Met mijn blog Tree of Needlework wil ik vraag en aanbod op het gebied van handwerken en specifiek op het gebied vanborduren met elkaar verbinden. Ik wil jullie meenemen met wat ik zie, tegenkom en ervaar op het gebied van handwerken en borduren of dat nu in persoon, online of anders is.

Het borduurwerk van Marken

O, wat ben ik aan het genieten van de serie Typisch Marken op de npo. Fantastisch om Luutje te zien, de 99-jarige inwoonster van Marken die nog in de klederdracht loopt.

Ieder jaar ga ik met een vriendin, M., naar Marken. Dat is zo ondertussen een traditie geworden. We hebben elkaar ooit ontmoet in 2007 tijdens een cursus over Marker borduurwerk die door Margreet Beemsterboer bij het NCH in Breda gegeven werd. Ieder jaar proberen we om in april te gaan, als de nieuwe tentoonstelling in het Marker Museum net geopend is, maar de laatste jaren lukt het ons pas in het najaar. Zo ook vorig jaar.

Vernaaide linten

Onderdeel is altijd een bezoekje aan de winkel van Ma Korving. Zij heeft allerlei onderdelen uit de Markerdracht te koop en ik ben altijd op zoek naar borduurwerk. Deze keer wist ze me te vangen met vernaaide linten. Deze in zwarte kruissteek geborduurde linten werden onder de grote kap gedragen.

Bekende linten zijn bijvoorbeeld het klokkenlint en Geloof, Hoop en Liefde.

Vernaaide linten uit Marken (privébezit)
Geloof, hoop en liefde-lint
Klokkenlint

Het motief van het klokkenlint vind je ook al in de 17e eeuwse patronenboeken terug.

Als je zelf eens een vernaaid lint wilt borduren. Op de website van Margreet Beemsterboer Needles@work staat een gratis patroon voor een aantal vernaaide linten. Je vindt het hier.

Ook kun je er nog inschrijven voor de twee e-courses Handwerken van het eiland Marken. Die geven veel achtergrond informatie over de verschillende soorten borduurwerk die in de Marker klederdracht wordt gebruikt en leer je hoe je het zelf kunt maken.

Marker middeltje

Tijdens een bezoek aan het Klederdrachtmuseum in Amsterdam zag ik (niet voor de eerste keer) dit prachtige geborduurde rijglijf (of is het een middeltje of iets er tussenin?).

Marker middeltje/rijglijf uit het Klederdracht Museum in Amsterdam.

Zelf heb ik een Markermiddeltje dat ik erg bijzonder vind. Je kunt er namelijk aan zien dat de draagster in de loop der jaren ‘groter’ is geworden. Telkens zijn er stukken aan het middeltje gezet, waarbij er zorgvuldig werd opgelet dat dit zowel aan de rechter- als linkerkant gelijk werd gedaan zodat het motief en het totaalbeeld van het middeltje hetzelfde bleef.

Hier zie je goed dat het middeltje verschillende keren vergroot is.
Markermiddeltje (privébezit)

Wil je zelf eens het borduurwerk van het Marker Middeltje proberen. Theodorus Johannes heeft naar aanleiding van de serie Community Dressing, waarin hij in aflevering 2 Marken bezoekt, een videotutorial gemaakt waarin hij dit uitlegt. Hij verwerkt het vervolgens in een bomberjacket.

De gebruikte borduursteken zijn de kettingsteek, festonsteek en flanelsteek. Tussen de baleinen wordt een dubbele rijgsteek geborduurd zodat ze op zijn plaats blijven. Voor de masterclass Kettingsteek maakte ik een naaldenboekje geïnspireerd op de zigzagkettingsteken in het middeltje.

Het borduurwerk van een naaldenboekje geïnspireerd door het Marker middeltje.

