Nieuwe borduurworkshops en -cursussen bij Tree of Needlework

Het heeft even geduurd. Maar nu staat dan toch eindelijk het nieuwe voorjaarsprogramma met de borduurworkshops en -cursussen van Tree of Needlework op de website.

De basis

Twee keer wordt de cursus Borduren voor Beginners gegeven. De eerste, die aanstaande 6 april start is al bijna vol. De tweede start 11 mei, daar is nog voldoende plek. Ben je nog nieuw op het gebied van borduren of wil je je kennis en vaardigheden wat oppoetsen dan is deze cursus van 4 lessen een aanrader. Aan de hand van de verschillende borduursteken verkennen we de wereld van het borduren.

Tijdens Borduren voor Beginners leer je verschillende borduursteken herkennen, maken en toepassen.

Wil je even proefdraaien dan kun je ook de workshop Vrij Borduren volgen. Deze is ook geschikt als je heel concreet aan de slag wilt met bijvoorbeeld het borduren van kleding. Zaterdag 20 april en 1 juni 2024 is hij te volgen bij Tree of Needlework.

Borduurwerk kan veelkleurig zijn maar ook in één kleur zoals dit ontwerp van Naoko Shimoda.

Sashiko, Boro en Visible Mending

zijn borduurtechnieken die gericht zijn op reparatie en het versieren van kleding. Wil je meer uit je bestaande kleding halen/je bestaande kleding langer gebruiken kom dan eens kijken bij een van deze workshops. Met veel tips om je kleding (zichtbaar) te repareren en uniek te maken.

Moyouzashi of patroonsashiko.

De workshop Inleiding Sashiko vindt plaats op zaterdag 13 april in de ochtend.
‘s middags is de workshop Visible Mending. Deze zit helaas al vol, maar bij voldoende belangstelling plan ik nog een extra workshop in. Dus laat het me vooral weten.

Wat voorbeelden van Visible Mending.

Nieuw is de workshop Sashiko en Boro waar we in 3 lessen aan de slag gaan met patroonsashiko, hitomezashisashiko en in de laatste les met Boro. Deze workshop vindt plaats op 18 mei en 1 en 15 juni 2024.

Sashiko en Boro – Japanse borduur- en reparatietechnieken.

Borduren op en met foto’s

En als laatste wordt er ook nog een workshop Borduren op en met foto’s georganiseerd op zaterdag 4 mei. Ook die gaat al hard. Er zijn nog 2 plekken vrij. Tijdens deze workshop gaan we op 4 verschillende borduurmanieren aan de slag met en op foto’s.

4 verschillende manieren om foto’s te verwerken in je borduurwerk.

Door omstandigheden is het een bescheiden programma geworden waarin wel alle veelgevraagde cursussen en workshops opgenomen zijn. Heb je wensen (andere technieken, andere datums) dan kun je die altijd kenbaar maken aan mij via info@treeofneedlework.nl.

Zet alvast in je agenda

 

Zomerborduurworkshops bij Tree of Needlework

Ook dit jaar worden er twee weken vol met zomerborduurworkshops georganiseerd. Elke dag een andere borduurworkshop (2x per dag). De thema’s zijn nog niet bekend, maar de datums wel, namelijk van

maandag 5 t/m vrijdag 9 augustus 2024, 10.00 – 12.30 uur en 13.30 – 16.00 uur
en
maandag 19 t/m vrijdag 23 augustus 2024, 10.00 – 12.30 uur en 13.30 – 16.00 uur.

Meer informatie volgt later. Hier kun je zien wat we vorig jaar tijdens de themaweek Making Waves gedaan hebben.

Masterclass Borduren en Wisselkleding in het Openlucht Museum in Arnhem

Vrijdag 11 en zaterdag 12 oktober 2024 wordt net als vorig jaar de Masterclass Borduren en Wisselkleding georganiseerd in het Openlucht Museum in Arnhem. Op de vrijdag wordt je getrakteerd op een lezing over de kraplappen/bauwtjes/beuken/frontjes oftewel wisselkleding die zich in de collectie van het Openlucht Museum bevinden. De rest van de dag gaan we aan de slag met traditionele borduurtechnieken waarmee deze wisselkleding versierd werd. Denk bijvoorbeeld aan het vrije borduurwerk op de kraplap in Volendam, het kruissteekborduurwerk op de kraplap van Urk en het kralenborduurwerk van de Axelse beuk. Deze borduurtechnieken neem ik voor mijn rekening.

Het vrije borduurwerk op de kraplap uit Volendam.

Merklapmotieven in kruissteek op de Urker kraplap.

De zaterdag wordt onder begeleiding van Piet Paris een eigen, hedendaagse kraplaphoodie gemaakt. Meer informatie vind je hier.

Aan het werk (mei 2023).

Elke kraplaphoodie werd uniek.

Ik hoop dat er voor iedereen wat bij zit deze keer. Wellicht tot binnenkort.

