Nieuw Klederdrachtmuseum in Amsterdam

In Amsterdam is er sinds kort een nieuw Klederdrachtmuseum.
logo Klederdrachtmuseum
Het Klederdrachtmuseum van Nederland belicht het vakmanschap, de artisticiteit en de passie waarmee de Nederlandse klederdrachten tot stand zijn gekomen. De collectie omvat een dwarsdoorsnede van de streekdrachten en volkskunst per regio. Iedere streek heeft zijn eigen dracht, met daarbinnen variaties per dorp en per levensfase, zoals die van een huwelijk of rouwperiode. Het museum telt 7 kamers, geschilderd in de voor een bepaalde regio kenmerkende kleuren en motieven. Per kamer komen ook verhalen van de dragers aan bod, die uitleg geven over de functie van de getoonde kleding uit onder andere Volendam, Marken, Hindeloopen, Staphorst, Spakenburg en Zeeland.

Afgelopen donderdag ben ik er voor het eerst geweest en ik was aangenaam verrast door de moderne uitstraling, de frisse kleuren en de collectie die een mooi overzicht geeft per streekdracht.
Een sfeerimpressie:

Kas met Marker mutsen, rijglijf en andere stukken

Kast met Marker mutsen, rijglijf en andere stukken

Kist met opgevouwen Staphorster rokken, schorten en kraplappen

Kist met opgevouwen Staphorster rokken, schorten en kraplappen

Staphorster stipwerk in rouwkleuren

Staphorster stipwerk in rouwkleuren

Urker kraplap

Urker kraplap

Schort met smockwerk uit Volendam

Schort met smockwerk uit Volendam

En je vindt ook smockwerk op het werkjak uit Volendam

En je vindt ook smockwerk op het werkjak uit Volendam

Zuid-Bevelandse muts

Zuid-Bevelandse muts

Het Klederdachtmuseum is te vinden op de Herengracht 427 in Amsterdam.

Meer streekdrachten zijn o.a. te vinden in:
Zeeuws Museum in Middelburg,
Historisch Museum de Bevelanden in Goes,
Het Warenhuis, Museum Land van Axel in Axel,
Museum Spakenburg in Spakenburg,
Marker Museum in Marken,
Museum Staphorst in Staphorst en
Museum Hindeloopen in Hindelo0pen
en in de openlucht musea Zuiderzeemuseum in Enkhuizen en Openlucht Museum Arnhem.

 

Borduren op breiwerk

Wie had gedacht, zeker ik niet, dat ik in juli bezig zou zijn met borduren op breiwerk. Want dat is toch echt een winterklusje. Maar ja, als je een workshop ‘Borduren op breiwerk’ in het najaar wil geven, dan zal je de voorbereidende werkzaamheden toch echt nu moeten doen. Eigenlijk zijn de voorbeelden al gemaakt, maar ik wilde nog een groter stuk laten zien. En toen ik in een Ariadne uit 1983 onderstaande foto zag, was ik verkocht.

uit Ariadne september 1983

Inspiratie uit Ariadne september 1983

Gebaseerd op  een Marker vrouw in de ‘wilde dracht’ en omgezet in een gebreide trui met een bont geborduurd motief op de voorkant.
Nu ben ik zelf geen breister, kleine stukjes gaan nog, maar de tijd die het me zou kosten om een groot stuk als een trui te maken zet ik toch liever in om te borduren. Dus ben ik op zoek gegaan naar een gebreide trui of vest waarvan ik de achterkant op een vergelijkbare manier kon borduren. In de Kringloop in Soest vond ik een geschikt vest, gebreid in witte en zwarte blokken,  en daar ben ik mee aan de slag gegaan.

Het patroon uit de Ariadne heb ik als basis gebruikt, op patroonpapier overgetrokken en op de achterkant van het vest genaaid.
borduren op breiwerk het hele plaatjeDaar overheen ben ik gaan borduren, met satijnsteken

borduren met wol in satijnsteek

borduren met wol in satijnsteek

de achterkant

de achterkant

en met merinowol van Loret Karman.

