Borduurworkshops en -cursussen voorjaar 2025

Omdat de meeste borduurworkshops en -cursussen dit najaar al vol zitten en er veel vraag is naar het programma van het volgende jaar heb ik een aantal van de veelgevraagde cursussen en workshops ingepland en al online gezet.

Je kunt ze vinden via de agenda.

T.z.t. wordt dit programma nog aangevuld. Heb je wensen, laat het me weten via info@treeofneedlework.nl.

Overigens zijn er nog enkele plaatsen bij de workshop Visible Mending van zaterdag 19 oktober aanstaande (13.30 – 16.00 uur)

Wat voorbeelden wat je kunt doen met Visible Mending.

en de workshop Borduren op/met foto’s van zaterdag 28 december 2024 (10.00 – 16.00 uur).

4 verschillende manieren om foto’s te verwerken in je borduurwerk

 

Het is weer tijd: nieuwe borduurboeken

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een rondje nieuwe borduurboeken heb gedaan. De laatste was anderhalf jaar geleden zie ik tot mijn schrik.
Natuurlijk zijn er in de tussentijd de nodige borduurboeken verschenen. Doordat mijn borduurboekenbibliotheek aardig vol begint te raken, merk ik dat ik wat selectiever in de aanschaf ervan wordt. Ook heb ik via een borduurerfenis van een lieve borduurvriendin mijn bibliotheek aardig kunnen aanvullen.

Maar afgelopen jaar zijn er toch weer de nodige borduurboeken verschenen die ik de moeite vind om even aan jullie te vermelden.

Yumiko Higuchi

Over de boeken van Yumiko Higuchi heb ik al vaak geschreven. Sinds ze in het Engels vertaald worden, zijn er al verschillende verschenen . Haar ontwerpen zijn van Japanse eenvoud met een Scandinavische feel en ze gebruikt een beperkt aantal borduursteken waardoor de patronen ook toegankelijk zijn voor beginners.

Seamless Embroidery van Yumiko Higuchi.

Haar nieuwste boek heet Seamless Embroidery en heeft als ondertitel ’42 projects and patterns to explore the magic of repeating designs’. Het gaat dus kortgezegd over de mogelijkheid om een ontwerp te bekijken als losse elementen. Je kunt hierdoor een ontwerp verlengen maar ook verbreden of uitbreiden of er een totaal andere compositie van maken, maar wel op zo’n manier dat het naadloos op elkaar aansluit. Zoals altijd geeft Yumiko voorbeelden die verschillende mogelijkheden laten zien en inspiratie geven.

Zomaar een voorbeeld uit het boek.

Zelf heb ik het patroon voor een armband al geborduurd. Dat ziet er dan zo uit:

Super patroon om een armband van te maken.

Als je haar boeken nog niet kent, verkrijgbaar zijn o.a. nog:

Zakka Embroidery en Simply Stitched van Yumiko Higuchi zijn eerder uitgegeven.

Foolproof Freeform Embroidery

Foolproof Freeform Embroidery is het nieuwe boek van Jennifer Clouston.

Freeform Embroidery van Jennifer Clouston

Haar achtergrond is crazyquilten waarbij de lapjes versierd worden op de randen met vele soorten en vaak ook samengestelde borduursteken. In haar ‘Foolproof’ serie laat ze zien hoe je met die borduursteken veel variaties binnen eenzelfde thema kunt maken. En dat met behulp van stekentekeningen en veel, heel veel voorbeelden van de verschillende variaties en hoe je ze kunt verwerken in borduurwerk.

Een voorbeeldpagina met variaties op een thema.

Een van haar vele voorbeelden/inspiratiestukken.

Eerder in de Foolproof-serie verscheen Foolproof Flower Embroidery. Ook een echte aanrader voor de borduurster die nog wat hulp nodig heeft met het leren wat voor effect bepaalde borduursteken hebben in het borduurwerk.

Foolproof Flower Embroidery van Jennifer Clouston.

Kantha

Van Ekta Kaul is het boek Kantha, Sustainable Textiles and Mindful Making.

Het boek Kantha, sustainable textiles and mindful making van Ekta Kaul.

Zij is vooral bekend van haar geborduurde landkaarten/maps waarin ze de principes van Kantha gebruikt.

Ekta Kaul.

Detail van de Osterley map/plattegrond van de hand van Ekta Kaul.

In dit boek bespreekt ze de verschillende Kanthavormen, laat ze verschillende textiele kunstenaars aan het woord en geeft ze tips hoe je je eigen Kantha kunt ontwerpen en maken.

Moderne Kantha sampler van Ekta Kaul.

De manier waarop zij een traditionele techniek als Kantha inzet bij haar moderne geborduurde plattegronden/maps vind ik een inspiratie.

@Saltstitches

Emily Botelho, bekend op instagram als @saltstitches, maakt abstracte borduurwerken die rijk qua kleur en textuur zijn. Haar inspiratie komt altijd vanuit de natuur.

