Met mijn blog Tree of Needlework wil ik vraag en aanbod op het gebied van handwerken en specifiek op het gebied vanborduren met elkaar verbinden. Ik wil jullie meenemen met wat ik zie, tegenkom en ervaar op het gebied van handwerken en borduren of dat nu in persoon, online of anders is.

21 augustus 2019 Geen Borduuravond

Woensdag 21 augustus 2019 vervalt wegens ziekte de Borduuravond bij Tree of Needlework in Utrecht.

De volgende borduuravond is woensdag 4 september 2019 van 19.00 – 21.00 uur.

Je kunt je opgeven via info@treeofneedlework.nl.

Challenge Oude Borduurpatronen – augustus 2019

Met deze keer een abstract persoon met een zomers en feestelijk tintje.

Het patroontje komt deze keer uit Rijk der Vrouw, nr 46

Toen ik het patroon voor de Challenge Oude borduurpatronen van augustus bekeek, moest ik gelijk denken aan een ansichtkaart die ik jaren geleden, ongevraagd toegestuurd kreeg met de vraag voor een vrijwillige bijdrage.

Ansichtkaart gemaakt door Elise Voeten, 5A van de KPO Basisschool Jeroen Bosch

Nu ik ze zo onder elkaar zie, lijken ze niet echt op elkaar, maar ze gaven me wel allebei hetzelfde gevoel. Feest, zomer, blijheid, slingers. Dus het leek me logisch om te kijken of ik garen had in de felle kleurtjes van de ansichtkaart.

Wonderfil heeft in de range Eleganza (perlé nr 8) hele mooie, heldere, speciale kleuren die ontwikkeld zijn voor Sue Spargo. De geel,roze,oranje, rood verlopende kleur gecombineerd met de hard roze kleur pasten perfect om feestelijke slingers te maken. Je kunt het garen bijvoorbeeld hier kopen.

Feestelijke slingers geborduurd met Wonderfil Eleganza (perlé 8) met satijnsteken en Franse knoopjes.

Maar eigenlijk moet ik bij het begin beginnen.
Eerst heb ik het patroon overgetrokken op dik overtrekpapier (calqueer- of kalkpapier).

 

Het PDF patroon vind je hier.

Bij dit soort abstracte patronen is het altijd interessant om te kijken welke kant de mooiste bovenkant is. Door je patroon te draaien krijg je een ander beeld van het patroon of ontwerp en dat biedt weer allerlei andere mogelijkheden.

Hij kan zo.

Maar ook zo.

Of rechtopstaand.

En ook dit is mogelijk.

Welke kant vind jij het interessants?

Tweede variant

Een leuk alternatief voor Franse knoopjes is het borduren met kraaltjes.
Dus dat heb ik in mijn tweede variant gedaan.

Je ziet dat ik maar een gedeelte van het totale patroon nu gebruik.

Zelf vind ik het altijd prettig om kraaltjes als laatste te borduren. Als je het eerder doet, dan kan je werkdraad blijven hangen aan de kraaltjes. Dat vind ik een vervelend gevoel en vaak haalt dat me ook uit mijn ‘borduur’flow.

De ‘slingers’ zijn met zwart splijtgaren (DMC kleur 310) met twee draadjes geborduurd in festonsteek.

Na het borduren van de ‘slingers’ in festonsteek zijn de kraaltjes op het lapje geborduurd.

De eerste kraaltjes zijn geborduurd.

Je kunt de kraaltjes op verschillende manieren vastnaaien maar in dit geval heb ik ze met een stiksteek op de lijnen geborduurd.

De lijnen zijn overigens getekend met een Friction pen. Na het borduurwerk kun je deze eruit krijgen door hitte. Leg het borduurwerk hiervoor omgekeerd op een dikke handdoek en strijk het voorzichtig aan de achterkant.

En dit is het uiteindelijke resultaat.

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?
Het PDF patroon voor april 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de mei 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de juni 2019-challenge vind je hier.
En het PDF patroon voor de juli 2019-challenge vind je hier.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag me een techniek die je goed ligt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet persé. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen.

Het volgende patroon maak ik de 3e donderdag van september bekend. Ter inspiratie staat de Borduurochtend van 19 september in het teken van dit nieuwe patroon en mogelijke uitwerkingen. Je kunt je daarvoor hier opgeven.