Merinowol van Loret Karman

Merinowol van Loret Karman

Om het borduurwerk wat te verstevigen (het wordt door de soort wol best wel zwaar) heb ik op de achterkant een stuk ongebleekte katoen meegenaaid. Het borduurwerk wordt dan door het patroonpapier, het vest en de katoen heen geborduurd.

Zou ik het een volgende keer weer zo doen. Ik weet het niet. Het patroonpapier scheurt best wel snel. En dat is aan de ene kant goed, per slot van rekening moet het er ook weer af. Maar aan de andere kant ben je ook snel het patroon kwijt. Een ander nadeel is dat doordat je over het patroonpapier borduurt, het moeilijk is om het papier achteraf te verwijderen. Een andere optie was om de tekening over het patroonpapier eerst te rijgen. Een van de motieven is zo gedaan omdat halverwege het patroon al te verscheurd was om het nog goed te kunnen volgen.
Een andere mogelijkheid is Soluvlies, waar je goed overheen kan borduren en dat je later wegspoelt. Daar heb ik op zich goede ervaringen mee, maar daar moet ik nog even wat meer mee experimenteren want niet iedere wol is geschikt om te wassen.

Halfafgemaakt motief

Halfafgemaakt motief

De eerste roos is klaar

De eerste roos is klaar

En als het patroonpapier weg is wordt het uiteindelijk zo.

En als het patroonpapier weg is wordt het uiteindelijk zo.

Ben ik al klaar? Nee, nog niet, ik borduur er alleen ‘s ochtends aan, als het nog (relatief) koel is.
En om het een echt draagbaar vest te maken wil ik het nog verder oppimpen. Van okergeel Lace garen van Loret Karman worden manchetten (zijn al klaar) en een boord gebreid. Als al het borduurwerk klaar is, worden deze aan het vest genaaid.
En dan moet ik ook nog iets verzinnen voor de voorkant. Misschien meer borduurwerk of een soort sjaalkraag. Mmmmm. Dat is iets voor later. Hebben jullie suggesties?

De workshop ‘Borduren op Breiwerk’ wordt gegeven:
zaterdag 24 september van 14.00 – 16.30 uur bij de Afstap in Amsterdam,
zaterdag 12 november van 11.00 – 13.30 uur bij de Afstap in Amsterdam.
woensdag 12 oktober van 13.30 – 16.00 uur bij Tree of Needlework in Utrecht en
zaterdag 19 november van 14.00 – 16.30 uur bij Tree of Needlework in Utrecht.
Meer informatie volgt, maar je kan me altijd mailen.

Een TAST update

Ik dacht dat ik een ‘maar’ paar weken achterliep met mijn TAST-uitdaging (TAST = Take a Stitch Tuesday van Pintangle.com) en toen bleken het er 16 te zijn. Tijd om afgelopen zondag eens een flinke inhaalslag te maken en om hier ook een TAST update te geven.

Mijn laatste blogbericht over TAST was van 15 maart. Toen was ik gekomen tot steek 32.
We beginnen dan nu met de Pekinese steek.Mijn  Pekinese steek

Mijn Pekinese steek (33).

Een steek waar je eerst lijnen in een stiksteek maakt en waar je vervolgens een nieuwe (afstekende) draad doorheen vlecht op een bepaalde manier. Ik heb hier de perlé nr. 8/Eleganza uit de Sue Spargo Collectie van Wonderfil gebruikt.

Steek 34 was de Oestersteek (oyster stitch). Een steek die je zowel in een lijn als los kan maken. Ik heb verschillende diktes perlé garen gebruikt, o.a. nr. 3, 5 en 8.

Oestersteek

Oestersteek

Steek 35 was de doorgehaalde kabelkettingsteek (threaded cable chainstitch). Sharon Boggon van Pintangle is een crazyquiltster en die gebruiken vaak samengestelde steken in hun werk.

Kabel kettingsteek met een extra doorgehaalde draad.

Kabel kettingsteek met een extra doorgehaalde draad.

Ik heb hier (al is het niet goed te zien op de foto) een metaillic garen gebruikt als doorgehaalde draad

De volgende steek was de linked chainstitch, een ketting steek met een extra stiksteekje in het middag.

Linked chainstitch

Linked chainstitch

Door kralen toe te voegen krijg hij gelijk een ander uiterlijk.
Deze laatste 3 steken zijn afgeleiden van de kettingsteek en maakten dat de 4e pagina van mijn stekenboek nu klaar is.