Abstract Embroidery van Emily Botelho (@saltstitches).

In haar boek ‘Abstract Embroidery, slow stitching with texture, colour and creativity‘ laat ze in 12 projecten haar creatieve proces zien. Van het vinden van inspiratie, naar het creëren van speciale stof die als ondergrond gebruikt wordt naar het versieren van elk borduurwerk met verschillende borduursteken, kraaltjes en gevonden items, alles komt aan de orde. De projecten zijn onderverdeeld in 3 secties, namelijk kust, bergen en stedelijk.

Werk van Emily Botelho.

Let wel, dit is geen stap voor stap projectenboek maar meer een inspiratieboek om zelf je borduurreis in te gaan. Er wordt o.a. aandacht besteed aan het fotograferen van de ondergrond, de compositie en design, maar ook aan de mogelijke borduursteken, hoe je kraaltjes kunt bevestigen en wat een mooie (en/of slimme) afwerking is.

Geïnspireerd op de natuur.

Je kunt op haar instagramaccount nog wel haar werk zien, maar heeft om persoonlijke redenen even afstand genomen.
Het boek is in ieder geval een prachtige documentatie van haar bijzondere werkwijze en borduurstijl.

Dat was het weer even voor nu.

 

 

 

 

Draden van Ons Nederlands Slavernijverleden – editie Utrecht

De kennis en het bewustzijn van het slavernijverleden van Nederland en de doorwerking daarvan in onze tijd zijn in de afgelopen periode sterk toegenomen. De excuses die steden, bedrijven, de minister-president en de koning onlangs hebben aangeboden voor deze donkere bladzijde uit onze nationale geschiedenis vormen daarin betekenisvolle mijlpalen.

Verhalen vertellen met textiel is uniek en expressief. In uiteenlopende culturen is het gebruikelijk om bijzondere gebeurtenissen vast te leggen in wandkleden.
Het project Draden van Ons Nederlands Slavernijverleden brengt mensen samen en stimuleert het bewustzijn van de geschiedenis en de eigen leefomgeving. Door het nationale historische verhaal over het koloniale slavernijverleden op te delen in provinciale deelverhalen, komt de geschiedenis voor iedereen heel dichtbij.

In de periode 2022-2023 is dit project in de provincie Groningen van start gegaan waar een wandkleed van 35 x 2,5 meter samen met de bewoners van Groningen (en meer) gemaakt is. Meer informatie hierover vind je hier.

Het Draden van Ons Nederlands Slavernijverleden-project Groningen in wording.

En in de periode 2024-2026 zullen de overige provincies volgen. Eind juni 2024 is in de provincie Utrecht het project Draden van Ons Nederlands Slavernijverleden – editie Utrecht gestart.

Ook hier werken we aan een wandkleed van ca. 35 x 2,5 meter. Uniek aan de provincie Utrecht is dat we op 7 verschillende raamwerklocaties aan het doek werken, ondersteund door verschillende maaklocaties. Ik ben bij het wandkleed van Utrecht betrokken als coördinator productie en als zodanig verantwoordelijk voor het vertalen van het ontwerp van Munir de Vries in handwerktechnieken en begeleiden van het maakproces.

Het ontwerp van Munir en het verhaal erachter vind je hier.

Een stuk/het eerste gedeelte van het ontwerp van Munir de Vries.

In Utrecht is er gekozen om de handwerktechnieken borduren, quilten en punchen/tuften te gebruiken om het wandkleed te realiseren.
En iedereen kan er aan meewerken en zo zijn steentje bijdragen.
Ik wil jullie graag een overzicht geven van de locaties waar je nu nog een bijdrage kunt leveren aan het wandkleed.

Centraal Museum, Utrecht

In het Centraal Museum in Utrecht is Draden van Ons Nederlands Slaverijverleden onderdeel van de tentoonstelling ‘Spuiten en Stikken’ die nog tot aanstaande zondag loopt. Op vrijdag 6 en zaterdag 7 september zijn er nog de laatste mogelijkheden om aan dit stuk doek te werken.

De handtekening van de kunstenaar hoort er natuurlijk bij.

Het raamwerk in het Centraal Museum.

Mocht je het nog niet herkennen, het is het eerste stuk van het ontwerp.

Eemklooster Amersfoort

Hier wordt nog tot eind oktober op maandag 16.00 – 21.00 uur, dinsdag van 12.00 – 17.00 uur en donderdag van 14.00 – 19.00 uur gewerkt aan het wandkleed.

Het raamwerk in het Eemklooster in Amersfoort.

Naast een raamwerklocatie zijn er in Amersfoort ook maaklocaties. In de Katoendrukkerij in Amersfoort is er de afgelopen 2 maanden praktisch elke vrijdag, zaterdag en zondag gewerkt aan de borduur- en quiltstukken. Afgelopen zondag 1 september was daar de laatste werkdag.