Collage en borduurwerk

Ook ik vind het leuk om creatieve cursussen te doen en zo deed ik afgelopen week mee met de cursus Collage tijdens de Crea Summerschool in Amsterdam.

Waarom, zul je misschien denken, je bent toch een borduurster. En dat ben ik ook. Toch vind ik het leuk en interessant om andere technieken uit te proberen en te kijken of ik die kan gebruiken bij mijn borduurwerk. En dat is bij de techniek Collage goed gelukt.

Het is bijzonder dat je met bijvoorbeeld 4 stukjes gekleurd papier (gescheurd of geknipt uit tijdschriften) verschillende nieuwe beelden kunt maken.

Het begint met 4 stukjes gekleurd papier.

Wat gebeurd er als de stukjes bij elkaar schuift en een wit kader erom heen zet.

Of een zwart kader.

Nog een extra stukje erbij en je creëert een nieuw beeld.

Door te blijven schuiven en geregeld foto’s te maken van momenten ontstaat uiteindelijk de definitieve collage.

Natuurlijk kon ik het niet laten om borduurwerk toe te voegen.

Deze getatoëerde rug schreeuwt om borduurwerk. En ook de gele hoek zit me nog niet helemaal lekker

Nu met borduurwerk en het geel is vervangen door blauw.

Door in te kaderen en de draden over het kader heel te laten hangen is hij helemaal goed.

Mijn nieuwe uitdaging is om van borduurstramienen (gedeeltelijk of niet geborduurd) een collage te maken.
Stap 1 is gezet, de ondergrond is gekozen en de basiscollage is gemaakt.

Collagetechniek gebruikt als basis voor een nieuw borduurwerk.

Nu op zoek naar nog wat ander borduurwerk om te gebruiken binnen de collage en dan tijd voor de volgende stap. Er één geheel van maken. Wordt vervolgd.

De week wordt afgerond met een presentatie van je werk aan alle andere cursisten van die week. En dat werkt ook de andere kant op. Zo heb ik mooie voorstelling gezien met de presentaties van standup comedians, een musical in 10 minuten, dans, gitaar, zang, fotografie, kinderboekenschrijvers en animatie.

Verder is het op zo’n zomercursus in een andere discipline dan die van jezelf leuk om nieuwe mensen te ontmoeten en je te laten inspireren door hun werk en visie.
Dit waren mijn medecursisten. Wie kan mij eruit halen?

De deelnemers aan de Crea cursus Collage.

Het fenomeen Summerschool is een prachtige gelegenheid om in de zomer een (week)cursus te volgen. Je ontmoet er mensen die in hetzelfde onderwerp geïnteresseerd zijn en bent lekker een hele week (creatief) bezig met het verdiepen van je eigen onderwerp/passie of het ontdekken van iets heel anders.
Ik ken de volgende summerschoolprogramma’s, misschien ben je dit jaar te laat of niet in de gelegenheid, maar volgend jaar…

Crea in Amsterdam, van 8 juli t/m 16 augustus 2019. Volgende week zijn er nog een aantal (week)cursussen op het gebied van fotografie, muziek, dans, theater, beeldend en schrijven. Kijk hier voor het programma.

Summerschool History of the Book in Amsterdam, van 19 t/m 30 augustus 2019. Het aanbod is gevarieerd van meerdaagse cursussen tot middagworkshops en ook qua onderwerp. Zo ga ik naar de Workshop ‘Kwetsbare Pronk’ waarin de geborduurde boekbanden uit de collectie van Allard Pierson/Bijzondere Collectie UvA tevoorschijn komen om te bestuderen. Maar je kunt ook naar meerdaagse cursussen als ‘Het herkennen van druktechnieken’  of ‘European Bookbinding, 1450-1820’, die meer inhoudelijk zijn. Of naar praktische cursussen als ‘Ontwerp je eigen boek met Adobe InDesign’. Het complete aanbod vind je hier.

In Engeland heb je de Bath Textile Summerschool die in augustus een uitgebreid programma biedt aan textiele cursussen. Helaas werkt de link niet op het moment. Maar een paar jaar geleden heb ik daar een cursus van Jenny Adin-Christie gevolgd.

Kennen jullie nog meer zomer cursusprogramma’s?

Textielcollages

Ben je meer geïnteresseerd in textiel collages dan kan ik je twee boeken aanbevelen.
Het eerste boek is van Mandy Pattullo en heet ‘Textile Collage‘.