Het wolborduurwerk op het Marker Middeltje en de vernaaide linten zijn niet het enige borduurwerk in de Marker klederdracht. Er is prachtig witborduurwerk (wit- en sneewerk, utterwerk, stopwerk en speciale open zomen) op de verschillende kledingstukken te vinden. En ook de rijglijven zijn bijzonder versierd met (rozen)borduurwerk. Maar dat is (misschien) voor een andere keer.

Overigens ben ik dit jaar nog niet op Marken geweest. De nieuwe tentoonstelling in het Marker Museum met als thema De Visscherij is 23 maart geopend. Ik heb nog tot 1 november…

Boeken over Stumpwork

Stumpwork is een borduurtechniek die me al langer interesseert. Toen ik terugkwam van de cursus: Handembroidery – gardens en nature in Stumpwork met als docent Fleur Oakes, kon ik het niet laten om even in mijn boekenkast te kijken naar de boeken die ik had over het onderwerp. Dat was eigenlijk al een aardige collectie. Tijd om die eens op een rijtje te zetten. Mijn favoriete vorm is het 17e eeuwse stumpwork met het naaldkant, maar dit is niet de enige manier om het te maken. Kijk maar eens bij ontwerpers als Jane Nicolas and Alison Cole hoe zij stumpwork toepassen in hun werk.

Wat is Stumpwork?

Stumpwork is eigenlijk 3D borduurwerk. Vooral in de 17e eeuw zien we deze techniek vaak en dan o.a. op geborduurde dozen (embroidered caskets). Overigens werd de techniek toen raised embroidery genoemd.
Door materiaal (stumps) onder naaldkant te plaatsen kon ‘verhoogd’ borduurwerk gemaakt worden. Ook werden onderdelen eerst apart gemaakt en later vastgemaakt in het borduurwerk om beweging en diepte te creëren. Dit is er een mooi voorbeeld van.

Dit borduurwerk was origineel bedoeld als lijst voor een spiegel. Het is waarschijnlijk gemaakt rond 1660/1680 en doordat het nog niet af is, krijgen we een mooi kijkje hoe men zo’n borduurwerk maakte/opbouwde. (Victoria & Albert Museum Londen, 247-1896).

Boeken over stumpwork

Afgelopen tijd zijn er een aantal nieuwe boeken over stumpwork of raised embroidery op de markt gekomen. Ik weet dat ik niet volledig ben, maar ik wil er toch een paar uitlichten. Van de meeste heeft Mary Corbet op haar website een samenvatting/review gegeven, dus daar zal ik ook naar doorverwijzen zodat je in ieder geval een aantal pagina’s kunt zien.

Van Alison Cole is The Stumpwork Masterclass (raised and embossed embroidery) (ISBN 9780994392305). Mary Corbet heeft op haar website Needle ‘n Thread een uitgebreide samenvatting/review gegeven, die je hier kunt vinden. En ik moet zeggen, alles wat ze zegt over het boek is waar. Het is waanzinnig compleet en zeker als je een fan bent van het 17e eeuwse stumpwork dan kom je hier volledig aan je trekken. Met duidelijke uitleg en context. Het boek is via de eigen website van Alison te koop. Ik heb het via Yorkshire Books een paar jaar geleden op de Handwerkbeurs in Zwolle gekocht.

The Stumpwork Masterclass van Alison Cole

Stumpwork Embroidery (Techniques and projects) is van Helen Richman en is in 2017 uitgegeven. Een uitgebreide samenvatting/review vind je hier. Het is vooral praktisch met veel stap-voor-stap foto’s en een aantal moderne projecten.

Stumpwork Embroidery van Helen Richman

Van Kelley Aldridge is het boek ‘Raised Embroidery (techniques, projects & pure inspiration). Dit boek is uitgegeven door de Royal School of Needlework (RSN) samen met Search Press en geeft naast de praktische how-to informatie ook een aantal (moderne) projecten om de techniek in toe te passen. Er is tevens ruimte voor een galerij met diverse moderne stumpwork en 3D borduurwerken van diverse ontwerpster die de vele mogelijkheden van deze techniek laten zien.