 

Wrap up 2023

Het is de laatste dag van 2023. Tijd om achterom te kijken naar mijn (borduur)jaar. Dat doe ik meestal door mijn foto’s te bekijken, samen met de instagramberichten en de blog van de website.

Door omstandigheden heb ik de laatste maanden weinig (borduur)foto’s gemaakt en gedeeld op instagram (@majovanderwoude en @treeofneedlework) en facebook maar bij het terugkijken was ik toch blij verrast van mijn jaar 2023.

Top nine instagram @treeofneedlework.

Top nine instagram @majovanderwoude

Samenwerkingen met musea

Dit voorjaar heb ik in het Openlucht Museum samen met Piet Paris een masterclass ‘Borduren en wisselkleding’ gegeven. Ter voorbereiding heb ik het depot van het Openlucht Museum (CCNL in Amersfoort) bezocht en allerlei beuken, kraplappen, losse kragen en andere kledingstukken bekeken die ‘gewisseld’ kunnen worden. Op de eerste dag van de masterclass heb ik lesgegeven in een aantal traditionele borduurtechnieken die je ook op beuken en kraplappen vindt. Zoals het vrij borduren uit Volendam, het kruissteek borduren uit Urk en het kraaltjes borduren uit Axel.

Merklapmotieven in kruissteek op de Urker kraplap.

Het vrije borduurwerk op de kraplap uit Volendam.

Tijdens de tweede dag hebben de cursisten onder leiding van Piet Paris hun eigen wisselkleding in de vorm van een ‘kraplaphoodie’ gemaakt.

Nieuwe wisselkleding maken.

Ook in 2024 wordt deze masterclass weer gegeven. Zodra ik de definitieve datum weet, zet ik hem in de agenda.

Geen woorden maar draden

Voor de tentoonstelling ‘Geen woorden maar draden‘ in het Wereldmuseum Rotterdam heb ik samen met de afdeling Educatie DIY borduurkaarten gemaakt met borduurwerk en borduursteken die in de tentoonstelling te zien waren. Ook hier ging een voorbereidingsbezoek aan het depot aan vooraf. Hier heb ik daar uitgebreid over verteld.

Sashiko, Otomi borduurwerk, kettingsteek, couching, kruissteek en stiksteek/Holbein steek waren de onderwerpen van de DIY borduurkaarten.

Borduurles geven aan de museumdocenten van het Wereldmuseum.

Daarnaast heb ik namens de Craftscouncil/de Borduurschool de workshop Otomiborduren verzorgd.

De docenten van De borduurschool (Crafts Council Nederland).

En aan het begin van 2023 heb ik ook namens de Borduurschool/Craftscouncil de masterclass Blackwork in Den Haag verzorgd naar aanleiding van de tentoonstelling Balenciaga in het KunstMuseum.

Op dit moment zijn we aan het kijken naar het nieuwe programma van de Borduurschool. Zodra daar meer informatie over is, meld ik het weer.

(Community) borduurprojecten

In 2023 ben ik aangeschoven bij een aantal borduurprojecten.
Het project Lets grow flowers not walls van Jolanda Schouten was dit jaar geregeld in de bibliotheek op het Neude/Utrecht te vinden. Je kon daar gewoon aanschuiven en een steekje meeborduren. Vandaag was de laatste dag om mee te doen. Maar niet getreurd, tijdens de zomertentoonstelling in het Centraal Museum in Utrecht is het weer te bewonderen.

Aanschuiven bij het borduurproject Lets grow flowers not walls in de bibliotheek in Utrecht.

Ook heb ik een symbool in goud geborduurd voor de Nieuwe Tempel van @ellisschoonhoven / @denieuwecreatieven.

Borduren aan een van de symbolen van de NIeuwe Tempel.

Alle symbolen worden in goud geborduurd.

In januari/februari/maart 2023 heb ik gewerkt aan het 100 Days Stitchbook project/challenge van Ann Wood. De challenge was om in 100 dagen een textiel boek te maken van 20 pagina’s. Hiervoor borduurde elke dag minimaal 15 minuten. En je had 5 dagen om je pagina af te maken.

‘Embroidering together’ het resultaat van het 100 Days Stitchbook project.

Hier heb ik het proces beschreven en zie je hoe het ‘Stitchbook’ uiteindelijk is geworden. In het nieuwe jaar start ze weer met dit project en kun je aanhaken.

Zelf vind ik het fijn om geregeld aan dit soort challenges mee te doen. Zij zorgen er vaak voor om dagelijks met een thema bezig te zijn. Op instagram start morgen/1 januari 2024 de challenge #thedevilisinthedetails2024′ van @pieces_of_tomorrow. Het idee is om aan de hand van prompts/opdrachten elke dag een detail van een (…)werk te plaatsen. In mijn geval is (…) natuurlijk borduurwerk of inspiratie voor borduurwerk. Ik heb er nu zin in. De prompt/opdracht van morgen is een nieuw begin/new beginnings.