Drukke borduur- en quiltsessies in de Katoendrukkerij in Amersfoort. Foto: Nathalie Cassee.

Het stokje wordt nu overgenomen door het Wijkmuseum Soesterkwartier, die op woensdag (13.00 – 17.00 uur) en zaterdag (11.00 – 16.00 uur) werkt aan de losse stukken van het wandkleed, zodat er in Amersfoort nog op 2 locaties gewerkt kan worden.

Kasteel Amerongen

Elke dinsdag wordt er onder begeleiding van de Engelen gewerkt in kasteel Amerongen aan hun deel van het wandkleed. De Engelen zijn verantwoordelijk voor de restauratie van het textiel in het Kasteel en dragen nu ook hun steentje bij aan het Draden van Ons Nederlands Slavernijverleden project.

In Amerongen wordt er gewerkt in de spoelkeuken.

Er wordt nog tot eind oktober gewerkt op deze locatie.

Slot Zuylen

Ook in Oud-Zuilen op Slot Zuylen wordt er gewerkt aan het wandkleed. Zij hebben natuurlijk het stuk gekregen waarop ook Belle van Zuylen te zien is.

Elke donderdag, vrijdag en zaterdag kun je er van 11.00 – 14.00 uur terecht tot eind oktober.

Onze werkruimte in Slot Zuylen.

Op elke locatie wordt er gepuncht, zo ook hier in Slot Zuylen.

Bibliotheek Vianen

Zowel in de bibliotheek Houten als de bibliotheek Vianen wordt er gewerkt aan een stuk wandkleed. In de bibliotheek Vianen is het raamwerk te vinden. Daar wordt gewerkt op de dinsdag en de zaterdag, beiden van 13.00 – 16.00 uur. In Houten wordt er nog op 2 donderdagen gewerkt voordat het project daar stopt.

Borduren, quilten en punchen/tuften. Hier kun je goed zien dat alle drie de technieken gebruikt worden.

Zowel jonge als oudere mensen vind je aan het werk op het wandkleed.

Landgoed Oud-Amelisweerd

Het is zowieso een feestje om op dit soort mooie locaties te mogen werken.

In landgoed Oud-Amelisweerd wordt er gewerkt in het Landhuis. Elke vrijdag (11.00- 15.00 uur) en zaterdag (12.00-  16.00 uur) kun je aanschuiven om mee te helpen.

Borduurwerk.

Catharijne Convent Utrecht

En het laatste stuk wordt gemaakt in het Catharijne Convent. Hier zijn we nog t/m 12 oktober 2024 aan het werk op de woensdag (10.00 – 16.00 uur) en zaterdag (11.00 – 16.00 uur).

Ook hier schieten we al op.

Het borduurwerk wordt op losse lapjes gemaakt die later op het doek genaaid worden.

De foto’s geven een summier beeld van het fantastische werk waar we op de 7 raamwerklocaties en 4 maaklocaties mee bezig zijn. Elke dag dat er aan gewerkt wordt zie je het meer en meer ontstaan.

Dus mijn tip is, ga eens op een van de locaties kijken en borduur, quilt, punch of tuft wat draadjes mee. Samen maken we er één groot werk van.
Kijk op de websites van de verschillende locaties voor nadere informatie van die locatie.

En voordat je de vraag gaat stellen… We zijn nog op zoek naar een geschikte locatie (of meerdere) om het totale wandkleed van de provincie Utrecht als het klaar is, te laten zien. Ik hou je hiervan op de hoogte.

Overigens zijn ze in Zeeland op dit moment ook bezig en de provincie Overijssel volgt deze maand.

 

 

 

 

Zomerborduurworkshops 2024

Ook dit jaar organiseert Tree of Needlework weer twee weken zomerborduurworkshops in augustus.

Speciaal voor borduurliefhebbers die kennis willen maken met verschillende borduurtechnieken of gewoon lekker in de zomer samen aan de slag willen.

Tijdens de week worden er van maandag t/m vrijdag borduurworkshops gegeven binnen een thema. Er zijn twee sessies per dag, van 10.00 – 12.30 uur of van 13.30 – 16.00 uur. De zomerworkshops zijn geschikt voor zowel beginners als de meer ervaren borduurster/der.

Dit zijn de thema’s van dit jaar:

Making Waves II

De zomerworkshops in de week van 5 t/m 9 augustus staan net als vorig jaar in het teken van de Zee. Als Zeeuws meisje blijf ik geboeid en geïnspireerd door de zee. De kleuren, de beweging, de oneindigheid, de geur, de wind, het gevoel, de golven, het strand en de duinen. Vorig jaar was al duidelijk dat er nog zoveel verschillende mogelijkheden waren om binnen dit thema uit te werken, dus vandaar 5 nieuwe uitwerkingen van het thema Zee/Making Waves.