Raised Embroidery van Kelley Aldrigde uit 2017.

Stumpwork Flowers van Sachiko Morimoto is in het Engels gepubliceerd in 2013. Het boek zit vol met projecten van bloemen in de Stumpwork techniek. Omdat ze vaak maar één bloem borduurt, ziet haar werk er erg verfijnd uit. Hier vind je een uitgebreide samenvatting/review.

De verfijnde 3D bloemen van Sachiko Morimoto.

Instapboeken

Om kennis te maken met de stumpworktechniek zijn er een aantal how-to boeken met veel voorbeelden. Het zijn leuke boeken voor beginners om eens aan de techniek te ruiken.

Van de Royal School of Needlework in de serie Essential Stitch Guides is ‘Stumpwork‘ van Kate Sinton. Hier vind je een samenvatting/review.

Uit de bekende RSN Essential Stitch Guides serie.

En ook de bekende A-Z-serie van Country Bumpkin Publications (de uitgever van het blad Inspirations) behandelt de stumpwork techniek in: A-Z of Stumpwork (the ultimate reference and design source for stumpwork embroiderers). De samenvatting/review vind je hier.

En natuurlijk de boeken van Kay en Michael Dennis. In 2014 heeft SearchPress drie boeken van hen gebundeld tot de uitgave Stumpwork Embroidery (Techniques, projects and pure inspiration). En hierin geven ze ook veel voorbeelden en tips om figuren te maken.

Inspiratie/een iets andere insteek

De volgende twee boeken zijn bijzonder omdat ze vooral de inspiratie die de natuur ons biedt vertalen in borduurwerk. Ze gaan dan ook verder dan de techniek Stumpwork.

Bijzonder 3D borduurwerk van Lesley en Nikkie in Just Stitch.

Als eerste wil ik de titel ‘Just Stitch‘ noemen van moeder en dochter Nikkie Delport-Wegener en Lesley Delport. Deze titel is eerder gepubliceerd onder de naam ‘Embroidered Flora & Fauna’. En ik ben al jaren verliefd op hun 3D versie van de vijg. Mary Corbet zegt er het volgende over.

Forbidden fruit oftewel de Vijg van Lesley Delport en Nikki Delport-Wegener

En als laatste het boek ‘The Art of Embroidery’ (inspirational stitches, textures and surfaces) van Francoise Tellier-Loumagne dat helaas alleen nog tweedehands verkrijgbaar is. Wat een inspiratiebron.

Hebben jullie nog tips voor boeken over stumpwork?

Borduurcursus in Engeland

Afgelopen weekend was ik in het zuiden van Engeland voor een borduurcursus op West Dean College. En dat was een bijzondere locatie voor een bijzondere cursus.

West Dean College in West Sussex in al zijn glorie
Omdat het dak op het moment wordt gerepareerd ziet het huis er op dit moment zo uit.

West Dean College staat bekend om zijn kunst en restauratie opleidingen en kent ook een heel scala aan korte cursussen. Op één van die korte cursussen had ik me ingeschreven. De cursus Handembroidery – Gardens and Nature in Stumpwork van Fleur Oakes.

Bijkomend voordeel van de cursus was dat je als ‘residential’ student kon logeren in het landhuis waarvan de eerste delen vanaf 1738 gebouwd zijn. Tijdens je verblijf kon je door grote gedeeltes van het huis ronddwalen en genieten van het interieur, de sfeer en de vele sluip-door gangen.

Dit was het uitzicht vanuit mijn kamer, gelegen in het ‘Housemaids’ gedeelte van het huis.
En zo zag het in de avondschemering uit. Met uitzicht op de overdekte gang naar de workshopruimte waar les gegeven werd.

Tussendoor kon je genieten van het uitzicht en de vele tuinen op het landgoed en dat gaf bijzondere plaatjes en inspiratie.

