een kijkje nemen in het Staphorster Museum en daar zijn ‘s middags ook twee klederdrachtpresentaties. Ook vinden er in Staphorst 25 juli, 1 augustus en 7 augustus in het Staphorster Museum (vanaf 10.00 uur) kledingveilingen plaats. Hier wordt Staphorster kleding geveild.


In Schagen vinden de Westfriese Folklore dagen plaats. Vanaf eind juni t/m 30 augustus staat iedere woensdag in het teken van de folklore. Per keer is er een ander thema, maar elke dag heeft zijn eigen charme. 19 juli was de dag van de Klederdracht, kijk hier voor de foto’s.

En op zaterdag 2 september 2017 organiseert Museum Het Oude Raadhuis in Urk de Nationale Dag van de Klederdracht rondom het museum. Dit is een dag waarop alle klederdrachten van Nederland in Urk te zien zijn. Met presentaties, shows, rondwandelingen en als afsluiting een parade. Als liefhebber van klederdracht moet je deze dag op Urk zijn.

Iets heel anders, maar wellicht voor inspiratie toch interessant om eens te gaan kijken, is de Papier Biënnale 2018 in Rijswijk.

De biënnales zijn nooit thema-gebonden. De achttien internationale deelnemers aan deze editie hebben naast het gebruik van papier echter iets gemeen: de natuur als bron. Soms fysiek, wanneer zij zelf hun papier maken. Pure plantvezels worden gekookt, geplet en gedroogd, soms vermengd met andere natuurlijke ingrediënten. Papierpulp wordt in eigenzinnige vormen gekneed en gegoten en na droging gesneden, gedraaid en gevouwen. Natuur is ook een geduchte inspiratiebron. Er zijn odes aan dat wat de natuur voortbrengt, sporen van verandering en vergankelijkheid worden veiliggesteld.
Op zondag 9 september vindt traditioneel de papiermarkt plaats op het voorplein van het museum (11:00-17:00 uur) en in de Oude Kerk er tegenover(12:30-17:00 uur).
Volgens jaar vindt er overigens weer een Textiel Biënnale plaats.

WERELDBORDUURDAG/WORLD EMBROIDERY DAY
En vergeet niet dat maandag 30 juli Wereldborduurdag/World embroidery Day is.
Deze keer geen BorduurOpenhuis bij Tree of Needlework vanwege de verhuizing. Maar ik ben wel van plan om heel de dag te gaan borduren. Volg me op Instagram @majovdwoude of @treeofneedlework voor een inkijkje.

 

Kruuskes van mine letterdoek revisited

Onlangs kwam ik tweedehands het boekje ‘Kruuskes van mine letterdoek’ weer tegen. Met een half idee met wat ik er mee zou kunnen doen, nam ik het mee voor € 3.

Voor wie het niet kent, ‘Kruuskes van mine letterdoek’ is een uitgave van de provinciale afdeling Groningen van de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen (Vrouwen van Nu zoals ze tegenwoordig heten). Het is verschenen eind 1961 en mijn boekje is de 4e druk  (15e t/m 24e duizendtal).

Na een tentoonstelling van oude letterdoeken vond men dat ‘dit mooie maar vergankelijke werk van vroegere generaties’ bewaard moest blijven. Veel leden stonden hun antieke letterlappen tijdelijk af, anderen gingen ontwerpen of borduren. Met als resultaat het vastleggen van meer dan 200 (kruissteek) patronen, waarbij het oudste van een letterdoek uit 1692 kwam. De drie dames die dit alles begeleiden schreven in hun ten geleide: “Mogen de ‘Kruuskes van mine Letterdoek’ hun tocht door de historie vervolgen via de bordurende vingers van vele Nederlandse vrouwen”.

En dat vond ik een mooie gedachte, zo’n 56 jaar na verschijnen.
Het charmante aan dit boekje (van slechts 44 pagina’s) vind ik dat een aantal van de patroontjes in de kleuren rood, groen, blauw en geel/oranje zijn getekend.

Een gekleurd patroon uit het boekje ‘Kruuskes van mine Letterdoek’

Overigens vond men in 1961 de kleuren en kleurencombinaties niet altijd even fraai. “Men koos vaak veel en te bonte kleuren, …”. En gaf men het volgende advies “Als men met het nawerken de veelheid van kleuren wat beperkt, en bovendien niet al te sterke contrasten kiest, zal men veel plezier van de oude patroontjes beleven”.

Ik werd wel blij van de kleuren patronen, die een ietwat naïeve indruk geven. Een aantal motieven herkende ik, maar een aantal ook niet of althans niet in de vorm zoals ze in het boekje stonden.
Het leek me leuk om een aantal motieven te borduren in de vier gegeven kleuren, en dan verschillende ondergronden te gebruiken. Je kunt dan ook nog variëren met over 1 of 2 draadjes stof borduren en met 1, 2, 3, 4, 5 of 6 draadjes splijtgaren. Mogelijkheden te over, zeker in combinatie met linnen en evenweave/borduurstof met verschillend aantal draadjes/cm, aida, hardangerstof en zelf monogaas.

Boom met vogel en hert op monogaas met volledige draad splijtgaren.

Toren met sleutel op aida met twee draadjes splijtgaren.

Pauw op linnen met 1 draadje splijtgaren

Hart op hardangerstof met 1 draadje splijtgaren.

Man met paarden op naturelkleurig linnen.

En al doende vond ik het ook leuk om wat te spelen met de motiefjes.

Door het rechter figuurtje symmetrisch te maken, krijg je gelijk 3 verschillende motiefjes.

En moet je kijken wat er gebeurd als je eenzelfde motiefje in halve kruissteek of kruissteek borduurt op monogaas en dan ook nog varieert met het aantal draden (van links naar rechts met 1, 2 , 3, 4, 5 en met 6 draden geborduurd).

Bovenste rij halve kruissteek, onderste rij kruissteek

Uiteindelijk is het idee om van alle borduurseltjes en proefjes samen met het boekje één geheel te maken. Dus wordt vervolgd. Voorlopig ben ik nog wel even bezig met het borduren van de motiefjes.