Zomerborduurworkshops Making Waves II, 5 t/m 9 augustus 2024

Maandag 5 augustus 2024 – Onderwaterlandschap,
Dinsdag 6 augustus 2024 – Een verpixelde zee,
Woensdag 7 augustus 2024 – Patchwork Sashiko,
Donderdag 8 augustus 2024 – De zee in vulsteken,
Vrijdag 9 augustus 2024 – Kiezelstrand, borduren op foto’s.

Meer informatie over de verschillende workshops en de mogelijkheid om je in te schrijven vind je hier

En als je alvast wat sfeer wilt snuiven, een uitgebreide terugblik van de workshops uit 2023 vind je hier.

NB dit jaar gaan we aan de slag met 5 nieuwe onderwerpen/technieken.

‘The Best of’

Afgelopen jaren zijn er verschillende thema’s de revue gepasseerd tijdens de zomerworkshopweken. In 2020 werden borduurworkshops georganiseerd binnen het thema Sustainability/duurzaamheid en hergebruik en het thema Folklore borduren. In 2021/2022 en 2023 was er een terugkomend thema Hongaarse borduurtechnieken. In 2021 was het tweede thema Borduren met reliëf, in 2022 Wit borduren en in 2023 Making Waves.

Dit jaar bied ik ‘The best of’ de voorgaande zomerborduurworkshops aan in de week van 19 t/m 23 augustus. Vijf verschillende workshops waar de afgelopen jaren vaak naar gevraagd is en waarvan je nu de kans krijgt die nogmaals te volgen. Als opfrisser als je hem al eerder gevolgd hebt of als ‘eersteling’ als je hem eerder gemist hebt.

Zomerborduurworkshops 2024 – The best of

Maandag 19 augustus 2024 – Borduurwerk op Engelse smocks,
Dinsdag 20 augustus 2024 – Borduren op denim/kleding,
Woensdag 21 augustus 2024 – Tapisserie, variaties met wit,
Donderdag 22 augustus 2024 – Zeelandschap in 3D,
Vrijdag 23 augustus 2024 – Otomi, borduurwerk uit Mexico.

Meer informatie over de verschillende workshops en de mogelijkheid om je in te schrijven vind je hier.

Ik hoop dat er iets voor je bij zit. Tot augustus.

 

 

Kvadrat / square / vierkant

Tijdens het opruimen van mijn (uitgebreide) borduurbibliotheek vond ik het boekje ‘Kvadrat’ van Hanne Vedel uit 1969. Daarin stonden 40 (op telbare) geborduurde vierkantjes van 24 x 24 draden.

Het Deense boekje Kvadrat van Hanne Vedel uit 1969.

Ondanks dat het boekje al 55 jaar oud is, zijn de borduursels nog steeds actueel. In feite geven ze leuke en moderne mogelijkheden om grotere vlakken op te vullen. Omdat ik ervan hou om dingen uit te proberen en samples/proefjes te maken zocht ik wat materiaal bij elkaar en ging aan de slag.

Ik heb ze geborduurd op grof naturelkleurig linnen (uit één van de materiaaldozen van het Komplete Handwerken (de rode mappen)) met perlé nummer 8 en 5 in wit en off white. Doordat de steken soms meer of minder vulden op de naturelkleurige ondergrond leek het overigens alsof ik meer verschillende kleuren wit gebruikt had. Alle vierkanten zijn geborduurd over 24 x 24 draden.

Kvadrat, een studie van 40 vierkanten met mogelijke vulsteken.

Kvadrat / square / vierkant

Onder de foto’s geef ik de borduursteken die ik gebruikt heb per kvadrat / vierkant, beginnend links boven, rechts boven, links onder en als laatste rechts onder.

Kruissteek over 2 draden, kruissteek over 4 draden, kettingsteek, en open kettingsteek.

Dubbele rijgsteek (eerst horizontaal, dan verticaal), festonsteek, websteek en gobelinsteek over 2 draden.

Kelimsteek, steelsteek, versprongen gobelinsteek,en platsteek.

Kettiingsteek met perlé nr. 8, kettingsteek met perlé nr. 5, blokjes van platsteken, en de dubbele kruissteek of koninginnesteek.

Als je de dikte van je draad veranderd, zoals bij de bovenste blokjes in de kettingsteek, ziet zo’n vierkantje er ineens anders uit.
In de rij eronder heb ik de blokjes met platsteken met een dubbele draad perlé nr. 8 geborduurd. Een andere optie was geweest om hem met één draad perlé nr. 8 te  borduren of één draad perlé nr. 5. Als je samples/proefjes maakt, dus door het uit te proberen, kun je uitvinden wat bij jou en bij je werk past.

Stiksteek, diagonale stiksteek,, Roemeense steek en draad opnaaien met Franse knoopjes.

Stiksteek, stiksteek, stiksteek en oogjes/eyelets.

Door de stiksteek horizontaal, verticaal en diagonaal te borduren ontstaan er andere patronen zoals je hierboven en beneden kunt zien. Zo op het eerste gezicht lijken het wel sneeuwkristallen.