De ochtendzon tijdens de wandeling na het (Engelse) ontbijt.

De cursus Handembroidery – gardens and nature in stumpwork is een introductie in stumpwork of 3-D borduurwerk (ook wel raised embroidery genoemd). Ik bewonder het werk van Fleur Oakes al jaren en vond het dan ook heel bijzonder dat ik nu bij haar op cursus was. Zij maakt onder andere hele fijne naaldkantachtige bladeren en bloemen en speciale doosjes met 3D-geborduurde landschapjes.

Noemenswaardig is haar samenwerking met vaatchirurg Prof Roger Kneebone waarover je kunt lezen op haar blog Threadmanagement.

Halfvergaand blad in naaldkant van Fleur Oakes.
Stumpworktuin van Fleur Oakes. Door de presentatie in een doosje krijgt hij extra dimensie omdat ook op de zijkanten is geborduurd.

Vrijdagavond was de eerste kennismaking met Fleur en de 9 andere medecursisten tijdens een gezamenlijk diner waarna we nog een uurtje onze vingers gingen losmaken met een klein naaldkantprojectje.

De vrijdagavond vingeroefening (naaldkant gemaakt met Paradijsgaren).

Het blaadje zit hier nog op de onderstof/papier/plastic. Door het daarvan los te knippen ontstaat een vrije vorm/blaadje die je als 3D element kunt gebruiken in je borduurwerk.

Gedurende de cursus werd een sampler met borduursteken gemaakt die je kunt gebruiken in stumpwork, zoals het Franse knoopje, het staafknoopje, cupstitch, geweven picot, naaldkant heuveltjes (padded needlelace) en de Turkse knoop/Giordes knoop/Plushstitch. Door deze steken te combineren kreeg je weer nieuwe mogelijkheden.

Door erbij te zetten wat je gedaan hebt, bijvoorbeeld aantal draaiingen bij het (Franse) knoopje weet je het later nog en kun je hem blijven gebruiken als referentiesampler.

Het blijft bijzonder om te zien hoe 10 cursisten met dezelfde informatie toch allemaal weer ander werk maken. Dat is vaak een fantastische extra inspiratie. Zo leer je allemaal van elkaar.

Een van de dingen die ik graag wilde uitproberen was het maken van een varenblad. Op de blog van Fleur, the Glass Pingle, had zij dit al eerder uitgelegd, maar daar had ik nog nooit wat mee gedaan. En ik zie nu dat ik het ook anders aangepakt heb. Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome en als mijn manier niet werkt dan heb ik altijd nog een alternatief.

De inspiratie.
Het idee is dat de vorm en de nerven eerst opgezet worden met behulp van (ijzer/buigzame) draad.
Het raster is klaar. Onderschat de hoeveelheid werk niet die hierin zit. Het voorwerk duurt soms langer dat het uiteindelijke borduren zelf
En tot zover ben ik gekomen. Ik probeer een aantal vormen van varenblaadjes uit. Deze drie zijn met twee draadjes splijtgaren gemaakt. Er komen ook nog varianten met 1 draadje splijtgaren en met een draad met een verlopende kleur.

Al met al een zeer geslaagd weekend met mooi weer, mooie en inspirerende omgeving, prachtig en sfeervol logeeradres, lekker en gezond (Engels) eten (zelfs Sunday Roast en een blueberry/apple crumble op zondag), een bijzondere en inspirerende docent, gezellige medecursisten, het nodige geleerd en genoeg inspiratie voor nieuw borduurwerk(en).

Jammer dat de cursus maar twee dagen duurde, ik had nog wel veel langer in West Dean willen blijven. Misschien een volgende keer.

Oude borduurpatronen in een nieuw jasje – een nieuwe uitdaging

Laatst kreeg ik onverwachts een dikke map met allemaal oude borduurpatronen. Ze kwamen uit het blad Vrouw en Huis, dat in 1953 een 6e jaargang kende en dat in Antwerpen gedrukt werd.