Vorig jaar deed ik mee aan het project om gezamenlijk de Koninklijke gordijnen te borduren. Dit resulteerde in een tentoonstelling in het Textielmuseum in Tilburg.

In september dit jaar mochten de deelnemers aan het project de Koninklijke gordijnen bewonderen op de plek waar ze voor gemaakt zijn, nl. Huis ten Bosch. Daar werden we ontvangen door Koningin Maxima en Prinses Beatrix. Hier kun je een fimpje zien van de ontvangst. En natuurlijk moest er een foto gemaakt worden op de trappen van Huis ten Bosch.

De ontvangst op Huis ten Bosch na het bekijken van de door ons geborduurde Koninklijke gordijnen.

Als je me zoekt. Ik sta recht boven Prinses Beatrix ongeveer in het midden van de foto. Een super afsluiting van een bijzonder borduurproject. Het gebeurt niet elke dag dat je mee mag werken aan een stukje erfgoed.

Borduurlessen en -workshops

In 2023 zijn er ook weer de nodige borduurcursussen en -workshops gegeven in het atelier van Tree of Needlework in Utrecht, maar ook bij Hooks & Yarn in Amsterdam en bij The Workshop in Houten.

De stekenlap van de Cursus Borduren – Basis.

Nieuw was dit jaar de Masterclass De wondere wereld van de rijgsteek. Maar er blijft ook veel vraag naar de Cursussen Borduren voor Beginners of Borduren – Basis, de workshops Borduren op/met foto’s en workshops op het gebied van borduurtechnieken als Sashiko, Witborduren en Stumpwork en onderwerpen als borduren op kleding en visible mending. Die zijn dan ook verschillende keren gegeven.

Werk van cursisten. Borduren anders: mosje of landschapje.

Hierbij wil ik dan ook mijn cursisten bedanken voor hun tomeloze inzet en wens om te leren borduren. Zij inspireren mij elke dag weer.

Zomerborduurworkshops in augustus

Ook dit jaar zijn er weer twee weken vol met zomerborduurworkshops georganiseerd bij Tree of Needelwork.
Het thema van de eerste week was ‘Making Waves’, in de wandelgangen ook wel het Zeethema genoemd. Hier vind je daar een uitgebreid verslag van.

Sommige cursisten kwamen de hele week.

En het dan thuis verder afmaken. Om het de volgende dag te laten zien aan de groep.g

Het thema van de tweede week was Folklore borduren: Hongaars borduurwerk, waar we opnieuw in het rijke borduurwerk van Hongarije doken.

Inspiratiebord Hongaars borduurwerk.

Ook in 2024 zullen er twee weken met Zomerborduurworkshops plaatsvinden in augustus. Over de thema’s ben ik nog aan het broeden, dus wordt vervolgd.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ook in 2023 heeft er (bijna) maandelijks een Challenge Oude Borduurpatronen plaats gevonden. De patronen van dit jaar (en daarvoor) vind je hier.
De leukste (voor mij) was toch wel die van februari 2023 toen een aantal borduursters uit de facebookgroep Challenge Oude Borduurpatronen het op zich nam om een aantal kleine patroontjes te borduren. Het verslag daarvan vind je hier en hier.

Heel veel verschillende bloemetjes.

De laatste maanden van 2023 is de Challenge Oude Borduurpatronen er door omstandigheden bij in geschoten. Ik ben aan het nadenken over een vervolg.

En verder

Verder heb ik de nodige textiele tentoonstellingen bezocht waaronder de (17e eeuwse) Jurk in Kaap Skil op Texel.

De Jurk.

Dit was een korte terugblik om mijn borduurjaar 2023. Op naar 2024.

 

 

 

 

Fijne feestdagen

Ik wens jullie fijne feestdagen met veel borduurplezier.

 

Extra plaatsen bij de workshop Borduren op/met foto’s

Door omstandigheden zijn de workshops Borduren op/met foto’s van november en december 2023 doorgeschoven naar begin 2024.
Hierdoor zijn er een aantal plaatsen beschikbaar gekomen.

Het gaat om zaterdag 20 januari 2024, 10.00 – 16.00 uur – 3 plaatsen en
zondag 18 februari 2024, 10.00 – 16.00 uur – 2 plaatsen.

Borduren op foto’s

Meer informatie en de mogelijkheid om je op te geven vind je hier.

 

Challenge Oude Borduurpatronen september 2023

Vandaag weer een nieuwe Challenge Oude Borduurpatronen, die van september 2023. Een paar dagen eerder, maar de komende dagen heb ik een aantal afspraken en ik weet niet of ik in de gelegenheid ben op de blog online te zetten.

In de map met oude borduurpatronen die ik via via gekregen heb, vond ik een een overgetrokken patroon met stylistische bloemen. Verder helemaal geen verklaring. Omdat ik geregeld op zoek ben naar wat grotere patronen die je bijvoorbeeld op kussens, tassen of kleding kunt borduren, was ik gelijk getriggerd.