Stiksteek, Draad opnaaien, stersteek en halve kruissteek.

Draad opnaaien, draad opnaaien, draad opnaaien in een netwerk en draadopnaaien in een netwerk met Franse knoopjes.

Je kunt een dikkere draad met een dunner draadje op naaien (te couchen) en daarmee lijnen maken, maar je kunt ook een netwerk/grid ermee maken. Hierbij kun je de kruisende lijnen vastzetten (couchen) met een schuin of recht steekje. En de daardoor ontstane vlakjes wel of niet opvullen met een Franse knoopjes of een ander steekje.

De laatste 10

Draad opnaaien en hokjessteek.

Dubbele knoopsteek (Smyrnasteek) en golfsteek vulling (wavestitch filling).

Flanelsteek, en dubbele rechtstaande kruissteek.

En de laatste twee:

Platsteek en verlengde kruissteek (longarmed crossstitch).

Door horizontale, verticale rijen te maken of juist in het vierkant (‘rond’) te borduren krijg je ook bijzondere variaties.

Het eindresultaat

Ik ben erg blij met het eindresultaat. Door wit garen op het naturelkleurig linnen te gebruiken zie je goed wat je gedaan hebt en hoe de draad loopt.

En zo ziet het totaal er uit.

Kvadrat – het eindresultaat.

Met andere woorden een hele handige sampler/referentielap met verschillende variaties van vulsteken.

En natuurlijk moest hij ook voorzien worden van jaartal en initialen.

Bewogen wit

Een van de thema’s die in mijn borduren geregeld terug komt is ‘Bewogen wit’. Door verschillende nuances en diktes wit materiaal te gebruiken in borduurwerk en bijvoorbeeld op naturelkleurig linnen krijg je bijzondere effecten, waarbij wit kleurigrijker is dan de term wit aangeeft.

Tapisserie in wit.

Het Kunstkabinet ‘Bewogen wit’ als flaylay.

Over het thema Bewogen wit heb ik eerder een blog gemaakt.

Nieuwe borduurworkshops en -cursussen bij Tree of Needlework

Het heeft even geduurd. Maar nu staat dan toch eindelijk het nieuwe voorjaarsprogramma met de borduurworkshops en -cursussen van Tree of Needlework op de website.

De basis

Twee keer wordt de cursus Borduren voor Beginners gegeven. De eerste, die aanstaande 6 april start is al bijna vol. De tweede start 11 mei, daar is nog voldoende plek. Ben je nog nieuw op het gebied van borduren of wil je je kennis en vaardigheden wat oppoetsen dan is deze cursus van 4 lessen een aanrader. Aan de hand van de verschillende borduursteken verkennen we de wereld van het borduren.

Tijdens Borduren voor Beginners leer je verschillende borduursteken herkennen, maken en toepassen.

Wil je even proefdraaien dan kun je ook de workshop Vrij Borduren volgen. Deze is ook geschikt als je heel concreet aan de slag wilt met bijvoorbeeld het borduren van kleding. Zaterdag 20 april en 1 juni 2024 is hij te volgen bij Tree of Needlework.

Borduurwerk kan veelkleurig zijn maar ook in één kleur zoals dit ontwerp van Naoko Shimoda.

Sashiko, Boro en Visible Mending

zijn borduurtechnieken die gericht zijn op reparatie en het versieren van kleding. Wil je meer uit je bestaande kleding halen/je bestaande kleding langer gebruiken kom dan eens kijken bij een van deze workshops. Met veel tips om je kleding (zichtbaar) te repareren en uniek te maken.

Moyouzashi of patroonsashiko.

De workshop Inleiding Sashiko vindt plaats op zaterdag 13 april in de ochtend.
‘s middags is de workshop Visible Mending. Deze zit helaas al vol, maar bij voldoende belangstelling plan ik nog een extra workshop in. Dus laat het me vooral weten.

Wat voorbeelden van Visible Mending.

Nieuw is de workshop Sashiko en Boro waar we in 3 lessen aan de slag gaan met patroonsashiko, hitomezashisashiko en in de laatste les met Boro. Deze workshop vindt plaats op 18 mei en 1 en 15 juni 2024.

Sashiko en Boro – Japanse borduur- en reparatietechnieken.

Borduren op en met foto’s

En als laatste wordt er ook nog een workshop Borduren op en met foto’s georganiseerd op zaterdag 4 mei. Ook die gaat al hard. Er zijn nog 2 plekken vrij. Tijdens deze workshop gaan we op 4 verschillende borduurmanieren aan de slag met en op foto’s.

4 verschillende manieren om foto’s te verwerken in je borduurwerk.

Door omstandigheden is het een bescheiden programma geworden waarin wel alle veelgevraagde cursussen en workshops opgenomen zijn. Heb je wensen (andere technieken, andere datums) dan kun je die altijd kenbaar maken aan mij via info@treeofneedlework.nl.