De gekregen map met oude borduurpatronen

Met veel verschillende patronen



Dacht ik in eerste instantie nog dat ik het tijdschrift kreeg met daarin de borduurpatronen, nu was ik eigenlijk nog blijer. Want wat een schat aan patronen zat er in de map. Patronen voor allerlei soorten technieken, zonder uitleg, zonder kleurenschema, soms met een voorbeeldje erbij van een toepassing. Hoe leuk om deze naar eigen inzicht met de moderne stoffen en garens te borduren

Gisteren heb ik me daar eens lekker op gestort.
Eerst een patroon uitgekozen.

Een boeketje bloemen uit Vrouw en Huis nr. 44, 31 oktober 1953.

Vervolgens heb ik een gedeelte van het patroon overgetrokken op Soluvlies. En verder een stofje, denim in dit geval en kleurtjes wol (MerinoSoft super Lace van Bart & Francis) om mee te borduren gekozen.

Een gedeelte van het patroon overtrekken op Soluvlies
Het uitkiezen van de kleurtjes.

En dan lekker aan de slag met het borduren. Ik borduur met twee draden wol, want dat vult gelijk lekker. Deze wol voelt heel zacht aan en al is het eigenlijk voor breien bedoelt, al kun je er ook heerlijk mee borduren.

En klaar is kees.

Als het borduurwerk klaar is, spoel je het Soluvlies weg met koud/lauw water. Na het drogen kun je het bijvoorbeeld inlijsten in een borduurringetje en ophangen.

Van een oud patroon tot een nieuw borduurwerk.

Ga met mij de uitdaging aan om van deze 70-jaar oude borduurpatronen moderne, nieuwe borduurwerkjes te maken. Ik start daarmee tijdens de Borduurochtend bij Tree of Needlework in Utrecht van donderdag 28 februari. Kun je niet komen, maar wil je toch deze uitdaging aangaan, mail me dan op info@treeofneedlework.nl. Dan kijken we samen hoe we dat kunnen aanpakken.


Borduurworkshops tijdens de Handwerkbeurs in Zwolle

Van donderdag 14 t/m zondag 17 februari is het weer Handwerkbeurs in Zwolle.
Tree of Needlework geeft daar, op Workshopplein 1, alle vier de dagen korte borduurworkshops.

Workshops tijdens de Handwerkbeurs

Er zijn per dag vier verschillende workshops van een uur waarin we kennismaken met een borduurtechniek of -toepassing.

Borduren op breiwerk
Handwerken is naast hip en trendy ook heel ontspannend. Het is hartstikke leuk om je eigen sjaal, muts of handschoenen te maken. Met een paar eenvoudige borduursteken maak je je eigengemaakt of gekocht breisel al persoonlijker en nog vrolijker.
In deze workshop leer je hoe je kunt (vrij) borduren op breiwerk of tricot.

Met aandacht voor:
* hoe je het patroon/motief op het breiwerk krijgt,
* hoe je kunt voorkomen dat het breiwerk/tricot gaat uitrekken als je erop borduurt,
* enkele eenvoudige borduursteken als steelsteek, satijn-/platsteken, margrietsteek, festonsteek en Frans knoopje.
We borduren met borduurwol, maar je kunt ook restjes breiwol of splijtgaren gebruiken.