Weer een pagina klaar van mijn stekenboek

Weer een pagina klaar van mijn stekenboek

Zal ik stoppen…., per slot van rekening heb ik nu al een aanzienlijk aantal stekenvoorbeelden, namelijk 36. Ook merk ik dat het soms kleine variaties zijn op borduursteken die ik al eerder gemaakt heb in het stekenboek.
En, eerlijk is eerlijk, het is soms moeilijk om een toepassing van de steken te vinden met alleen die steek.
Mmmmmm. Feit: als ik nu doorga dat moeten er nog minimaal 9 steken bij, want dat is immers het format van mijn stekenboek.
Eens kijken, ben ik geïnspireerd om de volgende steek te bekijken, te oefenen en er iets van te maken, en de volgende, en de volgende……

Voor de volgende 3 steken was het antwoord ja. De vijfde bladzijde van het stekenboek is geopend. En dit zijn ze.

Driehoekige festonsteek

Driehoekige festonsteek

De driehoekige festonsteek, met en zonder kraaltjes.

Vulsteek

Vulsteek

De Cloud Filling Stitch (geen idee hoe je die in het Nederlands zou kunnen vertalen). Een vulsteek waar je eerst platsteekjes borduurt waarna je een andere draad onder de platsteekjes door borduurt (je steekt dus niet door de stof). Je kan de platsteekjes ook vervangen door losse kettingsteken of staafknoopjes, in ieder geval door steekjes waar onderdoor geborduurd kan worden. Ik heb gevarieerd met een lintje, een dubbele en enkele draad perlé nr. 5 en perlé nr. 8 in rood en zwart.

En als laatste de koraalsteek (coralstitch) waarmee je mooie contouren met wat extra reliëf kan borduren.

Koraal steek

Koraal steek

Ook jij kan meedoen met de Take a Stitch Tuesday uitdaging via de Pintangle website of via de Facebookpagina. Op de website vind je de uitleg van de steek met duidelijke foto’s, op de Facebookpagina vind je wat voor invulling de andere deelnemers aan de uitdaging eraan geven, dus echt voor de inspiratie.

Eerdere berichten over de resultaten van mijn TAST-uitdaging vind je hier, hier, hier, hier, hier en hier en hier begint het.

 

Wat is er te doen op textielgebied deze zomer?

Volgende week wordt de Weversmarkt in Hoorn weer georganiseerd, dus tijd voor een lijstje met wat er te doen is op textielgebied in Nederland deze zomer.

De Weversmarkt in Hoorn dus, op woensdag 13 juli. 185 kramen op de Grote Noord en Kleine Noord, vol met garens, handwerkmateriaal en nog meer. De lijst met de deelnemers is te vinden op de Facebookpagina van het evenement.

ook te vinden op de Weversmarkt

ook te vinden op de Weversmarkt

Wat verder weg is het Handwerkfestijn in Hoevelaken (voorheen Bunschoten). De inzameling van handwerkspullen voor het Diabetesfonds is op dit moment al weer aan de gang. En op 23 en 25 september wordt bij Harco Hoveniers in Hoevelaken alles verkocht tijdens het feestelijke Handwerkfestijn. Je kan er van alles op handwerkgebied vinden, van garens, stoffen tot tijdschriften en nog veel meer, alles tweede-, derde, vierdehands en tegen kleine prijsjes.

breinaaldenkokers, maar dat is niet het enige wat je op het Handwerkfestijn kan vinden.

breinaaldenkokers, maar dat is niet het enige wat je op het Handwerkfestijn kan vinden.

Vorig jaar kocht ik er voor een paar euro een rok en bolero van zwart linnen met onderstaand borduurwerk . Iemand vroeg verwonderd wat ik daar dan mee ging doen, maar ik zag er gelijk een kussen of een tas in (moet overigens nog wel gemaakt worden ……).

Gevonden borduurwerk tijdens Handwerkfestijn 2015

Gevonden borduurwerk tijdens Handwerkfestijn 2015

Veel handwerk is ook te vinden op de volgende streekdrachtdagen.
In Spakenburg vinden de Spakenburgse dagen dit jaar plaats op woensdag 20 en 27 juli en 3 en 10 augustus. Naast de normale woensdagse warenmarkt is er ook een antiek- en curiosamarkt en zie je veel streekdracht en oude gebruiken en ambachten.