Zet alvast in je agenda

 

Zomerborduurworkshops bij Tree of Needlework

Ook dit jaar worden er twee weken vol met zomerborduurworkshops georganiseerd. Elke dag een andere borduurworkshop (2x per dag). De thema’s zijn nog niet bekend, maar de datums wel, namelijk van

maandag 5 t/m vrijdag 9 augustus 2024, 10.00 – 12.30 uur en 13.30 – 16.00 uur
en
maandag 19 t/m vrijdag 23 augustus 2024, 10.00 – 12.30 uur en 13.30 – 16.00 uur.

Meer informatie volgt later. Hier kun je zien wat we vorig jaar tijdens de themaweek Making Waves gedaan hebben.

Masterclass Borduren en Wisselkleding in het Openlucht Museum in Arnhem

Vrijdag 11 en zaterdag 12 oktober 2024 wordt net als vorig jaar de Masterclass Borduren en Wisselkleding georganiseerd in het Openlucht Museum in Arnhem. Op de vrijdag wordt je getrakteerd op een lezing over de kraplappen/bauwtjes/beuken/frontjes oftewel wisselkleding die zich in de collectie van het Openlucht Museum bevinden. De rest van de dag gaan we aan de slag met traditionele borduurtechnieken waarmee deze wisselkleding versierd werd. Denk bijvoorbeeld aan het vrije borduurwerk op de kraplap in Volendam, het kruissteekborduurwerk op de kraplap van Urk en het kralenborduurwerk van de Axelse beuk. Deze borduurtechnieken neem ik voor mijn rekening.

Het vrije borduurwerk op de kraplap uit Volendam.

Merklapmotieven in kruissteek op de Urker kraplap.

De zaterdag wordt onder begeleiding van Piet Paris een eigen, hedendaagse kraplaphoodie gemaakt. Meer informatie vind je hier.

Aan het werk (mei 2023).

Elke kraplaphoodie werd uniek.

Ik hoop dat er voor iedereen wat bij zit deze keer. Wellicht tot binnenkort.

 

Wrap up 2023

Het is de laatste dag van 2023. Tijd om achterom te kijken naar mijn (borduur)jaar. Dat doe ik meestal door mijn foto’s te bekijken, samen met de instagramberichten en de blog van de website.

Door omstandigheden heb ik de laatste maanden weinig (borduur)foto’s gemaakt en gedeeld op instagram (@majovanderwoude en @treeofneedlework) en facebook maar bij het terugkijken was ik toch blij verrast van mijn jaar 2023.

Top nine instagram @treeofneedlework.

Top nine instagram @majovanderwoude

Samenwerkingen met musea

Dit voorjaar heb ik in het Openlucht Museum samen met Piet Paris een masterclass ‘Borduren en wisselkleding’ gegeven. Ter voorbereiding heb ik het depot van het Openlucht Museum (CCNL in Amersfoort) bezocht en allerlei beuken, kraplappen, losse kragen en andere kledingstukken bekeken die ‘gewisseld’ kunnen worden. Op de eerste dag van de masterclass heb ik lesgegeven in een aantal traditionele borduurtechnieken die je ook op beuken en kraplappen vindt. Zoals het vrij borduren uit Volendam, het kruissteek borduren uit Urk en het kraaltjes borduren uit Axel.

Merklapmotieven in kruissteek op de Urker kraplap.

Het vrije borduurwerk op de kraplap uit Volendam.

Tijdens de tweede dag hebben de cursisten onder leiding van Piet Paris hun eigen wisselkleding in de vorm van een ‘kraplaphoodie’ gemaakt.

Nieuwe wisselkleding maken.

Ook in 2024 wordt deze masterclass weer gegeven. Zodra ik de definitieve datum weet, zet ik hem in de agenda.

Geen woorden maar draden

Voor de tentoonstelling ‘Geen woorden maar draden‘ in het Wereldmuseum Rotterdam heb ik samen met de afdeling Educatie DIY borduurkaarten gemaakt met borduurwerk en borduursteken die in de tentoonstelling te zien waren. Ook hier ging een voorbereidingsbezoek aan het depot aan vooraf. Hier heb ik daar uitgebreid over verteld.

Sashiko, Otomi borduurwerk, kettingsteek, couching, kruissteek en stiksteek/Holbein steek waren de onderwerpen van de DIY borduurkaarten.

Borduurles geven aan de museumdocenten van het Wereldmuseum.

Daarnaast heb ik namens de Craftscouncil/de Borduurschool de workshop Otomiborduren verzorgd.

De docenten van De borduurschool (Crafts Council Nederland).

En aan het begin van 2023 heb ik ook namens de Borduurschool/Craftscouncil de masterclass Blackwork in Den Haag verzorgd naar aanleiding van de tentoonstelling Balenciaga in het KunstMuseum.

Op dit moment zijn we aan het kijken naar het nieuwe programma van de Borduurschool. Zodra daar meer informatie over is, meld ik het weer.