Meenemen/huiswerk: Neem zelf een kledingstuk of accessoire (zelfgemaakt of gekocht) of gebreid lapje (ca. 20 x 16 cm) mee, bij voorkeur in tricotsteek gebreid. Dit kan een trui, sjaal, handschoen, sok, muts of iets anders zijn.

donderdag 14 februari 2019, 15.30 – 16.30 uur
vrijdag 15 februari 2019, 10.30 – 11.30 uur
zaterdag 16 februari 2019, 14.00 – 15.00 uur
zondag 17 februari 2019, 10.30 – 11.30 uur

Prijs: € 12,50

Workshop ‘Borduren op denim’

Borduren op denim
Je ziet in de mode en op straat dat er steeds meer op kleding wordt geborduurd. En dat kun je zelf ook doen. Met kleurig garen en eenvoudige borduursteken kun je heel gemakkelijk je kleding versieren en persoonlijk maken.
Tijdens de workshop leer je hoe je gemakkelijk een patroon op donkere stof zet om het vervolgens te borduren met basis borduursteken als rijgsteek, stiksteek, steelsteek, festonsteek, losse kettingsteek, vliegsteek en het Franse knoopje.

donderdag 14 februari 2019, 10.30 – 11.30 uur
vrijdag 15 februari 2019, 14.00 – 15.00 uur
zaterdag 16 februari 2019, 10,30 – 11.30 uur
zondag 17 februari 2019, 14.00 – 15.00 uur

Prijs: € 12,50

Zenbroidery bloemen

Zenbroidery
Zenbroidery is een andere manier van borduren waarbij je het (in)kleuren voor volwassenen combineert met borduurwerk. In plaats van met potloden of stiften kleur of liever gezegd, borduur, je het voorbedrukte patroon in met verschillende borduursteken en kleurtjes garen.
Ontdek tijdens de workshop op welke manieren je dit kunt aanpakken. Ga je de lijnen volgen of binnen de lijntjes ‘borduren’ of ga je helemaal los en borduur je de tekening helemaal vol?
Ik laat je o.a. zien welke borduursteken je kunt gebruiken voor de lijnen en welke steken geschikt zijn om grotere vlakken te vullen.
Om te oefenen krijg je een materiaalpakketje met een stukje stof met een (gedeeltelijke) Zenbroideryprint erop, borduurgaren en een borduurnaald.

donderdag 14 februari 2019, 12.00 – 13.00 uur
vrijdag 15 februari 2019, 12.00 – 13.00 uur
zaterdag 16 februari 2019, 12.00 – 13.00 uur
zondag 17 februari 2019, 12.00 – 13.00 uur

Prijs: € 15,00

Patches borduren met restjes wol

Patches borduren met restjes garen
Patches zijn leuk, met patches kun je jezelf onderscheiden door een statement te maken. Plak of naai ze op je trui, vest, (spijker)jas of tas voor een unieke look. En met het maken van patches kun je ook nog eens je restjes wol of garen opmaken.


In deze workshop laat ik een aantal mogelijkheden zien hoe je patches kunt maken met restjes garen.
Met aandacht voor:
– verschillende mogelijkheden om patches te borduren (op vilt, op stramien, op restjes stof),
– enkele eenvoudige borduursteken als steelsteek, satijn-/platsteken, margrietsteek, festonsteek en Frans knoopje,
– de afwerking van een patch.
En dan gaan we aan de slag met het borduren van je eigen patch.

donderdag 14 februari 2019, 14.00 – 15.00 uur
vrijdag 15 februari 2019, 15.30 – 16.30 uur
zaterdag 16 februari 2019, 15.30 – 16.30 uur

Prijs: € 12,50

De prijs van de workshop is exclusief het entreeticket voor de Handwerkbeurs. Die kun je hier bestellen.

Je kunt je van te voren opgeven door een mailtje te sturen naar info@treeofneedlework.nl onder vermelding van de dag en de workshop. Kom je met zijn tweeën (of drieën of…) geef dan ook even de naam van de andere deelnemer door.
Tijdens de dag kun je ook nog aanschuiven als er ruimte is. Zorg dan in ieder geval dat je 5 minuten voor tijd aanwezig bent.

Kom gezellig langs op Workshopplein 1. Ook als je niet wilt deelnemen aan een borduurworkshop is er genoeg te zien.