Stylistische bloemen ter grootte van een A4.

Dit soort patronen kun je bijvoorbeeld vol borduren met wat dikker materiaal als wol of haakkatoen, maar je kunt ook alleen de contouren borduren. Dan zou ik bijvoorbeeld een kettingsteek gebruiken of een steelsteek.

Het patroon vind je hier.

Ook heb ik een kleinere bloem afzonderlijk op patroon gezet. En dat patroon vind je hier.

Een enkele bloem.

Tweedehands colbert

Onlangs kocht ik bij de kringloop een chique wollen blauw colbert met een klein streepje en met een prachtig gemaakte rode voering met wel zeker 5 of 6 kleine zakjes. Het kwam van een kleermaker op de Van Baerlestraat in Amsterdam die nu niet meer bestaat. Volgens mij is het nooit gedragen en het kostte me € 5,-. Maar wat belangrijker was, het paste me en dat gebeurd me niet zo vaak met tweedehandskleding omdat ik redelijk groot ben.

Ik kocht het omdat ik al een tijdje een colbert wil versieren met borduurwerk. En dit exemplaar leek me daar perfect voor.

Eerst uitproberen

Omdat ik het niet een te groot project wilde laten worden dat ik nooit af zou maken, begon ik simpel.
De kleine bloem van deze Challenge leek me perfect om uit het borstzakje te laten komen en hem daar te borduren.
Omdat het jasje al kant en klaar is, besloot ik om het patroon op vloeipapier te tekenen. Nadat ik het op de juiste plek gespeld had, kon ik de contouren in een rijgsteek borduren.

Het patroon zit vast om geborduurd te worden op de juiste plek.

Klaar om de contouren te borduren in rijgsteek.

Nadat ik de contouren geborduurd had in rijgsteek en het papier had weggescheurd, kwam er dit schattige bloemetje uit. Bedoeld als richtlijn om het patroon verder te borduren, maar eigenlijk al heel bijzonder en subtiel en klaar.

En nu. Verder invullen of het laten zijn, zoals het is, heel subtiel.

De achterkant

Wat nu. Aanstaande woensdag heb ik een bijeenkomst waar ik eigenlijk het jasje aan wil. Ga ik de bloem uit het borstzakje verder inkleuren of ga ik op dezelfde manier het grotere bloemenpatroon op de achterkant borduren met rijgsteken. Ik heb uiteindelijk voor dat laatste gekozen.

Op de achterkant heb ik gekozen voor het grotere patroon met bloemen.

En dat ziet er dan als volgt uit:

Een bijzondere achterkant.

Klaar om aan te trekken.

En hoe het straks wordt? Geen idee, al heb ik ook wel zin om de bloemen met kleur vol te borduren. Dus misschien wordt vervolgd.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

De volgende Challenge Oude Borduurpatronen zet ik de 3e donderdag van oktober online, dus op 21 oktober 2023.

‘Il est un air’ en DMC

Een tijdje geleden ontdekte ik ‘Il est un air’ op Instagram (@il_est_un_air). Onder dit instagram account kun je textielkunstenares Isabelle Riener volgen. Zij maakt van (restje) stof patches die afzonderlijk al heel bijzonder zijn, maar die door ze bij elkaar te voegen in een compositie heuse 3D schilderijtjes opleveren

Losse bladeren als patches van Isabelle Riener.

Textiel Herbarium van Isabelle Riener.

 

Je kunt haar ook vinden via haar website Il est un air en via haar Etsy shop waar je zowel de losse patches als de ‘schilderijtjes’ kunt aanschaffen.

Blij verrast was ik dan ook dat eind vorig jaar haar boek ‘Broderie botanique textile‘ verscheen. Welliswaar in het Frans, maar toch een inspirerend boek waarin ze je een goed beeld geeft van haar inspiratie en welke mogelijkheden er zijn om de losse bloemen te maken.

Het boek ‘Broderie botanique textile’ van Isabelle Riener.

Dat moest ik natuurlijk gelijk uitproberen.

Mijn eerste ‘losse’ bladeren ala Isabelle Riener/Il est un air.

Deze zijn geïnspireerd op Sashiko.

En wellicht heb je gezien dat ze uiteindelijk terecht zijn gekomen op één van de pagina’s van mijn 100 days Stitchbook project waar ik hier over heb geschreven.

Pagina 6 en 7 van mijn 100 days Stitchbook project.

Samenwerking met DMC

En nu heeft ze samen met DMC een aantal van haar patches uitgewerkt en gratis ter beschikking gesteld op de website van DMC. Je kunt deze gratis bestellen (kies pattern only, geef je op voor de emailnieuwsbrief en je krijgt gelijk toegang tot het patroon. Je kunt het uitprinten of opslaan op je computer).

Er zijn er een aantal beschikbaar, zoals

3 verschillende patches van Il est un air op patroon gezet voor DMC.