(Community) borduurprojecten

In 2023 ben ik aangeschoven bij een aantal borduurprojecten.
Het project Lets grow flowers not walls van Jolanda Schouten was dit jaar geregeld in de bibliotheek op het Neude/Utrecht te vinden. Je kon daar gewoon aanschuiven en een steekje meeborduren. Vandaag was de laatste dag om mee te doen. Maar niet getreurd, tijdens de zomertentoonstelling in het Centraal Museum in Utrecht is het weer te bewonderen.

Aanschuiven bij het borduurproject Lets grow flowers not walls in de bibliotheek in Utrecht.

Ook heb ik een symbool in goud geborduurd voor de Nieuwe Tempel van @ellisschoonhoven / @denieuwecreatieven.

Borduren aan een van de symbolen van de NIeuwe Tempel.

Alle symbolen worden in goud geborduurd.

In januari/februari/maart 2023 heb ik gewerkt aan het 100 Days Stitchbook project/challenge van Ann Wood. De challenge was om in 100 dagen een textiel boek te maken van 20 pagina’s. Hiervoor borduurde elke dag minimaal 15 minuten. En je had 5 dagen om je pagina af te maken.

‘Embroidering together’ het resultaat van het 100 Days Stitchbook project.

Hier heb ik het proces beschreven en zie je hoe het ‘Stitchbook’ uiteindelijk is geworden. In het nieuwe jaar start ze weer met dit project en kun je aanhaken.

Zelf vind ik het fijn om geregeld aan dit soort challenges mee te doen. Zij zorgen er vaak voor om dagelijks met een thema bezig te zijn. Op instagram start morgen/1 januari 2024 de challenge #thedevilisinthedetails2024′ van @pieces_of_tomorrow. Het idee is om aan de hand van prompts/opdrachten elke dag een detail van een (…)werk te plaatsen. In mijn geval is (…) natuurlijk borduurwerk of inspiratie voor borduurwerk. Ik heb er nu zin in. De prompt/opdracht van morgen is een nieuw begin/new beginnings.

Vorig jaar deed ik mee aan het project om gezamenlijk de Koninklijke gordijnen te borduren. Dit resulteerde in een tentoonstelling in het Textielmuseum in Tilburg.

In september dit jaar mochten de deelnemers aan het project de Koninklijke gordijnen bewonderen op de plek waar ze voor gemaakt zijn, nl. Huis ten Bosch. Daar werden we ontvangen door Koningin Maxima en Prinses Beatrix. Hier kun je een fimpje zien van de ontvangst. En natuurlijk moest er een foto gemaakt worden op de trappen van Huis ten Bosch.

De ontvangst op Huis ten Bosch na het bekijken van de door ons geborduurde Koninklijke gordijnen.

Als je me zoekt. Ik sta recht boven Prinses Beatrix ongeveer in het midden van de foto. Een super afsluiting van een bijzonder borduurproject. Het gebeurt niet elke dag dat je mee mag werken aan een stukje erfgoed.

Borduurlessen en -workshops

In 2023 zijn er ook weer de nodige borduurcursussen en -workshops gegeven in het atelier van Tree of Needlework in Utrecht, maar ook bij Hooks & Yarn in Amsterdam en bij The Workshop in Houten.

De stekenlap van de Cursus Borduren – Basis.

Nieuw was dit jaar de Masterclass De wondere wereld van de rijgsteek. Maar er blijft ook veel vraag naar de Cursussen Borduren voor Beginners of Borduren – Basis, de workshops Borduren op/met foto’s en workshops op het gebied van borduurtechnieken als Sashiko, Witborduren en Stumpwork en onderwerpen als borduren op kleding en visible mending. Die zijn dan ook verschillende keren gegeven.

Werk van cursisten. Borduren anders: mosje of landschapje.

Hierbij wil ik dan ook mijn cursisten bedanken voor hun tomeloze inzet en wens om te leren borduren. Zij inspireren mij elke dag weer.

Zomerborduurworkshops in augustus

Ook dit jaar zijn er weer twee weken vol met zomerborduurworkshops georganiseerd bij Tree of Needelwork.
Het thema van de eerste week was ‘Making Waves’, in de wandelgangen ook wel het Zeethema genoemd. Hier vind je daar een uitgebreid verslag van.

Sommige cursisten kwamen de hele week.

En het dan thuis verder afmaken. Om het de volgende dag te laten zien aan de groep.g

Het thema van de tweede week was Folklore borduren: Hongaars borduurwerk, waar we opnieuw in het rijke borduurwerk van Hongarije doken.

Inspiratiebord Hongaars borduurwerk.

Ook in 2024 zullen er twee weken met Zomerborduurworkshops plaatsvinden in augustus. Over de thema’s ben ik nog aan het broeden, dus wordt vervolgd.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ook in 2023 heeft er (bijna) maandelijks een Challenge Oude Borduurpatronen plaats gevonden. De patronen van dit jaar (en daarvoor) vind je hier.
De leukste (voor mij) was toch wel die van februari 2023 toen een aantal borduursters uit de facebookgroep Challenge Oude Borduurpatronen het op zich nam om een aantal kleine patroontjes te borduren. Het verslag daarvan vind je hier en hier.