Voor mensen die nog nooit op de Handwerkbeurs geweest zijn, hier vind je foto-impressies van de vorige edities.
Naast heel veel stands met leveranciers van handwerkmateriaal (borduren, haken, breien, quilten en nog veel meer) zijn er ook meer workshops dan die van Tree of Needlework, demonstraties en meet and greets met bekende ontwerpers en tentoonstellingen. Genoeg dus om inspiratie op te doen, een nieuwe (handwerk)techniek te leren en flink in te kopen.

De Handwerkbeurs Zwolle vindt plaats in de IJsselhallen, Rieteweg 4, Zwolle.

Wrap up 2018 en een inkijkje in 2019

Een van mijn ‘rituelen’ aan het eind van het jaar is een wrap up met de borduurtjes en speciale borduurmomenten van dat jaar. Maar ik merk dat ik daar dit jaar wat moeite mee heb. Heb ik niet genoeg geborduurd (voor mezelf dan) of komt het doordat mijn jaar door tweeën is gebroken door mijn verhuizing in de zomer? Ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat ik dit jaar twee challenges ben begonnen.
De TAST Beyond challenge van Sharon Boggon. Deze begon in ieder geval erg belovend met een uitgebreide blog die je hier kunt vinden.

Beyond TAST – running stitch/rijgsteek

En daar stopte het helaas dan ook mee. Was het volgende onderwerp niet interessant genoeg, wat is dat toch met mij om (langer durende) challenges niet vol te houden.
Ik kon het hierbij toch niet laten zitten. Reden om mee te doen aan de #makersdecember challenge van Puk Vossen en MaraMaakt op instagram.
Elke dag van december moest er een foto binnen een thema geplaatst worden. Die thema’s varieerden van thee naar handgemaakt naar goud naar het thema van vandaag Rituelen.
Ik ga hier niet alle foto’s plaatsen, daarvoor kun je kijken op Instagram bij @majovanderwoude.
Maar ik geef jullie wel hier een ‘borduurrijke’ selectie’.

Dag 2. Thema Roze. Pretty in Pink. Kleurencombinaties uitproberen.

Dag 3. Thema Thee. Verouderingsexperimentje met thee.

Dag 5. Thema Folklore. Handgeborduurd kraplapmotief uit de Volendamse streekdracht.

Dag 9. Thema Rood. Weer een experiment. Borduren op een op canvaspapier geprinte foto.

Dag 13. Thema Tweede kans. Boekje van antiek handgeweven linnen met ‘borduur’vondsen oud en nieuw. Hergebruik.

Dag 17. Thema Herinnering. Herinnering aan een online borduurcursus met de fantastische naam ‘Sumptuous Surface Stitches’ van Sharon Boggon.

Dag 18. Thema Laagjes. Het mooie van mixed media en ‘vrij’ borduren is dat je net zoveel laagjes kunt toevoegen totdat je helemaal tevreden bent met je werk.

Dag 19. Thema Vooruitgang. Een patroon op (donkere) stof zetten m.b.v. Soluvlies vind ik een enorme vooruitgang t.o.v. de prick and pounce methode.

Dag 25 Thema Ster. De ster van ons kerstdiner was dit handgeborduurde tafelkleed met bijpassend servies van tante Jannie.

Dag 29. Thema Natuur. Met handgeverfde wol en heeeeel veel Franse knoopjes haal je de natuur naar binnen.

Dag 30. Thema Drankje. Mijn favoriete drankje blijft toch gewoon een koel glaasje water.

Ja, en het borduurwerkje waar ik hier mee bezig ben, wordt onderdeel van de masterclass Kettingsteek die 19 januari begint (er zijn nog 2 plaatsen).
Als je zo de foto’s achter elkaar bekijk, krijg je in ieder geval een inkijkje wat er eventueel staat te gebeuren in 2019. Experimenten, Borduren anders, hergebruik, folklore en traditie en heel veel borduren.

Wat zijn jullie borduurplannen voor 2019?