En

3 verschillende harten van Il est un air op patroon gezet voor DMC.

En nog 3 meer, zie je hier, hier en hier kunt vinden.

Zelf uitproberen

Het grote verschil tussen de voorbeelden uit het boek en die van de DMC website is dat de laatste geheel geborduurd zijn en dat in het boek ook de ondergrondstof gebruikt wordt in de patch. Tijd dus om een geheel geborduurd patch van Il est un air/Isabelle Riener eens uit te proberen.

Eerst word natuurlijk het patroon op de stof getekend.

De DMC patronen geven naast het patroon als lijntekening instructie voor de gebruikte borduursteken en kleuren.

De gebruikte steken waren voornamelijk satijnsteek, ingrijpsteek (long and short stitches) en de steelsteek.

Satijnsteek en ingrijpsteek wordt er voornamelijk gebruikt in dit patroon.

En een steelsteek voor de contour.

Uiteindelijk wordt de achtergrond opgevuld met de ingrijpsteek (long and short stitches). Dan wordt het borduurwerk uitgeknipt (ca. 1 cm langs de rand) en als laatste word deze zoom naar achtergeslagen en vastgezet met een festonsteek.

Door de festonsteek rondom kun je een mooie afwerking maken.

En klaar is de patch. Nu nog een plekje vinden waar ik hem op kan zetten.

 

Terugblik op Making Waves

Vorige week vond van 7 t/m 11 augustus 2023 de zomerborduurworkshopweek met het thema Making Waves plaats.

Zomerworkshops Making Waves Tree of Needlework

Als Zeeuws meisje blijf ik geboeid en geïnspireerd door de zee. De kleuren, de beweging, de oneindigheid, de geur, de wind, het gevoel, de golven, het strand en de duinen. In deze week hebben we dan ook het zeethema uitgewerkt in een aantal borduur- en mixed mediatechnieken.
Graag geef ik een kleine terugblik op Making Waves en wil ik complimenten geven aan de deelnemende cursisten. Zij hebben ook mij weer geïnspireerd en soms verrast met hun oplossingen en creaties.

Sashiko

De maandag zijn we gestart met Sashiko. Nadat een (of meer) golfpatro(o)n(en) met behulp van een sjabloon op de indigostof is gezet, kon men aan de slag met het invullen van de golfpatronen met witte sashikosteekjes.

Met een sjabloon en een met hitte uitwisbare witte pen zet je een patroon op de donkere stof.

Twee van de zes beschikbare patronen uitgewerkt.

Textielcollage

De dinsdag kon men aan de slag met een lapjes, kanten, bandjes en borduursteken om een textielcollage van een zeelandschap te maken. Het is zo leuk om te zien hoe men met hetzelfde materiaal toch totaal verschillende textielcollages maakt.

Een kleine bloemlezing.

Strandhuisjes aan de kust.

Blauw.

Lucht, water/zee, golven en strand. Making waves.

En weer een hele andere benadering.

Eerlijk is eerlijk. Het is niet reëel om in 2,5 uur een volledige textielcollage te maken. Maar het is zeker wel haalbaar om een aantal ‘lagen’ op te zetten en daarna thuis de textielcollage af te maken met bandjes, kantjes, draadjes en borduursteken.

Tapisserie

De woensdag was draadjes dag. Op stramien werden met allerlei garens en draadjes golf/zeelandschapjes gemaakt met een simpele satijnsteek. Ook hier weer verrassende resultaten zoals je hieronder kunt zien.

Werkjes zowel in zijaanzicht als in birdeyeview. Alles is mogelijk met deze techniek.

Zo verschillend ook weer.

Zover kun je dus komen tijdens een workshop van 2,5 uur.

En het dan thuis verder afmaken. Om het de volgende dag te laten zien aan de groep.

Vrij Borduren

De donderdag stond vrij borduren op het programma. Het idee was om te laten zien (en uitproberen) hoe een andere borduursteek eenzelfde patroon een hele andere look and feel geeft.

Hetzelfde patroon uitgevoerd in verschillende borduursteken.

Men kon het patroon één keer borduren, maar de meeste deelnemers namen de uitdaging aan om het patroon vier keer in een andere borduursteek te borduren. Bijkomend voordeel is ook, dat je op deze manier ook de nodige ‘vlieguren’ in een bepaalde steek krijgt. Hoe meer je de steek doet, hoe ontspannender je hem gaan borduren en hoe regelmatiger hij wordt.

Anders

De laatste dag werden er zeelandschapjes gemaakt met 3D borduursteken en kraaltjes en pailletten (en voor de liefhebber organza).
Door een borduursteek als de geribte spinnenwebsteek met verschillende kleurtjes over een kraal te borduren krijg je een soort schelp.

Geribte spinnenwebsteek over een kraal met kleine kraaltjes en pailletten er omheen.

Met organza als extra element.

Je kunt ook kleine schelpjes toevoegen.