Spakenburgse dag 2015, foto: de Bunschoter

Spakenburgse dag 2015, foto: de Bunschoter

En in Staphorst vinden op woensdag 3, 10 en 17 augustus de Staphorst dagen plaats. Je kan hier kennismaken met de cultuur, historie en tradities van Staphorst. Er zijn verder o.a. een minisnuffelmarkt (3e dag grote braderie), demonstraties in o.a. Staphorster Stipwerk en een Streekdrachtshow op het erf van Museum Staphorst.
staphorstdagn2016
Van 20 juli t/m 6 augustus zijn de Sweet Bags van Sary Maas te zien in de Grote of Maria Magdalenakerk in Goes.

Een van de Sweetbags van Sary Maas die te zien zijn in Goed

Een van de Sweetbags van Sary Maas die te zien zijn in Goes

In het Historische Museum de Bevelanden dat er tegenover is, zijn nog heel de zomer de merklappen van Liza Bol te zien, de Wit en Blauw vriendschapslappen, pronkrollen en merklappen van Ton Moest, de nieuwe streekdracht expositie ‘Zeeland rond, alle drachten bont en pront’ en in het museumcafé weefwerk van de weefkring Goes. Ook zijn er een aantal handwerkworkshops gepland.

Vanaf 30 augustus vindt in het Textile Research Center in Leiden de expositie ‘From Sweden to Sardinia: embroideries form all over Europe’ plaats. Aanleiding is de acquisitie van een groot aantal Hongaarse borduurwerken onlangs.

Hongaars borduurwerk dat de zien zal zijn op de expositie

Hongaars borduurwerk dat de zien zal zijn op de expositie

Woensdagmorgen 31 augustus vindt in dit kader ook de workshop ‘European Embroidery’ plaats.

En ik kan het niet genoeg zeggen, Rob Scholte’s Embroidery Show is ook nog te zien in Museum de Fundatie tot 18 september.

Natuurlijk ben ik niet volledig in mijn lijstje. Laat je het me weten als je ook nog tips hebt.

Een geborduurde interpretatie van de Staphorster dracht

Afgelopen half jaar heb ik bij de DIY Textile School in Amsterdam de cursus StitchArt gevolgd. Rode draad tijdens de lessen was het werken aan een eigen thema c.q. werkstuk dat tijdens de laatste les gepresenteerd moest worden.

Mijn thema was Streekdracht. Ik ben daar al langer in geïnteresseerd en dan vooral in het borduurwerk dat in de verschillende drachten gebruikt wordt. Ik vind het fascinerend hoe voor elke gebeurtenis of dag, in de rouw, uit de rouw, een ander kledingstuk of kleur gebruikt wordt, terwijl het geheel steeds heel herkenbaar blijft.
Ik ben uitgegaan van een ingekleurde ansichtkaart uit begin 20ste eeuw van een Staphorster meisje.

Ingekleurde ansichtkaart uit collectie Openlucht Museum Arnhem

Ingekleurde ansichtkaart uit collectie van het Openlucht Museum Arnhem

En heb een aantal elementen uit de Staphorster streekdracht uitgewerkt in borduurwerk.

research en proefjes

research en proefjes

Zoals

Roos met wol geborduurd op originele Staphorster 'voerlakense' rok

Roos met wol geborduurd op originele Staphorster ‘voerlakense’ rok

patroon omslagdoek omgezet in telbaar borduurwerk

patroon omslagdoek omgezet in telbaar borduurwerk

Een geborduurde interpretatie van stipwerk

Een geborduurde interpretatie van stipwerk

felle kleuren

felle kleuren

En het vervolgens toch anders gedaan.

Mijn interpretatie van het Staphorster meisje

Mijn interpretatie van het Staphorster meisje

een close-up

een close-up

Als experiment ben ik nog een stapje verder gegaan en heb deze mooie, trotse Staphorster dame een nieuwe outfit gegeven. Het patroon van de omslagdoek is nog wel te herkennen, als is hij wel in een andere borduurtechniek gemaakt.