Mandy Pattullo – Textile Collage

Hierin gebruikt ze de verschillende collage technieken in om textielkunst te maken. Naast de verschillende mogelijkheden hoe je een textielcollage kunt toepassen, bijvoorbeeld in verschillende boekvormen en als kledingstuk, laat ze ook zien hoe je je collage kunt opbouwen. Verder geeft ze tips hoe en waar je materiaal kunt vinden. Overal dus.
Je kunt haar volgen op haar Thread and Thrift blog.

Anne Kelly laat in Textile Folk Art ook verschillende vormen van textiel collage zien.

‘Textile Folk Art’ van Anne Kelly

Hierbij komt ook werk van andere textiel kunstenaars voorbij. En laat ze zien hoe je reisherinneringen kunt verwerken.

 

 

 

Borduur OPEN Huis – zondag 28 juli 2019

Dinsdag 30 juli is het Wereld Borduurdag/World Embroidery Day. En als voorpret daarop is er aanstaande zondag 28 juli weer een Borduur OPEN Huis bij Tree of Needlework in Utrecht.

Wat is er te doen?

Zoals vanouds is er weer van alles te doen op borduurgebied.

Zo kun je allerlei (borduur)garens uitproberen van bijvoorbeeld Loret Karman.

De borduurgarens van Loret Karman in vrolijk kleuren.

Ook deze garens zijn handgeverfd door Loret Karman.

Of van Bart & Francis.

Allerlei goud- en zilvergarens van Bart & Francis.

En nog meer.

Ook met een dikke katoenen draad kun je goed borduren.

Je kunt een stukje borduren aan een gezamenlijk borduurproject.

Samen werken aan één borduurproject. Zoals je ziet zijn we net begonnen.

 

Hier en daar is al een stukje (in)geborduurd.

Of je laten inspireren door de uitgebreide borduurboeken bibliotheek, het aanwezige borduurwerk en het werk dat andere meegenomen hebben.

Heel veel borduurboeken.

Bekijk de eerste resultaten van de Challenge Oude Borduurpatronen.
Of je komt gewoon lekker ‘borduurs’ praten met gelijkgestemden.

Je mag overal aankomen, want ik vind het belangrijk dat je borduurwerk ook kunt voelen en aan de achterkant bekijken.
Neem wat eigen (borduur)werk mee om te laten zien. Je kunt alle borduurvragen die je hebt, stellen of ga gewoon lekker borduren. Ik zorg voor koffie, thee en wat lekkers (beetje zoet, beetje hartig). Als je wat langer wilt blijven neem dat zelf een boterham mee.

Verder ligt het nieuwe lesprogramma van Tree of Needlework klaar om te bekijken.

Het Borduur OPEN Huis is gratis en je bent van harte welkom van 10.00 tot 17.00 uur.
Je kunt voor de deur parkeren op het eigen terrein van de Concordiastraat 68 (ook gratis). Als je belt bij nummer 122/Tree of Needlework dan komt iemand je halen.

Tot zondag.

Challenge Oude Borduurpatronen – juli 2019

Het is tijd voor het vierde patroon in de Challenge Oude Borduurpatronen – juli 2019. Deze keer heb ik gekozen voor een oer Hollands tafereeltje.

Origineel patroon uit ‘Vrouw en Huis’, 6e jaargang, nr 16, 18 april 1953

Je kunt het patroon hier downloaden.
In eerste instantie moest ik erg denken aan borduurwerk dat ook wel Redwork genoemd wordt. En aan de textiele doeken die in Hongarije achter het fornuis hangen en waarop de contouren van dit soort tafereeltjes geborduurd zijn in lijnsteken.
Voor mijn eerste borduurtje heb ik dan ook het totale motiefje geborduurd in stiksteek (en soms Holbeinsteek of dubbele rijgsteek) in de kleur blauw. Als stof heb ik een katoenen zakdoek gebruikt.

Het boerinnetje met de windmolen geborduurd met stiksteek op een katoenen zakdoek.

De windmolen op de achtergrond.