Compositie.

Net als tijdens alle zomerborduurworkshops kregen de cursisten genoeg materiaal mee om het thuis af te maken.

Een week vol inspiratie

Al met al een week vol inspiratie, de nodige leermomenten en nieuwe en oude vriendschappen. Sommige cursisten waren de hele week aanwezig, zoals Kathinka die op de laatste dag al haar werkjes door mij liet fotograferen. Ze was zo geïnspireerd dat ze elke avond lekker verder was gaan werken.

Resultaten van Making Waves van een van de cursisten, met elke dag een andere techniek.

Dank aan alle cursisten voor hun inspiratie en hun bijzondere werk. Tot een volgende keer.

Ben jij ook geïnspireerd door het thema Making Waves? Welke borduurtechnieken zou jij graag binnen dit thema uitgewerkt zien. Kijk ook eens hier voor dit thema. Ik heb al de nodige ideeën, maar ik laat me graag voeden door die van jullie. En voor je het weet is het augustus 2024 met een nieuwe week zomerborduurworkshops binnen dit thema.

 

 

Challenge Oude Borduurpatronen juli 2023

Vandaag weer een nieuwe Challenge Oude Borduurpatronen, die van juli 2023. En ik laat het helemaal aan jullie over deze keer.

In de map met oude borduurpatronen die ik via via gekregen heb, vond ik een een ‘abplättmuster’ (strijkpatroon) van Beijer (nr. 11655/I).

Het originele ‘Abplättmuster’ (Beijer nr. 11655/I)

De instructies erbij zijn: plattstichstickerei (satijnsteek) in 3 kleuren (bruin of geel, rood en groen). En een voorstel voor stekenrichting (zie hieronder).

Voorbeeld stekenrichting.

Je kunt het motief liggend gebruiken.

Als liggend patroon.

Of staand.

Als staand patroon.

Als vingeroefening heb ik wat gespeeld met de (losse) elementen, die weer andere/nieuwe motiefjes creëren.

Met de losse elementen kun je nieuwe composities en motiefjes maken.

En dit heb ik op het patroon gezet dat je hier  vindt.

Het is nu aan jullie

Het is nu aan jullie om aan de slag te gaan met de patroontjes/motiefjes. Deze keer van mij geen uitgewerkte/geborduurde voorbeelden. Natuurlijk ben ik erg benieuwd naar jullie varianten. Deel ze vooral op de Facebookgroep of mail ze anders aan mij (info@treeofneedlework.nl) dan plaats ik ze hier bij het bericht.

Veel borduurplezier.

Challenge Oude Borduurpatronen

Ben jij al gestart met de Challenge Oude Borduurpatronen?

Alle patronen tot nu toe kun je hier bij elkaar vinden.

Ik hoop dat jullie ook weer geïnspireerd zijn voor het maken van een eigen (geborduurde) versie.

Iedereen kan mee doen. Ga gewoon lekker aan de slag met een techniek die je goed ligt of leuk vindt. Of probeer nu eens een andere techniek en ga wat experimenteren. Het delen van je resultaten is leuk, maar hoeft niet perse. Laat wat van je horen op de Facebook-groep Challenge Oude Patronen. Daar staan al een aantal uitwerkingen van deelnemers.

In augustus laat ik de Challenge Oude Borduurpatronen even voor wat het is. In de week en de week voor dat de Challenge normaal gepland is vinden de Zomerborduurworkshops plaats en zie ik geen kans om ook nog de Challenge Oude Borduurpatronen voor te bereiden. De volgende Challenge Oude Borduurpatronen wordt dan die van september 2023. Donderdag 21 september zet ik die op de website.

30 juli 2023 World Embroidery Day/Wereldborduurdag

Zondag 30 juli is het World Embroidery Day (Wereldborduurdag).
Iedereen wordt op deze dag uitgenodigd om het borduren te vieren op een manier die bij jou past.

Borduurinspiratie.

Dit jaar wil ik Wereldborduurdag weer vieren met jullie.

Programma

Heel de dag, van 10.00 uur tot 17.00 uur, kun je bij Tree of Needlework in Utrecht komen aanwaaien voor een ontspannen borduurdag.

  • We kunnen samen borduren aan een groot project,
  • je kunt inspiratie opdoen in de uitgebreide borduurbibliotheek,

Een mooie gelegenheid voor mij om de bibliotheek weer eens op te ruimen/ordenen.

  • je kunt bijzondere materialen/garens uitproberen,
  • je kunt andere borduursters/borduurders ontmoeten en daarmee ‘borduurs’ praten of
  • je kunt gewoon aan je eigen borduurproject werken.

Werken met andersoortige garens geeft soms verrassende resultaten.

Verder is er een kleine verkoophoek met o.a. tweedehands boeken en zaken als borduurringen, Frictionpennen en stoppaddestoelen.

Borduurringen, stoppaddestoelen, stolpen en nog meer te koop in het speciale verkoophoekje.