Staphorst voorbij

Staphorst voorbij

En zo zien ze er naast elkaar uit.

traditioneel en 'anders

traditioneel en ‘anders’

Hebben jullie een voorkeur?

Op de website het Geheugen van Nederland zijn ingekleurde ansichtkaarten te vinden. Bij het Openlucht Museum kan je HRES beeld opvragen en ook even checken of er nog auteursrecht op de afbeelding zit.

 

Geborduurd portret – een nieuwe variant op het 17e eeuwse jongetje

In een eerder bericht heb ik jullie mijn verzamelingetje van hetzelfde 17e eeuwse jongetje laten zien.

mijn verzameling 17e eeuwse jongetjes

mijn verzameling 17e eeuwse jongetjes

En daar is nu een nieuwe variant bijgekomen.

Afgelopen woensdag was de laatste les van StitchArt 2016 bij de DIY Textile School in Amsterdam. Naast de presentatie van onze eindprojecten in de ochtend (daarover in een later blog meer, in ieder geval over mijn eigen eindproject), werd de middag gespendeerd aan het borduren van portretten. Cherilyn Martin had als voorbeeld hiervoor eigen werk meegenomen.

Werk van Cherilyn Martin

Werk van Cherilyn Martin

Als extraatje was gevraagd om oud textiel mee te nemen om de portretten op te borduren.
Ik had onlangs bij een Kringloop een stukje oud linnen (25×10,5 cm) gevonden met het initiaal IAB, een geborduurd spietje en een gehaakt rozenkantje aan de onderkant. Perfect om hiervoor te gebruiken.

antiek linnen als ondergrond

Oud linnen als ondergrond

Omdat ik wat wilde spelen met het thema abstract versus figuratief en omdat het lapje erom vroeg…. heb ik vervolgens 4 versies van het 17e eeuwse jongetje in serie geborduurd met een simpele steelsteek en 2 draadjes rood splijtgaren.
En dit is het geworden.

Portret - spelen met de beeltenis van een 17e eeuws jongetje

Portret – spelen met de beeltenis van een 17e eeuws jongetje

portret - twee versies
portret - twee versies2

Er zijn 2 makkelijke manieren waardoor je een foto als lijntekening op een stukje textiel krijgt.
De eerste is om een kopie te maken van de foto en deze met behulp van een lichtbak, of een raam, over te trekken op de stof. Kan gewoon met een hard potlood (dan wel zorgen dat de lijnen bij het borduren bedekt zijn) of een verdwijnstift.

Ik heb ervoor gekozen om de contouren en lijnen van de foto die ik wilde gebruiken eerst te tekenen op een stukje dun overtrek- of patroonpapier. Zo kon ik ook gemakkelijk 4 varianten maken. Vervolgens is het papier met de tekening(en) op het lapje geregen met rijgdraad en kon ik beginnen met borduren. Je borduurt dan door het papier en door de stof.

Borduren over en door het patroonpapier

Borduren over en door het patroonpapier

Zodra je klaar bent met borduren, trek je het papier voorzichtig weg.

portret - het weghalen van het papier
portret - het weghalen van het papier 2

En dan krijg je uiteindelijk dit resultaat.

portret - het jongetje klaarOf hij lijkt, ik weet het niet. Er zijn ondertussen zoveel interpretaties van dit jongetje, dus wie zal zeggen hoe hij er in het echt uitgezien heeft. Voor mij is hij in ieder geval herkenbaar.

En ik heb begrepen dat hij ook hangt in Rob Scholte’s Embroidery Show in Museum de Fundatie in Zwolle. En ook al is dat de achterkant van het originele borduurwerk, ook daar is hij heel herkenbaar. Als je hem daar wil bekijken dan kan dat nog tot 18 september aanstaande.

 

Geborduurde herinneringen aan Italië

Pas geleden was ik in Italië, in Imperia aan de Bloemen Riviera. We zaten op een berg met uitzicht op de oude stad en de Middellandse Zee, in een fantastische villa met een zwembad en ook het weer werkte mee.