Als je zakdoeken of servetten borduurt dan is het handig om borduursteken te kiezen die zowel aan de voorkant als aan de achterkant er netjes uitzien. De stiksteek kan je bijvoorbeeld hiervoor goed gebruiken. Die ziet er namelijk uit aan de achterkant als een steelsteek.
Of je gebruikt een steelsteek die er aan de achterkant uitziet als een stiksteek.
Voor mijn tweede projectje moest ik even nadenken. Wat als ik een aantal boerinnetjes met een andere outfit zou maken? Of het hele patroontje in kleur zou borduren?
Maar toen moest ik denken aan een folklore blikje dat ik een tijdje geleden bij de kringloop had gekocht.

Blikje van de kringloop beschilderd met een folkloristisch tafereeltje.

Het aangekoekte vet heb ik er helaas niet af kunnen krijgen. Elke schoonmaakmiddel nam ook de verf mee. Dus een beetje vies, maar nog steeds een mooie inspiratie qua kleur en motiefje.
En dat leverde het volgende borduurtje op.

Een ronde uitsnede van het tafereeltje levert een windmolen op.

Door een borduurring over het tafereeltje te plaatsen kun je een mooie uitsnede vinden. Soms moet je dat een beetje bijtekenen om een afgerond motief te krijgen dan past binnen de lijnen. Zo zijn er wat meer lagen gras gekomen, is de rechter struik verlengd en zijn de rechter vogels op die plaats toegevoegd.
De volgende vraag is dan wat ga je borduren, met welke materiaal en met welke borduursteken?
Deze keer heb ik gekozen voor de satijnsteek en waar hij erg lang werd voor de ingrijpsteek. De windmolen is geborduurd met restanten DMC splijtgaren en ik heb de hele draad (6 draadjes) gebruikt.
Na het borduren van het gras, de bomen, de molen en de vogels stond ik voor een dilemma. Wel of geen achtergrond/lucht.

Het geborduurde tafereeltje. Is hij zo af? Of heeft hij nog wat nodig…

Ik vond hem nog wat kaal, dus…

De windmolen met de lucht als achtergrond.

Wat vinden jullie?
O ja, nog een tip. Als je de borduurring gebruikt waarin je het werkje wilt ophangen, om een rondje af te tekenen.
Gebruik dan de buitenkant. Ik heb de binnenkant gebruikt en zoals je ziet zit er nu een rare witte ring omheen die niet geborduurd is.

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?
Het PDF patroon voor april 2019-challenge vind je hier.
Het PDF patroon voor de mei 2019-challenge vind je hier.
En het PDF patroon voor de juni 2019-challenge vind je hier.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag me een techniek die je goed ligt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet persé. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen.

Het volgende patroon maak ik de 3e donderdag van augustus bekend. Ter inspiratie staat de Borduurochtend van 15 augustus in het teken van dit nieuwe patroon en mogelijke uitwerkingen. Je kunt je daarvoor hier opgeven.

Textieluitjes zomer 2019

Zoek je textielinspiratie en textieluitjes deze zomer? Er is weer genoeg te doen. Van textielmarkten tot tentoonstellingen en bijzondere lezingen. Een kleine greep uit de mogelijke textieluitjes.

Weversmarkt Hoorn

Woensdag 10 juli is het alweer de 15e editie van de Weversmarkt in Hoorn. Ook als borduurster kun je je hart ophalen op deze markt waar je alles kunt vinden wat met een draadje te maken heeft.

Op de facebookpagina van de Weversmarkt zijn de deelnemers/standhouders te vinden.

De markt start om 10.00 uur (tot 17.00 uur) en is te vinden op Grote en Kleine Noord (op loopafstand van het station – volg de stroom dames!).

Handwerkfestijn Hoevelaken

Wat verder weg, maar toch iets om je al op te verheugen is het Handwerkfestijn in Hoevelaken.

Op vrijdag 27 en zaterdag 28 september van 10.00 – 17.00 uur vindt bij Harco Hoveniers in Hoevelaken deze grote tweedehandsmarkt plaats. Heel het jaar verzamelen Marja Leijtens en haar vrijwilligersteam oude en/of overtollig materiaal op het gebied van handwerk en handvaardigheidstechnieken die op deze twee dagen voor zeer schappelijke prijzen verkocht worden aan handwerkliefhebbers.

Mijn ‘score’ van afgelopen jaar was o.a. perlé nr. 5, oud borduurwerk en half afgemaakte borduursels.

Perlégaren in allerlei kleuren

Oude loper die gedeeltelijk geborduurd was. Borduursel uitgehaald en opnieuw geborduurd in andere kleuren en materiaal.

Stuk van pronkrol uit 1918 met uitgelopen kleuren.