Voor de eerste 10 bezoekers ligt er een kleine (borduur)verrassing klaar.

Ik zorg voor koffie/thee en iets lekkers. Wil je wat langer blijven dan is het handig om zelf je boterham mee te nemen.

Waar?

Concordiastraat 68, studio 122 in Utecht

Wanneer?

zondag 30 juli 2023 vanaf 10.00 uur

Hoe kom je er?

Met het openbaar vervoer vanaf Centraal Station bus 3 richting Zuilen (perron A2), halte Concordiastraat. Het is ca. 20 minuten lopen vanaf Centraal Station en ca. 10 minuten vanaf station Zuilen. Gratis parkeren op eigen terrein. Je moet zijn in het gebouw (68) met de gele accenten.
Bel aan bij 122 dan wordt je opgehaald.

Tot dan.

Worldembroidery Day is een initiatief ontstaan in Zweden. Lees er meer over op http://www.broderiakademin.nu/worldembroideryday/.

 

100 Days Stitchbook

Soms gebeurt het wel eens dat er een week voorbij gaat zonder dat ik ‘creatief bezig’ ben geweest. Dan heb ik bijvoorbeeld wel veel les gegeven of andere dingen gedaan die met borduren te maken hebben, maar dan heb ik mezelf geen ‘speeltijd’ gegund. En speeltijd is voor mij wel belangrijk. In die tijd ontdek ik of bepaalde ideeën wel of niet werken en leer ik nieuwe technieken die ik wel of niet combineer met andere technieken. Sommige dingen uit die speeltijd worden nieuwe cursussen of workshops, met andere doe ik even niets al kunnen ze op een later tijdstip wel weer boven komen drijven, maar niets hoeft of is verplicht.

En als het normale leven de overhand neemt boven het creatieve leven, dan heb je soms een hulpmiddel nodig.

Begin dit jaar ontdekte ik het project 100 Days Stitchbook van An Wood. Het idee was dat je in 100 dagen een textielboek van 20 pagina’s ging maken. Van 20 januari t/m 29 april (= 100 dagen) was het de bedoeling dat je elke dag ruimte maakte om 15 minuten te besteden aan creativiteit en creatie. Voor elke pagina had je dan ook 5 dagen de tijd om hem te maken. En aan het eind van de 100 dagen maakte je van al je pagina’s een textielboek. Het onderwerp en de techniek van je pagina was vrij.

Hier vind je er meer informatie over en de pagina’s die Ann zelf maakte tijdens het project. Tijdens het project was het mogelijk om deel te nemen aan een supportgroep waar je je voortgang deelde en die van de andere deelnemers zag en op kon reageren. Dit soort groepen zijn altijd erg leuk om inspiratie te halen, je waardering voor het werk van anderen uit te spreken en zelf waardering voor je werk en ideeën te krijgen.

Mijn Stitchbook

Wat een super idee was om te beginnen met het maken/knippen van 20 (lege) pagina’s waarop je ging werken. Ann gaf daarvoor een template. Ik koos ervoor om een mix te maken met verschillende stofjes, kleur en (wel of niet) print. Om het mezelf niet te moeilijk te maken, heb ik meer dan 20 pagina’s geknipt zodat ik iedere 5 dagen een vrije keus had.

En toen ben ik aan de slag gegaan. Kerntechniek die ik gebruikte was natuurlijk het borduren. Soms werd mijn keus bepaald door een techniek waar ik mee bezig was, soms door een stukje stof of garen of kleur waar ik door geïnspireerd werd. Vaak gebruikte ik per beschikbare dag een andere kleur of een andere borduursteek.
Gaandeweg ontdekte ik dat het handig was om twee bijpassende pagina’s te maken zodat die tegenover elkaar in het boek geplaatst konden worden en er een soort verhaal/volgorde ontstond. Daar heb ik een klein beetje rekening mee gehouden, maar uiteindelijk is de volgorde van mijn stichbook bepaald nadat alle pagina’s klaar waren.

Af en toe kijken welke pagina’s het beste naast elkaar passen.

Op instagram onder @majovanderwoude kun je alle pagina’s op maakvolgorde zien. Hier vind je ook de procesfoto’s van dag 1 t/m 5 van elke pagina.

Hieronder laat ik ze echter zien op volgorde van hoe ze in mijn Stitchbook terecht zijn gekomen.

Pagina 2/3 – kruissteek en stofversieren

Pagina 2 en 3.

Op de linkerpagina heb ik een stuk uit een voorgeprint kruissteek tafellaken gebruikt om in 4 kleuren blauw een stukje van het patroon te borduren (elke dag een andere kleur). De laatste kleur – de oker – heb ik over een stuk doorzichtige organza geborduurd en zo vast gezet.
Op de rechterpagina zijn de ‘waterdruppels’ op een stukje stof dat me aan waterdruppels deed denken, geborduurd in 5 verschillende kleuren met satijnsteek en stiksteek.