Uitzicht op Imperia

Uitzicht op Imperia

Omdat het een relax vakantie was, had ik allerlei borduurwerkjes en -projectjes meegenomen. Dan kon ik borduren wanneer ik er zin in had, en pakken waar ik zin in had. Inclusief een eigen opgelegde vakantiechallenge waarin de opdracht was op elke dag iets te borduren wat me opviel. Ik zie andere mensen altijd tekeningetjes maken in een notitieboekje, dus dat had ik ook meegenomen. En ik moet zeggen dat ik daar een ‘paar’ pagina’s van gebruikt heb.

Vakantiedag 3 - ik zie ik zie ....

Vakantiedag 3 – ik zie ik zie …

En misschien was het probleem dat ik eigenlijk te veel mee had, want geborduurd heb ik absoluut niet. Maar genoten heb ik wel, wat eigenlijk het belangrijkste is, van het gezelschap, van de omgeving, van het eten, van …..

Dus vond ik het extra leuk toen ik afgelopen vrijdag tijdens een kringloopbezoek het volgende geborduurde schilderijtje vond.

Vakantie in Italië?

Vakantie in Italië?

Iemand anders was me voor geweest en had het gevoel wat ik daar had perfect vastgelegd. Het is een klein schilderijtje, slechts 13×14 cm, geborduurd op lichtblauw linnen met splijtzijde in kettingsteek, stiksteek en platsteken. En ik ben er erg blij mee. Het brengt me in ieder geval weer terug.

Zo had ik ook aan het water kunnen zitten.

Zo had ik ook aan het water kunnen zitten.

Ik ben niet de eerste die een vakantieherinnering zo wil vastleggen en ik zal ook niet de laatste zijn. Ik heb er namelijk nog een aantal gevonden.

Abigail Cecile Design - Postmarked: Italia

Abigail Cecile Design – Postmarked: Italia

Bij Abigail Cecile Design vond ik dit PDF-patroon dat via Etsy te bestellen is.
En Jessica Peck schrijft in 2009 al op haar blog hoe ze haar vakantieherinneringen van schets in borduurwerk omzet.

Florence - Jessica Peck

Florence – Jessica Peck

En Theresa Lim maakt als ze onderweg is dit soort geborduurde schilderijtjes die ze ‘Sew Wanderlust‘ noemt.

Theresa Lim - Venetië

Theresa Lim – Venetië

Leggen jullie je vakantieherinneringen vast in textiel of handwerk? En doe je dat dat ter plekke of juist achteraf. Laat het me even weten.

 

Borduursteken met reliëf – sampler

Ik weet niet of dat de juiste naam is, borduursteken met reliëf, maar in het kader van de les over textuur tijdens mijn cursus StitchArt was een van de opdrachten om een aantal borduursteken te vinden die reliëf/textuur in een borduurwerk kunnen creëren. Nu ben ik echt een fan van samplers en proefjes maken, dus dat was aan mij wel besteed.

Uiteindelijk is dit het geworden. Gemaakt op een roestbruin lapje van grof linnen en geborduurd met een witte Tussah zijde die een beetje pluizig resultaat geeft (via Bart en Francis).

Sampler

Sampler

Links boven ben ik begonnen met een simpele satijnsteek over een potlood. Hiermee krijg je rechtovereind staande boogjes.
textuursteken - het maken van de losse satijnsteek 2textuursteken - satijnsteken over een potlood

losse satijnsteek

losse satijnsteek

Van staafknoopjes (ook wel bullion stitch genoemd) vind je online de nodige voorbeelden en tutorials, bijvoorbeeld bij Pintangle en Mary Corbet.

Staafknoopje

Staafknoopjes

De gebruikte zijden draad bestaat uit 2 draden. Door één van de draden vast te houden en de andere naar beneden te schuiven creëer je je eigen fantasie garen wat je vervolgens opnaait (couching).
textuursteken - draad kringelig maken en opnaaienDoor een aantal spaken te maken (als in een wiel) en vervolgens de draad op een bepaalde om de spaken te wikkelen krijg je spinnetjes. Deze zijn de geribde variant.