Voor 2019 is Marja nog op zoek naar vrijwilligers/medewerkers voor de verkoop van handwerk- en andere handvaardigheidsmaterialen en ook schenkingen op het gebied van handwerk- en handvaardigheidstechnieken zijn altijd welkom.

De opbrengst gaat naar onderzoek naar Diabetes type 1.

Tentoonstellingen

Rijswijk Textiel Biënnale 2019

In Museum Rijswijk vindt van 18 juni t/m 6 oktober de zesde Rijswijk Textiel Biënnale 2019 plaats.  Volstrekt vers en vintage gaan er hand in hand. De tweeëntwintig deelnemers hebben oog voor heden en verleden: in toegepaste materialen en technieken, én onderwerpskeuze.
Ik verheug me onder andere op het werk van Ana Barboza Gubo en Mark Newport (van de poster) en laat me verder graag verrassen.

Ana Barboza Gubo – detail van een van haar werken.

Kleren maken de vrouw – Zuiderzee Museum, Enkhuizen

Ontdek vanaf 6 juli (tot 7 april 2020) in het Zuiderzee Museum in Enkhuizen wat er allemaal kwam kijken bij het maken en onderhouden van kleding, bewonder het prachtige en soms ontroerende eindresultaat en ga zelf aan de slag om ook jouw kleding een langer leven te geven!

foto Zuiderzee Museum Enkhuizen

Tegenwoordig bestellen we heel eenvoudig online onze kleding, maar honderd jaar geleden was je voor je outfit volledig afhankelijk van je eigen handigheid, die van je moeder of echtgenote. Meisjes leerden daarom al jong hoe ze moesten naaien, borduren, plooien, zomen, uitleggen en innemen, mazen en wassen.

Kleding was echter niet alleen functioneel, maar moest ook mooi zijn. Dat blijkt wel uit de aandacht die werd besteed aan het versieren ervan. De versiering werd deels bepaald door traditie en deels door eigen smaak en inzicht. Dus kleren maken de vrouw, maar de vrouw maakte ook de kleren!

Kleren maken de vrouw toont niet alleen verschillende soorten kledingstukken uit de Zuiderzeeregio, maar ook stukken van hedendaagse modeontwerpers, zoals Jan Taminiau, op de catwalk. Tevens wordt ook aandacht besteed aan duurzaamheid: wat kunnen wij leren van de hardwerkende vrouw van 1900, zodat wij ook langer met onze kleding doen? Aan de hand van voorbeelden van honderd jaar geleden, zie je hoe je op een eigentijdse manier kleding kunt repareren of juist versieren. Want ook met creatieve aanpassingen kun je een kledingstuk een tweede leven geven.

Bags in Bloom – Tassenmuseum, Amsterdam

Met de expositie Bags in Bloom in het Tassenmuseum in Amsterdam wordt de natuur letterlijk en figuurlijk naar binnen gehaald. Van veldbloem tot gecultiveerde bloem, van vergezicht tot landschap, van exotische bladsoort tot klassiek bloemstilleven, van delicaat geborduurde dijzakken tot overladen petit point tassen, van gros point techniek tot abstracte botanische patronen, van de ‘Cherry Blossom’ bowling bag van Louis Vuitton x Takashi Murakami tot een feeëriek geïllustreerde Prada x James Jean tas.

Dijzak van katoen met zijden borduurwerk (1750/1775) uit de collectie van het Tassenmuseum en te zien tijdens de tentoonstelling ‘Bags in Bloom’.

Alle geëxposeerde tassen komen, met levensechte kleuren en verbluffende detaillering, uit de collectie van het Tassenmuseum.

De opzet van deze tijdelijke expositie is niet chronologisch, niet het jaartal maar de natuur is leidend. Ook de permanente opstelling is in beweging en tijdelijk herschikt.

Nog te zien t/m 31 augustus 2019.

Museum de Kantfabriek, Horst

In 2019 bestaat Museum de Kantfabriek 10 jaar; een goede gelegenheid om de mooie geschonken objecten uit de depots tentoon te stellen. De combinatie met werk van hedendaagse textielkunstenaar laat zien hoe het museum de verbinding legt tussen historische en moderne kunst.