Pagina 4/5 – kruissteek/dubbele rijgsteek en stof versieren

Pagina 4 en 5.

Op de linkerpagina heb ik hetzelfde patroon van een levensboom zowel in kruissteek als in dubbele rijgsteek min of meer over elkaar geborduurrd en er nog een klein stukje kruissteek aan toegevoegd.
Op de rechterpagina is een stukje door Spoonflower geprinte stof geborduurd met wol.

Pagina 6/7 – applicatie/kantha en Boro/Sashiko

Pagina 6 en 7.

Op de linkerpagina zijn eerst de bladeren los geborduurd met rijgsteken, vervolgens zijn ze geappliceerd op de ondergrondstof. Rondom de applicaties is met rijgsteken geborduurd in de Kanthatechniek.
Op de rechterpagina zijn een aantal lapjes met Sashikosteken en patronen op de ondergrond gezet.

Pagina 8/9 – kettingsteken en Engels borduurwerk.

Pagina 8 en 9.

Op de linkerpagina zijn slingers van losse kettingsteken in verschillende soorten materiaal geborduurd op verschillende ondergronden als aida, linnen, ongebleekte katoen en katoen.
Op de rechterpagina zijn blaadjes geborduurd in Engels borduurwerk waardoor ze een open karakter krijgen.

Pagina 10/11 – Textielcollage figuratief en abstract

Pagina 10 en 11.

Op de linkerpagina zie je de zee in de techniek textielcollage waarbij ik stukjes stof, organza, kant en garen gebruikt heb. Borduursteken zijn draad opnaaien/couching, Franse Knoopjes en rechte steken (straight stitches).
Op de rechtpagina zijn de restanten van een minitextieboekje gebruikt voor een abstracte compositie. De lapjes zijn vastgezet met een rijgsteek en een overhandse steek. En daarover is een ronde met festonsteken geborduurd met 2 soorten garen (dik en heel dun).

Pagina 12/13 – Couching en textielcollage

Pagina 12 en 13.

Op de rechterpagina heb ik een stukje sari-draad dat ik ooit van een cursist heb gekregen, opgenaaid/gecoucht.
Op de linkerpagina is weer een textielcollage gemaakt waarbij de verschillende lapjes/kantwerk verbonden zijn door het borduurwerk en de gebruikte kleur oker/geel.

Pagina 14/15 – applicatie en vrij borduurwerk

Pagina 14 en 15.

Links is eerst op de ondergrond en los geweven stuk stof vastgezet met rijgsteken en hierover is een bloem geappliceerd en versierd met bloemen.
Rechts zijn vintage stukjes/hexagrammen patchwork gebruikt en daarover is met wol geborduur in de losse kettingsteek/lazy daisy en Franse knoopjes.

Pagina 16/17 – stofversieren en vrijborduren/borduren in rood

Pagina 16 en 17.

Links is het patroon van de stof gebruikt om te versieren met rode steken. Ik heb kruisende steken, satijnsteek, zandsteek, Franse knoopjes en losse steken gebruikt. Elke dag een andere steek. Dit is de pagina waar ik mijn initialen en het jaartal opgezet heb, al zie ik nu dat het mt het in elkaar zetten op zijn kop terecht is gekomen.
Rechts is in laagjes gewerkt en zijn de laagjes met elkaar verbonden door gedeeltes daarvan te borduren.

Pagina 18/19 stofversieren (2x)

Pagina 18 en 19.

Op de linkerpagina heb ik een print van een mosje van Spoonflower gebruikt om verschillende soorten borduursteken te gebruiken. Misschien is hij nog niet helemaal klaar-klaar, maar de beperking van 5 dagen geeft aan dat hij klaar is. Een aantal van deze pagina’s zijn al weer inspiratie voor toekomstige projecten.
En rechts is een stukje stof met een tak geappliceerd. In dit geval heb ik de accenten van het lapje doorgetrokken naar de ondergrond.

Achterpagina – vrij borduren

De achterpagina.

Op de achterpagina is een alfabet met stiksteken gezet.

Voorpagina – textielcollage

Dit soort projecten doe je eigenlijk alleen, maar ook samen/Embroidering together.

De voorpagina – Embroidering together.

Conclusie

Dit soort projecten kennen een kleine tijdsinvestering, namelijk maar minimaal 15 minuten per dag, maar houden je creativiteit wel in beweging. Verder is alles goed, niets fout. Je hoeft er geen boekje van te maken als je het niet wilt en je hoeft het ook niet te delen. Zie het als iets wat je jezelf gunt, 15 minuten per dag ongestoord creatief bezig zijn of het nu met stof, borduren, tekenen, schilderen of zelfs schrijven is.

Ik ben normaal niet zo goed in langdurige uitdagingen/challenges, maar hier heb ik de 100 dagen volgemaakt en er ook nog een textielboek van gemaakt. Wel is het handig om dagelijks een vaste tijd te kiezen.