geribd spinnenweb

geribd spinnenweb

Satijnsteken kan je ook over ‘gevonden voorwerpen’ borduren zoals hier over plastic ringen>

satijnsteken over plastic vorm

satijnsteken over plastic vorm

Festonsteken kan je ook als naaldkant maken, in het Engels worden ze dan detached buttonholestitch genoemd. In onderstaand proefje heb ik eerst een rondje van festonsteken gemaakt en die vervolgens ‘in de lucht’ verder geborduurd.
textuursteken festonsteekDoor steelsteken te borduren op een koord of bundel draden die je met steekjes op een vaste afstand van elkaar hebt vastgezet, krijg je een soort boomstam. In het Engels noemen ze deze steek de raised stemstitch. Hier vind je hoe je hem kan maken. Hij wordt ook gebruikt bij Casalguidi borduurwerk.

raised stemstitch

raised stemstitch

De volgende steek is de pomponsteek. Eigenlijk is het een rijgsteek met veel draden die je maakt met een lange steek bovenop en een klein steekje aan de onderkant. De lange steek aan de bovenkant wordt doorgeknipt waardoor je een soort waaiertje krijgt. Om de draad vast te zetten heb ik kleine tussensteekjes geplaatst.
textuursteken - pomponsteekDe volgende steek is een samengestelde steek. Eerst heb ik horizontaal platsteken gemaakt met een kleine tussenruimte en vervolgens heb ik een kettingsteek over die steken geborduurd zonder dat ik door de stof heen heb gestoken. In het Engels wordt hij raised chainstitch genoemd.

raised chainstitch

raised chainstitch

Dit is de Rya steek, een van de lussteken vergelijkbaar met Giordes work/Turks knoopwerk of Malthees knoopwerk.

Rya steek

Rya steek

Mary Corbet laat je in een video zien hoe je deze picotsteek maak (woven picot).

geweven picots

geweven picots

En de laatste steek is de Sorbellosteek.

Sorbellosteek

Sorbellosteek

En toen waren mijn vlakjes op, maar nog wel steken genoeg om te maken, zoals de Drizzle Stitch.
Hebben jullie nog voorbeelden? Laat ze me weten, want samplers/proefjes heb je nooit genoeg.

 

Stippen & strepen en borduurwerk

‘Stippen & strepen – rondom klederdracht’, zo heet de tentoonstelling in Museum de Koperen Knop in Hardinxveld-Giessendam die nog tot 19 juni te zien is. Het gaat dan om de klederdracht van de vroegere vissersplaatsen rond de voormalige Zuiderzee in combinatie met Staphorst. De expositie laat behalve de kledingstukken zelf ook de achtergrond en de cultuur van het maken en dragen zien.

Tentoonstellingsposter Museum de Koperen Knop, Fotografie: Abigail van Kooten, Model: Lisanne van der Caaij, Styling: Cora de Kok, Make-up and Hair: Merel van Boxel

Tentoonstellingsposter Museum de Koperen Knop, Fotografie: Abigail van Kooten, Model: Lisanne van der Caaij, Styling: Cora de Kok, Make-up and Hair: Merel van Boxel

Het is een kleine tentoonstelling, maar ga er zeker nog even kijken. De Koperen Knop heeft verder nog enkele (boeren) stijlkamers en een leuk buitenterrein met een theetuin, smederij en boomgaard.

De Theetuin

De Theetuin

Gisteren was ik er en ik wil jullie meenemen naar een paar van de borduurwerken die ik heb gezien, en dan vooral de kleine pareltjes.
Zoals bijvoorbeeld een met de hand gemaakt stiksteekje op de achterkant van een wentke (lange jas van sits) uit Hindeloopen.

Achterkant van een wentke uit Hindeloopen.

Achterkant van een wentke uit Hindeloopen.

Of een naadverbinding op de voorkant van een schort uit Bunschoten-Spakenburg.

vries (lapje geruite katoen aan de bovenkant van de schort) met naadverbinding

Vries (lapje geruite katoen aan de bovenkant van de schort) met naadverbinding uit Bunschoten-Spakenburg

Ook uit Bunschoten-Spakenburg, deze zelfgemaakte knoopjes.

Zelfgemaakte knoopjes uit Bunschoten-Spakenburg

Zelfgemaakte knoopjes uit Bunschoten-Spakenburg

Uit Urk waren er een groot aantal geborduurde kraplappen te zien.

borduurwerk op Urker kraplap

Borduurwerk op Urker kraplap, voornamelijk in satijnsteek.