Nog t/m 25 augustus is de expositie ‘Technieken om stoffen te bewerken en verwerken‘ te zien.
In deze expositie staan borduren, quilten en het maken van kleding als ambacht én vak centraal.
Verder is recent werk te zien van Ad van Aart, Cherilyn Martin, Ine Keitz, Marijke van Welzen, Monique van Munster, Syts Wille, Wille-Meike Brand, Willy Schut, Yvonne de Boer, Yvonne Scheele-Kerkhof, Annemie Holla, Jeanny Cobben, Mieke Wille, Geertje Westra, Jessica de Boer en een presentatie van de deelnemers van het Quiltcafé.

Syts Wille – De Testrit (2018) (Stumpworktechnieken)

Het jublileumjaar wordt afgesloten met de expositie ‘Van object tot verzamelingen‘.
Naast de eigen verzamelingen zijn er ook textiele collecties van anderen beschikbaar voor deze expositie. Denk daarbij aan knopen, kindermutsjes, handwerkgereedschap, Leporello boekjes, zijtjes en nog veel meer. Ook zijn er stukken te zien van textielkunstenaars die er complete verzamelingen in hebben verwerkt. Van 8 september t/m 29 december 2019.

Bijzonder

Project S+oplap

Gefascineerd door de schoonheid en het ambacht van de stoplap bedacht ontwerper Sanne van de Goor het project de S+oplap.  De stoplap is een oefenlap waarop tienermeisjes van de 17e tot de 20e eeuw leerden om stoppen en bindingen te maken. De stoplap was voor meisjes, en met name wezen, een belangrijk middel om hun toekomst zeker te stellen. Met de stoplap kon een meisje haar vakbekwaamheid tonen en geld verdienen als linnenstopster.

Project de S+oplap maakt een verbinding tussen de stoplap uit Amsterdamse weeshuizen en de huidige generatie tienermeisjes in Amsterdam Nieuw-West. Sanne heeft een eigentijds ontwerp gemaakt van nieuwe stoplappen. In het ontwerp zijn gaten opgenomen. Tijdens een aantal handwerksessies wordt tienermeisjes gevraagd de gaten op te vullen met stift. Terwijl ze bezig zijn gaan ze met elkaar in gesprek over zelfstandigheid, maakbaarheid en perfectie.

De gesprekken worden opgenomen en vormen de basis voor een installatie — samen met de opgevulde stoplappen en originele stoplappen — bij New Metropolis in Amsterdam Nieuw-West. De gesprekken zijn naast de tentoonstelling ook als podcast te beluisteren.

Het project is te volgen op stoplap.nl. De tentoonstelling loopt tot en met 31 oktober 2019.

Workshop ‘Kwetsbare pronk: de geborduurde boekband van 1600 tot 1900

Op vrijdag 23 augustus (13.30 – 16.30 uur) vindt als onderdeel van ‘Summerschool of the History of the book‘ bij het Allard Pierson in Amsterdam de workshop Kwetsbare pronk: de geborduurde boekband van 1600 tot 1900 plaats.

De beschrijving is als volgt:
“Een band beschermt een boek. Tenminste, dat is de oorspronkelijke functie van de boekband.
Maar de mens zou de mens niet zijn als hij niet wilde versieren en imponeren. Bijzondere, dure
of gekoesterde boeken krijgen daarom bijzondere en kostbare banden. Hieronder vallen de
geborduurde, die ongelooflijk kwetsbaar zijn. Slechts een klein percentage heeft de vorige
eeuwen overleefd. Zo zijn er in Nederland niet meer dan twintig uit de zeventiende eeuw
bekend, grotendeels bewaard in de Koninklijke Bibliotheek en de Universiteit van Amsterdam.
Rond 1800 is er een opleving en uit die tijd stammen de meeste kleine, in serie vervaardigde
bandjes, vooral gebruikt voor almanakken. Tijdens deze workshop behandelen we de
geschiedenis, iconografie en technieken van de geborduurde boekband. Hierna komen de
banden uit de collecties van het Allard Pierson tevoorschijn – een zeldzaam voorrecht! Onder
begeleiding van Marike van Roon gaan wij kijken en analyseren.”

Een aantal jaren heb ik een aantal van deze geborduurde boekbanden gezien tijdens het seminar ‘Embroidered Bookbindings’ (ook tijdens Summerschool History of the Book) en ik kan niet wachten op een hernieuwde kennismaking.

Heb je leuke en/of interessante aanvullingen, mail ze me dan even, dan kan ik ze delen.