Heel veel verschillende bloemetjes.

De laatste maanden van 2023 is de Challenge Oude Borduurpatronen er door omstandigheden bij in geschoten. Ik ben aan het nadenken over een vervolg.

En verder

Verder heb ik de nodige textiele tentoonstellingen bezocht waaronder de (17e eeuwse) Jurk in Kaap Skil op Texel.

De Jurk.

Dit was een korte terugblik om mijn borduurjaar 2023. Op naar 2024.

 

 

 

 

Fijne feestdagen

Ik wens jullie fijne feestdagen met veel borduurplezier.

 

Extra plaatsen bij de workshop Borduren op/met foto’s

Door omstandigheden zijn de workshops Borduren op/met foto’s van november en december 2023 doorgeschoven naar begin 2024.
Hierdoor zijn er een aantal plaatsen beschikbaar gekomen.

Het gaat om zaterdag 20 januari 2024, 10.00 – 16.00 uur – 3 plaatsen en
zondag 18 februari 2024, 10.00 – 16.00 uur – 2 plaatsen.

Borduren op foto’s

Meer informatie en de mogelijkheid om je op te geven vind je hier.

 

Challenge Oude Borduurpatronen september 2023

Vandaag weer een nieuwe Challenge Oude Borduurpatronen, die van september 2023. Een paar dagen eerder, maar de komende dagen heb ik een aantal afspraken en ik weet niet of ik in de gelegenheid ben op de blog online te zetten.

In de map met oude borduurpatronen die ik via via gekregen heb, vond ik een een overgetrokken patroon met stylistische bloemen. Verder helemaal geen verklaring. Omdat ik geregeld op zoek ben naar wat grotere patronen die je bijvoorbeeld op kussens, tassen of kleding kunt borduren, was ik gelijk getriggerd.

Stylistische bloemen ter grootte van een A4.

Dit soort patronen kun je bijvoorbeeld vol borduren met wat dikker materiaal als wol of haakkatoen, maar je kunt ook alleen de contouren borduren. Dan zou ik bijvoorbeeld een kettingsteek gebruiken of een steelsteek.

Het patroon vind je hier.

Ook heb ik een kleinere bloem afzonderlijk op patroon gezet. En dat patroon vind je hier.

Een enkele bloem.

Tweedehands colbert

Onlangs kocht ik bij de kringloop een chique wollen blauw colbert met een klein streepje en met een prachtig gemaakte rode voering met wel zeker 5 of 6 kleine zakjes. Het kwam van een kleermaker op de Van Baerlestraat in Amsterdam die nu niet meer bestaat. Volgens mij is het nooit gedragen en het kostte me € 5,-. Maar wat belangrijker was, het paste me en dat gebeurd me niet zo vaak met tweedehandskleding omdat ik redelijk groot ben.

Ik kocht het omdat ik al een tijdje een colbert wil versieren met borduurwerk. En dit exemplaar leek me daar perfect voor.

Eerst uitproberen

Omdat ik het niet een te groot project wilde laten worden dat ik nooit af zou maken, begon ik simpel.
De kleine bloem van deze Challenge leek me perfect om uit het borstzakje te laten komen en hem daar te borduren.
Omdat het jasje al kant en klaar is, besloot ik om het patroon op vloeipapier te tekenen. Nadat ik het op de juiste plek gespeld had, kon ik de contouren in een rijgsteek borduren.

Het patroon zit vast om geborduurd te worden op de juiste plek.

Klaar om de contouren te borduren in rijgsteek.

Nadat ik de contouren geborduurd had in rijgsteek en het papier had weggescheurd, kwam er dit schattige bloemetje uit. Bedoeld als richtlijn om het patroon verder te borduren, maar eigenlijk al heel bijzonder en subtiel en klaar.

En nu. Verder invullen of het laten zijn, zoals het is, heel subtiel.

De achterkant

Wat nu. Aanstaande woensdag heb ik een bijeenkomst waar ik eigenlijk het jasje aan wil. Ga ik de bloem uit het borstzakje verder inkleuren of ga ik op dezelfde manier het grotere bloemenpatroon op de achterkant borduren met rijgsteken. Ik heb uiteindelijk voor dat laatste gekozen.

Op de achterkant heb ik gekozen voor het grotere patroon met bloemen.

En dat ziet er dan als volgt uit:

Een bijzondere achterkant.

Klaar om aan te trekken.

En hoe het straks wordt? Geen idee, al heb ik ook wel zin om de bloemen met kleur vol te borduren. Dus misschien wordt vervolgd.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De volgende Challenge Oude Borduurpatronen zet ik de 3e donderdag van oktober online, dus op 21 oktober 2023.