Urker kraplap

Urker kraplap

Ook het randje aan de bovenkant van deze kraplap werd soms met borduurwerk versierd, zoals deze met de flanelsteek.

Een flanelsteekje als randje op de Urker kraplap.

Een flanelsteekje als randje op de Urker kraplap.

En ook Volendam kent geborduurde kraplappen al zijn die vaak met de machine geborduurd of zoals hier

Geborduurd of geschilderd ......

Geborduurd of geschilderd ……

geschilderd.

Volendammer kraplap

Deze Volendammer kraplap is duidelijk geborduurd.

Natuurlijk was er ook flink wat borduurwerk te zien uit de Marker klederdracht, zowel oud/origineel als nieuw. Ok, dat zijn meer de grote parels.

Marker rijglijf

Marker rijglijf – festonsteken, kruissteek en stiksteek, geborduurd met Perlé

Marker middeltje - wol op wol geborduurd

Marker middeltje – wol op wol geborduur

Wil je dat zelf eens proberen. Sary Maas geeft o.a. les in het borduren van een Marker daags rijglijf, bruidsrijglijf, middeltje en wit- en sneewerk. Op haar website vind je haar lesprogramma.

Zelfs de binnenkant ziet er mooi uit.

Zelfs de binnenkant ziet er mooi uit.

Het is interessant om te zien hoe naast het ‘fraaie’ borduurwerk ook het ‘nuttige’ borduurwerk als naadverbindingen en verstevigende stiksteken versierend gebruikt werd.
Kennen jullie daar nog meer voorbeelden van? Laat het me dan even weten in een reactie.

 

Bordurende en handwerkende vrouwen – van alle tijden

Al een tijdje verzamel ik op Pinterest afbeeldingen (schilderijen en soms foto’s) met bordurende vrouwen.
Soms geeft het me historische informatie over hoe men vroeger (hand)werkte en borduurde, welke tools men gebruikte, en soms geeft het me ook een gevoel van trots dat een schilder als bijvoorbeeld Vermeer een onderwerp als handwerkende meisjes/mensen toch maar aandacht gaf.

Johannes Vermeer - Kantwerkster

Johannes Vermeer – Kantwerkster

Soms wordt de ‘borduurster’ alleen afgebeeld, soms in een groepje. En ik maak er altijd een sport van om in musea schilderijen die iets van handwerken of borduren afgebeeld hebben, te spotten. Het gaat dan voornamelijk om (vrouwen)portretten en dagelijkse taferelen en die zijn er in bijvoorbeeld het Rijksmuseum/Amsterdam genoeg te vinden.

Maar welke selectie zal ik hier eens laten zien. Rijp en groen dan maar, en heel persoonlijk.

Louis Valtat (1869-1952) - Needlepoint

Louis Valtat (1869-1952) – Needlepoint

Henri Lebasque - Jeune fille brodant sur un sofa

Henri Lebasque – Jeune fille brodant sur un sofa

Madame de Pompadour - werkend aan tamboerwerk. Royalcollection.co.uk

Madame de Pompadour – werkend aan tamboerwerk. Royalcollection.co.uk

Peasant women threading a needle (1861) - Jules Breton

Peasant women threading a needle (1861) – Jules Breton

van Eileen Soper

van Eileen Soper

Vincent van Gogh, 1883

Vincent van Gogh, 1883

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Path of Needles – Gina Litherland

Je ziet in ieder geval dat borduren en handwerken van alle tijden is, van alle leeftijden en ook door alle gelaagdheden van de bevolking gedaan werd.
Behalve Madame de Pompadour die parmantig poseerde voor haar portret, zie je de focus en aandacht die de vrouwen hebben voor hun borduur- of handwerk en de rust die ze uitstralen.

En deze wilde ik jullie ook niet onthouden. ‘De maagd Maria met borduurgezelschap’ door Lluis Borrassa.

Virgin Mary with her needlework classmates - Lluis Borrassa

Virgin Mary with her needlework classmates – Lluis Borrassa

Het lijkt wel een soort ‘Show and Tell’.

Hebben jullie favoriete bordurende of handwerkende vrouwen/meisjes. Laat het me weten.